וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כישרון או כישלון?

18.10.2007 / 13:20

בעוד שבוע זה מתחיל, אבל לאף אחד אין מושג איך זה ייגמר. אוהד גרינוולד מצא חמש סיבות למה מכבי תל אביב תזכה ביורוליג, אבל גם חמישה תירוצים למה אין סיכוי שזה יקרה

בזכות הרעב

למה מכבי תצליח?

1. מכבי תל אביב תצליח העונה כי היא מגיעה רעבה. יש לה מה להוכיח. לא רק לעודד קטש; גם מרכוס פייזר, וונטיגו קאמינגס וטרנס מוריס מקבלים הזדמנות גדולה להוכיח את עצמם ברמות הגבוהות של היורוליג, מעבר לידיעה שעונה טובה יכולה לסלול את דרכם חזרה ל-NBA. וויל ביינום צריך להוכיח לכולם שמכבי לקחה הימור נכון כשבנתה סביבו את הקו האחורי והעניקה לו חוזה חדש לשנתיים. להזכירכם, מדובר בזר הראשון זה שלוש שנים שזוכה להארכת חוזהו במועדון. ליאור אליהו ועמרי כספי ירצו להוכיח לאנשי הליגה הטובה בעולם, שיעקבו אחריהם דרך המסך או במגרש, כי הם אכן ראויים לכרטיס טיסה חד-כיווני לצפון אמריקה. דיוויד בלות'נטאל ירצה להראות לכם שהוא השתנה. טל בורשטיין, לכשיחלים מהניתוח בעקב השמאלי, יהיה להוט להוכיח לכם ששום פציעה לא יכולה לשבור אותו.

"השחקנים במכבי יודעים שהעונה הקרובה היא הזדמנות מצוינת לעשות דברים טובים שישפיעו על המשך הקריירה שלהם", אומר מאמן ישראלי בכיר. "שחקן חושב קדימה, בטח במכבי. ידוע שעונה טובה במכבי פותחת דלתות. זה נותן לשחקנים אדרנלין. אותו הדבר מבחינת עודד: זה על הכיפאק לאמן בגליל, באמת, אבל ברור שהוא שומע את כל הדיבורים על הרגלי הבילויים שלו, על שיטות האימון, על הקריצות לבחורות בחדר הכושר, על האנשים שמפקפקים, וזה ייתן לו דרייב אדיר. אותו מקרה היה בעונה שעברה עם דן שמיר. זרקו אותו לסיר לחץ שאף מאמן לא הצליח לשרוד בו בשנים האחרונות, והוא היה רחוק רק ריבאונד התקפה אחד מדאבל. כל מאמן או שחקן שיודע שהוא צריך להוכיח משהו, מגיע למשחקים חד יותר, ממוקד יותר, רעב יותר".

בזכות הציפיות הנמוכות

2. מכבי תצליח בעונה הקרובה כי תנאי הפתיחה שלה מצוינים. התנאים הסביבתיים, הכוונה. אחרי עונת הבלהות עם נוון ספאחיה, שהתנהלה לכל אורכה באווירת משבר, מכבי פותחת עונה חדשה מהמקום הנמוך והנוח ביותר. קטש, שחקן הבית הכריזמטי, ייהנה מקרדיט התחלתי גדול יותר מאשר כל מאמן אחר, אם מהקהל, מהתקשורת או מראשי המועדון. עקב הנחיתות הכלכלית ביורוליג, איש לא יוכל לדרוש ממכבי להתמודד כשווה מול האריות שמחזיקות בתקציב כמעט כפול; אפילו שמעון מזרחי הצהיר בראשית הקיץ כי מכבי בונה את עצמה מחדש והתייחס להעפלה לפיינל פור במדריד כאל שאיפה ולא כמטרה, לראשונה במילניום הנוכחי.

יותר מכל, מכבי תצליח כי אין לה כמעט מה להפסיד. לראשונה זה שנים פותחת מכבי עונה כאנדרדוג מובהק, ו"יש לזה אפ-סייד גדול", מוסיף המאמן הבכיר. "קודם כל, כשאתה בא מעמדת נחיתות למשחקים מסוימים, הדופק של השחקנים נמוך יותר ואז הם גם מוציאים מעצמם יותר. מופעל עליהם פחות לחץ. אי אפשר לומר שביד אליהו, עם 10,000 איש ביציע, אין לחץ, אבל מול הגדולות מכבי לא תהיה פייבוריטית. כשהשחקנים שלך יודעים שגם אם הם מפסידים לא קרה שום דבר, פסיכולוגית זה משפיע עליהם בצורה עמוקה. הכדורים נכנסים באחוזים גבוהים יותר". כישלונות נקודתיים מול הקבוצות העשירות, שעל הנייר גם מחזיקות בסגלים טובים ועמוקים משל מכבי, יתקבלו בסלחנות. זה אומר שקטש יוכל לעבוד בשקט יחסי.

בזכות הקו הקדמי

3. מכבי תצליח כי בעונה הקרובה היא תחזיק באחד הקווים הקדמיים הטובים ביבשת. עם אסטבן באטיסטה או בלעדיו, לצוות המקצועי של מכבי יהיו מספיק כלים ואפשרויות כדי לשמור על ניקולה וויצ'יץ' טרי עד חודש מאי. לשם כך הם כיוונו עוד ביוני האחרון. את העונה החולפת סיים הקרואטי הרגיש על מיטת הטיפולים של הפיזיותרפיסטים וירשובסקי את פלכטר, אולם הפעם מדובר בסיפור שונה לחלוטין: העוצמה של פייזר, יד הנפץ של בלות'נטאל, הטאץ' הנדיר של אליהו והמשחק נטול האגו של מוריס יסדרו לצוות המאמנים של מכבי פתרונות לכל סיטואציה אפשרית. ואז, לקראת הישורת האחרונה, יוכל קטש לשלוף את וויצ'יץ' מהבוידעם וליהנות מכל טוב כישוריו. בליגת העל הנמוכה יזכה וויצ'יץ' לדקות מנוחה רבות, שכן גם מוריס וגם פייזר יכולים לשחק בעמדת הסנטר.

בזכות ההגרלה

4. מכבי תצליח בעונה הקרובה בגלל ההגרלה הקלה ביורוליג, שהועידה לה יריבות במשקל בינוני. כדי להימנע ממפגש עתידי עם צסק"א או פנאתינייקוס, תהיה מכבי חייבת לסיים את השלב המוקדם במקום הראשון בבית ב' (או במקום השני, במידה ותעמיד מאזן טוב יותר מהסגניות בבתים א' ו-ג'), ומול יריבותיה העיקריות, מלאגה ואפס פילזן, שנופלות ממנה כמעט בכל אספקט, היא יכולה וצריכה לעשות את זה. אם מכבי תשמור על הבית ולא תרבה למעוד בחוץ מול הקבוצות הקטנות, ההיסטוריה מלמדת שגם עשרה או אחד-עשר ניצחונות מספיקים בדרך כלל למקום בקבוצת האיכות הראשונה בהגרלת הטופ-16. ואז החיים בשלב הבא ואולי, אם שוב יאיר לה המזל פנים, גם ברבע הגמר, יהיו נוחים הרבה יותר.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

בזכות קטש

5. מכבי תצליח כי קטש הוא מסוג המאמנים ששחקנים משחקים עבורם. מסוג המאמנים שמעניקים הרבה חופש בהתקפה, שלא מתלהמים או צועקים, לא מעבירים סדנאות חינוך או עולבים בחניכיהם ונותנים להם להתבטא. קטש, לפני הכל, הוא חבר של השחקנים; עם ליאור אליהו הוא משחק שקמח, באימונים נוהג לאתגר את מי שרק מוכן בתחרות זריקות לשלוש, ומספרים שעוד לא נמצא השחקן, למעט דרק שארפ, שנותן לו פייט אמיתי בתחרות קליעות עונשין. השחקנים של מכבי ייתנו עשרים אחוזים יותר בשביל קטש. במיוחד וויל ביינום, שכבר הצהיר בראיון כי "בזמן הקצר שאנחנו מכירים, כבר למדתי לאהוב אותו. מקצועית, עד עכשיו למדתי מקטש יותר ממה שלמדתי לאורך כל העונה שעברה". מכבי תצליח כי השחקנים שלה יאהבו לקום בבוקר לעבודה.

בגלל קטש

למה מכבי תיכשל?

1. מכבי לא תצליח בעונה הקרובה כי אצל שמעון מזרחי ושות' הצלחה נמדדת במבחן היורוליג, ובמבחן היורוליג בלבד. ומועדון המצליחנים ביורוליג בדור האחרון מצומצם. מאוד. כדי לסבר את האוזן נאמר שב-19 השנים האחרונות זכו ביורוליג רק מאמנים ממוצא אקס-יוגוסלבי (ז'ליקו אובראדוביץ' שש פעמים, בוז'ה מליקוביץ' ארבע פעמים, ז'ליקו פאבליצ'ביץ', דושאן איבקוביץ' וסווטיסלאב פשיץ' פעם אחת כ"א), או כאלו שעונים לשם פיני גרשון (שלוש פעמים) ואטורה מסינה (שלוש פעמים). כל האמור למעט עונת 98/99, אז זכה ביורוליג הליטאי יונאס קזלאוסקאס עם ז'לגיריס קובנה. קטש לא משתייך למועדון הזה. גם האופטימיים, שמא נאמר הנאיביים ביותר, יודו שצריך לקרות העונה משהו מאוד יוצא דופן כדי שבסיומה אובראדוביץ', גרשון או מסינה לא יסמנו איקס נוסף על החגורה. ואם בענייני היסטוריה עסקינן, ראוי להזכיר שהרכז האמריקאי האחרון שהניף גביע היה אריאל מקדונלד. ואולי, עם כל ההשוואות האחרונות לקאמינגס, זה בעצם סימן חיובי.

בגלל מאזן הכוחות

2. מכבי תיכשל העונה כי אוהדיה הם אותם אוהדים, התקשורת היא אותה תקשורת ולמרות הכל, על פי המשוואה המקובלת במסדרונות ההיכל, הצלחה שווה פיינל פור. ואולי אף מעבר לכך: אפילו עונת 2001/2, שהסתיימה בהפסד בחצי גמר היורוליג לפנאתינייקוס, האלופה שבדרך, נחקקה בזיכרון הקולקטיבי ככושלת. משמע, עליה לרקוד כל הדרך למדריד. וזה דבר שלא ריאלי לבקש ממכבי, בטח שלא על רקע הסדר הכלכלי החדש שהונהג הקיץ בכדורסל האירופאי. צסק"א ופנאתינייקוס יהיו בפיינל פור באביב הבא, גם ריאל מדריד ואולימפיאקוס יהפכו עולמות כדי לקחת חלק בהצגה כשחקניות פעילות ולא כצופות, ועל הפירורים, אם בכלל, תאבק מכבי עם קבוצות כמו טאו ויטוריה, ברצלונה, אפס פילזן, מלאגה ואולי גם סיינה. כרגע לא נראה שקטש מסתיר בשרוול איזשהו אקס-פקטור שישנה את מאזני הכוחות. מה שבטוח, גם לא תמצאו אחד בצוות המקצועי הלא מנוסה.

בגלל הסנטרים הכבדים

3. מכבי לא תצליח העונה כי השילוב בין וויצ'יץ' לפייזר מועד לפורענות. שניהם כבדים, שניהם איטיים ושניהם נחשבים לשחקני הגנה חלשים ולחוסמים גרועים. הירידה להגנה שלהם קטסטרופלית וכשהם ישחקו יחד על המגרש, מה שכנראה יקרה רוב הזמן ביורוליג, צפו למבול של מתפרצות ונקודות קלות בסל של מכבי. מבחינה התקפית ראוי לציין כי לאורך שנותיו במכבי שיתף וויצ'יץ' פעולה עם פאוור-פורוורדים השונים בתכלית מפייזר. מרכוס גורי, מייסיאו באסטון וליאור אליהו כולם ניידים ומהירים, בעלי תנועה נהדרת ללא כדור. את רוב הנקודות צברו מקרש-סל הודות למסירות האמן של וויצ'יץ', שהגיעו מאזור קשת השלוש. פייזר, לעומתם, אוהב את המגע עם הכדור, נוהג ליצור לעצמו את מצבי הקליעה וזוכה להרבה מאוד בידודים בלואו-פוסט, דרך תרגילים שהיו בעבר מיועדים בלעדית לוויצ'יץ'. המאסיביות של פייזר תאלץ את וויצ'יץ' להתמקם רחוק מהסל, אף שבשנים האחרונות הוכיח יד טובה ויציבה מטווח שלוש הנקודות. מכבי תיכשל כי הקו האחורי שלה לא עמוק או איכותי מספיק לצמרת היורוליג הגבוהה. הכדורסל האירופאי נוטה בבירור לכיוון של גארדים ושילוב של שלושה מבין קאמינגס, ביינום, גארסיה, בלות'נטאל, הלפרין או שארפ, בכל קומבינציה שהיא, הוא מיס-מאץ' אחד גדול מול קבוצות הצמרת במפעל.

בגלל הפועל ירושלים

4. מכבי לא תצליח בגלל פוטנציאל ההסתבכות בליגה. לראשונה בשנים האחרונות אי אפשר לקבוע בוודאות שהסגל הישראלי של מכבי הוא הטוב בליגה, לא כל שכן מינוס טל בורשטיין הפצוע. יותם הלפרין, שמציג יכולת בינונית ומטה בגביע ווינר, ודרק שארפ המזדקן, הם העתודות המקומיות בקו האחורי. עמרי כספי הצעיר, דיוויד בלות'נטאל וליאור אליהו מתפרשים על עמדות 3-4. תקדים נוסף הוא בכך שמכבי לא תחזיק בעונה הקרובה סנטר ישראלי על הספסל (דיון תומאס ויניב גרין מילאו את התפקיד בחמש השנים האחרונות), מה שאומר שפייזר, מוריס או וויצ'יץ' יסתמו בתורנות את עמדה 5. היעדרותו של בורשטיין בחודשים הקרובים, שתפגע קשות בכל הקשור לטיב קבלת ההחלטות ובאינטליגנציית המשחק שתקבל מכבי מהקו האחורי, תכריח את קאמינגס להרבה יותר דקות פרקט, ובגילו המתקדם (31) זה בהחלט לא פיתרון אידיאלי. ובעצם, האפשרות האחרת – להשאיר את הכדור בידיים של ביינום – נראית גרועה עוד יותר.

בגלל צביקה שרף

5. מכבי תיכשל העונה כי איך שלא תהפכו את זה, קטש עדיין לא טוב או מנוסה מספיק כדי להשיט בבטחה ספינה בשווי 15 מיליון דולר. אפילו המאמנים הגדולים ביבשת מתקשים לעיתים לנווט בין סגל עמוס של 12-13 שחקנים, על כל משמעויותיו השליליות: אי שביעות רצון תמידית על הספסל, חיכוכים אינסופיים ובעיות חברתיות כפועל יוצא, חוסר היררכיה. קטש עדיין לא בשל להתמודד עם שחקנים בעלי אגו מנופח כמו פייזר או בלות'נטאל. כבר כעת ברור שמישהו יאלץ לשלם את מחיר הצפיפות. השאלה היא מי. מכבי לא תצליח בעונה הקרובה כי השילוב בין קטש לצביקה שרף הוא מלאכותי. הלחמה בכוח של שתי תפיסות עולם מנוגדות. פילוסופיית חיים אחרת. בשר וחלב. שרף מוגדר כמנכ"ל אבל ממשיך להתעסק בעניינים מקצועיים, מערבב, מתערבב, מתראיין, גוער, מלטף, מתרה, מגיב, משבח ומעיר. הוא יושב מתוח מאחורי הספסל ובודק ומזיז ומנופף ורוקע ומתאכזב וצוהל ומדריך ועושה עם העיניים. וזה מפריע. מכבי תיכשל העונה כי שרף פשוט לא יכול לעמוד ביצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully