וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסעותיו של טוני אדאמס לקצה העולם

20.6.2011 / 9:30

בין דרכים עקלקלות באזרבייג'אן, מוקפות פרות באחו וכפרים קטנים, יש יישוב של 14 אלף תושבים ומגרש עם 2,000 מושבים, שם עומד עם משרוקית וטרנינג טוני אדאמס, הבלם האגדי של ארסנל. מה הוא עושה שם? הוא פשוט רצה לחזור לאמן. ומיליון ליש"ט לעונה

לטאלה חיידרוב בן ה-26 יש צעצוע יותר גדול מלרוב האנשים בגילו. יש לו מועדון כדורגל משלו. מאיפה? מאבא. קאמלדין חיידרוב נחשב לאחד מהאנשים החזקים באזרבייג'אן. היו שכבר אמרו עליו ש"זה נראה כאילו חצי מהמדינה נמצאת בבעלותו". חיידרוב האב משמש היום כשר בממשלה המקומית, אבל לפני כן עמד בראש רשות המס, זו שעל פי מסמכי ויקיליקס, דיפלומט אמריקאי כינה בדו"ח מיוחד "אחד מהגופים המושחתים באזרבייג'אן". הביא את הכסף מכאן או משם, לאבא חיידרוב יש כסף והרבה. הוא יכול היה להתעניין ברכישת מועדון כדורגל במערב אירופה, אבל הבן טאלה רצה אחד בבית. ולמועדון שלו קוראים פ.צ גבאלה.

טאלה למד בבית ספר יוקרתי בלונדון והתאהב בכדורגל המקומי. כנראה שבגלל זה הוא החליט להביא את אנגליה לאזרבייג'אן – או יותר נכון לעיירה הקטנה שבה 14 אלף תושבים ואיצטדיון עם כ-2,000 מקומות – עיירה שהתפרסמה בזכות מערכת המכ"ם המתוחכמת שמוצבת בה וששייכת בכלל לרוסיה, שנודעה ביער עצי האגוזים הסמוך לה, אבל לא בזכות הישגים כאלו ואחרים בתחום הכדורגל. אבל טאלה חלם על הקמת מועדון מצליח, ובקיץ שעבר נבחר האיש שיגשים לו את החלום: טוני אדאמס.

פ.צ גבאלה הוקמה ב-2005, הרבה אחרי שבלם העבר פרש עם היסטוריה פרטית שכוללת 66 הופעות בנבחרת אנגליה, למעלה מ-500 הופעות בארסנל, ארבע זכיות באליפות אנגליה ושלוש בגביע. ממוצע הצופים בליגה האזרית צמח בעונה החולפת בצורה משמעותית - מ-1,871 ל-2,281 למשחק – אבל עדיין הרבה פחות מעשרות האלפים לעיניהם אדאמס רץ, תיקל ונגח כשחקן. אז למה הוא היה צריך את זה? זה מה שבאנגליה שואלים עד היום.

טוני אדמס שחקן ארסנל. Craig Prentis, GettyImages
פ.צ גבאלה הוקמה ב-2005, הרבה אחרי שאדאמס פרש עם היסטוריה פרטית שכוללת 66 הופעות בנבחרת אנגליה, למעלה מ-500 הופעות בארסנל, ארבע זכיות באליפות אנגליה ושלוש בגביע/GettyImages, Craig Prentis

***

מעט מאוד עיתונאים בריטים ידעו במאי 2010 על העסקה המזרח אירופאית שנרקמת במכשיר הטלפון של טוני אדאמס. לכן כשההודעה הרשמית יצאה, ההפתעה בממלכה הייתה אותנטית ואמיתית. טוני אדאמס? לאזרבייג'אן? בלם העבר הקפיד להדגיש פעם אחר פעם שהשכר - מיליון ליש"ט לעונה – לא היה השיקול המרכזי, אבל את הצבע סיפקו העיתונאים שנסעו בעקבותיו לאזור האירופאי-אסייתי.

"אחרי שש שעות באוויר, נסעתי עוד 140 מייל במונית מדגם לאדה ללא חגורות בטיחות, ואפילו מדאיג יותר, ללא הוכחה אמיתית לבלמים. גוראן, הנהג, משאיר את הרגל שלו נטועה על הדוושה, עוקף משאיות בלי למצמץ", כך תיאר מלקולם פולי מה"דיילי מייל" את ההרפתקאה הפרטית שלו. שון ווקר מ"אינדיפנדנט" סיפר כי "הנסיעה מבאקו לגבאלה מתקיימת ברובה בדרכים עקלקלות שחולפות על פני כפרים מרוששים, בהם הגברים יושבים ושותים תה והנשים יושבות בצד הדרך ומוכרות חמוצים. זה המקום האחרון בו היית מצפה למצוא אגדה של ארסנל ונבחרת אנגליה".

העיתונאים צילמו פרות מלחכות עשב במקום עליו ייבנה האיצטדיון החדש של גבאלה. הם כתבו כיצד שחקן העבר הגדול נסע ל"מועדון קטן, בליגה קטנה, באזור שנמצא בשום מקום", הם סיפרו כיצד חגג את יום הולדתו ה-44 בשיחת סקייפ עם אשתו וילדיו, אבל אדאמס לא ראה את הדברים בעין דומה. "אני מצליח להתרגל לחיים כאן כי אני מתרכז רק בכדורגל", הוא הסביר, "אני חושב שאהיה כאן 5-10 שנים. אני רוצה שזה יהיה 'המועדון של טוני אדאמס'. חיפשתי פרויקט והם נתנו לי דף חלק. בבריטניה לא הייתי מקבל הזדמנות כזו".

עם כל הכבוד לצ'ק הגדול שהמאמן האנגלי מפקיד בבנק מדי חודש, למשפט האחרון שלו היה תפקיד מפתח בנטילת הג'וב האזרי. אדאמס זכה למחמאות כשעבד בצוותי האימון של פיינורד ופורטסמות', אבל נחל כישלונות חרוצים כמנג'ר בוויקומב ובפומפי. בפברואר 2009 פוטר מהאחרונה ולאחר מכן כמעט ולא הוזכר כמועמד לקבוצות אחרות. כשטאלה חיידרוב הציע עבודה, אדאמס קפץ על ההזדמנות ועל המטוס לאזרבייג'אן.

כפר אזרבייג'אן. Oleg Nikishin, GettyImages
"הנסיעה מבאקו לגבאלה מתקיימת ברובה בדרכים עקלקלות שחולפות על פני כפרים מרוששים, בהם הגברים יושבים ושותים תה והנשים יושבות בצד הדרך ומוכרות חמוצים. זה המקום האחרון בו היית מצפה למצוא אגדה של ארסנל ונבחרת אנגליה", כתבו ב"אינדיפנדנט"/GettyImages, Oleg Nikishin

***

בשבועות הבאים אחרי שלקח על עצמו את תפקיד מאמן פ.צ גבאלה, הביקורים של עיתונאים מהבית הלכו ופחתו, הסיפור פינה מקום למאורעות צבעוניים חדשים, וטוני אדאמס נשאר עם עבודה מרובה. הוא בנה מסביבו צוות אנגלי - עוזר המאמן הוא שחקן העבר של טוטנהאם ונבחרת אנגליה גארי סטיבנס, דריל ווילארד שעבר במחלקת הנוער של צ'לסי מופקד על קבוצת המילואים, ובנוסף נחתו במועדון שני פיזיותרפיסטים מהבית. אפילו המנכ"ל הוא אנגלי - שחקן הראגבי לשעבר אלסטייר סברימוטו, שהגיע כבר ב-2009, הנחית במועדון צוות שלם של מאמני נוער מגלאטסראיי ולמעשה היה האיש שבחר באדאמס. הצוות החל לקבל צורה, אבל בשטח נותרה עוד הרבה עבודה.

כשהתראיין, אדאמס כל הזמן חזר על המנטרה: "אני כאן כדי לשנות את המועדון מכף רגל ועד ראש", וכך עשה. "באימון הראשון שלי כל הכדורים היו כמעט שטוחים, אז בעטתי את כולם מעבר לגדר ואמרתי לאנשי המועדון להחזיר אותם רק אחרי שינפחו אותם", הוא סיפר, "הסתכלתי מסביבי ושאלתי את עצמי האם מישהו כאן יודע מה הוא עושה. קצת אחרי שהגעתי, 14 שחקנים מהקבוצה היו חולים כי הם נדבקו אחד מהשני. המקום היה מגעיל והטלתי על העוזר שלי גארי סטיבנס לשנות את המצב. דאגנו לכך שהשירותים יעברו סטריליזציה, התחלנו להקפיד על הניקיון, זרקנו שטיחים ישנים...".

בזמן שהוא עמד על דגשים בסיסיים במתקן של הקבוצה ושיפר את רמת האימונים, המאמן האנגלי החל להנחית במועדון עוד פרצופים מוכרים ודוברי אנגלית: הקשר הוותיק טרי קוק, ששיחק בעבר במנצ'סטר יונייטד ומנצ'סטר סיטי; דיון ברטון בן ה-34 ששיחק בפרמיירליג במדי דרבי קאונטי ולבש גם את מדי פורטסמות ושפילד וונסדיי; לאל בנגורה עבר נאה בווטפורד; וקולינס ג'ון, שנחשב בעבר לאחד מהחלוצים המבטיחים בהולנד, הצטיין במדי פולהאם ואפילו לבש את מדי נבחרת האורנג' פעמיים.

היו שם גם שוער מלטביה, שחקני הגנה מסרביה, הולנד ורומניה וקשרים מברזיל, ארגנטינה, בלגיה וגאורגיה. אדאמס לא הרשה לשחקנים לגעת בכדור יותר משלוש פעמים ברציפות באימונים, הקפיד על עמידה נכונה במגרש, ניסה ליישם את מה שלמד כשביקר אצל ז'וזה מוריניו באינטר כמה חודשים לפני כן, וכמו בוויקומב ופורטסמות' - שוב כשל.

שחקן צ'רלטון לשעבר, דיון ברטון. Jed Leicester, GettyImages
בזמן שהוא עמד על דגשים בסיסיים במתקן של הקבוצה ושיפר את רמת האימונים, המאמן האנגלי החל להנחית במועדון עוד פרצופים מוכרים ודוברי אנגלית. הצלחות על כר הדשא זה לא הביא. דיון ברטון במדי צ'רלטון/GettyImages, Jed Leicester

***

את עונת 2009-10 גבאלה סיימה במקום השישי – הגבוה בתולדותיה. במהלך העונה שלאחר מכן - הראשונה שלה תחת טוני אדאמס - עם סגל שכולל זרים מבטיחים וכמה שחקני נבחרת מקומיים, היא הידרדרה למקום השביעי ולמשחקי הפלייאוף התחתון. באנגליה זה יכול היה לעלות לו במשרה שלו, אבל דווקא בעל הבית הנוכחי שלו הפך (לפחות בינתיים) את הסטיגמה של הבעלים המזרח אירופאים חסרי הסבלנות.

"אלכס פרגוסון אמר לי פעם: 'אל תבחר מועדון, תבחר בעלים'", סיפר בלם העבר בראיון, ונראה שבינתיים היחסים עם טאלה חיידרוב טובים, כשהמאמן והבעלים (הצעיר מספיק כדי להיות בנו) משדרים על אותו גל ושמים את מבטחם בעתיד ורוד. חיידרוב בונה היום קומפלקס מפואר שיכלול איצטדיון של 14 אלף מקומות, שלושה מגרשי אימונים, מתקנים חדישים, בית מלון ואכסניה לשחקני הנוער. העלות: כ-80 מיליון דולר. הוא עדיין לא ממהר לשום מקום והוא עדיין מאמין בטוני אדאמס, בתקווה שבעונה הקרובה יחול שיפור.

אז אם רציתם להבין מדוע שחקן העבר של ארסנל בחר דווקא באזרבייג'אן, הרי לכם עוד סיבה: למרות רמת הציפיות הגבוהה והכישלון היחסי בעונה הראשונה, אדאמס עדיין מחזיק במשרה שלו. "50 אחוזים מהמנג'רים שמפוטרים באנגליה, לא חוזרים לאמן. המדינה הזו לא יודעת לגדל מאמנים צעירים. אני לא אחזור להיות מספר 2, אפילו לא בארסנל", הוא אמר לפני מספר ימים.

"אפשר ללעוג על טוני אדאמס", כתב הפובליציסט מייקל קלווין ב"מירור", "אפשר להגיד שהוא צריך להבריח פרות ממגרש האימונים, לומר שהוא מאמן את פ.צ בוראט ושהדרבי של הקבוצה שלו הוא נגד פ.צ גאנג'ה. אבל אדאמס החליט לדחות את המנטליות באי הבריטי. הוא החליט לא לשלוח מכתבי תחינה ליושבי ראש שישפטו אותו על פי הכישלונות שלו בוויקומב ובפורטסמות'. אדאמס בחר בדרך פחות מקובלת, אבל המאמנים שנשארו מאחור הם אלו שאיבדו את הדרך".

בסופו של יום, אחרי הבדיחות וסיפורי האימים של העיתונאים על דרכים עקלקלות לשום מקום ובעלים שאלוהים-יודע-מאיפה-הביא-את-הכסף, יש גם מי שמעריכים את טוני אדאמס ועושים את זה בלי להזכיר את המשכורת השמנה שהוא מקבל. האם הג'וב האזרי יחזיר אותו לקדמת הבמה האנגלית? כנראה שלא, אבל מבחינתו העיקר זה להיות מאמן כדורגל עם עבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully