וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסורת שקשה לפצח

משה הרוש ודוד מרואני

25.10.2006 / 7:42

זה כבר הפך לעניין שבשגרה: הצלחה באירופה גוררת אחריה כשלונות בליגה. למה? דעות שונות, השאלה אם זה ישתנה בעתיד הקרוב

מזה זמן מה עובדים במכבי חיפה בשיתוף פעולה פורה עם מילאן. הערוץ המשותף עם מועדון הפאר האיטלקי כולל החלפת רשמים ונתונים סטטיסטיים על מבדקי כושר גופני של השחקנים, העברה הדדית של שיטות עבודה ותוכניות אימונים, השוואות של ניתוחים פיסיולוגיים בין השחקנים, דגשים על היבטים מנטליים, והשתלמויות אליהן יוצא [[רוני לוי]] בסן סירו.

בחיפה ראו את הרוסונרי כמודל להתמודדות מופתית בשתי מסגרות - ליגה ואירופה - בו זמנית, וביקשו לחקות אותו. אם אירופה, אמרו, אז עד הסוף. רק דבר אחד שכחו שם: כסף הוא שם המשחק. אולי זו מהות ההבדלים בין חיפה בפרט וקבוצות ישראליות בכלל, שיוצאות למסע קסום ברחבי אירופה וטובעות בביצה המקומית, לבין המילאנזים. להם יש אמצעים להאריך את הספסל, כאן מסגרת האשראי קצובה הרבה יותר וכשעושים רוטציה, חוטפים בראש. חיפה אינה הראשונה שזה קרה לה.

"אני לא חושב שזאת בעיה דווקא של קבוצות ישראליות", מתעקש רוני לוי, יממה לאחר שאורי מלמיליאן גזל ממנו שתי נקודות יקרות, "גם באירופה יש קבוצות שמתקשות לשלב בין שתי המסגרות. אני לא חושב שיש בעיה מבחינת הכדורגל הישראלי, ואם יש מספר דוגמאות כאלו לאורך השנים זה יכול להיות צירוף מקרים בלבד. לחיפה אין בעיה לשלב בין אופ"א לליגת העל. אם בחודשים הבאים נגלה שאכן יש בעיה, אוכל לקבוע שהכדורגל הישראלי לוקה בשילוב של שתי מסגרות שונות. דאגתי השנה לבנות סגל רחב כדי לעשות רוטציה, ואשלב כמה שיותר שחקנים כדי להפחית עומס מהאחרים".

לצעירים היה קשה

בעונת 02/03, במהלכה שיחקה בליגת האלופות, איבדה חיפה את האליפות למכבי תל אביב על חודו של שער. "העומס היה גדול", משחזר ריימונדאס ז'וטאוטאס, קשר הקבוצה באותה עונה, "היה לנו קשה לעמוד לאורך זמן בעומס של שני משחקים בשבוע. באירופה נתנו 150%, ובליגה חשבנו שעם רגל אחת ננצח וזה לא קרה. זאת בעיה בראש של השחקנים ובמקצוענות שלהם. אם חיפה היתה מגיעה מוכנה פיסית ומנטלית למשחק מול הכח כפי שהגיעה מול אוקזר, היא היתה מנצחת".

כדי להחזיר את השחקנים מהאולימפוס האירופי לאפרוריות המקומית דרושה הכנה פסיכולוגית. "לא קל לנחות מאירופה לליגה בישראל", מודה דודו אוואט, ששיחק בחיפה באותה עונה. "טבעי שתהיה ירידת מתח עצומה. השחקנים משתדלים לשמור על רמת מוטיבציה גבוהה, אבל זה לא פשוט. גם, ואולי בעיקר, לסגל השחקנים יש משמעות גדולה. בארץ אין תקציב שיספיק לסגל גדול ואיכותי. משקיעים בעיקר בשחקני הרכב ופחות בספסל ובשחקנים שיידעו למלא את החלל לפי הצורך".

לפני ארבע שנים הגיעה הפועל תל אביב עם דרור קשטן עד לרבע גמר גביע אופ"א, אבל קרסה בליגה. "היינו הראשונים להגיע לשלבים מתקדמים בגביע אופ"א", נזכר יוסי אבוקסיס, "ולא ידענו איך להתמודד עם זה גם בליגה. כשיהיה יותר ניסיון נדע איך להתכונן לליגה ולעשות את המעבר מאירופה. לצעירים קשה לעמוד בשני משחקים בשבוע. היה עלינו עומס עצום והעייפות הורגשה בהמשך. כרגע אנחנו לא מרגישים את העומס, אבל אם נעפיל לשלב הבא, נהיה חייבים להתחזק במספר שחקנים כדי להתמודד גם בליגה".

אפילו הזרים קרסו

לירן שטראובר, שעמד בין הקורות של מכבי תל אביב בהופעה בליגת האלופות, לא מבין עד היום מה ניתן היה לעשות בשביל לרכך את הנחיתה מהאמסטרדם ארינה. ניר קלינגר, שהבחין באופוריה, ניסה להחזיר את השחקנים לקרקע וגייס לכך גם מומחה לווינריות. זה לא עזר.

"הבחנו בבעיה הפסיכולוגית מהר ועשינו הכל כדי להתמודד איתה", נזכר שטראובר, "ניר היה מדבר אתנו המון, מזהיר מפני ירידת המתח ומדרבן אותנו, אבל זה פשוט לא הלך. גם הזרים שלנו קרסו. זה לא עניין של מנטליות, זה משהו בפסיכולוגיה שקשה ללמד ולהעביר. כשתהיה לנו מסורת באירופה תהיה הסתגלות מנטלית לשתי המסגרות".

ברוך דגו, עוד שחקן מכבי באותה עונה, טוען שמדובר במקצוענות נטו. "כששיחקתי בנוער של נאנט ראיתי איך מתרגלים את הילדים לשחק פעמיים בשבוע", מספר דגו, "ברגע שאתה מתרגל לזה מגיל צעיר, אתה חש את העומס הפיסי הרבה פחות. כשבישראל קבוצות ישחקו באירופה על בסיס קבוע, הן יתרגלו לעומס ויידעו לשלב בין המפעלים עם רוטציה נכונה. כשזה קורה פעם בכמה שנים ההפרדה בין המסגרות קשה מאוד, ושחקנים מורידים את הרגל מהגז בליגה".

גיא לוזון הוביל בעונה שעברה את מכבי פתח תקוה לשלב הבתים בגביע אופ"א, ובו זמנית לתחתית הליגה. "הבעיה שלנו לא היתה מנטלית אלא בעומק הסגל", טוען לוזון בתוקף. "יש לי את הדרכים שלי להחזיר את השחקנים לקרקע ולהכין אותם כך שהם יעלו לכל משחק במטרה לנצח, אבל לא תמיד היו לנו את הכלים. הצטבר אצלנו עומס גדול ולצערי לא היה לנו מספיק עומק בספסל בשביל להתגבר עליו".

עומר גולן מסכים עם המאמן שלו: "מה שהכריע אותנו היה הקטע הפיסי, קרסנו פיסית. אם היינו מתקדמים השנה באירופה גיא היה מביא עוד שניים-שלושה שחקנים, אבל גם כשעושים רוטציה אסור להיסחף. צריך לאפשר מנוחה לשחקן אחד או שניים, לא לחצי קבוצה. שלשום חיפה החליפה חמישה שחקנים וזה הוציא אותה מאיזון".

אז אולי, במקום להחליף רשמים ותוכניות עבודה עם מילאן, צריך פשוט לייבא כמה שחקנים מקבוצת המילואים שלה. הבעיה שזה עולה כסף, הרבה כסף, והנה חזרנו למשבצת הראשונה.

אין אליפות

העונות האירופיות הגדולות של קבוצות ישראליות לוו במפח נפש מקומי עונה קבוצה הישג באירופה בסיום הליגה הערה

98/99 מכבי חיפה גביע המחזיקות, רבע גמר מקום רביעי אופוריית פאריס סן ז'רמן הסתיימה באליפות היסטורית ליריבה העירונית

99/00 הפועל חיפה גביע אופ"א, סיבוב שני מקום שביעי קרבות מפוארים נגד ולנסיה, ברוז' ואייאקס לוו במרכז טבלה בליגת העל

01/02 הפועל ת"א גביע אופ"א, רבע גמר מקום שני השבועות המרגשים בין פארמה לסן סירו כללו גם נוק-אאוט מהדהד מידי חיפה של גרנט

02/03 מכבי חיפה ליגת האלופות, שלב הבתים מקום שני שום ניצח את מנ' יונייטד, אבל איפשר לסגל הנחות של קלינגר לשדוד אליפות מתחת לאף

04/05 מכבי ת"א ליגת האלופות, שלב הבתים מקום שישי קלינגר בנה בונקר נגד יובנטוס ובאיירן, ולא מצא תשובות למכבי פתח תקוה

05/06 מכבי פ"ת גביע אופ"א, שלב הבתים מקום חמישי רק כשנגמרו ההפסדים בשלב הבתים נחלצו הלוזונים מקרבות התחתית בליגת העל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully