וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פאסט פורוורד

3.10.2006 / 15:14

שני שחקני הרכש סימאס יסאיטיס וליאור אליהו הם חלק מהעומס הגדול בעמדת הפורוורד של מכבי ת"א החדשה. כתבה רביעית ואחרונה

סימאס יסאיטיס

חתימתו של סימאס יסאיטיס במכבי ת"א מהווה חלק מהסדר החדש בכדורסל האירופאי, בו שחקנים מוכשרים, ששיחקו בקבוצות משניות יחסית, החלו נוהרים לעבר המועדונים הגדולים, בהם מקומם. ראיין סטאק, שעבר הקיץ מאריס סלוניקי לאולימפיאקוס, רוברטס יאבטוקאס, חברו לקבוצה אשתקד של יסאיטיס, שיגלגל בעונה הבאה כמיליון דולר בפנאתינייקוס, ורמונאס שישקאוסקאס, בעונה שעברה בבנטון, שהצטרף ליאבטוקס אצל הירוקים מאתונה, הם דוגמאות נוספות לטרנד המדובר.

ושלא בדומה לוויל ביינום או לרודני ביופורד, רכישתו של יסאיטיס טיפוסית למכבי, והיא חלק מהקו המנחה את המועדון בשנים האחרונות - החתמת אירופאים (או זרים בעלי ניסיון אירופאי) צעירים, מוכשרים ורעבים, שנמצאים צעד וחצי לפני הפריצה הגדולה. אך בניגוד לניקולה וויצ'יץ' בזמנו, נייט האפמן או בנו אודריך, יסאיטיס נמצא במכבי, לפחות כרגע, על תקן של שחקן משלים; בכך אולי ייחסכו מהליטאי הלחץ והציפיות, שהיו מנת חלקם של צעירים רבים לפניו ואף הכריעו כמה מהם. הדבר עשוי להקל, ולו במעט, על קשיי ההתאקלמות במערכת המורכבת והסבוכה של מכבי.

יסאיטיס הוא ייבוא אישי של נוון ספאחיה, מאמנו בריטאס בשנתיים האחרונות. דרישותיו של ספאחיה ממנו ברורות - הגנה חזקה, יד טובה מחוץ לקשת ולא פחות חשוב, איזונם של ביינום וביופורד. יסאיטיס נחשב לשחקן של מאמן, והיכרותו הקודמת עם ספאחיה וודאי תעזור לו למצוא את מקומו בהיררכיה הקבוצתית במהירות יחסית. יתרון נוסף של יסאיטיס, בניגוד להחתמות האחרות שביצעה מכבי הקיץ, הוא שמדובר בשחקן בעל ניסיון ברמת היורוליג הגבוהה.

יסאיטיס אמור להוות כוח אש מהספסל, בעיקר בשל התעקשותם של ראשי מכבי על שחקן ישראלי בחמישייה. אלא שהוא אינו מייצר לעצמו את מצבי הקליעה בדרך כלל, כך שהוא תלוי בעיקר באחרים; בריטאס שיחק יסאיטיס לצד הרכז שטלמאהרס בעל האוריינטציה הקבוצתית, ונהנה מאספקת כדורים שוטפת. אם יתברר כי ביינום הוא ורסיה נמוכה יותר של סולומון, וכי ביופורד לא סומך על החבר'ה ומעדיף לקחת את יתר הזריקות, יסאיטיס יהיה הראשון להיפגע מכך.

תחזית: ההחתמה היחידה של מכבי הקיץ שלא סחטה הרמות גבה. ריטאס וילנה היתה בעונה שעברה הקבוצה ששיחקה לפרקים את הכדורסל היפה ביותר ביורוליג, ונהנתה משירותיהם של שחקנים ומאמן שראויים למשכורות גבוהות יותר ולקבוצות גדולות יותר. יסיאיטיס התברך בכל הנתונים הפיזיים שיכולים להפוך אותו לשחקן מוביל באירופה בעונות הבאות, אבל במכבי הנתון הקובע באמת הוא המנטלי. אם יסאיטיס חזק, הוא יכול לפרוח כמו וויצ'יץ'. אם לא, דינו יהיה כדין לונצ'אר ובשוק. (אודי הירש)

ליאור אליהו

על פניו, השידוך בין ליאור אליהו למכבי ת"א היה מתבקש. מדובר היה בישראלי האיכותי ביותר בשוק, שהרגיש כי מיצה את עצמו בגליל, וכפי שהסביר במהלך הקיץ, חיפש את הקבוצה שתוכל להעמיד לרשותו את התנאים האידיאליים להתפתח כשחקן. מנגד, קיימות שתי תהיות עיקריות: ראשית, האם אליהו אינו חושש מהפקק הצפוי בעמדות הפורוורד? ושנית, באשר להיקף החוזה - אליהו חתם במכבי לעונה אחת בלבד. שני הצעירים האחרים שהצטרפו הקיץ לקבוצה, יותם הלפרין וסימאס יסאיטיס, חתמו על חוזה רב-שנתי (3 עונות כ"א), כמיטב המסורת במועדון. מה הרעיון שעמד מאחורי ההתעקשות של אליהו ובאי כוחו על חוזה קצר טווח?

אליהו, כפי הנראה, העדיף להחזיק בסוג של תעודת ביטוח - במקרה שלא יזכה בדקות משחק משמעותיות, יהפוך לשחקן חופשי בקיץ ויוכל לחפש קבוצה אחרת. מצד שני, ההסכם בין אליהו למכבי הושג עוד בטרם שנבחר בדראפט. העונה הקרובה עשויה להתברר כקריטית במיוחד עבורו, כשיוסטון רוקטס תבחן באדיקות את המספרים שיעמיד. ייתכן כי בקיץ הבא יתחוור לאליהו שפספס את הרכבת.

אליהו שחקן שאינו בעל עמדה מוגדרת, דבר שאינו מיטיב עימו. בישראל הוא יכול לשחק בעמדות הסמול פורוורד והפאוור פורוורד, אבל בראייה עתידית לכיוון ה-NBA, אליהו יעדיף להתפתח בעמדה מספר 3, בה יתרונו היחסי (גבוה, קליל ונייד) בא לידי ביטוי. לשם כך צפוי אליהו לקבוע לעצמו יעד מקצועי מרכזי העונה - שיפור הקליעה מכל הטווחים. אליהו נחשב לאתלט נהדר, שבזכות חושיו המחודדים למשחק מסוגל ליצור יש מאין. על פי שלושת משחקי המבחן שערכה מכבי בשבוע שעבר, ספאחיה מייעד לו חלק משמעותי בפאזל שהרכיב. אולם מן המפורסמות היא שהצטיינות במשחקי ההכנה אינה ערובה לדבר במכבי; לשאלות נוספות בנושא ניתן לפנות ליניב גרין.

תחזית: אם ההחתמה של יסאיטיס היא המתבקשת ביותר, זו של אליהו היא המוזרה ביותר. לא בשל צירופו של ישראלי צעיר ולא בשל – כך עשתה מכבי בהצלחה במקרים של גיא גודס וטל בורשטיין, ובהצלחה פחותה עם קורן אמישה – אלא בשל אורך החוזה והצפיפות הבלתי נסבלת בעמדות הפורוורד. עם זאת, אסור לקבור את אליהו, מפני שלמרות ההגנה החלשה והקליעה המוזרה, מדובר בחיית משחק, פצצה מתקתקת של פוטנציאל. מבין שני הכשרונות הישראליים שהצטרפו למכבי העונה, הלפרין ואליהו, השני יכול להיות שחקן טוב יותר. הכדורסל הישראלי צריך לקוות שהשנה במכבי לא תבלום את התקדמותו. (אודי הירש)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully