וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוד מלכותה חוזרת לגטבורג

6.8.2006 / 14:49

באיצטדיון שאירח לפני 11 שנים את אחת מאליפויות העולם הגדולות באתלטיקה, תיפתח בשני אליפות אירופה, שמבטיחה המון

הקרב בין ג'אסטין גאטלין לאסאפה פאוול, שני אצני ה-100 הטובים ביותר בעולם, כבר לא יתקיים כנראה הקיץ בגלל החשדות לשימוש בסמים של האמריקאי. זה היה אמור להיות אירוע השיא של האתלטיקה הקלה בקיץ וכעת אפשר לומר בביטחה, הכבוד הזה עבר לידיה של אליפות אירופה, שתיפתח ביום שני בבוקר בגטבורג, שבדיה.

איצטדיון "אולווי" בעיר הנמל החביבה הזאת, שנבנה במיוחד למשחקי מונדיאל 1958, הביא לנו לפני 11 שנים את אחת מאליפויות העולם הגדולות ביותר. גם הפעם, מבטיחים המארגנים, יהיה הרבה מה לראות, במיוחד במקצועות השדה, שם בונים המארחים על ארבע מדליות זהב ואולי גם שיא עולם היסטורי משלהם.

אליפויות אירופה הצטיינו מאז ומתמיד בעיקר במקצועות השדה, האהובים על האירופאים. על המסלול, די ברור, קשה להם להתחרות עם האפריקאים בריצות הארוכות או האפרו-אמריקאים בריצות הקצרות. מי שמתעניין רק במקצועות המסלול, יתקשה למצוא עניין באליפות הזאת. מי שאוהב אקשן ויזואלי אמיתי: התעופפויות באוויר, ניתורים מרהיבים, הטלות אדירות ובערך כל מה שמצטלם מעולה בטלוויזיה, מוזמן להתחבר בשבוע הקרוב ליורוספורט, שיעביר בכל יום שידורים ישירים מהאליפות.

כמו לפני כל תחרות אתלטיקה גדולה, וואלה! ספורט עושה עבורכם את החיים קלים יותר וממליצה לכם על האירועים שאסור בשום אופן להחמיץ באליפות הזאת. הפעם, כמעט כולם במקצועות השדה. לא נשכח גם את 13 הנציגים הישראלים באליפות, שינסו לפנק אותנו עם מדליה אחת לפחות.

קפיצה לגובה

השבדים בונים על המקצוע הזה, כשהתחרות לנשים אמורה להתעלות לרמה הגבוהה ביותר באליפות. קאיסה ברגקוויסט המקומית פתחה את העונה עם פציעה טורדנית בקרסול, אבל התאוששה יפה מאוד בהמשך הקיץ, כאשר השיא היה תוצאה של 2.05 מ' בגראנד פרי לונדון. בשתי תחרויות, ברגקוויסט ניסתה לשבור את שיאה העולמי העתיק של סטפקה קוסטנדינובה הבולגריה ונכשלה בסך הכל שש פעמים בנסיון לעבור 2.10 מ'. העובדה שכמה מהנסיונות האלה נראו כל כך קרובים, מעודדת אותה להמשיך ולנסות, אבל קודם לכן, להבטיח לעצמה שוב את תואר אלופת אירופה.

כדי לעשות את זה, ברגקוויסט צריכה לנצח שתי יריבות עיקריות: האלופה האולימפית מרוסיה, ילנה סלסרנקו ויריבתה העקשנית מתחרויות הגולדן ליג, בלאנקה ולאסיץ' הקרואטית. כמו שזה נראה, מדלית זהב למישהי אחרת תהווה הפתעה גדולה והקרב הגדול יהיה בין ברגקוויסט לשיא העולמי.

אצל הגברים הסיפור שונה לגמרי. סטפן הולם המקומי, האלוף האולימפי מאתונה, לא מתכוון לפספס את החגיגה מול כ-40 אלף שבדים צוהלים ביציעים. גם הקיץ, הולם הוא בינתיים הקופץ המרשים ביותר עם תוצאה של 2.34 מ' בלונדון. במקרה שלו, הגמר אמור להיות צמוד בהרבה.

לאלוף אירופה הנוכחי מרוסיה, ירוסלב ריבאקוב, יש עוד מה למכור והוא יודע להתעלות על עצמו בתחרויות הגדולות. בן ארצו, איוואן אוחוב, כבר קפץ העונה לגובה של 2.33 מ' ולאלה יש להוסיף גם את סבטוסלב טון הצ'כי.

יש גם ישראלי צעיר ומבטיח, ניקי פאלי שמו, 2.30 מ' הקיץ. שיחזור של התוצאה הזאת וגם קצת פחות מזה, יעלו אותו בוודאות לגמר האליפות. השאלה הגדולה היא איך הילד החיפאי בן ה-19 יתמודד מול הלחץ בתחרות הגדולה בקריירה שלו עד עכשיו.

גמר גובה גברים – 9/8 (19:10 שעון ישראל)

גמר גובה נשים – 11/8 (19:30 שעון ישראל)

קפיצה במוט

שיא העולם של סרגיי בובקה עדיין רחוק מאוד מהיכולות של קופצי ההווה. גם אצל הקופצות, אפשר לזהות ירידה ביכולת של ילנה איסינבאייבה השנה וקשה להאמין שהיא תשבור את שיאה העולמי בגטבורג. למרות זאת, אי אפשר שלא לוותר על המקצוע הטכני ביותר של מלכת הספורט. המקצוע שיכול לרתק לטלוויזיה גם שונאי או בעיקר שונאות ספורט, שצופות פעם בארבע שנים בתחרויות ההתעמלות באולימפיאדה. בקיצור, המקצוע שיכול לגרום לשלום בית במאבק על השלט בטלוויזיה הגדולה בסלון.

על אחת כמה וכמה לא נוותר על הנציג הישראלי הבכיר באליפות, אלכס אברוך, למי שלא זוכר, אלוף אירופה מלפני ארבע שנים במינכן. הרבה דברים עברו על אברבוך בשנים האחרונות, בעיקר ההשלמה עם העובדה שהוא כבר לא הכי צעיר ורענן. הפעם, אברבוך לא מגיע לתחרות הזאת כפייבוריט לאחת מהמדליות, אבל בקפיצה במוט, כמו בקפיצה במוט, באמת הכל יכול לקרות. ההערכה הגסה שלנו היא שתוצאה של 5.80 מ', אותה כבר קבע השנה אברבוך, בנסיון הראשון בגטבורג, תספיק לפודיום.

כמיטב המסורת שלהם, הגרמנים הביאו לאליפות שלישיית קופצים שכל אחד מחבריה חושב ברצינות על הזהב: טים לובינגר ולארס בורגלינג הוותיקים (חלקו עם אברבוך את הפודיום במינכן) ופביאן שולצה. דניס יורצ'נקו ואולכסנדר קורשמיד האוקראינים השתפרו מאוד ורוצים להחזיר את הכבוד למדינה של בובקה ואילו הקהל המקומי יתלה תקוות באלחג'י יאנג, שתפס מקום קבוע בצמרת האירופית בתקופה האחרונה.

אצל הנשים זה אמור להיות מותח יותר מהשנים האחרונות, אבל עדיין קשה להאמין שמישהי תיקח את התואר מילנה איסינבאייבה. עם זאת, היו דברים מעולם וגם מקבילה הגברי, סרגיי בובקה, לא עבר את המוקדמות באולימפיאדת ברצלונה 92'.

בניגוד לשתי העונות האחרונות, איסינבאייבה לא הצליחה לשפר את שיאה העולמי השנה וזאת בעיקר בגלל טכניקה שונה, שבינתיים רחוקה מלהיטיב עם הרוסיה. כנראה שהמחשבות על גבהים לא ריאליים, בילבלו קצת אותה ואת מאמנה, שימצאו את עצמם בקרב קשה מול הצוות הפולני בראשותה של מוניקה פירק, היחידה שניצחה השנה את איסינבאייבה.

ובכל זאת, איסינבאייבה היא הקופצת היחידה בעולם שיכולה לעבור ביום טוב מעל ל-4.90 מ', כך שאולי, אם יבקשו ממנה ממש יפה, היא תשבור שיא עולם נוסף, הפעם בגטבורג.

גמר מוט גברים – 12/8 (16:00 שעון ישראל)

גמר מוט נשים – 13/8 (14:45 שעון ישראל)

100 מטר גברים

בהיעדרם של הרצים הטובים בעולם, קשה להאמין שהמנצח בריצת הגמר של הספרינט הקלאסי לגברים, יתקרב לשיאו העולמי של אסאפה פאוול. למעשה, אל תופתעו אם הוא בכלל לא ירד מגבול 10 השניות. מאז לינפורד כריסטי הבריטי, לא היה אצן אירופי שהיה כל כך קרוב לצמרת העולמית ובעיקר הצפון אמריקאית בריצה הזאת. באירופה יכולים לפחות להודות לקולוניאליזם, שמסדר לנו בכל זאת כמה רצים מרשימים בגטבורג.

האצן המסקרן ביותר על המסלול בשבדיה יהיה דווין צ'יימברס הבריטי, שחזר הקיץ אחרי השעייה של שנתיים בגלל שימוש בחומרים אסורים. צ'יימברס, שזכה לפני ארבע שנים במדלית הזהב במינכן, יתמודד על התואר שוב מול פרנסיס אוביקוולו, ניגרי לשעבר ופורטוגזי בהווה, שהולך על דאבל בריצות הספרינט ומתכוון להיות הראשון שעושה את זה באליפות אירופה מאז פייטרו מניאה האיטלקי ב-1978.

אוביקוולו קבע הקיץ את הזמן האירופי הטוב ביותר, שעומד על 10:03 שנ', צ'יימברס היה איטי ב-4 מאיות. אצן נוסף שעלול לסכן את השניים הוא הצרפתי רונלד פוניון, אלוף העולם ב-60 מטר, שמשלים עם צ'יימברס ואוביקוולו שלישית רצים בעלי שיא אישי של פחות מ-10 שניות.

גמר 100 מטר גברים – 8/8 (20:40 שעון ישראל)

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

קרב 7 נשים

גם בקרב על תואר האתלטית המושלמת ביותר, המאבק האירופי נחשב גם לתחרות ברמה הגבוהה ביותר בעולם. קרולינה קלופט השבדית פרצה לתודעה כשזכתה בתחרות הזאת לפני 4 שנים במינכן, המשיכה עם תואר אולימפי ושני תארים באליפויות העולם והפכה לאתלטית המושלמת באמת.

כעת נותרו לה שתי משימות עיקריות. הראשונה היא לשמור על התואר האירופי לראשונה מול הקהל הביתי ונגד יריבה קשה מאוד בדמותה של יוניס בארבר הצרפתיה, שנמצאת בכושר מצויין. המשימה השניה והיותר מסובכת היא להתקרב לשיאה של האתלטית המושלמת ביותר בכל הזמנים, ג'קי ג'וינר קרסי. האמריקאית שכיכבה בשנות השמונים, מחזיקה בשיא העולם שעומד על 7291 נקודות. קלופט הצליחה לעבור את גבול ה-7,000 נקודות באליפות העולם בפאריז, אך שיאה האישי, 7,001, עדיין רחוק מהאמריקאית האגדית.

קשה להאמין שקלופט, במצבה הנוכחי, תוכל להתקרב לתוצאה של ג'וינר קרסי. למה לצפות בטלוויזיה? יש לפחות 4 סיבות טובות: 1. המאבק מול בארבר. 2. הרמה הגבוהה של השתיים בקפיצה לרוחק. 3. העובדה שסבטלנה גנדזילוב שלנו תתחרה גם היא בתחרות הזאת. 4. אם לא ג'וינר קרסי, קלופט יכולה לפחות לעבור את האתלטית השניה בכל הזמנים בקרב 7, לריסה טורשינסקאיה הרוסיה (7,007 נקודות).

קרב 7 נשים – 7-8/8 במשך כל היום

הישראלים

הזכרנו כבר את אלוף אירופה הנוכחי בקפיצה במוט אלכס אברבוך ואת מחזיק תוצאת השנה לנוער בעולם בקפיצה לגובה, ניקי פאלי. הזכרנו גם את סבטלנה גנדזילוב, שלמרות גילה המתקדם, הרשימה מאוד השנה ותשתתף בתחרות קרב ה-7.

עוד שמונה אתלטים מרכיבים את המשלחת הישראלית לגטבורג. מי שירשום הופעת בכורה באליפות הזאת הוא איתי מגידי, שיתחרה ב-3,000 מכשולים. מגידי העביר את שלוש השנים האחרונות במכללת קלמזון בארה"ב, שם השתפר פלאים בכל הריצות הארוכות ושבר את שיאו הישראלי ההיסטורי של יהודה צדוק בריצה החזקה שלו ל-3,000 מכשולים. בתחרות ההכנה האחרונה שלו לפני גטבורג, מגידי הצליח לקצץ כמעט שש שניות משיאו החדש ולהעמיד אותו על 8:28:38 דק'. תוצאה כזאת בשבדיה, יכולה בהחלט להעלות אותו לריצת הגמר.

חמישה מחברי המשלחת הישראלית ישתתפו בריצת המרתון. ארבעה גברים (היילה סטאין, אסף בימרו, זבדיה וודג' וסוונך דסטאו) מרכיבים קבוצה ישראלית, כמיטב המסורת באליפויות האחרונות, במטרה לסיים במקום מכובד בדירוג הקבוצתי. נילי אברמסקי הוותיקה, תתחרה כרגיל במרתון לנשים. אסף בימרו אגב, כבר מכיר את המסלול בגטבורג אחרי שהתחרה בו באליפות העולם ב-1995, אלא שאז הוא פרש באמצע הדרך.

הספרינטר הישראלי הבכיר, טל מור, קבע השנה זמן של 10:49 שנ' והמטרה שלו היא לעלות לסיבוב השני לפחות באליפות ולקבוע שיא אישי. אירנה לנסקי, שבעבר הרשימה מאוד בריצת ה-100 משוכות, לא הצליחה לרדת כבר הרבה זמן מגבול 13 השניות וקשה להאמין שתוכל להגיע לשלבים גבוהים בתחרות הזאת.

את המשלחת משלימים ואדים בביקין וסיוון ז'אן. בביקין הוותיק, שמייצג את ישראל באליפויות בינלאומיות מתחילת שנות התשעים, קבע השנה תוצאה של 77.13 שנ'. קשה להאמין שתוצאה כזאת תספיק לו כדי לעלות לגמר, במיוחד בהטלת כידון, שנשלטת בעולם בעיקר על ידי הפינים והנורבגים. בביקין, כנראה באליפות אירופה האחרונה שלו, ינסה להיפרד בכבוד עם תוצאה מכובדת שתתקרב לאיזור 80 המטרים.

סיוון ז'אן, נציגת דור העתיד של ישראל במקצועות הזריקה, נחשבה להבטחה גדולה בשנים האחרונות, במיוחד אחרי שסיימה רביעית באליפות העולם לנוער בהדיפת כדור ברזל. בשנתיים האחרונות, חלה האטה בקצב ההתקדמות של ז'אן, אבל זה לא מנע ממנה להשיג את הקריטריון לאליפות. ז'אן תתחרה בזריקת דיסקוס ותנסה לשבור את שיאה הישראלי הטרי, 56.16 מ'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully