וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גאידמק עושה שכונה

13.5.2006 / 9:40

מקורבי הטייקון מקבלים החלטות מאחורי הגב של שקלאר, השחקנים פגועים וההכנות לעונה הבאה צולעות. איך התחלפה התקווה בכאוס?

עסקן כדורגל חכם, שבא בשבועות האחרונים במגע עסקי עם ראשי בית"ר ירושלים ומכיר מקרוב גם המערכת המקצוענית של מכבי חיפה, הגדיר השבוע יותר טוב מכל אחד אחר את המצב הבעייתי שבו נמצאת המפלצת שבנה ארקדי גאידמק, רגע לפני שהיא מסתערת על הליגה. "כדי שבית"ר תזכה באליפות בעונה הבאה, היא צריכה שיהיה לה סגל פי שלוש יותר טוב ממכבי חיפה. רק ככה היא תוכל להתגבר על הבלגאן הניהולי שיש בקבוצה הזאת, לעומת השקט התעשייתי בחיפה".

אותו עסקן לא היה צריך את השבוע המטורף האחרון, ששוב היה גדוש בהדלפות, בשמועות, בבחישות, באיבוד שליטה, כדי להבין שהמודל הניהולי החדש בבית"ר ירושלים לא מצליח להתייצב. אותו מודל ניהולי גרנדיוזי, שריפד את עצמו לאחרונה במשרדים מפוארים ומונה כמעט אותו מספר אנשים כמו סגל השחקנים, מתקשה להסיר מעליו את פצעי הבגרות. אם בהתחלה עוד ניתן היה לתרץ זאת בחוסר ניסיון בכדורגל, נדמה שאפשר כבר לזהות באימפריה הגאידמקית בעיות כרוניות. נכון להיום, אפשר אפילו להעז ולומר שפנקס הצ'קים של ארקדי לא הצליח להשיג עבורה את השדרוג הניהולי מתקופת פניג'ל. ומול הניהול של מכבי חיפה, לבית"ר יהיה קשה לצאת ככה למלחמה נגדה בעונה הבאה.

לא סופרים את שקלאר

מבלי לשים לב, מתנהלת מתחת לפני השטח קבוצת ניהול בבית"ר, שלא קשורה לצוות שעומד בראשו היו"ר ולדימיר שקלאר. מדובר בעיקר באנשים שקרובים לגאידמק. וכך קורה לא פעם שאותו שקלאר, דוקטור לספורט וסייף לשעבר, שגאידמק מינה ליו"ר הקבוצה, לא נמצא תמיד בסוד ההחלטות החשובות ולעיתים אף מקבל אותן כעובדות מוגמרות.

זה התחיל עוד בנחיתה של לואיס פרננדז בירושלים, שנפלה על שקלאר די בהפתעה. יו"ר הקבוצה, כך סיפרו השבוע, לא היה ממש שותף לתהליך, וייתכן שזה מה שגרם לכך שהחיבור בינו לבין המאמן לא היה מושלם, בלשון המעטה. גאידמק ויועציו הצמודים עבדו ישירות מול פיליפ סלומון, ולא תמיד יידעו את יו"ר הקבוצה בפועל מה קורה. שקלאר, מיותר לציין, לא אהב זאת, אך הוא תירץ את העניין בכך שבאותה תקופה הוא היה חדש בתפקיד.

והנה, בית"ר שוב מחפש מאמן, מה שבטח לא מעיד על יתר יציבות ורצינות, והסיפור חוזר בגירסה דומה. מיד כשבית"ר החלה לחפש מחליף לפרננדז, שקלאר קיבל עשרות הצעות ממאמנים ברחבי העולם והחל לסנן אותם. מה ששקלאר לא ידע באותה העת זה שמהצד השני, שיותר קרוב לגאידמק, מסתובבת קבוצת ניהול שמחפשת לבוס הגדול מאמנים ברחבי אירופה ובעיקר באנגליה. כשהחלו לזרום לכלי התקשורת שמות של מאמנים ששקלאר לא ידע עליהם, שלח היו"ר אנשים שיבדקו מי פועל תחתיו ומחפש במקומו יורשים לפרננדז.

קווי דמיון לתופעה ניתן לגלות גם באירועי גרנט השבוע. מספר אנשים בבית"ר טוענים כי שקלאר לא היה ממש בסוד העניין, וגם אם ידע על הפגישה עם גרנט, הרעיון לא היה ביוזמתו ובברכתו. שקלאר, לגרסתם, חיפש בכלל מאמן זר ולא שם את אופצית גרנט בעדיפות עליונה. לטענתם, מי שסידרו לגרנט את השיחה המיוחלת עם גאידמק היו אנשים מ"קבוצת הניהול" שקרובה לטייקון.

ובכלל, העליונות הזאת של קבוצת גאידמק באה לידי גם בהתנהלות השוטפת של המועדון. אם מכבי חיפה של יעקב שחר חושבת אך ורק כדורגל, בית"ר חיה יותר מדי על השיגעונות של גאידמק, שלא תמיד מתיישבים עם ערכים מקצועיים. שחקנים בקבוצה התלוננו לא פעם על כך שלוקחים אותם לאירועים מיותרים אך חשובים לגאידמק, על אף שהיה להם למחרת אימון בוקר או שסבלו מעייפות מתמשכת.

נכון לעכשיו, נראה כי קבוצת גאידמק דוחקת יותר ויותר את שקלאר וצוותו אל מחוץ למרכז הכוח. בסוף החודש זימן גאידמק לביתו בקיסריה את פרננדז ושקלאר, ורמז ליו"ר שבעונה הבאה הוא יהיה מעורב יותר. מאוחר יותר נודע שגאידמק מחפש לשנות את המבנה הניהולי בבית"ר, ולהביא צוות נוסף, אולי זר, שינסה לשדרג את המערכת. "ארקדי נתן לשקלאר עונת ניסיון והוא לא שבע רצון מהעבודה שלו", מסביר אחד האנשים הקרובים לשניים. "בתחילת העונה הבאה יגיע לכאן צוות ניהול חדש, שאיתו כבר עובד ארקדי בתקופה האחרונה מאחורי הקלעים והוא יתפוס באופן טבעי את המקום של שקלאר. עד היום שקלאר עסק בדברים היותר קטנים במועדון ואת ההחלטות הגדולות לקחו ארקדי ואנשיו. בעונה הבאה אותם אנשים יעמדו בפרונט ולאט לאט ידחקו את שקלאר".

חבית חומר נפץ

שקלאר לא הוכיח במהלך השנה כי אינו זקוק לעזרה. היו"ר החדש של בית"ר התחיל לא רע ואירגן מספר פרויקטים די מבטיחים, כמו המשחק מול דינמו מוסקבה והטקסים המכובדים לשחקני העבר של המועדון. אבל ככל שעבר הזמן, לא נראה בבית"ר ניהול בריא ומשתפר, אלא מערכת גדולה ומבורדקת, שהרבה דברים נופלים אצלה בין הכסאות.

שקלאר אחראי לכך, בלי קשר להתערבות של קבוצת ארקדי. אנשים שמכירים את היו"ר היטב מעידים שמדובר בבחור רציני, שלא מצליח להתגבר על חוסר הניסיון בניהול קבוצת כדורגל גדולה. כשכותבים עליו דברי הללו בעיתונות, הוא מתרגש יתר על מידה, וכאשר קוטלים אותו הוא לא לוקח את הדברים יותר מדי קשה. ובכלל, אנשים שנתקלו ביו"ר בית"ר בתקופה האחרונה, מספרים ששקלאר התאהב בחשיפה ונותן לתקשורת להשפיע עליו.

בצעד מאוד לא ברור, שקלאר פיטר בשבוע שעבר את דובר המועדון, דרור מרשלקוביץ', שזכה מקולגות למחמאות, אך התווסף לרשימת הארוכה של האנשים שעזבו את המועדון העונה. אפילו עם דובר לא מסוגלת הקבוצה להתמיד. גורמים שמעורבים במקרה טוענים ששקלאר נגרר כאן אחרי עצות מניפולטיביות.

אבל מילא שהגלגלים חורקים במשרדי המועדון, הבעיה מתחילה כשהמטוטלת הזאת משפיעה על הקבוצה ופוגעת בתפקוד המקצועי. ראשית, לקבוצה שניצלה את החודשים האחרונים של הליגה כדי להתכונן למאבק האליפות בעונה הבאה, אין עדיין מאמן. ראשי המועדון מתעקשים לטעון כי הם אלה שדחקו את לואיס פרננדז החוצה, אבל במקביל לא טרחו למצוא מאמן חלופי. וכך נוצר מצב שבית"ר מחפשת מאמן תחת לחץ, מה שלבטח ישפיע על איכות הבחירה. תראו מה קרה בשבוע שעבר לנבחרת אנגליה, שהתפשרה בסוף על שירותיו של סטיב מקלארן, בגלל אותו לחץ.

גם נושא סגל השחקנים נמצא באותו סחרור, שלא צפוי להסתיים בזמן הקרוב. אם במכבי חיפה רוב הקבוצה לעונה הבאה כבר חתומה ויוצאת לחופשת הקיץ בראש שקט, בבית"ר הרבה שחקנים שלא יודעים מה יעלה בגורלם. חלק מחכים שהמאמן הבא יחליט לגביהם, כשלא ברור אילו זרים יגיעו לקבוצה. המקרה של מזואה אנסומבו, אולי השחקן הטוב ביותר של בית"ר העונה, הוא הבולט ביותר. הקשר הקונגולזי ממריא בשבוע הבא לחופשת קיץ בבלגיה, כשהוא מחזיק בידיו הצעות ממכבי חיפה והפועל ת"א. מצד אחד, אנסומבו יודע שהמחזרות שלו לא יחכו לו זמן רב, מצד שני ברור לו כי המאמן החדש שיבוא לא ישפוט אותו על-פי היכרות אישית, אלא אם כן זה יהיה אברהם גרנט. במקום לנקות את הראש מעונה מטורפת, אנסומבו יוצא לחופשה עם תחושה חמוצה מאוד.

במקרה של השחקנים הצעירים, הטעויות של שקלאר חמורות יותר. קצת אחרי שלואיס פרננדז הספיק להתרשם מבית"ר, הוא ביקש מהנהלת הקבוצה להחתים את השלד הצעיר של המועדון על חוזה ארוך טווח. פרננדז גרס שברק יצחקי, אבירם ברוכיאן, מאור מליקסון, עמית בן שושן ואלירן דנין הם הלב של המועדון: שחקנים שמרגישים קשורים לבית"ר, תכונה חשובה מאוד במערכת חדשה. הוא רמז להנהלה לדאוג להם לחוזה טוב, על-מנת שירגישו שמעריכים את הזיקה והתרומה שלהם לקבוצה.

בחורף האחרון, לפני שהוא הקפיא את ההכנות לעונה הבאה, שקלאר נהג ברוח דומה וכבר סיכם עם הצעירים הללו על חוזה שנע סביב 120 אלף דולר. אלא שהשבוע, כשהצדדים שבו לשולחן המו"מ, שקלאר קיזז את ההצעה המקורית בחצי וחזר בו מההסכמות. עבור מליקסון ויצחקי, סגן מלך השערים של בית"ר, מדובר היה בצעד פוגע במיוחד, וזאת אחרי שהם שומעים ללא הרף את הסכומים שעומדים להיכנס לחשבונות הבנק של שמעון גרשון ומיכאל זנדברג. גורמים בקבוצה טוענים שזה מה שיקרה כנראה גם במשא ומתן על החוזה החדש של תומר בן יוסף ויואב זיו.

"יוצרים כאן חבית חומר נפץ שתתפוצץ במהרה", רמז השבוע אחד השחקנים. "לא יכול להיות ששחקנים כמו זנדברג וגרשון יקבלו סכומים של 400 אלף דולר ואילו שחקנים ישראלים אחרים יקבלו הרבה פחות. העונה השחקנים הזרים קיבלו סכומים עצומים, אבל למדנו לקבל את זה בהבנה בגלל שהם זרים. אבל כששחקן ישראלי אחד מקבל פי 7 ו-8 משחקנים אחרים, זה כבר מדליק נורה אדומה וגורם למתח גדול בקבוצה". בהנהלת בית"ר סומכים על הארנק של ארקדי, שיסתום את החורים הגדולים בסגל וישתיק את הממורמרים, אבל הגישה היהירה הזאת עלולה גם להתפוצץ להם בפרצוף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

כל כך רחוקים מחיפה

אפשר לגלות עוד לא מעט סדקים במעטפת הניהולית של בית"ר, שניתן לתרץ אותם בחוסר ניסיון, כמו למשל הזנחתם הזרים מעבר לשעות האימונים, אבל האמת היא שלא נראה שהדברים הולכים ומתייצבים. להיפך. בית"ר, שסבלה כל-כך מהניהול הפניג'לי, לא השכילה בינתיים בעידן גאידמק להתקרב לדפוסי העבודה של מכבי חיפה. רכבת השדים הזאת הולכת ונעשית מטורפת יותר משבוע לשבוע. בסביבות עבודה כזאת, גם למאמן הבא ולסגל השחקנים החדש, יהיה קשה לעמוד בציפיות הגבוהות של ארקדי גאידמק.

תגובת בית"ר ירושלים

עודד זרגרי, דובר בית"ר ירושלים, מסר בתגובה: "ארקדי גאידמק והיו"ר שקלאר עובדים בשיתוף פעולה מלא. לגבי העובדות בכתבה - הרי שחלק גדול מהן אינו נכון ויש לנו הרגשה שהכתבה מגמתית ובאה לפגוע בראשי בית"ר, בלי שום קשר למציאות המתרחשת הקבוצה".

"גאידמק שוחח בשבועות האחרונים מספר פעמים עם שקלאר לגבי זהות המאמן הבא של בית"ר, ושוחח איתו גם על מועמדותו של גרנט. גם לשקלאר וגם לגאידמק הוצעו מספר רב של מאמנים והם בוררים את השמות לאחר שהם משוחחים עליהם יחדיו".

"מעולם לא הייתה פגישה בה רמז גאידמק לשקלאר שהוא בדרך החוצה וגם אין כוונה כזו מצידו של גאידמק, שמעריך מאוד את עבודתו של היו"ר".

"לגבי השחקנים הצעירים בקבוצה הרי שמה שהיה עד עכשיו זה חלק ממשא ומתן ואנו בטוחים כי הם ישחקו בסופו של דבר בבית"ר, לגבי השחקנים האחרים הרי שגם מבחינת בית"ר המצב לא אידיאלי ותוך עשרה ימים כל אחד מהם יידע לגבי עתידו".

"כמו בכל מערכת חדשה, יש קשיים ושכר לימוד, אך המטרה הראשונה והחשובה הושגה והיא הגעה לאירופה. מעבר לכך ישנם פרוייקטים רבים שיביאו את בית"ר לאירופה ואין לנו כוונה לדבר עליהם בתקשורת נכון לעכשיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully