וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וזו היא רק ההתחלה

שחר פרנהיימר

28.4.2006 / 13:27

במונדיאל הקרוב יותר נבחרות מאי פעם יערכו את הופעת הבכורה בטורניר. מה אוקראינה, חוף השנהב וצ'כיה יכולות ללמוד מהעבר?

המונדיאל הקרוב יארח את מספר הנבחרות הגדול ביותר שלהן תהיה זו ההופעה הראשונה במעמד המחייב: אנגולה, חוף השנהב, גאנה, טוגו, צ'כיה, סרביה ומונטנגרו, אוקראינה וטרינידד וטובגו. למרות שחלקן לא נחשבות לנבחרות ברמות הגבוהות ביותר, ההתרגשות, המחוייבות והלחימה שהן ואוהדיהן מביאים מוסיפים הרבה צבע וסיפורים מרתקים לאירוע הנוצץ.

במונדיאל מקסיקו 70' גם ישראל הרגישה איך זה להיות הילדה החדשה בשכונה. בלי ציפיות, הצליחה הנבחרת של עמנואל שפר לחלץ נקודה היסטורית מול שבדיה ועוד אחת מול איטליה ואפילו לכבוש שער מרגלי מוטל'ה שפיגלר. מאז עדיין לא רשמנו הופעה שניה, ונבחרות רבות הצטרפו לרשימת ההופעות במונדיאל ממש לצידנו.

מבט חטוף על חמשת המונדיאלים האחרונים מגלה שלא פחות מ-7 נבחרות טיפסו מעבר לשלב הבתים בהופעתם הראשונה במונדיאל, מה שנותן תקווה גם לנבחרות החדשות בגרמניה 2006. לפחות לגבי אוקראינה וצ'כיה, שירשמו הופעות בכורה בגלל היותן מדינות צעירות, שנגזרו ממעצמות כדורגל שפורקו, אי העפלה מעבר לשלב הבתים יחשב לכישלון מסוים. מה מלמדת ההיסטוריה על סיכוייהן של הנבחרות החדשות?

1982 - הלו אפריקה

במונדיאל 1982 היו אלה שתי האפריקאיות, קמרון ואלג'יריה, שהשאירו חותם משמעותי על הטורניר. האלג'יראים, בראשות שחקן השנה של אפריקה, לאחדאר בלומי, העפילו מהמוקדמות על חשבון ניגריה והדהימו את העולם אחרי שניצחו בגיחון את גרמניה. האלג'יראים המשיכו והשיגו ניצחון שני על צ'ילה, אבל חזרו הביתה בגלל יחס שערים עדיף של גרמניה ואוסטריה, שסידרו לעצמן את העליה ב"משחק האנשלוס" השערורייתי בו ניצחה גרמניה 0:1, תוצאה שמראש היה ידוע שתעלה גם את הגרמנים וגם את שכניהם.

למרות אי ההעפלה, תוצאותיה של אלג'יר, שהתאחדות הכדורגל שלה קמה רק 20 שנה קודם לכן, הביאו הרבה כבוד למדינה, והובילו אותה להופעה שניה ברציפות גם במונדיאל של 1986.

קמרון, לעומת זאת, הוכיחה שלא מספיק לא להפסיד בשביל לעלות. הקמרונים סיימו את שלושת משחקיהם בתיקו, וחזרו הביתה בגלל יחס שערים. לאחר המונדיאל הזה קמרון התבססה כמעצמת כדורגל באפריקה ומלבד הטורניר ב-1986, הופיעה בכל המונדיאלים שלאחריו, עד שנכשלה בהעפלה למונדיאל הקרוב. קמרון היא הדוגמא הקלאסית להשפעה האדירה שיש למונדיאל על התקדמות הכדורגל במדינות שונות.

ב-1990 הדהימה קמרון את אלופת העולם ארגנטינה במשחק הפתיחה (0:1) והגיעה עד רבע הגמר, שם נוצחה בידי אנגליה. שנתיים אחרי מונדיאל הבכורה זכתה קמרון לראשונה באליפות אפריקה, הישג אותו שיחזרה עוד 3 פעמים בהמשך.

נבחרות נוספות שרשמו הופעת בכורה: הונדורס, כווית, ניו זילנד.

1986 - הכדורגל הסקסי של דנמרק

הנבחרת הסקסית של מונדיאל 1986 היתה ללא ספק דנמרק. הדנים, שלא הגיעו למונדיאל לפני כן, העפילו לטורניר יחד עם רוסיה מבית בו שיחקו גם שווייץ, נורווגיה ואירלנד, והדהימו את העולם כשגברו בבית המוקדם על סקוטלנד, אורוגוואי (1:6) וגרמניה בדרך למקום הראשון.

"הדינמיט הדני" בראשות מורטן אולסן, מיכאל לאודרופ, סורן לארבי ופרבן אלקיאר לארסן הציתו משחק התקפי שקנה מקום בליבם של אוהדי הכדורגל בעולם. למרות ההופעה המרשימה בשלב הבתים, הובסה דנמרק בסיבוב השני 5:1 על ידי ספרד וסיימה את הופעתה בטעם חמוץ מתוק.

הדנים אמנם רשמו הופעת בכורה במקסיקו, אבל אותתו לכולם כשהגיעו שנתיים קודם לכן, ב-1984, לחצי גמר אליפות אירופה, שם נכנעו בדו קרב פנדלים לספרד. "ב-1986 דנמרק שיחקה כמה משחקים יוצאים מן הכלל", אמר בו יוהנסון, המאמן הדני שהוביל את נבחרתו לרבע הגמר במונדיאל של 1998. "אם ננסה לשחק כך היום, זה יהיה קשה מאוד", אמר בהתייחסו לסגנון ההתקפי ושובה העין שהביאו לאודרופ וחבריהם.

למרות שבאירופה היא נחשבת למעצמה, הצליחה דנמרק להעפיל למונדיאל רק פעמיים נוספות, ב-1998 וב-2002.

נבחרות נוספות שרשמו הופעת בכורה: קנדה, עיראק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

1990 - האירים באים

אותו מזל שהיה חסר לקמרון במונדיאל 1982, האיר פנים לנבחרת אירלנד ב-1990. תחת הדרכת ג'קי צ'רלטון הצליחה נבחרת התלתן להגיע לרבע הגמר במונדיאל הבכורה שלה. אירלנד העפילה למונדיאל יחד עם ספרד, מבית נוח בו שיחקו הונגריה, צפון אירלנד ומלטה.

ג'קי צ'רלטון, מכוכבי נבחרת אנגליה ב-1966, הוביל את נבחרתו ל-3 תוצאות תיקו בבית המוקדם מול אנגליה, הולנד ומצרים, שהספיקו לנבחרתו למקום השני. בסיבוב השני ניצחו האירים את רומניה אחרי דו קרב פנדלים, לפני שנוצחו ברומא על ידי המארחת איטליה, משער של טוטו סקילאצ'י בתום קרב מרתק. האירים הצליחו להעפיל לטורניר פעמיים נוספות, במונדיאל 1994 ו-2002.

גם קוסטה ריקה הפתיעה את העולם כשהעפילה משלב הבתים במונדיאל הבכורה שלה. שער בודד של חואן ארנולדו קיאסו העניק לנבחרתו פתיחה חלומית וניצחון על סקוטלנד. אחרי הפסד לברזיל, גברה קוסטה ריקה על שבדיה 1:2 והעפילה לשמינית הגמר, שם הובסה בידי צ'כוסולובקיה 4:1.

למרות ההפסד, חזרו שחקני נבחרת קוסטה ריקה האלמוניים כגיבורים למולדתם. מאז הצליחה קוסטה ריקה להעפיל גם למונדיאל 2002 שם השיגה ניצחון על סין ותיקו מול טורקיה שלא הספיק להעפלה. למונדיאל הקרוב העפילה קוסטה ריקה מהמקום השלישי בבית מצפון מרכז אמריקה. ב-9 ביוני תעלה קוסטה ריקה למשחק הפתיחה במינכן מול גרמניה, ותנסה להפתיע את המארחים. אחרי הכל, שני מונדיאלים ברזומה הם הרבה יותר ממה שהיה לנבחרת של 1990.

נבחרת נוספת שרשמה בכורה: איחוד האמירויות.

1994 - אריות או לא להיות

ניגריה אמנם רשמה הופעת בכורה בטורניר בארצות הברית, אבל הגיעה ככוח העולה של הכדורגל האפריקאי. ככאלה, האריות בניצוחו של החלוץ ראשיד יאקיני, לא איכזבו כשסיימו את הבית המוקדם במקום הראשון לפני ארגנטינה, אחרי ניצחונות על בולגריה ויוון. בסיבוב השני הובילה ניגריה בבוסטון על איטליה 0:1 עד הדקה ה-88 משער של עמנואל אמוניקה, לפני שנכנעה בהארכה 2:1 לצמד של רוברטו באג'יו.

ניגריה תירגמה את התנופה שקיבלה להשתתפות גם בשני המונדיאלים הבאים. ב-1998 הובסה בשמינית הגמר 4:1 על ידי דנמרק, וב-2002 אכזבה כשלא עלתה לשלב השני. התרומה המשמעותית שהיתה להשתתפות הראשונה של ניגריה בגביע העולמי היתה ייצוא השחקנים לליגות הבכירות באירופה. מאמצע שנות ה-90 ועד תחילת ה-2000, השחקנים הניגרים הפכו לסחורה המבוקשת והחמה ביותר בין סוכני השחקנים, וכך נחשפו לעולם כוכבים כמו קאנו וג'יי ג'יי אוקוצ'ה.

אחרי הכישלון במונדיאל האחרון הנסיגה בכושר של הניגרים המשיכה לצערם של חובבי כדורגל רבים, והאריות לא הצליחו להעפיל לגביע העולם, לראשונה מזה 10 שנים.

גם ערב הסעודית רשמה טורניר חלומי, כשסיימה במקום הראשון בבית בו שיחקו הולנד, בלגיה ומרוקו. ערב הסעודית ניצחה את מרוקו ובלגיה, במשחק בו כבש סעיד אאוואיראן את אחד השערים הבלתי נשכחים בתולדות הטורניר, אחרי סלאלום מדהים וסיום מלוטש. אבל הקסם של ערב הסעודית הספיק רק עד שמינית הגמר, בו נכנעו הסעודים לשבדיה 3:1.

נבחרת נוספת שערכה בכורה: יוון.

1998 - ללכת (כמעט) עד הסוף

במונדיאל 1998 בצרפת, נרשם הישג השיא לנבחרת בהופעת בכורה, לאחר שקרואטיה של דאבור סוקר, רוברט פרוצ'ינסקי וזבונומיר בובאן הגיעה עד חצי הגמר.

סוקר, שסיים כמלך שערי הטורניר עם שישה כיבושים, הוביל את נבחרתו הגאה לסיבוב השני, אחרי ניצחונות על ג'מאייקה ויפן, בהופעות בכורה פחות מוצלחות. אחרי שגברה על רומניה בסיבוב השני, הדהימה קרואטיה את העולם כשהשפילה את גרמניה 0:3 ברבע הגמר.

הסנסציה היתה יכולה להיות מושלמת, אילמלא הפסידו הקרואטים בחצי הגמר לצרפת מצמד של ליליאן טוראם, אחרי שכבר הובילו 0:1. "לאף נבחרת לא היו שחקנים יצירתיים בקישור כמו בובאן, פרוסינצ'קי ואסאנוביץ'", אמר סלאבאן ביליץ', אז שחקן הגנה בנבחרת והיום מאמן קרואטיה עד גיל 21. הבעיה היא שמאז חל שינוי בפס הייצור הקרואטי. "היום אין לנבחרת שחקנים כאלה, ובאופן טבעי השיטה השתנתה", הוא אומר. "אנחנו מחזיקים פחות בכדור".

אחת הסיבות להצלחה האדירה של קרואטיה ב-98' היתה הרעב שלה להכרה ושינוי התדמית שנשארה מהמלחמה הכואבת ביוגוסלביה לשעבר. "ככה זה, אין מה לעשות", אומר ביליץ'. "זה כמו בתחרות מלכת היופי, שם אנחנו חייבים מישהי שתסיים בין 5 הראשונות". נבחרת אוקראינה, שתרשום הופעת בכורה בגרמניה, מזכירה מאוד את התלכיד הקרואטי שהגיע לחצי הגמר ב-98' ויכולה לשאוב השראה מהתקדים הקרואטי - נבחרת טכנית, לוחמת, שמונעת ממוטיבציה אדירה.

באשר לקרואטים, נראה כי אחרי כמה שנים פחות מרשימות, הנבחרת של קרנצ'יאר חוזרת לעצמה, והיא צפויה לעשות הרבה בעיות במונדיאל הקרוב.

נבחרות נוספות שרשמו בכורה בטורניר: ג'מאייקה, יפן ודרום אפריקה.

2002 - סנגל מדהימה את העולם

הסיפור של מונדיאל 2002 בקוריאה ויפן היה נבחרת סנגל. הנבחרת האפריקנית, שלא נחשבה לאחת מאריות אפריקה עד לאותו טורניר, הדהימה את העולם אחרי ניצחון במשחק הפתיחה על אלופת העולם צרפת, משער של פאפה בובה דיופ. השער של דיופ לא היה גניבה, שכן הסנגלים שלטו במשחק והיו קרובים גם לשערים נוספים. ההפסד נתן את האות להדחה של צרפת כבר בשלב הראשון.

הסנגלים השתמשו במקפצת המוטיבציה בשביל לסיים בתיקו את שני המשחקים האחרונים מול דנמרק ואורוגוואי ולהעפיל לשלב השני. שער ניצחון של הנרי קמארה בתוספת הזמן העניק לסנגל ניצחון 1:2 על שבדיה, שהעלה אותם לרבע הגמר. המסע המופלא של הסנגלים הסתיים עם הפסד בשער הזהב לטורקיה 1:2.

"היתה לנו חווייה יוצאת מן הכלל ועכשיו זה נגמר", אמר בסיום ההפסד לטורקיה מאמנה הצרפתי של סנגל, ברונו מטסו. "אבל זיעזנו את ההיררכיה של עולם הכדורגל".

למרות שנדמה היה כי סנגל בדרך להפוך לניגריה החדשה של עולם הכדורגל, לא הצליחו הסנגלים לעלות לטורניר בגרמניה. אבל ההופעה של סנגל במונדיאל לפני 4 שנים בהחלט יכולה להוות השראה לארבעת הנבחרות האפריקאיות שיעלו לראשונה בעוד פחות מחודשיים על הדשא של אצטדיוני המונדיאל.

המוטיבציה הגבוהה, היעדר הציפיות וההתרגשות עשויים להוליד סיפורים קסומים, שמנצחים אפילו את ההיסטוריה. על פי הסטטיסטיקה לפחות, נראה שאחת מ-8 הפנים החדשות במונדיאל הקרוב הולכת לעשות לכם קיץ חם.

מצעד הנבחרות מאז הופעת הבכורה

1. דנמרק (20) - 13 משחקים, 7 ניצחונות, 2 תיקו, 4 הפסדים

2. קרואטיה (23) - 10 משחקים, 6 ניצחונות, 0 תיקו, 4 הפסדים

3. קמרון (26) - 17 משחקים, 4 ניצחונות, 7 תיקו, 6 הפסדים

4. אירלנד (32) - 13 משחקים, 2 ניצחונות, 8 תיקו, 3 הפסדים

5. ניגריה (33) - 11 משחקים, 4 ניצחונות, תיקו אחד, 6 הפסדים

6. סנגל (39) - 6 משחקים, 2 ניצחונות, 2 תיקו, 2 הפסדים

7. קוסטה ריקה (40) - 7 משחקים, 3 ניצחונות, תיקו אחד, 3 הפסדים.

* (המספר בסוגריים מתייחס לדירוג הנבחרת בטבלת המונדיאל של כל הזמנים)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully