וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ואף מילה על מראדונה

25.3.2006 / 12:08

הסרט "פלה לנצח" מבהיר עד כמה ההיכרות שלנו עם העילוי הברזילאי מוגבלת, ובעיקר כמה גדול הוא היה

בשנת 1950, כשאדסון ארנטס דו נסימנטו היה בן 9, אביו לקח אותו לאיצטדיון המראקנה כדי לראות עם עוד 200 אלף איש את המשחק המכריע של המונדיאל. ברזיל הפסידה באותו יום לאורוגוואי באירוע שהפך לטראומה לאומית, והילד הצעיר הבטיח לאביו שיום אחד הוא יהיה זה שיביא את גביע העולם לברזיל. שמונה שנים בלבד לאחר מכן, כשהוא רק בן 17, הוא קיים את ההבטחה. הכירו את פלה.

הוויכוח לגבי זהות הכדורגלן הגדול בכל הזמנים הוא עניין נדוש, אולי אפילו חסר טעם. פלה כיכב בזמנים כשהטלוויזיה הייתה בחיתוליה, כשהכדורגל עדיין לא נהנה ממכונת היחצנות המשומנת של פיפ"א והקוד G14 היה נשמע יותר כמו תוכנית חלל סובייטית. מייקל אואן כבש שער יפהפה במונדיאל כשהיה בן 18, ומיד הפך למותג. פלה, לשם השוואה, כבר בגיל 17 כבש שלושער במדי נבחרת ברזיל בחצי הגמר מול צרפת, וכמה ימים לאחר מכן הוסיף עוד צמד מדהים בגמר מול שבדיה. להלן, פרופורציות.

חיזוק לדיון בשאלת הכדורגלן הטוב בכל הזמנים מגיע בדמות הסרט "פלה לנצח" (שבת, יס דוקו, 21:30). רוב חובבי הכדורגל, שמכירים באופן שטחי בלבד את הביוגרפיה של הברזילאי, ועם זאת יודעים לדקלם שהוא הכדורגלן הגדול בכל הזמנים, יזכו להזדמנות לצפות בפרופיל הכי יסודי שנעשה עליו עד היום. הסרט, שזכה בפרס רומא בפסטיבל קאן 2005, הוא התוצאה הסופית של איסוף חומרים אינטנסיבי על מלך הכדורגל, מהילדות בשכונות העוני של סאו פאולו, דרך הופעת הבכורה בסנטוס בגיל 16, עד למעמד הקדוש לו הוא זוכה עד היום. "פלה לנצח" משחזר קטעים ישנים באיכות משופרת, ומציג שערים בלתי נשכחים והופעות מדהימות. הסרט משרטט את סיפור חייו האישי של פלה, אבל מעל לכל מראה את האיכויות הספורטיביות הפנומנליות שלו.

הסרט אומנם מתרכז בגדולתו ככדורגלן, אבל לא פוסח על התהליך האישי שעובר הנער בדרכו לכוכבות ומדגים קוריוזים להיסטריה סביבו. כשהוא הגיע לאפריקה הפסיקו לכבודו מלחמה אכזרית בקונגו, רק כדי ליהנות מביצועיו. ב-1968 בקולומביה, כששופט שחצן החליט להרחיקו, האוהדים הזועמים דרשו את חזרתו ולאחר מכן הרחיקו את השופט. איצטדיון בוונצואלה מכריז על עצמו עד היום כ"המקום שבו נכבש השער היפה ביותר בכל הזמנים", בזכות סלאלום מופלא של מספר 10. כשעמד לכבוש את השער ה-1,000 בקריירה, הקבוצות בברזיל רבו על הזכות לספוג אותו.

אם חשבתם שאתם מכירים את פלה, חשבו שנית. בתור חובבי כדורגל, יביך אתכם לגלות עד כמה לא ידעתם עליו כלום. בסרט נחשף עילוי שעולם הספורט עוד לא פגש כמותו. ב-121 הדקות של "פלה לנצח" מתגלים מחדש למעלה מ-300 גולים מתוך ה-1,281 שלו ב-21 שנות קריירה. גולים בימין ובשמאל, בנגיחות ובמספרות, בסלאלומים ובבעיטות עונשין, לחיבורים ולפינות. כמו מבוגר שמשחק עם ילדים, הוא עשה על הדשא כלל העולה על רוחו. הוא פלא.

פסקול הסרט, שמורכב מסמבה ברזילאית משנות ה-60, מצליח להעביר את האווירה הקסומה במדינה הנפלאה ביקום, שעבורה כדורגל הוא דת. "הסרט הזה הוא התנ"ך של פלה", מסכם הכוכב בעצמו, ואם זה התנ"ך, כנראה שפלה הוא קדוש. רוצו לראות בעצמכם.

"פלה לנצח", 121 דקות, במאי: אניבל מסאיני נטו, ברזיל, 2004. "יס דוקו", שבת, 21:30.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully