וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקו האדום של הקפיטליזם

25.2.2006 / 15:48

היוסטון אסטרוס מונעים מג'ף באגוול, סמל שתרם למועדון ב-15 השנים האחרונות, לשחק בייסבול. הוא עצמו מבין מדוע, וכאן מתחילה הבעיה

15 שנה משחק ג'ף באגוול בקבוצת הבייסבול של היוסטון אסטרוס בעמדת הבסיס הראשון. באגוול הוא אחד משני סמלים בקבוצה, יחד עם שחקן הבסיס השני בעבר והאאוטפילד בהווה, קרייג ביג'יו, האיש היחיד ביוסטון שנמצא בה תקופה יותר ארוכה ממנו. את רוב העונה שעברה העביר באגוול בניתוחים ובהחלמה מפציעה בכתף. אחרי שמעולם לא ירד הפירסט בייסמן מה-100 משחקים לעונה, נטל ב-2005 חלק ב-39 משחקים בלבד.

ביום שישי הגיע באגוול בן ה-37 למחנה האימון של האסטרוס בפלורידה. אלא שבניגוד לשנים הקודמות, בהן היה הראשון להגיע למחנה ודמות בולטת בנוף שם, הפעם התקבל באגוול בסבר פנים חמוצות במיוחד. האסטרוס טענו לפני מספר שבועות ש"השחקן פצוע ובלי יכולת לשחק כרגע בייסבול". הם העדיפו לשלוח תביעה אל הביטוח של המועדון, על מנת שיכסה סכום של 17 מיליון דולר שמובטח לבאגוול השנה. המשמעות של צעד כזה היא שבאגוול אמנם יקבל את הכסף, אבל חוזהו לא שייך עוד לאסטרוס אלא לחברת הביטוח. במלים אחרות, הזכות לשחק בייסבול ב-2006 תימנע ממנו.

בארה"ב אין, בישראל אאוט

השאלה, אם כן, היא לא של כסף. בניגוד ל-NFL, בה חוזי השחקנים לא מובטחים ושחקן יכול "להיחתך" מקבוצה בכל עת מבלי שתשולם לו יתרת חוזהו, בליגת הבייסבול, לה אחד האיגודים החזקים ביותר מבין כל הארגונים בארה"ב, אין את האופציה להוריד אפילו סנט מחוזהו של שחקן, כך שבאגוול יקבל בכל מקרה את המגיע לו. באגוול עצמו יודע את זה, ואין לו טענות לאיש: "אני מבין את האספקט העסקי בעניין הזה", הוא אומר, "אבל מבחינתי אני רוצה לשחק בייסבול ומרגיש שיש לי מה לתרום".

המושג 'סנטימנטים' קיים בארה"ב במידה פחותה בהרבה מזו שבישראל ובאירופה. באותו יום שבו באגוול הגיע למחנה האימונים של יוסטון כפרסונה נון גראטה, סיפר סטיוארט פירס, מנג'ר מנצ'סטר סיטי האנגלית, שהוא עובד בקבוצה ללא חוזה. "חתיכות נייר לא חשובות בעיניי, לחיצת יד ומבט כן מהבוס חשובים יותר", אמר. הגם שהדוגמא של פירס קיצונית במיוחד, היא מלמדת משהו על ההבדלים בתפישות הקשרים בין מעסיק למועסק בארה"ב ומחוצה לה. בעוד שבישראל זכו פיטורי 900 העובדים של שרי אריסון מבנק הפועלים לביקורת קשה שגרמה לירידתה מהארץ לפני כשלוש שנים, בארה"ב צעד כזה הוא לא רק לגיטימי ומתפרש כמתכון לייעול החברה, אלא גם העובדים עצמם רואים את זה כך ומקבלים את רוע הגזרה. כשטרוי בראון, אחד מעמודי התווך בשושלת של קבוצת הפוטבול של הניו אינגלנד פטריוטס, נופה מהקבוצה בשנה שעברה מכיוון שהחליטה לחסוך עליו את מענק החתימה המחודש, הוא חזר אליה עם חוזה מופחת בגדר "כלום לא קרה".

דפוק וזרוק

ובמקרה הזה עולה השאלה: היכן בעצם עובר הגבול בין עסקים לאנושיות בעולם הספורט האמריקאי?

הגם שלנו כישראלים יהיה קל במיוחד אחרי הכרת העובדות לבקר את האסטרוס על כך ש"התייחסו כמו זבל לבאגוול", אצל הדוד סם זה לא כל כך טריוויאלי. עובדה שאפילו השחקן עצמו אומר את זה. האם הוא פגוע? כן, סביר להניח. האם הוא חושב שנעשה לו עוול? תופתעו, אבל מאוד לא בטוח. לפי המורשת בה גדל באגוול, כשהכושי עושה את שלו, הוא יכול ללכת גם אם הוא לא רוצה.

אבל לא באגוול צריך לענות על השאלות, אלא האסטרוס. הרצון של יוסטון לא לשלם לשחקן 17 מיליון דולר, סכום גבוה גם במונחים אמריקאים, מובן. אחרי הכל, בדיוק בשביל המקרים האלה משלמים את הפרמיה לחברת הביטוח. אלא שכאן לא מדובר בשחקן שהגיע לקבוצה לפני מספר שנים או מישהו שפעל בתום לב והסתיר פציעה אלא במי שהיה אחד מעמודי התווך של המועדון. באגוול עזר למכור מרצ'נדייז במיליונים לאורך השנים ובלעדיו יוסטון, מועדון צעיר שנוסד ב-1962 ונאבק באופן תמידי על נתח שוק מדינות הדרום מרכז בארה"ב שעליו חולשת סט. לואיס, לא הייתה מתפתחת להיות קבוצה שאיימה פעמיים בשנתיים האחרונות על תואר האליפות. וכל זה, אגב, נעשה בשעה שהאסטרוס עסוקים במרדף אחרי רוג'ר קלמנס, מגיש ענק בן 43, שהמילה 'נאמנות' מעולם לא הייתה בראש מעייניו ושמשחק איתם כבר שלוש שנים במשחקי חתול ועכבר.

הקפיטליזם האמריקאי הביא איתו הרבה דברים טובים לעולם, אבל גם מידה לא קטנה של ציניות. כשמסתכלים על מקרה באגוול (וכאן שוב ראוי לציין - הבעיה היא לא כסף, הוא יקבל את המגיע לו) נשאלת שוב השאלה היכן עובר הקו בין עסקים לרגש, מה מותר ומה אסור מבחינה אתית ביחסי עובד ומעביד והאם לאסטרוס יש בכלל את הזכות למנוע מבאגוול לשחק בייסבול. אלא שכל עוד השחקנים עצמם מסכימים להיות חלק אינטגרלי במשחק הזה ולהגיש את הלחי השניה, דומה שהקו הזה רק ילך וייעלם.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully