וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראגבי - המדריך

רועי פרידמן ושחר מור

19.9.2005 / 23:14

מהו "סקראם", כמה נגד כמה, איזה טורנירים מושכים את מלוא תשומת הלב ומהן היריבויות ההיסטוריות? רועי פרידמן ושחר מור מביאים את המדריך המקוצר לחובב הראגבי המתחיל

הראגבי הוא משחק עתיק יומין, שממנו נשאבה ההשראה להמצאת משחק שאנו מכירים בארה"ב - פוטבול. וכפי שאנו מכירים את הפוטבול האמריקאי, גם בראגבי יש שטח בקצה המגרש, שמטרת הקבוצה התוקפת היא להניח את הכדור מאחורי קו השער של הקבוצה היריבה. כמובן שהכל עלול להישמע לכם כמו סינית עתיקה אם אתם מתחילים מאפס, ובשל עובדה זו מומלץ בחום לצפות במשחק ראגבי אחרי שקוראים את המדריך - ואז לקרוא אותו שוב.

הרכבים: שתי קבוצות, 15 שחקנים כל אחת, 7 מחליפים, שחקן שמוחלף לא חוזר ,אלא בשביל להחליף שחקנים פצועים.

שופטים: כמו בכדורגל - שופט ושני קוונים (באנגלית referee, touch judge) וכן שופט טלוויזיה.

זמן משחק: שתי מחציות, 40 דקות כל אחת. כמו בפוטבול, סיום הזמן לא עוצר מהלך.

הכדור: הוא גדול יותר מכדור פוטבול, וגם יחס הצירים האליפטיים (הנדסה אנליטית במרחב) הוא שונה, מה שעושה את הכדור בעיט יותר מכדור פוטבול.

התנהלות המשחק

אז כמו שכולם יודעים - לא מוסרים בראגבי קדימה, כי אם רק הצידה או אחורה. מה שכן, אם שחקן בועט את הכדור קדימה, אזי כל השחקנים שהיו מאחורי הבועט ברגע הבעיטה יכולים לרוץ אחרי הכדור. אם הבועט גם הוא רץ, והוא עוקף בריצתו שחקנים מקבוצתו, אזי כל מי שנעקף יכול לרוץ אל הכדור.

בנוסף לכך שאסור למסור את הכדור קדימה, אסור גם להפיל את הכדור קדימה (knock forward) או למטה (knock on). העונש הוא scrum, אלא אם כן ההפלה היתה בכוונה בנסיון למנוע את הכדור מיריב ואז זאת עבירה.

הוצאת חוץ: במקרה של הכדור יוצא מקו האורך, הוא מחודש בהוצאת חוץ שנקראת line-out. שחקנים משתי הקבוצות עומדים בשתי שורות, ושחקן מאחת הקבוצות זורק את הכדור, כאשר אותם שחקנים מנסים לתפוס אותו. מספר השחקנים ב-line out נקבע ע"י הקבוצה הזורקת - עבירה נגד הקבוצה השניה על יותר מדי שחקנים. הזריקה חייבת להיות ישרה (scrum נגד הקבוצה הזורקת). אסור להרים שחקן מהקבוצה שלך כדי לעזור לו להגיע לכדור, אבל מותר לתמוך בו כשהוא באוויר (עבירה). אסור לדחוף, או להפריע לשחקן יריב לתפוס את הכדור (עבירה).

מי מוציא ומאיפה ?

אם שחקן יוצא עם הכדור - ההוצאה ע"י הקבוצה השניה ממקום היציאה. אם הכדור מתגלגל החוצה - ההוצאה ממקום היציאה, נגד השחקן האחרון שנגע בו. אם הכדור נבעט החוצה, בעיטת הרחקה כמו פאנט בפוטבול. אם זו בעיטה חופשית אחרי עבירה (יובהר בהמשך), אז ההוצאה מאיפה שיצא הכדור ע"י הקבוצה שלטובתה נשרקה העבירה. אם השחקן שבעט היה בתוך התחום שבין קו השער שלו לקו ה-22 מטר, אזי הקבוצה השניה תוציא את הכדור מאיפה שהכדור יצא. אם הוא היה מחוץ לתחום, אזי ההוצאה תהיה מנקודת היציאה בתנאי שהכדור פגע לפחות פעם אחת ברצפה, אחרת מאיפה שהבועט היה.

תיקול - מותר לתקל שחקן שמחזיק בכדור, אבל לא מעל גובה הכתפיים (עבירה). שחקן מתוקל חייב לשחרר את הכדור ברגע שהוא נופל לרצפה (עבירה).אסור להפריע לשחקן המתוקל לשחרר את הכדור.

ה-Scrum: מבנה של 8 שחקנים מכל קבוצה, כאשר שחקן מהקבוצה שלטובתה נשרק scrum, מכניס את הכדור, הכדור עובר אחורה ומוצא להמשך המשחק. אסור למוטט אותו, אסור לשחקנים להשתמש בידים להחזיק את עצמם, או לגעת בכדור (רק לבעוט).

ראק - כאשר שחקן נופל בתאקל, ברגע שמצטרף עוד שחקן חוץ מהמתקל נוצר ראק. ברגע שנוצר ראק, אסור יותר לגעת בכדור בידיים (מעיין סקראם חפוז) הכניסה לראק מותרת רק מאחור, דרך מה שנקרא השער שזה הרוחב של השחקן המתוקל ששוכב על הקרקע. כניסה מן הצד שווה עבירה. אסור לשחקנים הנכנסים לצלול פנימה ובכך למעשה לחסום את הכדור, הם חייבים לנסות להשאר על הרגליים ולדחוף מעל הכדור כדי שהוא יוכל לצאת בצד שלהם. הכדור נחשב בתוך הראק (כמו גם בסקראם) כל עוד יש איזשהו חלק גוף של אחד השחקנים מעליו ברגע שהכדור יוצא, אפשר לעשות בו מה שרוצים.

מול - כאשר שחקן נושא את הכדור ומתוקל אך נשאר עומד (בכוונה או שלא בכוונה) מרגע שהשופט הכריז על מול, הקבוצה עם הכדור יכולה לעזור לשחקן ולדחוף אותו קדימה. זה המקרה היחיד שמותר לשחקן להיות לפני הכדור, מותר להעביר את הכדור בין השחקנים כל עוד הם מחוברים למול. כלומר, אפשר ליצור גוש של שחקנים שדוחף ומתקדם אבל הכדור נמצא אצל השחקן האחורי ביותר. לקבוצה המגינה אסור למוטט את המול בכוונה (עבירה) אבל ברגע שהמתקיפים לא מתקדמים, הם חייבים להוציא את הכדור אחרת הכדור עובר. ניתן לראות את זה בעיקר אחרי ליין אאוט כשהקבוצה התוקפת קרובה לקו הטריי, ומנסה לדחוף בכוח מעבר לו. למול חייבת להיות התנגדות, למרות שכמעט לא רואים את זה קורה. אם אין התנגדות, זוהי הובלה של נושא הכדור (עבירה).

בעיטת פתיחה - מתבצעת ממרכז המגרש, או מ-T כמו בפוטבול, או בהקפצת הכדור ובעיטה. הכדור חייב לעבור 10 מטר, וכמו בפוטבול, כל השחקנים מהקבוצה הבועטת חייבים להיות מאחורי הכדור. (scrum).

ניקוד בראגבי:

Try - טריי, הנחת הכדור מעבר לקו השער - 5 נקודות

Conversion - בעיטת הבונוס, מול הנקודה שבה הונח הכדור לטריי - שתי נקודות.

Penalty Goal - בעיטת עונשין - 3 נקודות.

Drop Goal - בעיטת שדה לשער, בהקפצת הכדור - 3 נקודות.

נשרקה עבירה, מה העונשים?

1. אפשר לקחת Scrum ממקום העבירה.
2. חידוש המשחק ממקום העבירה, בהקפצת הכדור באוויר - הקבוצה השנייה חייבת להיות 10 מטר מהכדור.
3. בעיטה חופשית, והוצאת הכדור ב-line out.
4. בעיטת עונשין לשער.

כל אלו היו אופציות לקבוצה שלטובתה נשרקה העבירה. ובנוסף - אם השופט חושב שהעבירה שבוצעה (או סדרת עבירות) במטרה למנוע מהקבוצה השנייה לעשות Try, הוא יכול להעניק כעונש טריי, מה שנקרא Penalty Try. לצורך בעיטת הבונוס, זה ייחשב כמו טריי בין עמודי השער.

עונשים אישיים:

כמו בכדורגל, כרטיס צהוב וכרטיס אדום. ההבדל היחידי הוא שכרטיס צהוב משמעותו השעייה ל-10 דקות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

מעצמות הראגבי:

דרג ראשון:

אנגליה, צרפת, וויילס, אירלנד, סקוטלנד, אוסטרליה, ניו זילנד ודרום אפריקה.

דרג שני:

איטליה, רומניה, ארגנטינה, קנדה, ארה"ב, פיג'י, סמואה, טונגה.

תחרויות בין לאומיות:

מסעות - בד"כ בין קבוצות חצי הכדור הצפוני, לחצי הכדור הדרומי, שמגיעות לסדרת משחקים. פעם ב-4 שנים (כמו השנה), ישנה נבחרת מאוחדת של אנגליה, ווילס סקוטלנד ואירלנד - הליונס, שמשחקים השנה בניו זילנד.

אליפות העולם - אחת ל-4 שנים (הקרובה ב-2007, בצרפת). גמרי אליפות העולם שעברו (מנצחת, מפסידה, תוצאה ואיצטדיון):

1987 - ניו זילנד-צרפת 9:29 באדן פרק, אוקלנד, ניו זילנד.
1991 - אוסטרליה-אנגליה 6:12 בטוויקנהם, לונדון.
1995 - דרום אפריקה - ניו זילנד 12:15 באליס פארק, יוהנסבורג.
1999 - אוסטרליה-צרפת 12:35 באיצטדיון המילניום, קרדיף, וויילס.
2003 - אנגליה-אוסטרליה 17:20 באיצטדיון האולימפי בסידני.

טורניר 6 האומות:

אולי טורניר הספורט הבין לאומי הוותיק ביותר (סוף המאה ה-19), החל כטורניר 4 האומות (אנגליה, וויילס, סקוטלנד ואירלנד) כאשר בתחילת המאה ה-20 הצטרפה צרפת. ב-1997 צורפה איטליה והטורניר נהיה טורניר 6 האומות. הטורניר נערך בשיטת ליגה בחודשים פברואר-אפריל בכל שנה. וויילס זכתה בטורניר האחרון, לאחר שניצחה את כל היריבות.

טורניר 3 האומות:

דרום אפריקה, אוסטרליה וניו זילנד- נערך בשיטת ליגה בחודשים יולי אוגוסט כל שנה. ניו זילנד הקדימה השנה את האלופה היוצאת, דרום אפריקה, אחרי שכל נבחרת ניצחה את שני משחקי הבית, בהפרשי נקודות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully