וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחממים את הפארקט: שיקגו בולס

גיל קדרון

2.11.2004 / 15:00

פקסון וסקיילס נותנים הזדמנות אחרונה לשוורים העצלים שלהם להתחיל להזיז ת'ישבן, ובינתיים, סימני הדור הבא כבר כאן

ונתחיל, כהרגלנו המגונה, בדבר במערכת:

כן, אנחנו ממשיכים בפרוייקט פתיחת העונה המסורתי שלנו, בו נסקור בזו אחר זו, מדי יום, את 30 קבוצות הליגה. הסקירה מתבצעת בסדר עולה, מהנמושות עד למועמדות, ולא בסדר מתימטי מדוייק. העונה, אגב, נפתחת ב-2 בנובמבר. אם אתם מרגישים שיש לכם משהו להוסיף לנו (ולא דברים דומים למה שאנחנו עושים), אתה מוזמנים לשתף אותנו בפרצי היצירתיות שלכם דרך ה'כתבו לנו', פה למטה.

פרק מספר 8 לוקח אותנו אל מחוזות העבר הנוצץ והלא מאוד רחוק בצ'יקאגו, שנראה רחוק מאוד עם הבולס של השנים האחרונות. אם השנה הם לא יתחילו להזכיר אפילו בקצת את אותם ימים, אל תתפלאו לראות את מ.ירדן חוזר לעיר, למשרד של הבוס.

אליך, קדרון.

הבולס

הקבוצה נוסדה ב-1966 ופעילה מאז תחת אותו שם בשיקגו.

אליפויות: 6 (1991-93 ו-1996-98)

קבוצת האקספנשן היחידה בהיסטוריה של הליגה שהעפילה לפליאוף כבר בשנתה הראשונה. בתחילת שנות ה-70 זכתה להצלחות עם קבוצה הגנתית בראשות בוב לאב ומאמן הג'אז כיום, ג'רי סלואן. הבולס השתייכו באותה תקופה למערב והודחו מהפליאוף שלוש פעמים ברציפות על ידי הלייקרס. ב-75' הגיעו לסדרת הגמר והפסידו לגולדן סטייט. מאז עברו כמה שנים בינוניות למדי, עד להגעתו של אחד בשם מייקל ג'ורדן באמצע שנות ה-80. מהגעתו ועד פרישתו של מייקל הגיעו הבולס לפליאוף בכל עונה ועונה. בשלוש השנים הראשונות שלו, הודחה שיקגו בסיבוב הראשון בסוויפים מכאיבים, עד שבשנה הרביעית ניצח את הקאבס עם סל ניצחון בשנייה האחרונה של המשחק החמישי והמכריע (להלן The Shot). בשנים הבאות התקדמו הבולס אט אט, רק כדי להיות מודחים כל פעם בידי הבאד בויז של אייזיאה. הקבוצה שנבנתה סביב ג'ורדן ופיפן הגיעה לשיאה בשנות ה-90', אז זכתה בשש אליפויות ונחשבת לאחת הקבוצות הגדולות בכל הזמנים.

בקיץ שלפני 1998 פורקה החבילה והבולס הפכו חיש קל לקבוצה הגרועה בליגה. הג'נרל מנג'ר ג'רי קראוס נכשל בניסיונו לעשות את מה שקיקי ונדווי דווקא כן הצליח לעשות בדנבר: להפוך את הקבוצה שלך לנמושה, לפנות מקום מתחת לתקרת השכר, ולחזור לצמרת הליגה. השחקנים החופשיים סירבו להגיע לקבוצה מפסידה וקראוס התעקש לבחור שחקנים צעירים בעלי upside (פוטנציאל) שיכול להתגלות רק לאחר שנות דור, אם בכלל. בחירת הדראפט היחידה שהפכה למניה בטוחה, אלטון בראנד, נשלח לקליפרס בתמורה לעוד בייבי-בול. שלד הקבוצה אמור היה להיות אדי קרי, טייסון צ'נדלר וג'מאל קרופורד, אולם לאחר שקראוס אולץ להתפטר ובמקומו התמנה ג'ון פקסון, שחקן עבר קשוח ו-ווינר מוכח, הוא החל בסדרת מהלכים במטרה לשנות את המנטליות הרכרוכית והלוזרית של הקבוצה.

עונה אחרונה

מאזן של 23 ניצחונות ו-59 הפסדים העמיד את הבולס במקום האחרון בבית המרכז והלפני אחרון במזרח ובליגה כולה.

בעונה הזאת הכל אמור היה להתחבר, אבל פתיחה כושלת ביותר, שכללה מספר תבוסות ביתיות, הובילה את פקסון לפטר את המאמן ביל קרטרייט, חברו לשלוש האליפויות הראשונות של הבולס. במקומו מונה סקוט סקיילס הקשוח - מתוך מחשבה שהוא הסיכוי האחרון להרביץ בשחקנים עצלנים כמו קרי וקרופורד קצת תורה וערכי מקצוענות.

סקיילס הצליח חלקית בלבד והעונה הוא ייאלץ להתחיל להראות קבלות אם הוא רוצה לשמור על מקום עבודתו. אבל זו הייתה רק ההתחלה. מספר שחקנים ותיקים לא רצו את סקיילס לאחר ששמעו שמועות על שיטות האימון הדיקטטוריות שנקט בקדנציה שלו בפיניקס (על כך בהמשך), ולא היססו להגיב על כך בתקשורת. פקסון לא אהב את חוסר האחדות בשורות ושלח את דוניאל מארשל, ג'יילן רוז ולוני באקסטר לאוויר הנקי של טורונטו, כשבתמורה הגיעו אנטוניו דיוויס הוותיק והג'אנקיארד דוג הפעלתני, ג'רום וויליאמס. המטרה הייתה לעבות את הקו הקדמי מאחורי קרי וצ'נדלר (שפתח את העונה היטב אבל נפצע חיש קל) ולהוסיף מספר שחקנים קשוחים שיתנו את הלב גם במשחקים וגם באימונים. בחישוב כשרון הטרייד היה כשלון ברור.

הבעיה הייתה שהאופציה היחידה שנותרה בהתקפה הייתה קרופורד, והבחור לא הפסיק לזרוק מכל הכיוונים, כשהאחוז שלו מהשדה רואה את רף ה-40 מלמטה. צ'נדלר מתח וקרע כל שריר אפשרי בגב וגם כשחזר זה כבר לא היה זה. אדי קרי - כרגיל מאז הגיע לליגה - נזכר רק בחודשים מרץ-אפריל שהוא יודע לשחק כדורסל ולקלוע באופן עקבי עם הגב לסל. השחקן היחידי שעבר עונה מוצלחת היה הרוקי המופלא קירק היינריך שהפך לשחקן האהוב על סקיילס וגרם לטרגדיית ג'יי וויליאמס כמעט להישכח. ככל שהעונה התקדמה ברור היה שהרוקי הצעיר הוא בעל הבית, ובחצי השני של העונה מסר היינריך מעל ל-7 אס' למשחק. פיפן, שחזר כדי להוביל עזר, אולי, בעצות, כשישב בצד 59 משחקים. הבולס נכנסו לקיץ כששמועות על עתידם של הבייבי בולס מתרוצצות באוויר.

סימן ברור דעיכה המתמשכת של הקבוצה, אפשר היה לראות בתגובה של הקהל, שכבר התייאש מלהאמין. אחרי שגם בשנים הראשונות ללא מייקל היה האולם מלא כמעט בכל משחק, בעונה האחרונה היונייטד סנטר ראה 19,736 צופים בממוצע למשחק (מקום שלישי בליגה), שהם 86% תפוסה בלבד (מקום 17 בליגה). במשחקי החוץ לא טרח הקהל להגיע כדי לראות את את המופע הנודד של אדי קרי ורק 85% מהמושבים ראו מעליהם ישבן של אוהד (מקום 21).

הקיץ שהיה

בדראפט לקח פקסון את בן גורדון המצוין עם הבחירה השלישית ולאחר עסקה עם פיניקס קיבל גם את לואל דנג בבחירה השביעית. עסקה עם הפייסרס הייתה אמורה להביא את אל הרינגטון הוותיק לקבוצה, אבל פקסון בחר לבסוף לשמור על שני החבר'ה הללו, למרות שהבטיח בעבר שהוא אינו מתכוון להוסיף עוד צעירים חסרי ניסיון לסגל הצעיר בלאו הכי.

בבן גורדון, קומבו-גארד בוגר קונטיקט, רואים כל מומחי הדראפט שחקן שאמור להפוך לכוכב ואולסטאר בליגה הזו בזכות אתלטיות, ווינריות ויכולת קליעה מבחוץ. הבעיה היחידה היא הגובה של מר גורדון (1.91) שמשאיר לסקיילס בק-קורט נמוך (גם היינריך בגובה 1.91, על כך בהמשך). הסמול פורוורד מדיוק, לואל דנג, אמור היה להיבחר גבוה יותר, אולם באימונים לפני הדראפט החלו הסקאוטים לחשוש ממה שנתפס בעיניהם כחוסר האתלטיות ויכולת קליעה לא יציבה מבחוץ. פקסון הימר ו-ותיקי הבולס (שמיהרו להתבאס, אגב) כבר מדווחים על הפתעתם נוכח שחקן בוגר, קשוח, שרוצה ללמוד ויודע לשחק כדורסל כמו שצריך. מבצע השתלת האופי בשוורים עדיין לא נגמר ופקסון הצליח לפתות את אנדרס נוצ'יוני הארגנטינאי לעבות את עמדות השוטינג והפורוורד. נוצ'יוני הוא שחקן קשוח ביותר שמוכן ל-NBA כבר עכשיו וצפוי להיאבק עם דנג על דקות בעמדה מספר שלוש. גורדון אמור לקבל את "חולצת ההרכב" ולראות הרבה פארקט.

אחרי כל זאת, התפנה פקסון לשחקן החופשי ה(מאוד) מוגבל של הקבוצה, ג'מאל קרופורד. מצד אחד, כולם ידעו שאף אחד בשיקגו לא רוצה את הנזק הזה אצלם, אבל מצד שני ברור היה שיש קבוצות שישמחו, משום מה, לראותו, ואין סיבה לתת לילד ללכת ללא תמורה. בסאגה לא פחות ארוכה ומפותלת מזו של קובי, הסכימו לבסוף פקסון ואייזיאה על טרייד ששלח את קרופורד לתפוח הגדול יחד עם ג'רום וויליאמס והחוזה המפחיד שלו, בתמורה להקלה כספית בדמות החוזים הנגמרים של מוטומבו, אות'לה הרינגטון, פרנק וויליאמס והסנטר צ'זארי טריבנסקי. בהמשך, מוטומבו נשלח ליוסטון עבור השארפשוטר אריק פיאטובסקי שחוזר מפציעה, והגארדים אדריאן גריפין ומייק ווילקס - כולם עם חוזים נגמרים.

במקרה שכל הפרטים בילבלו אתכם, אז ככה אמורה להראות הרוטציה של הבולס: היינריך, גורדון, ג'אנרו פארגו ופרנק וויליאמס ייאיישו את שתי עמדות הגארד; נוצ'יוני (שגאמור ישחק גם כגארד שני), דנג ואדי רובינסון (בסדר הזה) יילחמו על דקות בסמול; בעמדות הפנים נראה את תאומי המגדל לבית קרי-צ'נדלר מנסים להישאר כמה שיותר זמן על הפארקט, כשמאחוריהם יהיו אנטוניו דייויס והרינגטון. פיאטובסקי עוד לא הראה שחזר לכושר, אבל סקיילס כבר אמר שייתכן שגם הוא יראה דקות נוספות בעמדת הגארד.

וכן, פיפן פרש. רגע היסטורי בתולדות השיקגו בולס, אבל ברמת המקצועית, זה נתון שכבר היה לעובדה באמצע העונה שעברה.

סימני שאלה

1. מישהו עוד מאמין שקרי וצ'נדלר יכולים להיות פרנצ'ייז פליירס? סקיילס התבטא בנושא ואמר שייתכן שהם לא ישכילו לתת יותר ממה שכבר נתנו עד היום. האם ניסה למצוא (עוד) דרך להמריץ את השניים, או שמא זוהי פשוט המציאות הקרה והכואבת. לאחר קיץ מלא דיווחים סותרים, הגיע קרי למחנה האימונים 15 ק"ג רזה יותר, במשקל 129 ק"ג, ושימח את ראשי הבולס. גם צ'נדלר עבד קשה כל הקיץ והוסיף מסת שרירים. השניים לא שוכחים שזוהי שנת חוזה קריטית עבורם, שתקבע כמה אפסים יהיו במשכורות של החוזה הבא. קרי נדרש להתחיל להוריד ריב' בקצב מתאים למימדי גופו (רק 6.2 למשחק בעונה שעברה, כמות המתאימה לסמול פורוורד) ולהתחיל להראות איזושהי יציבות. צ'נדלר, מצד שני, נדרש בעיקר להישאר בריא כי כשהוא על המגרש הוא יכול לתת 10 נק', 13 ריב' ו-3 גגות.

2. מי ישמור על הקובים, לברונים ומקגריידים של הליגה? היינריך עשה זאת בשנה שעברה וייתכן שייאלץ לעשות זאת גם השנה, למרות שקואץ' סקיילס כבר אמר שהוא מצפה מאחרים להתחלק בנטל. הבולס זקוקים לראות המשך קו עליה ביכולת של היינריך בצד ההתקפי, אולם יותר מדי משימות הגנתיות ימנעו זאת ממנו. גורדון, כך מדווחים, ממשיך להשתפר בצד ההגנתי, אבל מדובר בסך הכל ברוקי שלומד את המשחק וגם הוא נמוך בחצי ראש מהסכנות הנ"ל.

3. יש לקבוצה הזאת לב? האם סקיילס יכול לשכנע את שחקניו לשחק בדרך שלו? פקסון עשה ככל יכולתו במטרה לשנות את המנטליות הקבוצתית, אבל לא ניתן לדעת אם המהלכים הצליחו. במשחק הראשון בקדם העונה נראו הבולס חסרי רוח חיים ופיגרו ב-38 נק' בדרך לתבוסה קשה נגד בוסטון. בשנה שעברה הובא פיפן לקבוצה, אבל לא הצליח לזכות באמונם של הבייבי בולס כשישב רוב הזמן על הספסל בלבוש אזרחי. והשנה זוהי אפילו קבוצה צעירה יותר ומנוסה פחות. פתיחת עונה דומה לעונה שעברה תכריח את פקסון לחפש מחליף לסקיילס.

סימני קריאה

המטרה: קודם כל לקדם את גורדון, היינריך, דנג, קרי וצ'נדלר. אם גם הפליאוף יגיע בדרך, אף אחד לא יתלונן. זו יכולה להיות חמישיית העתיד של הבולס והמטרה היא לבנות קבוצה, לוחמת שתרוץ חזק במשך שנים רבות.

תסריט אופטימי: קרי נותן עונה אה-לה שאקיל, צ'נדלר נותן מספרים של קאמבי, היינריך ממשיך להתקדם, בן גורדון מממש את הציפיות ונבחר לרוקי העונה, בעוד נוצ'יוני נושך כל מה שזז וגורם לבולס לשחק בדיוק כמו שסקיילס רוצה. פליאוף ממקומות 7-8. בקיץ שלאחר מכן משתמש פקסון במקום הרב שפינה בתקרת השכר כדי להביא חיזוק נוסף שייקח את הקבוצה לשלב הבא.

תסריט פסימי: סקיילס מפוטר לאחר 20 משחקים מכיוון שלא הצליח להניע את קרי לשחק כמו בנאדם ואת חניכיו לשחק חזק ערב-ערב. צ'נדלר מראה את הצד הפחות נעים של קמבי וגומר אצ העונה, ופקסון מפרק את החבילה חודש לפני הטרייד דד-ליין במטרה לשפר עמדות לקראת הלוטרי.

התחזית: בשנה שעברה הרבה סימנו את הבולס (כולל כותב שורות אלו) כמועמדים לפליאוף, אולם השנה הרבה פחות אנשים מאמינים שהם מסוגלים לכך (שוב, כולל כותב שורות אלו). הבולס ינצחו בסביבות 32-37 משחקים ולצערי, יחזיקו אצבעות בדראפט במקום להילחם בפוסט-סיזן.

סגל

קירק הינריך
פ.גארד
1.91 מ', 86 ק"ג
נולד: 02/01/1981
עונה שנייה בליגה (גם הראשונה בבולס)
עונה אחרונה: 12 נק' ב-39% מהשדה, 6.8 אס', 3.4 ריב', 1.3 חט' ב-35 דק' למשחק. שותף ב-76 משחקים.

פרנק וויליאמס
פ.גארד
1.91 מ', 96 ק"ג
נולד: 25/02/1980
עונה שלישית בליגה (שתיים הראשונות בניקס)
בעונה שעברה: 3.9 נק' ו-2.2 אס' ב-13 דק' למשחק. שיחק ב-56 משחקים.

בן גורדון
גארד
1.91 מ', 91 ק''ג
נולד:4/4/83
רוקי ממכללת קונטיקט
רשם ממוצע של 18.5 נק' למשחק, 4.5 אסיסטים, מחזיק בשיא האונברסיטה בקליעה לשלוש

מייק ווילקס
גארד
1.80 מ', 82 ק"ג
נולד: 07/05/1979
עונה שלישית בליגה (שיחק באטלנטה, מינסוטה ויוסטון)
עונה אחרונה (ביוסטון): 1.9 נק' ב-5.6 דק' למשחק. שותף רק ב-26 משחקים.

אריק פיאטקובסקי
גארד-פורוורד
2.01 מ', 98 ק"ג
נולד: 30/09/1970
עונה אחת עשר בליגה (תשע בקליפרס ואחת ביוסטון)
עונה אחרונה: 4.1 נק' עם 35% מהשלוש ב-14 דק' למשחק. שותף ב-49 משחקים.

אדריאן גריפין
גארד-פורוורד
1.96 מ', 104 ק"ג
נולד: 04/07/1974
עונה שישית בליגה (שתיים בבוסטון, שתיים בדאלאס, אחת ביוסטון)
עונה אחרונה: 0.6 נק' למשחק ב-19 משחקים בלבד.

לואל דנג
גארד-פורוורד
2.03 מ', 100 ק''ג
נולד: 16/4/85
רוקי ממכללת דיוק
רשם ממוצע של 15.1 נקודות למשחק, 6.1 ריבאונד

אנדרס נוצ'יוני (ארגנטינה)
גארד-פורוורד
2.01 מ', 102 ק''ג
נולד: 30/11/79
רוקי

אדי רובינסון
ס.פורוורד
2.06 מ', 95 ק"ג
נולד: 19/04/1976
עונה שישית בליגה (שתיים בשרלוט, שלוש בשיקגו)
עונה אחרונה: 6.7 נק' ב-48% מהשדה. שיחק ב-51 משחקים 20 דק' בממוצע.

אות'לה הארינגטון
פ.פורוורד
2.06 מ', 106 ק"ג
נולד: 31/01/1974
עונה תשיעית בליגה (שיחק ביוסטון, בגריזליס ובניקס)
בעונה שעברה: 4.6 נק' ו-3.2 ריב' ב-15 דק' למשחק. שותף ב-56 משחקים.

טייסון צ'נדלר
פורוורד-סנטר
2.16 מ', 107 ק"ג
נולד: 02/10/1982
עונה שלישית בליגה (כולם בשיקגו)
עונה אחרונה: 6.1 נק', 7.7 ריב' ו-1.23 בלוקים ב-22 דק'. שותף ב-35 משחקים.

גארי טרנט
פורוורד
2.03 מ', 113 ק"ג
22/09/1974
עונה עשירית בליגה (שנתיים וחצי בפורטלנד, חצי עונה בטורונטו, שלוש בדאלאס ושלוש בוולבס).
עונה אחרונה: 5.6 נק' ו-3.2 ריב' ב-15 דק' למשחק. שותף ב-68 משחקים.

אנטוניו דייויס
פורוורד-סנטר
2.06 מ', 104 ק"ג
נולד: 31/10/1968
עונה 12 בליגה (6 אינדיאנה, 4 טורונטו ואחת בבולס)
עונה אחרונה: 8.9 נק' ב-40% מהשדה ו8.4 ריב' ב-32 דק' למשחק. שיחק ב-80 משחקים.

אדי קרי
סנטר
2.11 מ', 129 ק"ג
נולד: 05/12/198
עונה שלישית בליגה (כולן בשיקגו)
עונה אחרונה: 14.7 נק' ב-49.6% מהשדה ו-6.2 ריב' ב-30 דק' בממוצע. שותף ב-73 משחקים.

צוות מקצועי

מאמן ראשי: סקוט סקיילס. הגיע באמצע העונה שעברה והוא המאמן ה-15 של הקבוצה.

סקיילס הגיע ב-99' לפיניקס והחליף את המאמן המתפטר, דני איינג'. המאזן של סקיילס על סוף העונה היה 22:40, אחד המאזנים הטובים אי פעם עבור מאמן רוקי. בפליאוף הדיחו השמשות את הספרס והעפילו לסיבוב השני. בשנה שלאחר מכן השיגו הסאנס 51 ניצחונות מול 31 הפסדים. העונה השלישית התחילה רע וסקיילס נאלץ להתפטר כשמסביבו שמועות על מאמן קשוח מדי שאינו מקשיב לשחקניו ומרבה לגעור ולרדות בהם.

שתי נקודות לזכותו: 1. היו גם שחקנים שדיברו בשבחו וטענו כי "הקאנטרי קלאב" שניהל איינג' חייב את סקיילס ללכת לכיוון ההפוך. 2. ג'ייסון קיד, קובר המאמנים מספר אחת בליגה, שנא אותו והיה זה שעמד, במידה לא מבוטלת כנראה, מאחורי פיטוריו.

כשחקן ייזכרו 10 עונותיו של סקיילס בעיקר בזכות המסירות שלו כששיחק באורלנדו (שם זכה בתואר השחקן המשתפר) ובזכות שיאו המרשים: 30 אסיסטים במשחק אחד. הוא נהג לשחק כפי שהוא מאמן: באגרסיביות ואינטנסיביות.

יהיו עזר כנגדו:
רון אדמס (בעל נסיון של 11 שנה כעוזר ב-NBA ומאמן קולג' בעבר)
ג'ים בוילן (עוזר מאמן צעיר, היה בצוות של ההוקס בעונה שעברה)
פיט מאיירס (שיחק בבולס והיה בצוות האימון של ביל קרטרייט לאחר מספר שנים כסקאוט בקבוצה)
ג'וני בץ' (חזר לקבוצה בה שימש כעוזר מ-1986 עד 1994. 50 שנות נסיון באימון)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully