וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך לצופה בהתעמלות

תמי אייזנברג

12.8.2004 / 18:29

תמי אייזנברג, פרשניתנו לענייני התעמלות מכשירים, על הקסם שבענף והחוקים שמאחוריו ועל מה שמחכה לנו באתונה

מייקל פלפס, השחיין האמריקאי, אולי לוקח לעצמו הרבה מתשומת לב התקשורתית, אבל, תאכלס, שחיה זה עסק קצת משעמם. הלוך חזור, הלוך חזור - ושיא אולימפי חדש....

התעמלות מכשירים, לעומת זאת, מושכת הרבה מאוד קהל ומספקת את הסחורה בצורה הרבה יותר חיה. כל אחד חולם בסתר ליבו לדעת איך לעשות סלטה או פליק פלאק, וקל מאוד להזדהות עם הספורטאים. את כל השאר עושה הוירטואוזיות הכובשת של הספורט הזה.

ההצלחה של התעמלות המכשירים במשחקים האולימפיים נובעת ממספר טעמים:

אלמנט ההזדהות - היכולת הפיזית הדרושה בספורט הזה ברורה לעין. כל אחד ניסה להתגלגל בדרך זו או אחרת כילד ויכול להבין מה מתבקש מהגוף כדי לבצע את התרגילים. צופה שרואה מתעמל עושה סלטה עם בורג יודע, מעבר ליופיו של התרגיל, עד כמה קשה לבצע את האלמנטים שהוא רואה, וכשהספורטאי נוחת על רגליו מבלי להניד עפעף, קשה שלא להתפעל.

הגיוון - התעמלות מייצגת בסיס ספורטיבי לדרך חיים נכונה, מכיוון שהיא עובדת באופן מאוזן על כל חלקי הגוף. ג'ימי טורק, שחקן הכדורגל של הפועל תל אביב בעבר, שלח את בנו הקטן להתעמל שנתיים באולם ההתעמלות כדי שיקבל קודם כל כלים בכוח, גמישות, שיווי משקל, התמצאות במרחב ועוד.

אסתטיקה - ההתעמלות משלבת בין טכניקה, כוח ותנועה ליופי, דיוק ורגש. כשמוסיפים את האפקט האסתטי לתהליך ההזדהות שעובר על הצופים, קל להבין למה הענף הזה נוגע בכל כך הרבה אנשים מבפנים.

הניקוד

החוקה של התעמלות מכשירים, בנים ובנות, מבוססת על אותם עקרונות.

תרגיל, ולא משנה על איזה מכשיר (מלבד סוס הקפיצות) חייב שיהיו בו לפחות 10 אלמנטים בעלי ערך, האלמנטים בעלי הערך נמדדים בדרגות מ-A, הקל יותר, עד C. בנוסף, לכל מכשיר יש 5 דרישות מיוחדות בהן המתעמל חייב לעמוד, לדוגמא: מתעמלת על הקורה חייבת לבצע במהלך התרגיל קפיצה עם שפגט (פתיחת רגליים של 180 מעלות).

במידה והדרשיות המינימליות קויימו, יעמוד הציון ההתחלתי של המתעמל על 8.80 נקודות. לניקוד גבוה יותר אפשר להגיע באמצעות בונוסים בערך של עד 1.20 נק', המוענקים על ידי ביצוע אלמנטים בעלי ערך גבוה יותר, מערך D ועד Super E, וכן קיום קשרים בין אלמנטים בעלי ערך גבוה, לדוגמא: מתעמל המבצע על המתח שתי עזיבות ברצף.

המכשירים

כדי שיהיה לכם קצת יותר מעניין לעקוב אחרי תרגילי ההתעמלות, להלן מספר דרישות מיוחדות על המכשירים השונים:

סוס הקפיצות - עבר תהליכים אבולוציוניים במשך השנים, בהם הוחלף החמור הישן בסוס, שנראה יותר כמו שולחן קטן כאשר המבנה שלו הוא מעט אווירודינמי ויש בו יותר קפיצים. בסוס משתמשים הגברים והנשים כאחד. ההבדל נעוץ בגובה הסוס: 1.25 מ' לבנות, 1:35 מ' לבנים. כל סוגי הקפיצות מקוטלגות למשפחות שונות (קדימה, אחרוה וכו'), ועל המתעמל להציג את מספר הקפיצה אותה הוא עומד לבצע לפני התרגיל. לכל קפיצה ערך התחלתי משלה, על פי דרגת הקושי.

יתר המכשירים מתחלקים למכשירי גברים ונשים:

גברים

קרקע: יש לבצע אלמנטים קדימה, אחורה והצידה. צריך שיהיו סיבובי רגליים בסמיכה על הידיים או את מספרות התומאס המפורסמות וכן יש להפגין יכולות של גמישות או כוח סטטי.

סוס סמוכות: יש להראות שליטה במרחב ולכן צריך לעבור על כל הסוס קדימה ואחורה, ברגלים צמודות או במספרות. את הירידה יש לבצע מעמידת ידיים. סוס הסמוכות נחשב למכשיר הכי קשה מבחינה מנטאלית אצל הבנים והם משווים אותו לקורה של הבנות.

טבעות: המכשיר המבטא הכי טוב את יכולות הכוח יוצאות הדופן של הבנים. יש להראות קשרים בין אלמנטים של כוח לכוח, כגון מעבר מצלב רגיל לצלב בסמיכה וכך הלאה.

מקבילים: המתעמל נדרש להראות עבודה מעל, מתחת ולצד המקבילים. למרות שזהו מכשיר תנופתי, גם כאן על המתעמל להפגין לפחות אלמנט אחד של כוח. מותר לעצור מקסימום 3 פעמים במהלך תרגיל, בהן אפשר לבצע אלמנטים כמו זוית או עמידת ידיים.

מתח: הפנינה של התעמלות הגברים. המתעמלים צריכים להראות סיבוב בציר האורך, לבצע עזיבה וכן אלמנט 'אל המתח' (בו הרגליים מתקרבות אל המתח). בנוסף, צריך כל מתחרה לבצע אחיזה מוסבת של הידיים.

נשים

מקבילים מדורגים: מאחר והמרחק בין הבדים עומד כיום על 1.60 מ', רוב הבנות יכולות להיכנס ביניהם בגוף כמעט ישר ולכן מרבית העבודה שאובה מהמתח של הבנים והדרישות הן דומות למדי: צריך לבצע פניות בציר האורך, עזיבה, אחיזות שונות, מעברים בין הבדים וירידה בעלת ערך.

קורה: מבטאת במיוחד את היכולת המנטאלית של המתעמלת, מאחר שאת האלמנטים היא יודעת לבצע ללא בעיה על הקרקע, ההבדל היחיד הוא בעצם בנחיתה על רוחב של 10 ס"מ בגובה של 1.20 מ' - וההתמודדות בלחץ הפסיכולוגי של הצורך בדיוק מושלם. המתעמלת צריכה לבצע סריה אקרובטית של לפחות שני אלמנטים, קפיצה עם שפגט מלא, סיבוב על רגל אחת וכן להראות שליטה באלמנטים קדימה אחורה והצידה.

קרקע: צריך לבצע שתי סריות אקרובטיות עם לפחות 3 סלטות שונות. כיום, בכדי לצבור בונוסים, רוב המתעמלות מבצעות 4 סריות בעלות ערך מאוד גבוה. מעבר לכך, המתעמלת נשפטת גם על התנועתיות שלה ועל היכולת להביע (החיבור למוזיקה חשוב) ולהרשים את השופטים.

והרי התחזית

באתונה יתחרו 98 מתעמלים ו-98 מתעמלות. ההבדלים בין המתעמלים המגיעים לאולימפיאדה אינם משמעותיים. מדובר בספורטאים שמגיעים לדרגות שלמות גבוהות ומה שיכריע אלו יכולות הריכוז, היציבות והדיוק. מעטים הם אלה שמצליחים למקסמם את היכולות הללו בכלל המכשירים ביותר מתחרות אחת.

מבחינה קבוצתית, לא הרבה השתנה בארבעת השנים האחרונות והקרב אצל הגברים יהיה כנראה בין ארה"ב, סין ויפן כפייבוריטיות, ואני מאמינה שגם רומניה ורוסיה ייתנו פייט רציני. אצל הנשים נראה כי ארה"ב מאוד רוצה עוד תואר אולימפי, אבל הבנות האמריקאיות תצטרכנה להוכיח את עצמן מול הרומניות, הסיניות והרוסיות החזקות, ויש גם את האוסטרליות שהפתיעו עם המקום השלישי בסידני.

התחרות הקבוצתית מתבססת על שיטת 6-3-3, 6 מתעמלים בנבחרת, 3 מתחרים על כל מכשיר וכל 3 התוצאות נחשבות כך שכל פספוס פוגע בקבוצה, אין כאן מקום לטעויות, לא של המתעמלים ולא של המאמן.

בקרב הגברים, המועמד המוביל בקרב-רב הוא האמריקאי פול האם, שיתחרה ברשיהמ הכוללת את יאנג ווי הסיני, נאויה טצוקהרא היפני ואלכסיי בונדרנקו הרוסי.

אצל הנשים, סווטלנה קורקינה, 3 פעמים אלופת עולם, פייבוריטית לקטוף את התואר הנכסף של הקרב-רב באולימפיאדה השלישית והכנראה אחרונה שלה. יש לה את הכשרון, הרצון והניסיון, אבל כל טעות שלה ובעורפה נושפות הסיניות, הרומניות והאמריקאיות הצעירות.

פאבל גופמן, הישראלי שלנו באולם ההתעמלות ידוע כמתחרה קרב-רב רציני ביותר. פאבל הוא מתעמל מאוד יציב ומדוייק, וטובים הסיכויים שנראה אותו עולה לגמר ה-24. תחרות טובה והוא יכול להתברג בין ה-15 הראשונים. פאבל יתחרה בשלב המוקדמות כבר ביום שבת. הוא הוגרל לבית שלישי ויתחיל את התחרות בשעה 16:30 אחה"צ. מאחר ואין קבוצה ישראלית הוא מתחרה בקבוצה מעורבת של מתעמלים בודדים, בה מתחרים גם מתעמל קזחי מצויין שסיים רביעי באליפות העולם האחרונה ועוד שני מתעמלים ממכסיקו.

שלב המוקדמות של הנשים, שם אין נציגות ישראלית, יתחיל ביום ראשון.


* תמי אייזנברג, חברת עבר בנבחרת ישראל בהתעמלות מכשירים, משמשת כמאמנת באגודת הפועל ת"א ושופטת בינלאומית.

עוד בוואלה!

וואלה מובייל במבצע משפחתי משתלם במיוחד! חוסכים לכל המשפחה

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully