וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פלו ג'ו - סיאול 1988

24.7.2004 / 21:32

בגיל 29 קטפה האמריקנית בקלות ארבע מדליות. בגיל 38 היא נפטרה. הציפורניים הארוכות הפכו לסימלה המסחרי

סוף שנות השמונים היו שנות הסמים בספורט האולימפי. בן ג'ונסון התבזה באולימפיאדת סיאול ונתפס. האגדה סביב פלו-ג'ו, הלו היא פלורנס גריפית' גוניור שזכתה באולימפיאדת סיאול ב-4 מדליות תישאר לנצח אפופת מיסתורית.

בגיל 15 היא התחילה דלורז פלורנס גריפית לרוץ בצורה מקצועית. בגיל 21 ניסתה להיכנס לאולימפיאדה הראשונה שלה, אבל לא הצליחה לעבור את המבחנים האמריקאיים. ארצות הברית לא השתתפה באולימפיאדת מוסקבה, והפיספוס כאב פחות.

לאולימפיאדת לוס אנג'לס הגיע האצנית, שהייתה גם מעצבת אופנה בשעות הפנאי, עם הציפורניים הענקיות והצבעוניות והתסרוקות המוזרות. היא כבר זכתה במדליית הכסף ב-200 מטר והחיים שלה קיבלו תפנית חדה.

אחרי המשחקים היא התחתנה עם קופץ הרוחק האמריקאי אל ג'וניור והחלה להתכונן לאולימפיאדת סיאול. אף אחד לא ממש ספר את האתלטית עד למבחנים האמריקאים בהם הפציצה עם שיא עולם מדהים של 10.49 שניות ב-100 מטר.

באולימפיאדה עצמה היא ובן ג'ונסון גנבו את ההצגה. הראשון נתפס, השניה לא ממש ואף אחד לא יחתום בוודאות שהיא הייתה על כדורים. התוצאות בכל מקרה היו מדהימות יחסית לאישה בת 29.

בגמר ה-100 היא קבעה את התוצאה השניה בטיבה בכל הזמנים עד היום, 10.54 שניות. ב-200 מטר היא שוב טסה, עם שיא עולם של 21.34 שניות שהביא לה זהב שני, בדרך לעוד שתי מדליות בשליחים (זהב ב-4X100 וכסף ב-4X400).

שנה אחרי סיאול הודיעה על הפסקת פעילות והלכה לעצב תלבושות, בינהן של אינדיאנה פייסרס. 10 שנים פחות מחודש משנת 88' הקסומה כלי הדם שלה קרסו והיא נפטרה באופן מפתיע בגיל 38.

העולם ראה ונדהם

בגיל 21 ניסתה פלו-ג'ו להגיע לאולימפיאדה, אבל לא עברה את המבחנים האמריקנים, מה שחסך לה את הטרגדיה הספורטיבית שכפה ג'ימי קרטר על חצי העולם המערבי – ביטול ההשתתפות במוסקבה 80'. ארבע שנים אחר כך, בלוס אנג'לס, היא כבר זכתה במדליית הכסף ב-200 מטר. גם באליפות העולם ברומא 87' היא לקחה את המקום השני. באותו שנה נוסף לה שם המשפחה השני שלה, לאחר שהתחתנה עם קופץ הרוחק האמריקאי, אל ג'וינר.

שום דבר מפרטי הביוגרפיה האלו לא הכין את עולם האתלטיקה לגריפית’ ג'וינר של 1988. חניכתו של בובי קרסי (בעלה של ג'קי ג'וינר-קרסי, קופצת הרוחק ואתלטית הקרב 7 האגדית) הגיעה למבחנים האולימפיים מצוידת באופי, יכולת, כישרון וחשוב מכל, ככל הנראה, כמות נדיבה מאוד של סמים אסורים. במבחנים היא קבעה שיא עולם, תוצאה גברית לכל דבר, 10.49 שניות. העולם ראה ונדהם. אבל מהר מאוד הגיעו השמועות והתהיות. הרוח החזקה ששררה באיצטדיון הפכה פתאום לאפסית בזמן הריצה, מה שאיפשר לשיא להיכנס לספרי ההיסטוריה. גם הדיבורים על סמים מסוגים שונים שעברו מהגוש המזרחי חובב האתלטיות השעירות אל עבר המערב נפוצו בכל עבר.

עליה המטאורית, כנ"ל גם הירידה

אבל לפלו-ג'ו זה לא היה איכפת. לסיאול היא הגיעה כפייבוריטית לקחת את הזהב ובדרך גם לתת הצגה צבעונית של ציפורניים, איפור ותלבושות. בן ג'ונסון הקנדי לקח את הזהב ב-100 מטר, יומיים לפני שנפסל עקב שימוש בסמים, אבל מזלה של האמריקנית היה טוב יותר. היא אמנם לא שברה שוב את שיא העולם ב-100, אלא קבעה "רק" את התוצאה השניה בטיבה בכל הזמנים עד היום, 10.54 שניות. ב-200 מטר היא שוב היממה את עולם האתלטיקה, עם שיא עולם של 21.34 שניות (37 מאיות פחות משיאה של מריטה קוך, עוד חשודה כמסוממת) שהביא לה זהב שני, בדרך לעוד שתי מדליות בשליחים (זהב ב-4X100 וכסף ב-4X400).

העליה המטאורית של גריפית’ ג'וינר לא היתה יותר מהירה מהירידה שלה מהבמה. ב-1989 היא פרשה מאתלטיקה ועברה לעסוק בתחביביה – כתיבה, משחק וכמובן עיצוב, למשל את התלבושות של אינדיאנה פייסרס עם רג'י מילר הצעיר. חגיגות העשור לסיאול היו אמורות להיות האירוע שיחזיר אותה לתודעת ההמונים, אבל פלו-ג'ו חזרה לתודעה חודש לפני כן ובנסיבות עצובות מאוד. בגיל 38 היא מתה ממפרצת במוח, לאחר התפוצצות של כלי דם. סוף עצוב לאגדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully