וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבבה ביקילה - טוקיו 1964

19.7.2004 / 16:35

הרץ האתיופי שהדהים את העולם כשזכה במרתון בעודו רץ יחף, הפך לשם נרדף לנחישות, גבורה והקרבה

אבבה נולד 1932 בעיירה הממוקמת 130 ק"מ מאדיס אבבה, אתיופיה. כשהיה בן 20, הצטרף אבבה לשורות שומרי הראש המלכותיים של אתיופיה והחל להתאמן ולפתח יכולות גופניות.

מצעד המשלחת האולימפית ברחובות הבירה, שעמדה לצאת מלבורן, היא שחשפה את אבבה ביקילה לתהילה שבספורט. כשראה את הספורטאים צועדים עם מדי הייצוג שאל לזהותם, וכשקיבל את התשובה, החליט שאתלטיקה זה הכוון בשבילו.

כשהיה בן 24, השתתף אבבה באליפות הכוחות החמושים של אתיופיה. הגיבור הלאומי באותה תקופה היה וואמי ביראטו שהחזיק בשיאי הריצה למרחק של 1000 ו-5000 מטר. כשפתחו הרצים את ריצת המרתון הוביל וואמי בביטחה. לאחר כמה ק"מ, שידרו תחנות הרדיו שאצן אלמוני בשם אבבה, מוביל במירוץ. הפער נשמר עד לכניסה לאיצטדיון שהתמלא בסקרנים שרצו לראות מיהו האלוף החדש והלא מוכר. אבבה ניצח במירוץ בקלות, ובהמשך שבר גם את שיאיו של וואבי, וסלל לעצמו את הדרך לאולימפיאדת רומא.

חלומו, ללבוש את מדי הייצוג עליהם השם 'אתיופיה', התגשמו. במשחקים האולימפיים הראשונים בהם השתתף, רומא 1960, הפך אבבה לאגדה. הוא שבר את השיא העולמי למרתון, כשקבע זמן של 2:16:02 והפך בכך לספורטאי האפריקאי הראשון שזוכה בזהב. כשנשאל מדוע הוא רץ יחף, (מה שיהפוך לסמלו המסחרי בכל העולם) השיב ש "אני רוצה להמחיש לעולם מה השיגה ארצי באמצעות נחישות, גבורה והקרבה"

כשהוא כבר מוכר בכל העולם, התכוננן אבבה לאולימפיאדה הבאה שנערכה בטוקיו בשנת 1964. 6 שבועות לפני פתיחת המשחקים, נאלץ ביקילה לעבור ניתוח אפנדציט. כשהגיע לטוקיו שבוע לפני התחרות, עדיין לא החלים לגמרי מהניתוח, אבל החליט להתחיל להתאמן. כשהוא מוקף בחבריו ,האתלטים האתיופיים, ונישא על גל אהדתו העצומה של הקהל היפני, שבר אבבה את שיאו שלו, תוך תצוגה הירואית והשיג זמן של 2:12:11.

ריצת המרתון באולימפיאדת טוקיו שהפכה את אבבה לראשון שזוכה בזהב שתי אולימפיאדות ברציפות, נכנסה לפנתיאון האולימפי והפכה את אבבה לאחד הגדולים בכל הזמנים. אבבה השתתף ב-26 מרתונים גדולים, וזכה בשתי אליפויות עולם (1960, 1962).

בשנת 1968 היה מעורב אבבה בתאונה קשה, 60 ק"מ מאדיס אבבה, שהותירה אותו משותק מהמתניים ומטה. ביקילה טופל באתיופיה ומחוצה לה, ולא ויתר על האפשרות לייצג את ארצו, כשהמשיך להשתתף במרתונים כשהוא מרותק לכסא הגלגלים.

חיייו המרתקים של האגדה האתיופית, הסתיימו ב-1973, כשנכנע למחלה קשה ממנה סבל מספר חודשים. אבבה נקבר בכנסיית סט. ג'וזפ בנוכחות קהל עצום, שהגיע לחלוק כבוד אחרון לגיבור לאומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully