וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין פה שום הפתעה

רון קופמן

13.7.2004 / 17:43

רון קופמן עומד על הדמיון בין יוון לישראל, ומסביר איך זה ששני מקומות כל כך דומים, נראים כל כך שונה

אחת לכמה שנים זה קורה ואחת לכמה שנים זה מתקבל כאן בתדהמה. יוון? כן, יוון היא מעצמת ספורט עולמית.

ב-1987, כאשר גאליס, פאסולאס וינאקיס ניצחו את בריה"מ הגדולה בגמר אליפות אירופה בכדורסל, אמרו שזה מזל. כאשר יוון דורגה רביעית באליפות העולם בכדורסל ב-1998 אמרו שזה כישלון. כאשר מטילת כידון יווניה משיגה אליפות אירופה אומרים שזה יכול לקרות לכל אחד. כאשר רץ יווני שולט בריצת 200 מ' בעולם בתקופת פוסט מייקל ג'ונסון, העולם עוד לא יודע לבטא את שמו כנדרש.

אבל זו יוון שכבר אירחה בהצלחה אליפויות עולם ואירופה באתלטיקה, כדורסל וכדורעף ובקיץ תארח משחקים אולימפיים. זו אותה יוון שיש לה את מתקני הספורט המתקדמים ביותר בעולם, גם אם תשתית הגישה אליהם מזכירה את הדרך המובילה לג'ילזון בפאתי רמאללה.

במטרופולין של אתונה בו חיה מחצית מאוכלוסיית המדינה (כ-11 מיליון בני אדם) שמחולק ל-39 רשויות מקומיות שונות (עם כמות אינטרסים גדולה פי אלף לפחות) יהיו אחרי האולימפיאדה שלושה אולמות כדורסל מודרנים לפאנתינייקוס, אולימפיאקוס ואא"ק שתכולתם המשותפת היא 46 אלף מושבים ושני איצטדיוני כדורגל שתכולתם 133 אלף מושבים.

הגאווה היוונית

בישראל אין מתקן ספורט מודרני אחד (אבל יש הרבה דיבורים מסביב), אולי יהיה לנו במילניום הבא, אבל זה לא מונע מאיתנו להשקיע הון בסקר היתכנות לאירוח אולימפיאדת 2012, כי אנחנו אוהבים להיות בדיחה עצובה.

היוונים גאים בספורט שלהם ויש להם במה להתגאות. יש יותר ממכנה משותף אחד בין ממסד הספורט היווני לישראלי, אבל רק ליווני יש קבלות.

בעלי הון שולטים בספורט היווני ומבליטים את העניין האישי שלהם בכל תהליך של קבלת החלטה. גם ביוון נכנעים הבעלים לגחמות הרחוב בכל ענין ועיקר. גם ביוון יש מאבקים פוליטיים שמשפיעים על הספורט ולבטח בעיות תקציביות. אבל זו מדינה שהשקיעה בשבע השנים האחרונות 22 מיליארד דולר בפיתוח תשתיות מרמת מתקן לקשתות, עד שלוש אוטוסטרדות באתונה. זה עוד לא מושלם, זה עוד יעלה הון, אבל לעומתם, אנחנו לא במשחק.

כבר לפני 15 שנה הקדישו ביוון 2% מהכנסות המדינה לפיתוח תשתיות ספורטיביות, איתור כשרונות ופיתוחם. בישראל עוד לא הגיעו לרמת ההשקעה הזו, אבל גם שופכים מאות מיליוני שקלים על תשתיות מדי שנה.

מחקר של ד"ר יצחק בן-מלך, חושף נתונים לפיהם השקיעו במחצית השניה של העשור הקודם חמישה מיליארד שקל בתשתיות ספורטיביות. איפה הכסף? מה עשו בו? מדוע המתקנים שלנו מפגרים? מדוע הספורט שלנו מפגר?

כאשר יהיו לנו תשובות לשאלות האלה, נוכל להמשיך לשבת בכורסה ולומר שאלופת אירופה הפגינה כדורגל משעמם, טקטי, שבלוני, שחיסל את חדוות המשחק. מתי, אם בכלל, יאמרו את זה עלינו בכל ענף, אפילו בכדורת דשא?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully