וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משנה את המפה? עדיין לא. התהליכים שעובר הכדורסל הישראלי

2.10.2024 / 18:20

עופר ינאי בנה לראשונה קבוצה שמשתווה בתקציב למכבי תל אביב, ומתן אדלסון מחזק את הפועל ירושלים. אבל כדי להשתוות לצהובים בטווח הארוך לא תספיק זכייה באליפות או ביורוקאפ - והם יצטרכו לעמוד בדברים שאינם בהכרח בשליטתם

הדמיה של אולם הדרייב אין - היכל קבוצת שלמה - אחרי ההרחבה ל-10,000 מקומות/הפועל תל אביב

לעופר ינאי יש תוכנית לשנות את מפת הכדורסל הישראלי. איש העסקים, שקנה את השליטה על הפועל תל אביב לפני שנה, הוכיח במהלכיו הקיץ כי הוא ילך הכי רחוק שאפשר כדי לעמוד במשימה. אבל השאלה שעולה מעצם הפעולות שלו, והימצאות של איש עסקים משמעותי כמו מתן אדלסון בהפועל ירושלים, היא האם ינאי יוכל לעשות את זה - או שמדובר במהלך מסובך מדי?

נפתיע עם תשובה מהירה. ינאי מסוגל לשנות את מפת הכדורסל. רק שזה לא יקרה באליפות של הפועל תל אביב, או אפילו בזכייה ביורוקאפ ובכניסה בעונה הבאה ליורוליג. זה ישתנה רק כשהיתרון היחסי שיש למכבי תל אביב על פני יריבותיה הגדולות ייסגר. וכדי לעשות זאת, הוא יצטרך להתגבר על הרבה דברים שאינם בשליטתו המלאה.

בעלי הפועל תל אביב עופר ינאי. ניב אהרונסון, מערכת וואלה
ונגיד שיזכה ביורוקאפ: אם לא יגיע לפלייאוף בעונה הראשונה ביורוליג, הכל יירד לטמיון. עופר ינאי/מערכת וואלה, ניב אהרונסון

לא מעט אנשים איימו בשני העשורים האחרונים לעשות את מה שינאי רוצה. זה החל עם ארקדי גאידמק בהפועל ירושלים ב-2006, אבל מהר מאוד התפוגג. מיקי דורסמן לקח אליפות בתקציב גבוה מאוד עם הפועל חולון, אבל עזב אחרי שנה. אורי אלון היה המתמודד העיקרי והביא שתי אליפויות בשלוש שנים לירושלים, אבל לא הצליח להיכנס ליורוליג, למרות מתקן מפואר שיכול היה לתת למועדון את ההזדמנות לעשות צעד קדימה. הקבוצות האחרות שלקחו אליפות - גלבוע/גליל, מכבי ראשון לציון ומכבי חיפה - לא באמת איימו על ההגמוניה. כעת ינאי, וגם אדלסון, נמצאים שם כדי להביא איתם משהו אחר ושונה, והרבה יותר מאיים בעיני הצהובים.

אז מהו היתרון היחסי של מכבי תל אביב? הכסף המובטח שלה. בלי שבעלי המועדון מכניסים את היד לכיס, ובעונה נורמלית וללא מלחמה, שווה הקבוצה בין 50 ל-60 מיליון שקל לפחות מהכנסות מובטחות, שעיקרן ממכירת כ-10,000 מנויים בהיכל מנורה שמתורגמים ליותר מ-40 מיליון שקל. ספונסרים רבים ממשיכים עם המועדון בזכות היורוליג, והימצאותו המובטחת במפעל הבכיר הופכת אותו לאטרקטיבית במיוחד. בפועל, התקציב בשנים האחרונות עמד על כ-20 מיליון דולר, כשהיריבות הישראליות לא הגיעו לרבע מכך.

השנה, הפועל תל אביב מחזיקה בתקציב זהה או גבוה משל הצהובים. ירושלים עומדת על בין שליש לחצי מתקציבה של האלופה. בניגוד לצהובים, החלק הארי של תקציב היריבה העירונית מגיע מכיסו של ינאי, שעל פי הערכות שפך מעל 100 מיליון שקל בשנה וקצת בהפועל.

הפעם הגזמנו

וואלה מובייל במבצע עם 4 מנויים ב100 שקלים וחודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
מתן אדלסון בעלים הפועל ירושלים עם גביע המדינה. דני מרון
את המתקן הדרוש לקפיצת המדרגה דווקא יש לו. ומה עם האלמנטים האחרים? מתן אדלסון/דני מרון

אז איך ינאי או אדלסון יצליחו לשנות את מפת הכדורסל בישראל? כשיצליחו להכניס סכום שמתקרב לזה של היריבה שלהם. בשביל זה הם צריכים שני גורמים - אולם גדול וכרטיס ליורוליג. האלמנט הראשון קיים בירושלים, ובהפועל תל אביב עובדים על כך וככל הנראה ישחקו בהיכל מנורה עד שיהיה להם אולם ביתי מספיק משלהם. לגבי האלמנט השני, הדרך עוד ארוכה.

בעוד מכבי תל אביב לא תלויה בתוצאותיה כדי להישאר ביורוליג וליהנות מההכנסות הגדולות שמגיעות בעקבותיו, בזכות ההסכם שיש להם עם הנהלת הליגה, יריבותיה יכולות להגיע בשלב הזה למפעל הבכיר באירופה רק דרך זכייה ביורוקאפ. זה לא יספיק, כאמור. כדי לשרוד ביורוליג הן יצטרכו להגיע לפלייאוף כבר בעונה הראשונה, או שיאבדו את מקומן ויירדו חזרה למפעל המשני. כלומר, ההשקעה הגדולה בדרך ליורוליג יכולה לרדת לטמיון בתוך שנה אחת בלבד.

ינאי בנה בהפועל תל אביב קבוצה יקרה, שעל הנייר יכולה לזכות ביורוקאפ. אלא שאז הוא עומד מול חוקי הפייר-פליי של היורוליג, שעל פיהם השקעת הבעלים לא יכולות לעלות על 55% מתקציב המועדון. כיום, היא עומדת על כ-70% לכל הפחות. בשביל זה ינאי צריך אולם גדול יותר, אבל גם אז - המרחק ממכבי תל אביב לא ייסגר.

המחיר הממוצע של מינוי במכבי עומד על יותר מ-4,000 שקלים. מחיר שעלה בהדרגה במשך כשני עשורים. בהפועל? פחות מחצי. קפיצה משמעותית במחיר המינויים, גם לכיוון 3,000 שקלים בממוצע, צפוי לפגוע בשלב הראשון בכמות הקהל. סכום נמוך יותר ייתן הכנסה גדולה, אבל לא מספקת כדי להעמיד קבוצה שתוכל בוודאות להתמודד על פלייאוף היורוליג ולהשאיר את הפועל במפעל.

גם בירושלים, שם התקציב הוא נמוך משמעותית, ההכנסות ממינויים לא מתקרבות למה שמכבי תל אביב מצליחה לעשות. בשנים הגדולות תחת אלון, הצליחו האדומים למכור יותר משני שליש מהארנה, אבל מחיר המינוי הממוצע עמד על פחות מ-2,000 שקלים. בבירה עובדים כדי להגדיל את בסיס האוהדים, בתנאים יותר קשים ממה שיש לקבוצות המרכז, אבל באופן ריאלי יתקשו למכור מראש את 11 אלף המושבים בארנה, בוודאי לא במחירים שמציבה היריבה הגדולה שלהם.

שמעון מזרחי. דני מרון
מכבי תל אביב נתקלת בקושי שלא הכירה, אבל לא בטוח שהיא מוטרדת. שמעון מזרחי/דני מרון

מלבד הזרמת הכספים הרבים, ינאי עובד מסביב לשעון באופקים רבים, כולל מול הנהלת היורוליג, כדי לנסות ולשפר את עמדתה של הפועל תל אביב לקראת העתיד. את הדברים שכתובים למעלה הוא יודע, גם אם לגבי חלקם (כמו ההכנסות ממינויים ביד אליהו בשלב ראשון) הוא קצת יותר אופטימי.

ללא כל קשר להתנהלותו ולתוצאות על המגרש, כניסתם של ינאי ואדלסון היא בשורה לכדורסל, ומכניסה עניין. אבל כדי לשנות את המפה, ולהשתוות למכבי תל אביב, יידרשו עוד תהליכים רבים. גם אליפות של הפועל תל אביב העונה לא תביא לשינוי מיידי של המפה. התוצאות חשובות, במיוחד כדי לתקוע יתד ביורוליג, שמחזיקה במפתחות לאירוע כולו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully