וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנקמה, הפאדיחה והמסר המרגש: ליילס עמד מאחורי ההצהרות

אחרי שהשיג נקמה מתוקה ביריבו וניצח למורת רוחם של כוכבי ה-NBA ביציע, גם ליילס עצמו מודה שחשב שהפסיד, וחושף את הסיפור המרגש מאחורי דמותו הצבעונית: "יש לי אסטמה ודיכאון, זה לא מגדיר אותי". הסיפורים מאחורי הניצחון בגמר הצמוד אי פעם

רז הרשקו אחרי הזכייה במדליית הכסף בפריז 2024/יניב טוכמן

גמר ריצת ה-100 מטרים לגברים שנערכה אמש (ראשון) לא סיפקה הפתעה ענקית כמו אצל הנשים. היא גם לא הולידה שיא עולם, או אפילו קרוב לשיאו האלמותי של יוסאין בולט (9.58 שניות). אלא שהריצה הזו היתה ללא ספק הכי צמודה אי פעם בגמר אולימפי, כאשר בסיומה נואה ליילס זכה בזהב בזכות זמן מהיר בחמש אלפיות מזה של קישיין תומפסון. אחרי שהשניים האלו חצו את קו הסיום הם לא ידעו מי ניצח, אך בבדיקת הפוטו פיניש נקבע שליילס השיג זמן של 9.784 שניות לעומת 9.789 של תומפסון. פרד קרלי האמריקאי זכה בארד עם 9.81 שניות. אגב, ליילס זינק רע מאוד לריצה הזו והיה אחרון ב-30 המטרים הראשונים. הוא פילס את דרכו בהמשך הדרך והיה ראשון רק אחרי שהוא חצה את קו הסיום.

מניתוח עומק של הריצה, עולה שליילס היה מדורג אחרון עד 50 מטר לסיום, וניצב במקום הראשון במירוץ אף ורק כשחצה את קו הסיום. תומפסון הוביל כמעט לכל אורך הדרך - מהמטר ה-25 עד ה-95 - אבל לא זכה בזהב.

נואה ליילס קישיין תומפסון ריצת ה-100 מטר. רויטרס
הקדים את תומפסון ב-5 אלפיות. נואה ליילס/רויטרס

"אני מקווה שאתם אוהבים את נואה", הוא חייך בראיון ל-BBC לאחר ניצחונו, "כי יש לי עוד הרבה מה להראות". ליילס יחזור למסלול כדי להתחרות בריצת ה-200 מטר, הריצה האהובה עליו, אותה הגדיר בעבר בסרט בנטפליקס כ"אשתי הראשונה", זאת לעומת ריצת ה-100 אותה הוא מחשיב כ"פילגש". בהמשך יתחרה גם ב-4X100 מטר, וינסה לשחזר את הדומיננטיות של יוסאין בולט מלונדון 2012.

אבל עד כמה זה היה צמוד? בשידור של רשת "NBC" האמריקאית כבר הכריזו על תומפסון כמנצח, במה שהוגדר בארצות הברית כ"פאדיחה אדירה", אבל גם ליילס עצמו הודה שהוא חשב שתומפסון ניצח. המאמן שלו ראלף מאן, האלוף האולימפי ב-400 משוכות משנת 1972, אמר לו לפני התחרות שזה יהיה קרוב. ליילס החזיק את האצבעות שלו במרחק של פחות מסנטימטר אחד. "הוא אמר לי, 'זה המרחק שיהיה בין הראשון לשני'. אני לא יכול להאמין כמה הוא צדק. אמרתי לקישיין שהתכוננתי לראות את השם שלו על הצג".

"בכנות, זה לא רק שלא זכיתי בזהב, אלא שלא השתפרתי בעצמי במובן הזה", אמר תומפסון המיואש לאחר הגמר. "היום באמת צברתי הרבה ניסיון בריצה עם כל המתחרים הגדולים האלה. כבוד גדול לכולם. אבל באמת ניצחתי את עצמי היום בכך שלא האמנתי בעצמי ובמהירות שלי להביא את עצמי לקו הסיום במקום הראשון".

ליילס, כהרגלו, המשיך לדבר, להתרברב ולפלרטט עם יריביו לאחר הריצה, אבל אחרי שעשה זאת וזכה בזהב, כל הדיבורים וההצהרות שלו כבר מגובים בעובדות. כך, למשל, לפני כחודשיים כאשר אובליק סביל הג'מייקני הקדים אותו בריצת ה-100 בתחרות גרנד פרי והגניב לעברו מבט מזלזל לפני שחצה את קו הסיום, ליילס הבטיח: "אזכור את זה, חבר, נתראה בפריז". אמש סביל סיים אחרון, בעוד ליילס חגג את הניצחון האולטימטיבי.

הניצחון המתוק של ליילס היה גם על ה-NBA וכוכביה של הליגה. כאשר הצהיר לפני מספר חודשים שמי זוכה באליפות ה-NBA איננו "אלוף העולם" כפי שמכנים זאת בארצות הברית, הוא נתקל בבוז ובביקורת, וקווין דוראנט אף כתב: "האיש הזה זקוק לעזרה". אתמול בפריז, לעיני כמה מכוכבי הדרים טים כולל דוראנט שצפו בריצה מהיציע, הוא הראה מאיזה חומרים קורץ אלוף עולם אמיתי.

כעת הוא גם יכול לחגוג את הניצחון האישי שלו, שמרגש רבים ומצליח להתעלות מעל דמותו הצבעונית והשנויה במחלוקת לעיתים: ההתמודדות עם קשיים פיזיים ונפשיים מילדות. ליילס, שאובחן כחולה אסטמה בגיל 5 ועבר ניתוחים ופרוצדרות רפואיות כילד, שלח מסר אמוציונלי בשעות הלילה המאוחרות בפריז, וכתב: "יש לי אסטמה, אלרגיות, דיסלקציה, הפרעת קשב וריכוז, חרדות ודיכאון - אבל אני כאן כדי לומר שמה שיש לך, לא מגדיר את מה שאתה יכול להפוך להיות. למה לא אתה?!".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully