וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך חוזרים לכושר אחרי פציעה קשה?

בעקבות "חרבות ברזל" מעניק ינקי אובזילר, מנכ"ל מועדון הכושר קולנוע פאר, טיפים חזרה לכושר לאחר פציעה

מועדון כושר קולנוע פאר. ניב כהן,
מועדון כושר קולנוע פאר/ניב כהן

ה-7.10 ו"חרבות ברזל" הובילו למספרים בלתי נתפסים של 4,167 פצועי צה"ל ו- 11,549 אזרחים פצועים בדרגות פציעה שונות (מקל עד קשה), 66 מהם קטועי גפיים, מעל ל62,000 נפגעי פעולות איבה. כולם נזרקו אל מציאות אחרת מזו שהיו רגילים, במישור הנפשי והפיזי.

ינקי אובזילר, מנכ"ל מועדון הכושר קולנוע פאר מעניק טיפים לגבי חזרה לכושר לאחר פציעה: "ידוע שספורט יכול לסייע במישור הפיזי בשיקום והנפשי. עם זאת, חזרה לכושר לאחר פציעה היא תהליך הדורש סבלנות, הקשבה לגוף, הדרכה מקצועית והתאמת הפעילות וקצב הפעילות, לפי סוג הפציעה ומצבו של האדם. פציעה עלולה להוביל לירידה משמעותית בכושר הגופני, בטווח התנועה ובביטחון העצמי. עם זאת, באמצעות גישה נכונה, ניתן לחזור בהדרגה לפעילות גופנית ואף לחזק את הגוף ולשפר את היכולות הפיזיות לאחר ההחלמה".

אובזילר אומר כי "חשוב לציין שכל אדם חווה את ההנאה מספורט באופן שונה. לכן, חשוב למצוא פעילות גופנית שאתם נהנים ממנה ומתאימה לכם מבחינה פיזית. התמדה בפעילות גופנית קבועה תאפשר לכם לחוות את כל היתרונות הפיזיולוגיים, הפסיכולוגיים והחברתיים שהיא מציעה, ותשפר משמעותית את איכות חייכם".

טיפים לחזרה הדרגתית לפעילות גופנית

  • התייעצות עם גורם רפואי: חשוב להתייעץ עם רופא או פיזיותרפיסט לפני תחילת כל תוכנית אימונים, במיוחד לאחר פציעה. איש המקצוע יוכל להעריך את חומרת הפציעה, לקבוע את מגבלות האימון ולהתאים תוכנית אימונים אישית.
  • התחלה הדרגתית: אסור לחזור מיד לרמת הפעילות הגופנית שהייתה לפני הפציעה. יש להתחיל בהדרגה, עם פעילויות קלות בעצימות נמוכה, ולהעלות בהדרגה את משך האימון, העצימות ותדירות האימונים.
  • שילוב פעילות אירובית וחיזוק: תוכנית אימונים נכונה צריכה לכלול שילוב של פעילות אירובית ופעילות לחיזוק שרירים. פעילות אירובית משפרת את הכושר הקרדיווסקולרי, בעוד פעילות לחיזוק שרירים מחזקת את השרירים והעצמות ומסייעת במניעת פציעות חוזרות.
  • חשיבות השיקום הפיזי: טיפולי פיזיותרפיה יכולים לסייע רבות בהחלמה מפציעה ולשפר את טווח התנועה, הכוח והיציבות. פיזיותרפיסט יכול ללמד תרגילים לחיזוק שרירים, שיפור גמישות ואיזון, וכן לסייע בהחזרת תפקודים יומיומיים שנפגעו כתוצאה מהפציעה.
ינקי אובזילר, מנכ"ל קולנוע פאר. יחצ,
ינקי אובזילר, מנכ"ל קולנוע פאר/יחצ

ספורט מסייע במישור הנפשי לא פחות - התחושה הטובה בספורט נובעת משילוב של גורמים פיזיולוגיים, פסיכולוגיים וחברתיים:

  • הפרשת הורמונים: במהלך פעילות גופנית, המוח מפריש הורמונים הנקראים "אנדורפינים". אנדורפינים אלו ידועים ביכולתם לשפר את מצב הרוח, להפחית כאב ולעודד תחושת רוגע וסיפוק. בנוסף, פעילות גופנית מגבירה את רמות הסרוטונין והדופמין במוח, נוירוטרנסמיטרים הקשורים לתחושת אושר, הנאה ותחושת ערך עצמי.
  • שיפור הכושר הגופני: ככל שאנו מתאמנים יותר, כך אנו מרגישים חזקים יותר, בריאים יותר ויכולים לבצע פעולות פיזיות בקלות רבה יותר. תחושת ההישג והביטחון העצמי שמתפתחת כתוצאה משיפור הכושר הגופני תורמת רבות לתחושה הטובה.
  • התמודדות עם לחץ: פעילות גופנית היא דרך מצוינת להתמודד עם לחץ וחרדה. היא מאפשרת לנו "לנקות את הראש", לשכוח לרגע את הצרות ולשחרר אנרגיות שליליות.
  • חיבור לטבע: פעילות גופנית באוויר הפתוח, כמו ריצה בטבע או טיול אופניים, מאפשרת לנו ליהנות מהטבע, מהשמש ומהאוויר הצח. שילוב זה של פעילות גופנית וטבע תורם רבות לתחושת החיוניות והרוגע.
  • חוויה חברתית: פעילות גופנית משותפת עם חברים או בני משפחה יכולה להיות חוויה חברתית מהנה ומגבשת. היא מאפשרת לנו לבלות זמן איכות עם אנשים שאנו אוהבים, לחזק את הקשרים החברתיים וליהנות מתחושת שייכות.
  • תחושת סיפוק והישג: התקדמות והשגת יעדים אישיים בפעילות גופנית, כמו ריצה למרחק ארוך יותר או הרמת משקל כבד יותר, מעניקה תחושת סיפוק והישג משמעותית. תחושה זו תורמת רבות לדימוי העצמי ולחיזוק הביטחון העצמי.
  • יצירת שגרה בריאה: פעילות גופנית קבועה תורמת ליצירת שגרה בריאה ומסודרת, דבר המשפיע לטובה על כל תחומי החיים. תחושת השליטה והאחריות על הבריאות האישית מעניקה תחושה טובה ומחזקת את תחושת המסוגלות העצמית.
  • עוד באותו נושא:
  • כושר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully