וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה לוחצת על אופ"א: "ליחזקאל הבלגתם?". ארדואן יגיע לגרמניה

פוליטיקאים ואנשי ציבור הצטרפו לקמפיין הקורא למנוע את השעייתו של דמירל מרבע הגמר, כולל השוואה מקוממת: "המניע היחיד - שנאת זרים". במקביל: משרד החוץ הגרמני זימן את שגריר טורקיה לשיחת הבהרה, ארדואן מתכוון להגיע למשחק בברלין

תקציר יורו 2024: אוסטריה - טורקיה 2:1/ספורט1

ועדת המשמעת של אופ"א תדון ביממה הקרובה בעונש שיוטל על מריח דמירל, כוכב נבחרת טורקיה, שחגג את ההעפלה לרבע גמר היורו עם תנועת הצדעה המזוהה עם הארגון הקיצוני והאנטי-יהודי "הזאבים האפורים". כזכור, דמירל, שכבש צמד בניצחון 1:2 על אוסטריה בשמינית הגמר, חגג לאחר השער השני בתנועת ההצדעה המפורסמת של הארגון ועורר סערה.

אחרי הודעתה של אופ"א אתמול (רביעי) על פתיחה בחקירה נגד הבלם, שעשויה להוביל בסופו של דבר להשעייתו ממשחק רבע הגמר נגד הולנד - בטורקיה זעמו והתאגדו לקמפיין אינטנסיבי בהשתתפות פוליטיקאים ואנשי ציבור בכירים, בניסיון למנוע מדמירל השעייה או עונש כבד אחר.

"בלתי מתקבל על הדעת לפתוח בחקירה נגד דמירל בנסיבות כאלה", נכתב בהודעה מטעם משרד החוץ של טורקיה. "לא כל מי שחוגג ניצחון או שער בתנועה כזו הוא קיצוני ימני. למעשה, תנועת 'השועלים האפורים' אפילו לא נמצאת מחוץ לחוק בגרמניה, והתגובה של הרשויות במקרה נובעת משנאת זרים. אני מגנים את ההחלטה הפוליטית להעמידו לדין. מדובר בתנועה לגיטימית וטבעית לציון חגיגה של אירועי ספורטיבי, ולשחקן לא הייתה כוונה לפגוע באף אחד".

שחקן נבחרת טורקיה, מריח דמירל, חוגג בתנועת מחווה לארגון הזאבים האפורים. צילום: Jonathan Moscrop/Getty images, עיבוד תמונה
יינצל מהשעיה? דמירל/עיבוד תמונה, צילום: Jonathan Moscrop/Getty images

במסגרת הלחץ הפוליטי, טורקיה אף שיגרה מכתב תלונה רשמי לשגריר גרמניה, ושר המשפטים ילמאז טונץ' כתב: "מריח דמירל, אתה הגאווה שלנו, תמיד נהיה לצידך". גם שר הספורט פרסם פוסט תמיכה בדמירל, ומנהיג המפלגה הימנית-קיצונית "MHP" כתב: "נראה שהחגיגה של דמירל הפריעה לכל מיני מעגלים חולים באירופה, ועכשיו כולם מחפשים אותו בפינה. הניסיון להשתמש בכדורגל כדי ליצור פרובוקציות ולהלך אימים עלינו אימים - לא יעבדו לגרמנים".

באחד המאמרים, אפילו השוו בין דמירל לשגיב יחזקאל, שכזכור גורש מטורקיה אחרי שחגג שער עם מסר של תמיכה בחטופים. "הצביעות של אופ"א מבחילה. היא מוכנה להעניש את דמירל, אבל האם היא פעלה נגד שגיב יחזקאל שתמך בג'נוסייד של ישראל בעזה? כמובן שלא", נכתב.

עוד בוואלה!

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה

ההערכות הן שבסופו של דבר, דמירל לא יספוג השעיה אלא ייקנס. כך, למשל, נהגו באופ"א כאשר ג'רניט ג'אקה וג'רדאן שאקירי, שחגגו במונדיאל 2018 אחרי משחק נגד סרביה עם סימון של דגל אלבניה, באקט של הקנטה פוליטית. השניים ספגו בזמנו קנס של 20 אלף יורו כל אחד, אך לא הושעו.

בינתיים המתיחות בין גרמניה לטורקיה גוברת, אחרי ששגריר טורקיה בגרמניה זומן לשיחת הבהרה על התקרית - כך דיווח היום משרד החוץ הגרמני. הגרמנים, כידוע, מייחסים למחווה של הכדורגלן גזענות ושנאת זרים. בנוסף, בתקשורת הגרמנית מדווחים כי נשיא טורקיה ארדואן מתכנן להגיע לגרמניה כדי לצפות במשחק של נבחרתו ביום שבת בברלין.

שגיב יחזקאל שחקן אנטליאספור עם סימון חצי לב לאחר שער. אנטליאספור, אתר רשמי
השוואה הזויה. שגיב יחזקאל/אתר רשמי, אנטליאספור

"הזאבים האפורים" הוא ארגון הנוער והזרוע הפרה-תבאית של מפגלת התנועה הלאומית הימנית קיצונית בטורקיה. הוא נחשב לארגון טרור בעל אופי פשיסטי, גזעני ולאומני. לאורך שנים נחשדו חברים בו בפעילות טרור, בעיקר נגד פעילי שמאל טורקים ומוסדות כורדיים.

"הזאבים האפורים" תומכים ברעיון הקמת ישות מדינית-טורקית מהבלקן במערב ועד סין במזרח ומחזיקים באידיאולוגיה גזענית בעיקר נגד כורדים, יוונים, ארמנים ויהודים. הארגון תרגם לטורקית ודאג להפצתו של הספר "מיין קאמפף" של אדולף היטלר ומפיץ גם תאוריות אנטי-יהודיות כמו "הפרוטוקולים של זקני ציון".

בשנה שעברה פרסם הארגון איום מפורש על המשלחת הישראלית לאולימפיאדת פריז 2024. בסרטון שפורסם נראו תמונות מאולימפיאדת מינכן 1972 ותמונות 11 הנרצחים הישראלים, ובסיום הופיע הכיתוב "פריז". בארגון הזה תמך דמירל.

בחלק מהמדינות במערב אירופה "הצעדת הזאבים האפורים" אסורה בחוק. בגרמניה, אוסטריה, הולנד ובלגיה, מהגרים טורקים שחשודים בתמיכה בארגון, נמצאים תחת פיקוח של כוחות הביטחון.

ב-2016 שר הבינוי והשיכון של שבדיה, המהגר מהמט קפלן, התפטר מתפקידו אחרי שפורסם סרטון שלו בפגישה עם חברים בארגון "הזאבים האפורים", בו הוא משווה בין ישראל לשלטון הנאצי בגרמניה. פוליטיקאים שבדים קראו אז לגרש מהמדינה כל מי שחבר בארגון.

דמירל אמר אתמול: "החגיגה שלי קשורה לזהות הטורקית שלי, אין שום 'מסר חבוי' מאחוריה. ראיתי עוד אנשים חוגגים ככה ביציעים. אני גאה להיות טורקי וזה מה שהבעתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully