וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הם כבר ניצחו: הרווח העצום של הגרמנים ביורו 2024

אורן רוזמן, טור אורח

27.6.2024 / 13:20

ככל שיורו 2024 מתקדם ואנחנו מתחילים להיכנס לשלבי ההכרעה, נראה שמעבר למנצחת על הדשא, ישנה מרוויחה נוספת והיא אופ"א והוועדה המארגנת. גם גרמניה, המדינה המארחת, נהנית מהצלחה כלכלית אדירה מהמשחקים

תקציר ניצחונה של נבחרת גרמניה 1:5 על נבחרת סקוטלנד במשחק הפתיחה של יורו 2024/ספורט1

טורניר היורו כבר מזמן הפך למשהו גדול הרבה יותר מרק כדורגל. הוא משלב בתוכו גם רגשות של גאווה לאומית, יחסים מדיניים, ואף השפעות כלכליות נרחבות - במספר מעגלים. המעגל הראשון, והמורגש מכולם, הוא ההשפעה על הערים המארחות. ניתן לראות, בין היתר, עלייה משמעותית בתיירות, יצירת מקומות עבודה חדשים, וכן השקעה נרחבת בתשתיות המקומיות. מיקומה הנוח יחסית של גרמניה, במרכז אירופה, הוביל לכך שערים כמו מינכן, דיסלדורף ופרנקפורט נהנו מזרם מבקרים גדול במיוחד שהגיע לצפות במשחקי הטורניר.

לצד זאת, השתתפות של לא פחות מ-24 מדינות בטורניר הוביל לכך שגם ממדינות קטנות יחסית, אך עם אהדה גדולה לכדורגל, הגיעו עשרות ומאות אלפי אוהדים (200 אלף אוהדים שהגיעו מסקוטלנד בלבד). זרם האוהדים הבלתי פוסק הזה מתחזק עסקים מקומיים כמו בתי מלון, מסעדות, בתי מסחר ותחבורה ציבורית.

תעשייה נוספת שזוכה לצמיחה משמעותית, היא תעשיית הבירה המקומית, שלאחרונה חוותה תקופה קשה במיוחד. צמיחה דומה בתעשייה הזו נצפתה בשנת 2006, אז גרמניה אירחה את המונדיאל. אמנם לא מדובר בצמיחה משמעותית במונחי תוצר לאומי, אך כן במונחי הגאווה הלאומית הגרמנית.

פרסום וזכויות שידור

אירועי ספורט גדולים כמו יורו 2024 מושכים עסקאות חסות משמעותיות, כאשר בעולם מבינים היטב את הערך האדיר של חיבור למותגי ואירועי ספורט. החברות המובילות בעולם ממגזרים שונים, כולל פיננסים, טכנולוגיה ומוצרי צריכה, משקיעות רבות בפרסום כדי להגיע לקהל עולמי רחב ומגוון. תוכניות השותפות והזכויות המסחריות של אופ"א מהוות מקור הכנסה חשוב לטורניר, עם הכנסות צפויות של כ-1.5 מיליארד יורו מחסויות ופרסום.

כל התקצירים והאירועים הגדולים - הורידו כעת את אפליקציית וואלה ספורט

מתחם האוהדים, יורו 2024. GettyImages
הכנסות מטורפות מכל אספקט בטורניר/GettyImages

היבט פיננסי משמעותי נוסף בטורניר הוא נושא זכויות השידור. רשתות הטלוויזיה ברחבי העולם מתחרות על זכויות השידור של המשחקים, מה שמוביל להכנסות משמעותיות לאופ"א. אחד התורמים לצמיחה בשווי זכויות השידור הוא ההבנה ששידורי ספורט בכלל, ואלו של אירועים בולטים בפרט, הן "הגביע הקדוש" של הטלוויזיה ומצליחות למשוך צפייה בשידור חי בהיקף משמעותי גם בעולם של סטרימינג וצפייה נדחית. ההכנסות מזכויות השידור בטורניר הנוכחי צפויות להגיע לכ-2.5 מיליארד יורו.

מכירת כרטיסים וחוויית אוהד

מכירת כרטיסים ליורו 24' מהווה מקור הכנסה משמעותי. בנוסף, חבילות אירוח VIP, הכוללות מקומות ישיבה פרימיום, טרקלינים יוקרתיים וקייטרינג גורמה, שוברים שיאי ברמות המחירים ומייצרות הכנסה נוספת משמעותית. הצפי הוא להכנסות של כ-2 מיליארד יורו ממכירת כרטיסים וחבילות אירוח, כאשר מעל 2.5 מיליון כרטיסים צפוים להימכר במהלך הטורניר.

בגרמניה ובאופ"א הבינו בשנים האחרונות ששיפור חווית האוהדים הוא קריטי להצלחת הטורניר, בוודאי בעולם דיגיטלי, עם שינויים בחוויה של האוהדים, ודור אוהדים צעיר עם מאפייני צריכה שונים. השינוי כולל הקמת אזורי אוהדים, ארגון אירועי צפייה ציבוריים וסיפוק פלטפורמות מעורבות דיגיטליות. יוזמות אלו לא רק מחזקות את הכלכלות המקומיות, אלא גם מבטיחות חוויה בלתי נשכחת לאוהדים, מעודדות תיירות חוזרת ותועלות כלכליות ארוכות טווח. בנוסף, השינויים הללו עוזרים לנבחרות השונות וגם לאופ"א לבנות את בסיס האוהדים העתידי, לאסוף מידע על האוהדים ולייצר איתם מערכת יחסים שתמשיך להניב ערך כלכלי גם בעתיד.

השקעה בתשתיות ומאמצים סביבתיים

אירוח טורניר בסדר גודל של היורו דורש השקעות משמעותיות באצטדיונים ותשתיות נוספות. לרוב זהו נטל על מדינות מארחות וגם עשוי לייצר "פילים לבנים". בגרמניה המצב טוב משמעותית בהשוואה לטורנירים אחרים בשל מצב התשתיות שהיה מצויין במדינה כבר טרום הטורניר. ערים כמו לייפציג והמבורג שדרגו את האצטדיונים ואת המתקנים הסובבים כדי לעמוד בסטנדרטים של אופ"א. שיפורים אלו מביאים תועלות ארוכות טווח, משפרים את יכולות הערים לארח אירועים עתידיים ומחזקים את הפרופילים הגלובליים שלהן. ההשקעות בתשתיות בערים המארחות מסתכמות בכ-500 מיליון יורו.

אורן רוזמן. מיכה לובטון,
אורן רוזמן/מיכה לובטון

נושא נוסף, שהשנה מקבל משקל משמעותי הרבה יותר - הוא הקיימות והמאמצים הסביבתיים - כפי שצפוי להיות גם באולימפיאדה הקרובה בפאריז. הערים המאחרות מיישמות יוזמות ירוקות, כגון שימוש באנרגיה מתחדשת באצטדיונים ועידוד תחבורה ציבורית להפחתת טביעת הרגל הפחמנית. מאמצים אלו לא רק שמועילים לסביבה, אלא גם משפרים את המוניטין של הערים כמארחות אחראיות ומתקדמות, ומסייעים להן להתקדם בפעילות הסביבתית שלהן לאורך זמן.

לסיכום - יורו 24, הוא לא רק חגיגה של כדורגל, אלא גם מנוע כלכלי חזק שמביא יתרונות רחבי טווח לערים המארחות ולכלכלת גרמניה כולה, כמו גם לאופ"א ולכדורגל האירופאי בכללותו.

הכותב הוא שותף ומוביל סקטור תקשורת, מדיה וספורט ב-Deloitte ישראל

  • עוד באותו נושא:
  • יורו 2024

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully