וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוח הקבוצתיות: הקשר בין NBA להצלחה בחיים

עומר ליבנת, טור אורח

13.6.2024 / 5:23

סדרת הגמר בין בוסטון לדאלאס מלמדת אותנו היטב כיצד הקבוצתיות ושיתוף הפעולה גוברים על הכוכבים. כל זאת, דווקא בזמן שבו הנטייה היא להבליט את האינדיבידואל

שחקני בוסטון סלטיקס ג'ייסון טייטום, ג'יילן בראון. Tim Heitman, GettyImages
חייבים צוות מסייע/GettyImages, Tim Heitman

בלילות האחרונים אנו עדים לסדרת הגמר של ה-NBA בין בוסטון סלטיקס לדאלאס מאבריקס, סדרה שמציגה שני עולמות שונים של גישות בספורט: הקבוצתיות ושיתוף הפעולה מול תרבות הכוכבים. גישות אלו מייצגות לא רק את העולם הספורטיבי, אלא גם את הערכים החברתיים והחינוכיים שאנו מעבירים לדור הצעיר.

מבחינה חברתית וחינוכית, הקבוצתיות מדגישה את החשיבות של עבודה משותפת, הקרבה אישית למען טובת הכלל והבנה שיחד ניתן להשיג הרבה יותר. בבוסטון, לדוגמה, ניתן לראות כיצד משחק קבוצתי בו כל שחקן תורם את חלקו ושיתוף הפעולה הוא המפתח להצלחה. כפי שציין ג'יילן בראון: "כל אחד מאיתנו יכול להוביל בכל רגע נתון."

לעומת זאת, תרבות הכוכבים שמיוצגת על ידי שחקנים מובילים כמו לוקה דונצ'יץ' וקיירי אירווינג מהמאבריקס, מבליטה את החשיבות של הישגים אישיים ויכולת יוצאת דופן של שחקן אחד יכולים להוביל את הקבוצה להצלחה. דונצ'יץ' התייחס לכך במסיבת עיתונאים: "אני וקיירי המנהיגים של הקבוצה הזו". אסייג בכך שברור ששתי הקבוצות אינן רק צד אחד של המטבע ושבכל קבוצה יש גם וגם, ונדגיש כי אין זו תופעה חדשה וכי במשך העשורים האחרונים בספורט המקצועני, ובמיוחד בספורט האמריקאי, הנטייה היא להבליט את האינדיבידואל והנתונים של היחיד על פני הקבוצתיות. אני זוכר בילדות שלי איך שיקגו בולס הייתה קבוצה שבה מלבד ג'ורדן הכרנו 7-8 שחקנים, והחשיבות שלהם הייתה ברורה. זה שונה מאוד כיום.

מייקל ג'ורדן סדרת גמר 1998. GettyImages
הוא הוביל, אבל לא יכול היה לנצח בלי השחקנים שאיתו. ג'ורדן/GettyImages

המתח בין שתי הגישות הללו אינו רק ספורטיבי, אלא גם חברתי וחינוכי. מצד אחד, אנו שואפים ללמד את ילדינו את הערכים של שיתוף פעולה, עזרה הדדית ועבודה קבוצתית - ערכים החיוניים להצלחה בחיים, בעבודה ובחברה. מצד שני, לא ניתן להתעלם מהעובדה שהישגים אישיים הם חלק חשוב מהחיים, והיכולת לבלוט ולהוביל היא מעלה בפני עצמה.

מאמרים רבים מדגישים את הכוח של הקבוצה ואת היתרונות שבשיתוף פעולה. מחקר מפורסם שפורסם בכתב העת "Journal of Applied Psychology" מצא שקבוצות שעובדות יחד בצורה אפקטיבית משיגות תוצאות טובות יותר ב-20% בהשוואה ליחידים שעובדים לבד. במקומות עבודה, מחקרים מראים שעובדים שמשתפים פעולה נוטים להיות יותר מאושרים ופרודוקטיביים.

אפשר לתת לזה מספר דוגמאות, פרויקט "Aristotle" של גוגל מצא שצוותים מוצלחים הם אלו שבהם יש אמון הדדי ותחושת ביטחון פסיכולוגי. מחקר של הרווארד מצא שצוותים מגוונים מייצרים פתרונות יצירתיים יותר ומשיגים ביצועים טובים יותר מאשר צוותים הומוגניים. בתחום הרפואה, מחקר שהתפרסם ב-Journal of Healthcare Management מצא שצוותים רפואיים שעובדים יחד בתיאום מבצעים ניתוחים בצורה יעילה יותר ומפחיתים סיבוכים לאחר הניתוח בהשוואה למנתחים הפועלים לבד. ברור שאם העבודה הקבוצתית והשיתוף פעולה מצליחים בתחומים כה רבים, הם בטוח יצליחו גם על מגרש הכדורסל.

sheen-shitof

עוד בוואלה

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
עומר ליבנת. יחצ,
עומר ליבנת/יחצ

בסופו של דבר, ההצלחה האמיתית מתממשת כאשר שני הערכים הללו משלימים זה את זה ולא מנוגדים זה לזה. סדרת הגמר של ה-NBA היא דוגמה מצוינת לכך, ומלמדת אותנו שהדרך הטובה ביותר היא לשלב בין שיתוף הפעולה הקבוצתי לבין הכרה והערכה ליכולות האישיות.
וכמובן, צריך לזכור תמיד, שלנו כהורים וכמאמנים, יש כוח אדיר בלמקדאת תשומת הלב של הילדים על הדברים החשובים באמת. יאללה בוסטון.

הכותב הוא מייסד והמוביל של ארגון ספורט חברתי "החלוץ" מבית דרור ישראל לילדים ונוער, שפועלים מעל 14 שנה לשינוי שדה הספורט בישראל דרך הפעלת תוכניות לקידום חברה שוויונית וסובלנית יותר.

  • עוד באותו נושא:
  • NBA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully