וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפס מדליות באליפות העולם: מה עובר על נבחרת הגברים בג'ודו?

רועי גרינוולד, טור אורח

23.5.2024 / 16:17

נבחרת ישראל בג'ודו, סמל גאווה לאומי במשך שנים רבות, נמצאת כעת במשבר עמוק. רגע לפני פריז, הענף צריך לחשב מסלול מחדש

מאמני נבחרת הג'ודו של ישראל שני הרשקו, אורן סמדג'ה חוגגים. Harry How, GettyImages
ידענו בהחלט ימים טובים יותר/GettyImages, Harry How

היום (ה') לראשונה מאז 2020 סיימה נבחרת הגברים בג'ודו ללא מדליה במסגרת אליפות העולם. ציון דרך שמהווה שפל חסר תקדים לנבחרת הישראלית בראשותו של אורן סמדג'ה. לאחר שבענף הג'ודו היו רגילים לחזור עם מדליות מכל תחרות ובכל משקל, בשנתיים האחרונות שטף ההצלחות פסק, הלחץ לקראת פריז 2024 רק עולה ואף חלק מהספורטאים בנבחרת כבר חושבים על היום שאחרי. מה שנראה כמו המשבר המקצועי הכי גדול שעומד בפני הענף האולימפי שהיה ידוע בהצלחותיו הרבות לאורך השנים, אך גם כהזדמנות שלא תחזור עבור הספורטאים שעוד חולמים על מדליה אולימפית.

מעבר לתקופה האחרונה שקשה לכולנו, חוסר ההישגים המקצועיים של נבחרת הגברים והלחצים הכלכליים שעומדים בפני האיגוד הצליחו לחדור גם אל מזרון הג'ודו. בשונה מבעבר, הג'ודו הישראלי שנמצא בהתקדמות מקצועית, זוכה להכרה גדולה, צוות האימון מנוסה וספורטאים צעירים ומוכשרים רק מחכים שייתנו להם את ההזדמנות לפרוץ.

נבחרת ישראל בג'ודו, סמל גאווה לאומי במשך שנים רבות, נמצאת כעת במשבר עמוק. ירידה בהישגים, יחסים מתוחים, וחוסר יציבות כלכלית מעיבים על עתיד הענף. בעקבות הצלחות רבות בשנים הקודמות, באופן טבעי הציפיות מהג'ודאים הישראלים גבוהות מאוד. הצלחה בג'ודו ומדליות אולימפיות הפכו לחלק מהזהות הלאומית, והדבר יוצר לחץ עצום על הספורטאים. לחץ זה, יחד עם חוסר תמיכה ממשלתית מספקת וחילופי דורות קשים, תורמים רבות למצב העגום הנוכחי. על אף ולמרות הקשיים, אסור לאבד תקווה. יצירת שיתוף פעולה בין גורמים רבים, ביניהם איגוד הג'ודו, הממשלה, הצוות המקצועי והספורטאים עצמם, יכול להוביל לשינוי חיובי. אך הם דורשים מנהיג שייקח אחריות ויוציא את הנבחרת מהמצב אליו נקלעה הנבחרת. כי כמו בקרב ג'ודו, גם אם אתה בפיגור של ווזארי, לפעמים גם 10 שניות של ריכוז יספיקו בשביל להפוך את הקערה על פיה.

משה פונטי, יו"ר איגוד הג'ודו. ניב אהרונסון
משהו חייב להשתנות. פונטי/ניב אהרונסון

ספורטאי הנבחרת הם בשר ודם וזה הגיוני לכל הדעות שיעברו משברים, אך כחודש וחצי לפני פתיחת המשחקים האולימפיים, עבור ניהול המשבר הנוכחי דרוש מנהל שיכיל את כל מגוון הרגשות והלחצים של כלל המעורבים. במקרה של נבחרת הג'ודו, ניהול המשבר דורש תגובה מיידית מצדו של יו"ר האיגוד, משה פונטי, לאסוף את צוות המאמנים ולבדוק מה דרוש על מנת לעצור את המשבר ולמנוע התבזות מקצועית עבור כלל הספורטאים באולימפיאדה הקרובה בפריז. בנוסף, כמנהל אחראי, מן הראוי שפונטי יפעל בצורה שקופה ונחושה, בשיתוף פעולה עם צוות המאמנים והספורטאים בסגל התחרותי.

בעידן בו כולנו חשופים למתרחש ולחיים של הספורטאים הבכירים ברשתות החברתיות השונות, קיימת חשיבות עליונה בהיבט התקשורתי בתוך הארגון ומחוצה לו. ראוי לבחון את ההשלכות של המשבר על כלל קהלי היעד המעורבים, ואף חשוב להבין את רמת ההשפעה שיש לעבודה המשותפת בין פונטי למאמנו הבכיר, אורן סמדג'ה ושאר הצוות המקצועי, מקדטים ועד בוגרים, על הכנת הספורטאים בנבחרת לקראת המשחקים האולימפיים.

לאור התקופה האחרונה חסרת ההישגים המקצועיים, ענף הג'ודו צריך קברניט שיחשב מסלול מחדש ויגבש אסטרטגית יציאה ממשבר, לא כסיסמא אלא כיעד תחרותי לצמיחה ויציאה לדרך חדשה. כי משבר הוא שעת מבחן למנהיגות, חשיבה מחוץ לקופסא ושדרוג מקצועי. וכפי שכבר ראינו, כאשר מדובר בג'ודו הישראלי, מדליה אולימפית - זו לא מילה גסה.

הכותב הוא יועץ תקשורת ופעיל בענף הג'ודו.

  • עוד באותו נושא:
  • ג'ודו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully