וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורניר ההזדמנות האחרונה: העתיד המעורפל שמצפה למכבי תל אביב

המתקפה מאיראן, רגע לפני הפלייאין, הזכירה לצהובים כמה שברירית המציאות. אישור מהיורוליג לארח בישראל לא נראה באופק, ובקרוב יגיע המועדון לנקודה שבה יצטרך להתחיל לבנות את העונה הבאה. אלו הם התרחישים שיעמדו בפניו

תקציר כדורסל ספרדי: באסקוניה - בראוגן 74:76/ספורט1

לפני קצת פחות מחודש פירסמה מכבי תל אביב את המתווה שלה לפיצוי האוהדים בשל העתקת משחקי הבית ביורוליג לבלגרד. מיד לאחר מכן היו מקורות שונים שדאגו להוציא את המספרים שמאחורי ההפסד הכספי של הצהובים מעונת 2023/24 - עונה מוצלחת מבחינה מקצועית עד כה, אבל טראומטית מבחינה כלכלית.

על פי החישוב, מתוך גירעון של 33 מיליון שקלים סופגים הבעלים (והמועדון בכלל) הפסד של 21 מיליון, כשהמדינה מכסה 12 מיליון נוספים לפי מתוווה הפיצויים שהציגה. דווקא לפני שהיא משחק העונה בפלייאין, הערב (שלישי, 20:00) מול באסקוניה, שיכול להחזיר אותה להופעה שלישית ברציפות בפלייאוף היורוליג - החלו במכבי להבין שהמשבר לא ייגמר בקרוב. מתקפת הטילים והכטב"מים מאיראן תפסה את הקבוצה שעות לפני שהייתה אמורה להמריא לבלגרד, והחזירה את הלחץ למערכת. המלחמה והשפעותיה גוררות חוסר ודאות עמוק לקראת העונה הבאה, ועשויים להקשות על הצהובים לעמוד בסטנדרטים שהציבו עד כה.

בעונה רגילה, מכבי הייתה מתחילה כבר בהכנות לקראת מכירת המינויים לעונה הבאה. אלא שכרגע, וגם בעתיד הנראה לעין, אין מינויים למכור; איש לא יכול לערוב או אפילו לנחש שמשחקי היורוליג יחזרו באוקטובר לישראל, ומדובר בכ-40 מיליון שקלים שמונחים כרגע על מדף גבוה, בלי שיימצא כרגע סולם בחדר.

ג'וש ניבו, שחקן מכבי תל אביב. Djordje Kostic, אתר רשמי
לו כנראה יהיה כבר קהל במשחקי הבית בעונה הבאה. אבל איפה? ג'וש ניבו/אתר רשמי, Djordje Kostic

לפני כחודשיים עוד היה מי שקיווה לארח את משחקי הסיום של העונה הנוכחית בהיכל מנורה, ונציגי היורוליג אף הגיעו לישראל והתרשמו לטובה, אבל שום דבר לא התקדם מאז. בתוך היורוליג סיפרו בשיחות סגורות כי קבוצות רבות לא מוכנות לשמוע על חזרה ארצה עד שהמלחמה לא תיגמר; העובדה שהדחת מכבי תל אביב, כפי שנעשה לצסק"א מוסקבה, לא עולה מחדש בשלב זה - היא עדות לחוזקה בהנהלת המפעל, ולא צריך לדחוק מעבר לכך.

במכבי יודעים שככל שהמלחמה מתארכת, ומצב החירום בישראל לא מגיע לסיומו, הפגיעה הכלכלית הפוטנציאלית בהם גדלה. וככל שהפגיעה הכלכלית משמעותית, כך הולכת וקטנה האפשרות שלהם לשמור על שחקני הסגל הבכירים שמחזיקים בחוזה מובטח.

נתון נוסף שאי אפשר להתעלם ממנו הוא הקושי הצפוי להביא זרים לישראל, אם המלחמה תימשך. "ראינו כבר העונה שההתנהלות עם השחקנים שלנו לא הייתה חלקה", הודה גורם במועדון. "להביא לכאן שחקנים חדשים בקנה מידה שאליו התרגלנו, לתוך מלחמה פעילה, זו משימה על גבול הבלתי אפשרית".

מלבד ג'וש ניבו, לכל הזרים האחרים במכבי תל אביב יש חוזה לעונה הבאה - או לפחות אופציה. בגזרה הישראלית המצב דומה, כשרק ג'ייק כהן ורפי מנקו אינם חתומים נכון לעכשיו. ובכל זאת, בתוך מציאות כלכלית לא פשוטה, ואחרי יכולת טובה, תצטרך מכבי לקבל החלטות על מי היא שומרת מתוך השחקנים הקיימים - כשהיא יודעת שחלקם עשוי לבקש לעזוב בשל הסיטואציה.

אז לפני שמכבי תל אביב מודל 2024 מגיעה למאני טיים ומנסה להגיע להישג משמעותי ביורוליג, עצרנו לרגע כדי לבחון את התרחישים שמהם תיוולד מכבי תל אביב מודל 2025.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אוהדי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
אם הם יחזרו, הכל יהיה קל יותר. אוהדי מכבי תל אביב ב-5 באוקטובר/ברני ארדוב

התרחיש האופטימי: ההיכל חוזר והכל מסתדר

מראש נבהיר שהתרחיש האופטימי אינו כל כך ריאלי בעיני אנשי מכבי תל אביב: המלחמה בישראל מסתיימת בחודשיים הקרובים, והצהובים מקבלים אישור לארח בישראל באזור סיום העונה, עוד לפני סוף יוני. אנחת הרווחה המיידית תהיה כלכלית, משום שמכירת המינויים תיפתח באופן מיידי ותסדר למועדו ביטחון כלכלי.

סביר להניח שגם בתרחיש הזה מכבי לא תשמור גם על לורנזו בראון וגם על ג'וש ניבו. הרכז חתום על 1.6 מיליון דולר לעונה הבאה, עם אופציית יציאה לספרד, ולא מעט סימני שאלה הועלו לגבי הכדאיות להשאירו לאור יכולתו בחודשים האחרונים; הסנטר נמצא בסיטואציה הפוכה: ביד אליהו ישמחו להשאירו, אבל משכורתו צפויה להכפיל את עצמה, אם לא יותר, והוא כבר מרכז עניין בקרב עשירות היבשת.

במצב של סיום המלחמה נראה שלמכבי תל אביב יהיה קל יותר לשמור על ווייד בולדווין ובונזי קולסון, ולא מן הנמנע ששני הכוכבים ירצו להמשיך לעונה שלישית. העובדה שלמועדון יהיה מרחב תמרון כלכלי עצום תעזור לו לגייס שחקנים טובים לצידם.

"במילה אחת: הלוואי", אמר בכיר במכבי תל אביב על האפשרות הזאת. "אנחנו מחכים שתהיה הפסקת אש ארוכה, כדי שנוכל לבחון אם אפשר להחזיר את המשחקים לארץ ולקבל תשובות. אנחנו נמצאים במגעים עם היורוליג, אבל כל עוד המלחמה נמשכת, זה מציב בפנינו מציאות לא פשוטה".

ווייד בולדווין מכבי תל אביב נגד הפועל חולון. קובי אליהו
יסכים להישאר בקבוצה "מקוצצת" או יבקש להשתחרר? ווייד בולדווין/קובי אליהו

תרחיש ביניים 1: גיוס כספים לקיצוץ מינורי

אם היורוליג לא תחזור לישראל, לפחות בזמן בניית הסגל בתחילת הקיץ, מכבי תל אביב תצטרך להמציא מחדש כמחצית מתקציבה. כדי להעמיד תקציב ראוי (תוך קיצוץ מינורי יחסית) יצטרכו הבעלים לגייס כספים ממקורות חיצוניים או להחליט על הזרמת כסף כדי לסגור מראש חלק מהגירעון.

בתרחיש שכזה תיאלץ מכבי לבצע שינויים משמעותיים בסגל, ותנסה לשמור לפחות על אחד הכוכבים הגדולים - כשבולדווין צפוי להיות מסומן כעדיפות ראשונה, אולי עם קולסון לצידו. הבעיה במצב הזה היא שלא תהיה לצהובים אפשרות לחזק באופן משמעותי את הסגל סביבם, ובמקום בראון וניבו יגיעו שחקנים זולים בהרבה שיובילו להימורים בעמדות מפתח. ייתכן מאוד שאחד מהשניים, בולדווין או קולסון, יבחר מיוזמתו לנסות ולצאת מחוזהו במקרה כזה.

תרחיש ביניים 2: האישור לחזור מגיע באיחור

במציאות המזרח תיכונית, דברים רבים עשויים להשתנות עד לפתיחת העונה הבאה, בעוד כחצי שנה. אבל למכבי תל אביב (ולנציגות האחרות באירופה) לא די בקבלת האישור לארח בישראל לקראת תחילת המשחקים; בגלל התלות במנויים, היא תצטרך לקבל תשובות מוקדמות בהרבה כדי לבנות את הסגל בהתאם.

ועדיין, תיתכן אפשרות שהפסקת אש תיכנס לתוקפה רק בשלב מאוחר יותר, והאישור לשוב ארצה יתקבל בשלהי הקיץ. בסיטואציה כזאת, הצהובים ימהרו בוודאי לצאת למבצע מכירת מינויים, ולאחר שכבר יחלו מן הסתם בבניית סגל "רזה" - הם ינסו לבצע התאמות ושפצורים; השאלה, שאיש אינו יכול להשיב עליה כעת, היא כמה משחקני המפתח הנוכחים יישארו עד אז.

בכל אחד מתרחישי הביניים הללו, מכבי תוכל לבנות קבוצה תחרותית שתתחרה על מקום בשלבי ההכרעה, אך ברור שהיא גם תיאלץ לבצע הימורים. "בשנים האחרונות ידענו יותר שנים טובות משנים לא טובות", טענו גורמים במערכת, "ולמעשה, בכל אחת מהשנים הללו החזקנו שחקנים בכירים מאוד ברמה האירופית, מה שלא קרה בריצה הלא טובה שלנו בין 2014 ל-2017. יש למועדון הזה מחויבות להצליח, גם במציאות לא פשוטה, ולא ירימו ידיים מראש - אלא יחפרו עמוק כדי להגיע למצב שיוכלו להעמיד קבוצה טובה".

חסיאל ריברו מכבי תל אביב מול בר טימור הפועל תל אביב. אודי ציטיאט
בסוף הוא עוד יישאר כסנטר ראשון בקבוצה רזה? חסיאל ריברו/אודי ציטיאט

התרחיש הפסימי: תקציב דל, עונה פיננסית

זהו התרחיש על שם אלבה ברלין או וילרבאן. המלחמה בישראל לא מסתיימת, או לחלופין מכבי תל אביב מקבלת הודעה כי לא תוכל לארח בישראל גם בעונה הבאה. בהיעדר מנויים, ולאור פגיעה צפויה בהכנסות נלוות נוספות, לא נותר לצהובים אלא להעמיד את אחד התקציבים הנמוכים ביורוליג - שיקשה עליהם לבנות קבוצה תחרותית.

במצב העניינים הזה, במכבי לא יוכלו לשמור על אף אחד מהכוכבים שלהם. אנטוניוס קליבלנד צפוי להמשיך בכל סיטואציה, בזכות השכר הלא גבוה שלו, ומכבי תצטרך להחליט האם להמשיך עם חסיאל ריברו כסנטר מוביל או ללכת לכיוון אחר. בגזרה הישראלית לא אמור להיות שינוי, אך בניגוד לתרחישים הקודמים, לא ברור האם המאמן עודד קטש יסכים להמשיך ולאמן קבוצה שתהיה חלשה בהרבה ממה שאימן. רוב הזרים שיגיעו למכבי בסיטואציה זו יהיו מהדרג השני והשלישי באירופה, בתקווה שזה יתחבר לקבוצה חיובית.

התרחיש הזה נראה קצת קיצוני. "אנחנו זוכרים טוב מאוד את העונות הרעות שלנו", סיפרו במכבי בתגובה על האפשרות הזאת. "ולחזור לסיטואציה שבה נהיה מהקבוצות החלשות ביורוליג - זה לא משהו שמישהו פה יוכל לחיות איתו בשלום. הסיכוי שניתן לתקציב לצנוח משמעותית, גם אם לעונה אחת, הוא נמוך מאוד עד אפסי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully