וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחנך רחוב בירושלים על שם יוסף גוטפרוינד ז"ל שנרצח באולימפיאדת מינכן

1.4.2024 / 19:33

ראש העיר משה ליאון ויו"ר הוועד האולימפי יעל ארד השתתפו בטקס חניכת הרחוב על שם מאמן ושופט ההיאבקות שנרצח בטבח הספורטאים במינכן ב-1972

בווידאוף טקס לציון 50 שנה לטבח הספורטאים במינכן בהשתתפות המשפחות והנשיא הרצוג/צילום: רויטרס ולע"מ

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, חנך היום (שני) רחוב על שם יוסף גוטפרוינד ז"ל בשכונת בית הכרם (מול גן השבשבת). יוסף היה מאמן ושופט היאבקות גיבור, שנרצח באולימפיאדת מינכן יחד עם 10 מחבריו למשלחת הספורטאים, שיצאו לייצג את מדינת ישראל במשחקי האחווה בין העמים, ומעולם לא חזרו למשפחותיהם. הטקס התקיים במעמד בני משפחה, חבר המועצה וסגן רה"ע היוצא יוסי חביליו ויו"ר הוועד האולימפי יעל ארד.

יוסף אהב את ירושלים בכל ליבו, התגורר בה מרבית חייו, והיה מהפעילים החברתיים המרכזיים בשכונת בית הכרם. בין היתר, הקים יוסף את מלון עדן ההיסטורי בשכונה. יוסף שירת כקצין בצה"ל במבצע קדש ובמלחמת ששת הימים שבה נפצע. יוסף היה ממקימי קבוצת האתלטיקה של הפועל ירושלים וראש ענף ההיאבקות, והיה השופט היחיד בדרגה A מטעם מדינת ישראל באולימפיאדת טוקיו בשנת 1964 ובאולימפיאדת מינכן 1972.

אור ליום שלישי 5 בספטמבר 1972, פרצו מחבלים מארגון "ספטמבר השחור" לבניין שבו התגוררו חברי המשלחת הישראלית לאולימפיאדת מינכן. הם נקשו על הדלת, יוסף התעורר ראשון משנתו, פתח את הדלת וזיהה מיד שמדובר במחבלים. הוא צעק לחבריו לחדר לנוס על נפשם ובכך ניסה להציל את חייהם.

משה ליאון ראש העיר ירושלים, יעל ארד יו"ר הוועד האולימפי בטקס חניכת רחוב על שמו של יוסף גוטפרוינד ז"ל. ארנון בוסאני, אתר רשמי
משה ליאון ראש העיר ירושלים, יעל ארד יו"ר הוועד האולימפי בטקס חניכת רחוב על שמו של יוסף גוטפרוינד ז"ל/אתר רשמי, ארנון בוסאני

משה ליאון, ראש העיר ירושלים: "אנו נרגשים לחנוך היום רחוב בירושלים על שם איש אשכולות שנרצח בשנת 1972 באולימפיאדת מינכן. יוסף גוטפרוינד היה אדם, שהספורט היה מרכז חייו, איש עם לב ענק ואוהב ירושלים. יוסף היה איש אמיץ וגיבור, שבגופו ניסה לעצור את המחבלים שקמו להרוג אותו ואת חברי המשלחת הישראלית לאולימפיאדה. קריאת רחוב על שמו בבירת ישראל מהווה דרך נוספת להנצחת פועלו וגבורתו".

יעל ארד, יו"ר הוועד האולימפי, שהקדישה את המדליה הראשונה של ישראל לנרצחי אולימפיאדת מינכן: "צמרת הספורט הישראלית נכחדה באולימפיאדת מינכן. אירוע זה נחקק בזכרוננו והוא חלק מהמורשת של הספורט הישראלי. בכל תחרות ברמה הבינלאומית, דגל ישראל מונף קודם כל לזכר י"א הנופלים שם. יוסף הוא גיבור ישראל וזו התרגשות גדולה לעמוד כאן בטקס, במיוחד בתקופה זו, שבה הגיבורים מתגלים במלוא עוזם. בחודש יולי הקרוב באולימפיאדת פריז, 52 שנים אחרי אסון מינכן, נניף גם שם את דגל הלאום בגאווה לכבוד י"א הנרצחים, לכבוד מדינת ישראל ולכבוד העם היהודי כולו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully