וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמן ותיק, מנהיג דומיננטי ויהלום: דמויות המפתח של נבחרת איסלנד

21.3.2024 / 13:45

אוגה הריידה זכה באליפויות בשלוש מדינות סקנדינביות ובין השאר גילה את סולשיאר ופריצה, כריסטיאן לינסון הוא כוכב נוצץ וחדש באייאקס. מיכאל יוכין על יריבת ישראל בחצי גמר הפלייאוף

מסיבת העיתונאים של נבחרת ישראל לקראת איסלנד/צילום: ניב דברת. עריכת וידאו: שירן גולן

אוגה הריידה - האיש שגילה את סולשיאר ופריצה

כמעט שני עשורים לפני שארלינג הולאנד נולד, כאשר אביו אלף אינגה הולאנד עדיין היה ילד קטן, הגיע למנצ'סטר סיטי הנורבגי הראשון שלה. אוגה הריידה, שהוחתם ממולדה באוקטובר 1981, נחשב לפורץ דרך, גם אם הקריירה שלו במועדון בתכלת היתה קצרה ולא מוצלחת במיוחד. ב-1982 הוא כבר עזב לנוריץ' בה בילה שנתיים טובות יותר, אבל באופן כללי הריידה זוכר את התקופה בממלכה לטובה, ולמד רבות לקראת המעבר החלק שביצע לתפקיד המאמן - זה הרי התפקיד שבזכותו זכה לתהילה.

הישגים רבים יש למאמן איסלנד הנוכחי על הקווים, שעל הכדורגל במנצ'סטר השפיע יותר מכל כאשר טיפח במולדה את אולה גונאר סולשיאר. כיום זו אימפריה במונחים הנורבגים, אבל בשנות ה-90 היא עדיין היתה קבוצה קטנה יחסית והיכולת לאתר ולהשביח את החלוץ ההיסטורי היתה קריטית ביותר. סולשיאר הגיע לידיו של הריידה בתחילת 1995 ובחלוף שנה וחצי בלבד עבר לאולד טראפורד. כך העניק אקס מנצ'סטר סיטי את המתנה הגדולה ביותר למנצ'סטר יונייטד, ולימים אף תמך הריידה באופן גלוי בסולשיאר כשהוא אימן את השדים האדומים.

אוגה הריידה, מאמן נבחרת איסלנד. Will Palmer/Allstar, GettyImages
שיחק בסיטי, אבל השפיע יותר על מנצ'סטר יונייטד. הריידה/GettyImages, Will Palmer/Allstar

הריידה עצמו חלם לאמן קבוצה בפרמייר ליג, אך זה לא עלה בידו. במקום זאת, הוא נכנס להיסטוריה כמאמן היחיד שזכה באליפויות בכל שלוש הליגות הסקנדינביות המובילות - תחילה עם הלסינגבורג בשבדיה ב-1999, שם העלה לפסים הנכונים את ראדה פריצה, לימים אליל מכבי תל אביב. בהמשך הגיע התואר עם ברונדבי בדנמרק ב-2002, ומיד לאחר מכן גם עם רוזנבורג במולדתו ב-2003. לקינוח, היתה לו גם אליפות שבדיה מתוקה עם מאלמו ב-2014.

גם עם נבחרות יש לו נסיון רב. "בנבחרת אתה מקבל הרבה פחות זמן עם השחקנים, אז סוג העבודה שונה מאוד", אמר הריידה שהקדיש כמעט עשור במצטבר לג'ובים מסוג זה. עם נורבגיה, אותה הדריך בין 2004 ל-2008, הוא לא ענה על הציפיות ולא שיחזר את ההישגים של אגיל אולסן האגדי משנות ה-90. הוא כשל במוקדמות ואת השאיפה להגיע לטורניר גדול הגשים עם דנמרק - פעמיים. במונדיאל 2018, הודחה נבחרתו בשמינית הגמר רק בפנדלים בידי קרואטיה שהמשיכה עד הגמר, וניתן רק לדמיין מה היה קורה לו המזל שלה היה שונה בדו קרב. המזל התאכזר כלפי הריידה שוב בדרך מקורית, כי הוא הצעיד את דנמרק להעפלה ליורו 2020, רק כדי לגלות שהטורניר נדחה בשנה בצל מגיפת הקורונה. חוזהו תם, וההתאחדות העבירה את השרביט כמתוכנן לקאספר יולמאנד, מה שהותיר את הנורבגי מתוסכל למדי.

אולי בגלל זה הוא בחר לשוב לעבודה בגיל 70? הריידה כבר פרש ב-2021 אחרי שסיים קדנציה שניה ברוזנבורג, אבל חזר ב-2022 כדי לשמש כמאמן זמני במאלמו אהובתו, ואז נענה לבקשת האיסלנדים להחליף את ארנאר וידארסון המפוטר באפריל 2023. התוצאות היו עגומות למדי, ובחירת הסגלים וההרכבים של הריידה זכתה לביקורת נוקבת בקרב האוהדים והעיתונאים, אבל הוא שומר על הקו שלו, וסומך על נסיונו. האיש שגילה את סולשיאר משתדל לטפח כעת כמיטב יכולתו את החלוצים של איסלנד, ומקווה לרשום אקורד סיום סנסציוני, לפני שהוא יפרוש סופית לגמלאות.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
גיא לוזון, מאמן צ'רלטון חוגג שער. רויטרס
"הייתי עושה זאת שוב". גיא לוזון חוגג את שערו של גודמונדסון/רויטרס

יוהאן ברג גודמונדסון - האיש שלמד אצל ואן חאל וגיא לוזון

כוכבי דור הזהב של איסלנד, שהצעידו אותה לרבע גמר יורו 2016 ולהופעה ההיסטורית במונדיאל 2018, התרסקו מקצועית ותדמיתית. השערוריות האיומות בהן היו מעורבים גילפי סיגורדסון והקפטן ארון גונארסון פגעו גם במוניטין של הכדורגל האיסלנדי כולו. בנסיבות אלה, טוב שיש לפחות שחקן אחד מהטורנירים הגדולים, שגם ממשיך לשחק ברמה גבוהה יחסית וגם נהנה מרזומה אישי ללא רבב, למרות שהערב הוא ייעדר בשל פציעה שספג באחד האימונים האחרונים. יוהאן ברג גודמונדסון אף נכנס לספרי ההיסטוריה כאשר היה חתום על הבישול הראשון של האיסלנדים באליפות אירופה במסירה לבירקיר ביארנסון שקבע 1:1 מול פורטוגל. מיד בתום הקמפיין ההוא חתם הקשר הרב גוני בברנלי, ומאז הוא שם - סלע של יציבות שמשלים בקרוב שמונה עונות, רובן בהדרכת שון דייץ' המיתולוגי.

גודמונדסון למד גם ממאמנים מפורסמים יותר. כאשר עברו הוריו לעבוד בלונדון, הוא התקבל לזמן קצר לאקדמיה של צ'לסי, שם הכיר אישית את ז'וזה מוריניו. כאשר חתם כמתלמד באלקמאר ב-2009, הוא צורף לאימוני הסגל הראשון ועבד עם לואי ואן חאל, אותו הגדיר בהמשך כגאון. את הצעדים הראשונים בליגה ההולנדית עשה הקשר כשהמנטור הדגול כבר לא היה שם, ואחרי שהוכיח את עצמו במשך ארבע עונות מצוינות ביצע מהלך מוזר כאשר חתם בצ'רלטון מליגת המשנה באנגליה. בחלק מתקופה זו, התכבד גודמונדסון לקבל הוראות מגיא לוזון, והכימיה ביניהם היתה מצוינת. המאמן הישראלי טען: "בכדורים הנייחים, גודמונדסון הוא דייויד בקהאם שלנו. הוא יודע לכבוש ממצבים כאלה, ויש לו מנטליות מצוינת". באוגוסט 2015, אף הורחק לוזון כאשר חגג בראוותנות על הדשא עם שחקניו את שער הניצחון של האיסלנדי לרשת האל סיטי. "הייתי עושה זאת שוב אחרי ביצוע כזה בזמן פציעות. אני בחור אמוציונלי", הצהיר לוזון אחרי שחיבק את גודמונדסון.

היו למועדון הלונדוני שאיפות גדולות, אך הן לא התממשו. לוזון פוטר זמן קצר לאחר החגיגה המדוברת, צ'רלטון ירדה לליגה השלישית ב-2016, גודמונדסון קיבל שדרוג לברנלי, לה נותר נאמן. הוא עבר לא מעט פציעות, וגם הסגנון של המאמן הנוכחי וינסנט קומפאני לא בהכרח אידיאלי עבורו, אבל אופיו של האיסלנדי היה ונותר מופתי. גם כעת, כשהקבוצה מדורגת מתחת לקו האדום, והוא מוצא את עצמו לא פעם על הספסל, לא יהיה קל למצוא שחקן נלהב יותר מהלוחם הוותיק בן ה-33. "המצב לא פשוט, אבל נעשה את המקסימום כדי להישאר, כי אין לנו שום ברירה אחרת", הוא אמר לאחרונה. זה המוטו שלו גם בנבחרת למרות כל צרותיה, ולמזלה, נבחרת ישראל לא תצטרך להתגבר על הרוח הנהדרת הזו.

כריסטיאן לינסון, שחקן אייאקס. GettyImages
באייאקס הוא כבר זוכה לקרדיט. לינסון/GettyImages

כריסטיאן לינסון - האיש שמזכיר את ליטמנן ובניון

הביקורת המרכזית כלפי הריידה היא חוסר הנכונות שלו להשתמש כבר עכשיו בכישוריו של היהלום בן ה-20 שצמח באקדמיה של אייאקס. כריסטיאן לינסון נסע לאמסטרדם עוד כשהיה בן 15, וזה לא הדמיון היחיד שלו ליוסי בניון. מדובר בעושה משחק אלגנטי שניחן בראיית משחק משובחת ומסירות מדודות, ומאמני הנוער של אייאקס שיבחו אותו מהרגע הראשון. גם במולדתו היה שמור ללינסון מקום של כבוד. בספטמבר 2021, הוא כבר פתח בהרכב הנבחרת עד גיל 21 עם מספר 10 על גבו, למרות שהיה רק בן 17 - ועוד כאשר אחיו הבכור אגוסט היה דווקא על ספסל המחליפים. כבר אז, בעוד דור הזהב של הוויקינגים דעך והתבזה, הוא הוגדר כתקווה הגדולה האולטימטיבית. לינסון אמור להגדיר את הדור החדש, ולהביא פריחה מחודשת לנבחרת הצנועה, לצידו של איסק ברגמן יוהאנסון שהחל לככב אז בקופנהאגן, וכיום עושה חיים משוגעים בהשאלה בפורטונה דיסלדרוף בצמרת הליגה השניה בגרמניה.

בניגוד לבניון, התגבר לינסון על בעיות ההתאקלמות ועל הגעגועים לביתו, והמשיך לצמוח באייאקס. עוד ב-2021/22 הוא היה בהרכב בקבוצת המילואים של אייאקס בליגה השניה, ובעונה שעברה השתדרג לשחקן מפתח קריטי בשורותיה, ואף הבקיע 10 שערים. היה הגיוני, אם כך, שהעונה קודם הכישרון האיסלנדי לסגל הראשון, והמשבר בו מצויה אייאקס איפשר לו לתפוס פיקוד כמעט מיידית גם בליגה הראשונה. עם 6 שערים ובישול עד כה, לינסון הוא באנקר עבור המאמן ג'ון ואנט סחיפ ועוזרו מייקל ולקאניס.

"כריסטיאן הוא שחקן נהדר. הוא יודע למצוא את השטחים הפנויים וללכת לשם בעיתוי הנכון. הוא תמיד פנוי למסירה כשהשחקן עם הכדור נמצא תחת לחץ. כשהקבוצה הולכת קדימה, הוא יודע לאתר את המקום ליד השער. יש לו חושים מפותחים למצבי הבקעה", שיבח ואנט סחיפ לפני כחודשיים. גם פרנק דה בור בין המעריצים עם השוואה מיוחדת: "כריסטיאן הוא שחקן לא אנוכי שמעמיד את עצמו לטובת הקבוצה. הוא מזכיר לי את יארי ליטמנן. גם הוא לא היה מכדרר יותר מדי, אבל ידע לברוח משחקני היריב. לינסון מקבל החלטות מהר. יש לו מוח כדורגל פנטסטי".

לאור מצבה העגום של נבחרת איסלנד, היה טבעי כי היהלום הצעיר של אייאקס יקבל צ'אנס להוביל כבר עכשיו, אך זה ממש לא המצב. הריידה שילב עד כה את לינסון במשחק אחד בלבד, כמחליף במחצית השניה בהפסד בפורטוגל, ולפי הערכת העיתונאים המקומיים הוא יישאר על הספסל גם מול ישראל. זו בחירה תמוהה, והיא עשויה לפעול לטובת הנבחרת שלנו, אך יש סיכוי גבוה כי לינסון ייכנס אחרי ההפסקה להופעתו השניה. אל תופתעו אם היא תהיה זוהרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully