וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיסא מפלט: הקריירה של יאניס ספרופולוס מגיעה לפרשת דרכים

הוא ישב בבית במשך שנה וחצי, דחה הצעות והיסס עד שקפץ חזרה למים. אלא שמאז הגיע לבלגרד, המאמן היווני לא מצליח להפוך את אסופת הכוכבים האדומים לכדי קבוצה. הערב (21:05) יפגוש את מכבי תל אביב ולא יזכה לקבלת הפנים שעליה חלם

תקציר: הפועל תל אביב - ונציה 81:100/ספורט1

כמעט לכל מאמן זר שעבד בספורט הישראלי נשארו חברים מהשהייה הממושכת בארץ. יאניס ספרופולוס אינו שונה, והוא שומר על קשר עם לא מעט אנשים מאז פוטר ממכבי תל אביב. ספק אם כשעזב, הוא שיער שיפגוש שוב לראשונה את הצהובים כמאמן יריב ביורוליג רק אחרי כמעט שנתיים; הוא בוודאי לא יכול היה לדמיין שאת המשחק הזה, שייערך הערב (חמישי, 21:05), הם לא יארחו ביד אליהו - אלא בעיר שממנה מגיעה היריבה, הכוכב האדום בלגרד.

"יאניס הוא אדם נאמן מאוד, שהכבוד חשוב לו", אמר השבוע אחד מידידיו הישראלים. "הוא סיפר שהוא מחכה לקבלת הפנים שתהיה לו בתל אביב כשישוב". כאן המקום לגלות שגם לכותב שורות אלה ספרופולוס סיפר במהלך התקופה שישב בחוץ על כך שהוא מחכה לחזור להיכל. במשך שנה וחצי הוא נותר מחוסר עבודה, אף ששמו עלה לא פעם כמועמד לקבוצות שונות (חלקן ביורוליג), עד שהחליף את דושקו איבנוביץ' בסרביה והגיע כרגיל יחד עם עוזרו משכבר הימים, ואסיליס יראגוטליס.

חודשיים לאחר שפוטר ממכבי תל אביב, כבר קיבל היווני הזדמנות ראשונה להמשיך הלאה. ז'לגיריס קובנה רצתה שיסיים את העונה כמאמנה, ויחל את העונה שלאחר מכן. היווני הרגיש לא בשל. ההצעה השנייה הממשית, ולמעשה האחרונה שהגיעה לכדי הצעה עד לאחרונה, הייתה בקיץ 2022 מפנאתינייקוס. "יאניס התלבט מאוד לגבי האפשרות הזאת", מספר מקורב למאמן. לבסוף הוא השיב בשלילה, ולא בגלל היריבות ביין הירוקים לאקסית שלו אולימפיאקוס, שבה עבד במשך שבע שנים. הוא הבין שפאו, במצבה אז, לא תיטיב עם הקריירה שלו. קשה לומר שטעה: דיאן ראדוניץ', שחתם בקבוצה, פוטר עוד במהלך העונה וירד מהגלגל.

יאניס ספרופולוס מתחבק עם אנשי מכבי תל אביב. מכבי תל אביב, אתר רשמי
"לא מגדולי המאמנים שהיו כאן, אבל הוא מכביסט". ספרופולוס עם שמעון מזרחי, אתמול/אתר רשמי, מכבי תל אביב

במהלך העונה שעברה הוזכר שמו של ספרופולוס בכל הקשר של מאמן שפוטר ביורוליג, אך בשום מצב הדיבורים הללו לא הובילו לכדי מהלך רשמי. בחודש מאי, כשכבר היה ברור שארגין עתמאן יעזוב את אנאדולו אפס לפנאתינייקוס, טס היווני לפגישה באיסטנבול. באסקוניה שקלה את מועמדותו בתחילת הקיץ, כשחשבה להיפרד כבר אז מז'ואן פניארויה, אבל בשני המקרים זה נגמר בלא כלום.

גם את העונה הנוכחית הוא פתח בחוץ, אבל שבועיים וחצי מתחילתה - חזר לגלגל. איבנוביץ' פוטר מצרבנה זבזדה אחרי ארבעה מחזורים ושלושה הפסדים, ובמועדון חיפשו מאמן ותיק שיידע להסתדר עם הכוכבים הוותיקים בקבוצה דוגמת מילוש תיאודוסיץ', נמאניה נדוביץ', אדם האנגה וג'ואל בולומבוי. ספרופולוס היה בשוק, והשידוך נולד.

אז למה למאמן, שכזכור הגיע פעמיים לגמר היורוליג ורשם עונה וחצי טובות מתוך שלוש וחצי במכבי תל אביב, היה כל כך לא פשוט למצוא עבודה? "שוק המאמנים ביורוליג הוא קשה מאוד", מסביר גורם בכיר במכבי. "מאמני הטופ, כמו ז'ליקו אוברדוביץ', פאבלו לאסו, שאראס יאסיקביצ'יוס, דימיטריס איטודיס, צ'אבי פסקואל וארגין עתמאן, יהיו תמיד מבוקשים אם הם בחוץ. יאניס נחשב למאמן יורוליג, אבל הוא לא בשפיץ, ויותר קל לו למצוא עבודה במהלך העונה, כשקבוצות עושות שינויים, מאשר בקיץ".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מאמן הכוכב האדום יאניס ספרופולוס. Nikola Krstic/MB Media, GettyImages
ז'לגיריס, פנאתינייקוס, באסקוניה, אפס - ובסוף הוא חזר לצבע האדום. על הקווים בבלגרד/GettyImages, Nikola Krstic/MB Media

אולי התמונה הזכורה ביותר מהקדנציה של ספרופולוס במכבי תל אביב הגיעה רגע לפני שהוא סיים את דרכו. מכבי תל אביב הייתה ברצף הפסדים גדול בעונת 2021/22, אבל קיבל אמון והבטחה מההנהלה אחרי הפסד במינכן. הקבוצה ניצחה מיד לאחר מכן בחוץ את הפועל ירושלים, והחיבוקים בינו לבין הבוסים היו חמים מאוד בסיום. חיבוקים דומים נרשמו גם אתמול, בתפר שבין אימוני הקבוצות בבלגרד.

"יאניס ייזכר כאחד המאמנים היותר אהובים על ידי השחקנים והמנהלים שעבדו איתו במכבי", מוסיף הבכיר במועדון. "הוא ידע לעשות את העבודה בכל הנוגע לשמירה על כולם מרוצים. השחקנים, ולראייה מערכת היחסים עם סקוטי ווילבקין. לאוהדים הוא ידע לתת את המקום, וגם כשהעיר להם בעונתו האחרונה חזר בו, ותמיד פירגן להנהלה ונתן תחושה שהוא מרוצה".

אותה תחושה טובה שספרופולוס שידר לכולם הייתה למעשה אחת הסיבות המרכזיות שהוא החזיק כל כך הרבה זמן בעונתו האחרונה, שהתנהלה תחת אווירת משבר מתמדת. "כבר בנובמבר היה ברור לכולם שזה לא יילך לכיוון שאנחנו רוצים", נזכר הבכיר. "אם היה עומד מאמן אחר על הקווים, יש מצב שהוא היה מפוטר הרבה לפני כן. עודד קטש עמד בתחילת העונה שעברה במצב קצת יותר טוב מיאניס, והיו כבר שמועות. על יאניס שמרו עד לנקודה שזה כבר היה בלתי אפשרי". בלתי אפשרי, במילים אחרות - שלושה הפסדים רצופים בדרבי להפועל תל אביב, בהם הדחה מגביע המדינה.

יאניס ספרופולוס מאמן מכבי תל אביב עם סקוטי ווילבקין. דני מרון
"השחקנים שעבדו איתו, אהבו אותו. את זה יזכרו לו". עם סקוטי ווילבקין/דני מרון

ספרופולוס, בשורה התחתונה, לא רשם הישג עם מכבי תל אביב ביורוליג. עונת 2019/20, הטובה ביותר שלו, נקטעה בגלל הקורונה כשהכרטיס שלה לפלייאוף כבר מובטח, שישה מחזורים לסיום, והיא מדורגת במקום החמישי. בשאר העונות הוא לא באמת היה באזור: לעונתו הראשונה הגיע במאזן 6:1, בשלישית במקום ה-13 ובאחרונה פוטר כשהקבוצה מדורגת במקום ה-12 (ולבסוף הגיעה לרבע הגמר בחסות הרחקת הרוסיות ומחיקת ההפסדים להן, בעקבות המלחמה באוקראינה).

בזירה המקומית הוא שמר על מאזן מושלם של זכייה בשלוש אליפויות המדינה, נתון לא מובן מאליו אל מול כל מה שקרה במועדון בשנים שקדמו להגעתו, אבל לא זכה אפילו בגביע אחד. "הוא לא ברשימת המאמנים הגדולים ביותר שאימנו את המועדון", הודה גורם נוסף במכבי, "אבל הוא מכביסט".

יאניס ספרופולוס מאמן מכבי תל אביב עם וסיליס יראגוטליס. דני מרון
העוזר הנאמן הלך איתו גם לכוכב האדום. ואסיליס יראגוטליס (מימין) לצד ספרופולוס/דני מרון

כשקבוצה מפטרת מאמן, היא בונה לרוב על אפקט הזעזוע, ובמקרים רבים נהנית ממנו לפחות לתקופה מוגבלת. כשאיבנוביץ' נחת העונה בוויטוריה, הוא הטיס אותה ל-1:7 ביורוליג (עד שהגיע השבוע האחרון). ג'אנמרו פוצקו הגיע לווילרבאן כשהיא ב-4:0, וניצח בשניים מארבעת משחקיו הראשונים בתפקיד. שרונאס יאסיקביצ'יוס כבר הספיק לנצח בשני משחקיו הראשונים בפנרבחצ'ה. לרשימה אפשר להכניס גם את לוקה באנקי, שהצטרף רגע לפני פתיחת העונה לקבוצה בנויה מוכנה בבולוניה, ומוביל אותה למקום השני המפתיע ביורוליג.

לספרופולוס כל זה לא קרה. הכוכב האדום עמדה על 25% הצלחה לפני שבא (ניצחון אחד ושלושה הפסדים), ובינתיים יש לה 36% איתו (7:4), והיא מדורגת רק במקום ה-16 ביורוליג. הקבוצה אמנם מדורגת במקום הראשון בליגה האדריאטית, אבל הפסידה עם היווני פעמיים לפרטיזן בלגרד, ונמצאת הרחק מהמקום שבו קיוותה להיות עם המאמן החדש. גם הוא בוודאי לא מרוצה מההתקדמות, אל מול ההייפ שעורר המועדון בזכות ההחתמות הנוצצות שביצע בקיץ.

אם התוצאות על המגרש לא מספיקות, המאמן היווני הצליח להיכנס לתאקל לא ברור שלשום עם שבאז נאפייר, כשאמר מול המצלמות שהרכז לא שיחק מול ריאל מדריד משום שביקש לעזוב, והואשם על ידו ברשתות החברתיות כי הוא משקר. בפועל, על פי פרסום של משה ברדה ב-ONE, האמריקאי מתעתד לשוב בקרוב לאולימפיה מילאנו.

"המצב של יאניס עכשיו מזכיר את המצב של קטש בסוף העונה שלו בפנאתינייקוס. שניהם הגיעו עם מחשבה שיישארו להרבה זמן, ולאט לאט מבינים שזה לא עומד לקרות", סיפרו בבלגרד השבוע. "הקבוצה לא עומדת בציפיות, מפסידה יותר מדי, ואם היא לא תהיה במאבק על הכרטיס לפלייאין, גם המעמד שלו עשוי להתערער - לקראת העונה הבאה ואולי אפילו עוד העונה".

כפי שכבר ראינו במקרה של ספרופולוס, יציאה לשוק המאמנים לא בהכרח תיטיב עימו. במצבו הנוכחי, אם לא יצליח להפוך את העונה של קבוצתו, זו עשויה להיות ההזדמנות האחרונה שלו ביורוליג בעתיד הנראה לעין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully