וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה התחיל באיום ברצח: בטורקיה חושפים את אירועי תקיפת השופט

נשיא אנקרגוצ'ו עדיין עצור אחרי תקיפת השופט שהסעירה את המדינה, בטורקיה חושפים את השיחה שלפני האירוע. באנגליה מזהירים: גם קלופ וארטטה צריכים לבדוק את עצמם

השופט הטורקי חליל אומוט מלר אחרי שספג אגרוף לפנים מנשיא אנקרהגוג'ו/ספורט1

הכדורגל הטורקי עדיין סוער מהתקף הזעם האלים של נשיא אנקרגוצ'ו פארוק קוצ'ה, שביום שני בערב הסתער למגרש לאחר שקבוצתו ספגה שער שוויון מאוחר מול ריזספור - ותקף את השופט חליל אומוט מלר. השופט צנח לדשא, ובעודו שוכב ספג בעיטות. בסופו של דבר קוצ'ה ופמלייתו נעצרו אך הנזק נגרם. "זה היה מזעזע, אבל לא הופתעתי", מסביר אמרה סריגול, מומחה לכדורגל טורקי, שמפרט את הנסיבות.

קוצ'ה, שזכה בפרס הגינות בחודש נובמבר 2022, אמר כי "ההתנהגות הפרובוקטיבית" של השופט היא זו שגרמה לו להתפרץ ושהוא התכוון רק "לירוק לו בפרצוף" ולהגיב "מילולית". השופט הציג גרסה אחרת לאירועים. "קוצ'ה אמר לי ולקולגות שלי: 'אני אחסל אתכם'. ואז הוא פנה אליי ואמר: 'אני אהרוג אותך'". קוצ'ה ושני חשודים נוספים נעצרו. מלר נזקק לטיפול בבית החולים בגלל דימום סביב העין ושבר קטן.

אתמול (שלישי) בערב קוצ'ה התפטר והתנצל. "שום דבר לא יכול לתת לגיטימציה או להסביר את אקט האלימות שביצעתי", אמר. "מגרשי ספורט צריכים להיות המקום לתחרות ג'נטלמנית. כל גישה שמטילה צל על משחק הוגן, כולל שלי, לא צריכה להיות נוכחת באצטדיונים".

נשיא אנקרגוצ'ו פארוק קוצ'ה תוקף את השופט חליל אומוט מלר. רויטרס
נשיא אנקרגוצ'ו פארוק קוצ'ה תוקף את השופט חליל אומוט מלר/רויטרס

אירוע חריג בטורקיה: צפו באגרוף לפניו של השופט

עם זאת, על פי סריגול, "הכדורגל הטורקי פיתח גישה רעילה כלפי שיפוט. במשך שנים חברי הנהלה בטורקיה, בעלי קבוצות ונשיאים קטלו שופטים. תקשורת הספורט הזינה את הנרטיב ששופטים הם אנשים לא ישרים ומושחתים שעובדים בתיאום עם כוחות אפלים ונסתרים כדי לפגוע בקבוצות.

"זה גלש לתרבות האהדה. אוהדי כדורגל רציונליים מאמינים באמת ובתמים שיש שופטים שקושרים קשר נגד הקבוצות שלהם והם חלק ממנגנון כדורגל עמוק שנחוש לחבל בהם. האמונה הכללית ששיפוט הוא מוסד מושחת - רווחת ומעודדת בגלוי ברמה הגבוהה ביותר בספורט".

המתקפה הפיזית על מלר זכתה לגינוי כמעט על ידי כל מועדון, תקשורת הספורט והתאחדות הכדורגל. הכדורגל הושעה. "המשחקים בכל הליגות נדחו ללא הגבלת זמן", אמר יו"ר ההתאחדות הטורקית, מהמט בווקקסי, במסיבת עיתונאים. "ההתקפה הזו היא מבוכה עבור הכדורגל הטורקי. מספיק. כל יום מאשימים שופטים. שופטים הם אנשים, כמובן שהם עושים טעויות אבל להגיב באגרופים ובעיטות זו לא התשובה. חייבים לשים לזה סוף".

עינו של השופט לאחר האגרוף

האמת היא שיש לזה רקע והיסטוריה. באוקטובר, נשיא פנרבחצ'ה, עלי קוק, אמר: "היו החלטות שיפוט מוזרות מאוד במהלך שבעת השבועות האחרונים; כמעט בכל משחק היו החלטות שהשפיעו על התוצאה". לאחר מכן הוא מנה ארבעה שופטים שצריכים להיחקר לדבריו בשל תפקודם הגרוע. נשיא בשיקטש לשעבר אחמט נור סבי אמר בחודש שעבר: "השופטים שינו את האופן שבו הם מכוונים אותנו - הם מנהלים את הפעולות שלהם נגדנו באמצעות VAR". גלאטסראיי פרסמה "דוח שופטים" באפריל וטענה: "השופטים שעושים טעויות במשחקים שהם לא שלנו - נענשים. שופטים שעושים טעויות במשחקים של גלאטסראיי - מקבלים גיבוי".

נשיא אנקרגוצ'ו פארוק קוצ'ה תוקף את השופט חליל אומוט מלר. רויטרס
נשיא אנקרגוצ'ו פארוק קוצ'ה תוקף את השופט חליל אומוט מלר/רויטרס

לא רק אגרוף: בעיטות לראשו של השופט

הרטוריקה הזו נפוצה בקרב רוב המועדונים בכל השכבות ברחבי הכדורגל הטורקי וישנן קטילות קבועות של שופטים בתקשורת. לא עובר שבוע בלי "שערוריית שיפוט". לדברי הפרשן, "התחושה היא שתחלואי הכדורגל הטורקי הם רק בגלל שופטים. האוהדים ניזונו משקר שהמועדונים שלהם היו מצליחים אלמלא מאפיה השופטת הערמומית. זה מופרך. אבל נוח למועדונים, שיש עליהם לחץ עצום להצליח, למצוא שעיר לעזאזל".

פיטר וולטון, שופט עבר אנגלי, טען שגם באנגליה צריכים ללמוד מהמקרה, וכתב: "קודם כל הגופים בכל מקום צריכים לצאת מיד ולגנות את הפעולות האלה. לאחר מכן, אולי אנשים כמו יורגן קלופ ומיקל ארטטה יחשבו פעמיים בפעם הבאה לפני שהם ממהרים להאשים שופט או להטיל ספק בחוסר הכשירות שלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully