וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6.7 מיליארד סיבות: הפרמייר ליג מגדילה את הפער משאר ליגות אירופה

צח קסוטו, טור אורח

5.12.2023 / 11:00

עד כמה מתעלה הפרמייר-ליג על הליגות המתחרות באירופה ברמה הכלכלית? ומה זה אומר על ישראל? צח קסוטו, טור אורח

תקציר: ווסטהאם - קריסטל פאלאס 1:1/ספורט1

6.7 מיליארד פאונד (כ-8.5 מיליארד דולר) - זה הסכום האסטרונומי של הסכם השידורים שעליו הכריזה אמש הפרמייר-ליג מול רשתות הטלוויזיה הבריטיות. על פי ההסכם, בארבע העונות שיחלו בעונת 2025-2026 ישולם הסכום הזה על זכויות השידור של הליגה - בתוך אנגליה בלבד.

הסכום הנ"ל, המהווה למעשה המשך של הסכם תלת-שנתי שבו פועלות הליגה ורשתות הטלוויזיה כיום, מהווה כמחצית מהכנסות הליגה מטלוויזיה, היות שסכום דומה מגיע מזכויות שידור הליגה בשאר העולם.

עד כמה מתעלה הפרמייר-ליג על הליגות המתחרות באירופה ברמה הכלכלית? התשובה הפשוטה היא שמדובר בליגה אחרת לחלוטין. מבט מהיר בנתונים מלמד מה ההכנסות הממוצעות לקבוצה בליגה הראשונה ב-6 הליגות המכניסות בעולם, משידורים תוך-מדינתיים בלבד.

הכנסת קבוצת פרמייר ליג ממוצעת היא כפולה מהכנסת קבוצה בליגה הספרדית, הבאה אחריה. יחצ,
הכנסת קבוצת פרמייר ליג ממוצעת היא כפולה מהכנסת קבוצה בליגה הספרדית, הבאה אחריה/יחצ

והיכן עומדת ליגת העל שלנו ביחס לסכומים אלו? קבוצה ממוצעת בליגת העל זוכה להכנסות שנתיות בגובה של כ- 2 מיליון דולר מזכויות שידור (פחות מ-2% מקבוצת פרמייר ליג).

כתוצאה מחוזי השידור הגרנדיוזיים הללו וחוזקה של הכלכלה הבריטית בכלל (המתבטא גם בהכנסות ממכירת כרטיסים, פרסום ועוד), מכניסה קבוצת הפרמייר ליג ה"עניה" ביותר סכום של כ- 150 מיליון דולר בשנה, מה שמציב אותה בין 40 הקבוצות המכניסות בעולם!

11 מתוך 20 הקבוצות המכניסות בעולם הן מהפרמייר-ליג. משלימות אותה שלוש קבוצות מהלה-ליגה הספרדית, שלוש מהסריה-א האיטלקית, שתי קבוצות מהבונדסליגה הגרמנית ופריס סן-ז'רמן מהליג-1 הצרפתית.

עוד בוואלה!

הסכם השידור קובע: הפרמיירליג תמשיך לברוח לאירופה

לכתבה המלאה
חלוקת 20 הקבוצות העשירות בעולם לפי השתייכות למדינות. יחצ,
חלוקת 20 הקבוצות העשירות בעולם לפי השתייכות למדינות/יחצ

יובנטוס, מועדון הפאר האיטלקי המכניס ביותר, אינו נכלל כלל בעשירייה הראשונה. ונתנון מפתיע לא פחות: על פי מחקר שעשתה פירמת הייעוץ הבינלאומית דלויט, מילאן, קבוצת פאר איטלקית נוספת, מכניסה פחות מווסטהאם, קבוצת אמצע טבלה ומטה באנגליה. ריאל מדריד, ברצלונה ובאירן מינכן שומרות על מקומן בעשירייה הראשונה בשל שליטה כלכלית מוחלטת במדינותיהן, אך בניגוד לאנגליה, שאר קבוצות הליגות שם עשירות הרבה פחות.

לשם ההשוואה, מכבי תל אביב שלנו מייצרת הכנסות שנתיות של כעשירית מניוקאסל שבמקום ה- 20 בדירוג.

חלוקת 20 הקבוצות העשירות בעולם. יחצ,
חלוקת 20 הקבוצות העשירות בעולם/יחצ

עד כמה מהותי הפער? נראה שבלתי סגיר. זוכת ליגת האלופות משלשלת לכיסה סכום של כ- 120 מיליון אירו בעונת הזכייה - פחות מהכנסה לקבוצת ליגת פרמייר ליג ממוצעת מזכויות שידור בעונה.

על כן, סביר מאד להניח שבשנים הקרובות נראה פער הולך וגדל לטובת הקבוצות האנגליות, תחילה בהכנסות ובעוצמה הכלכלית הנגזרת מכך (למעט הבלחות זמניות וגחמות של בעלי הון מהמזרח והעולם הערבי), אך לאחר מכן גם בכל הקשור להישגיות.

צח קסוטו. יחצ,
צח קסוטו/יחצ

צח קסוטו, שותף מנהל במשרד הייעוץ הכלכלי MOORE Financial Consulting. בין היתר ליווה קסוטו את הנפקות ההון הגדולות בישראל דוגמת פתאל, מימון ישיר והכשרת הישוב, וכן ייעץ לגופי שידור ומדיה כגון הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, מועצת הכבלים והלוויין ורשות השידור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully