וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החצר האחורית של אלופת העולם: העולה החדשה שמסעירה את הליגה הארגנטינית

הזינוק של דפורטיבו רייסטרה, מהליגה החמישית לראשונה בעשור, זועק "שחיתות". עם סגנון ברוטלי, אצטדיון שהוא חורבה, תלבושת לא אחידה שכתוב עליה "עיראק" ובעלים עם עבר בכלא שהוא גם נער מים, היא הפכה לאויבת החדשה במדינה

טיזר לסערה בממלכה עם אליניב ברדה ומאור מליקסון/ספורט1

לא מעט אנשי מקצוע בענף הכדורגל טוענים שהאיכות של נבחרת לאומית משתקפת ברמת הליגה במדינה שלה. ובכן, כנראה שבמקרה של אלופת העולם ארגנטינה, זה לא הסיפור. אמש (שבת) הבטיחה את עלייתה לליגה הראשונה דפורטיבו רייסטרה, ועל אף שפירוש השם שלה בספרדית הוא "ספורטיבי", עושה רושם שלא כך הייתה דרכה אל הדרג הבכיר בכדורגל הארגנטיני.

רק לפני עשור עוד שיחקה רייסטרה בליגה החמישית והאחרונה בארגנטינה. מאז היא טיפסה דרך כל הקטגוריות, ועוד הספיקה לרדת בדרך מהליגה השנייה לשלישית ב-2018. את העפלתה חסרת התקדים לליגה הראשונה השיגה דרך פלייאוף בן 15 קבוצות, ובכך הפכה לקבוצה עם המיקום הכי גרוע בטבלה אי פעם שעולה לליגה הבכירה בארגנטינה, אחרי שאת העונה הסדירה סיימה במקום השביעי בבית שלה בליגת המשנה.

עד כה זה נשמע כמו ריצה היסטורית והישג יוצא דופן, כך שאתם בטח שואלים את עצמכם איפה הבעיה. אז בקרב עיתונאי ואוהדי הכדורגל בארגנטינה זועקים שהעלייה המטאורית של דפורטיבו רייסטרה היא תוצר של סיכום מאפיונרי עם התאחדות הכדורגל המקומית (AFA), ורואים בעולה החדשה גרסה "על סטרואידים" של בראקאס סנטרל. בראקאס, הקבוצה שעלתה לפני שנתיים אחרי שב-2003 עוד שיחקה בליגה הרביעית, מארחת באצטדיון הקרוי על שמו של קלאודיו "צ'יקי" טאפיה - לשעבר הנשיא שלה, וכיום האיש החזק בכדורגל הארגנטיני, שעומד בראש AFA.

"ידענו שבראקאס סנטרל תעלה. ידענו שדפורטיבו רייסטרה תעלה. האישור הרשמי להשערה הזו הוא הדבר הכי גרוע בכדורגל הארגנטיני כיום", תמצת זאת העיתונאי לאנדרו בואונסנטה. עמיתו, סרחיו רק, צייץ אמש: "התממשה אחת מעליות הליגה ששילמו עליהן הכי הרבה בכדורגל הארגנטיני. הקפטן של רייסטרה הקדיש את ההעפלה 'לכל המטומטמים'. הוא צודק. כולם מטומטמים. כולם שותקים. כולם משתפים פעולה".

דפורטיבו רייסטרה מציגה: ברוטליות ושיפוט שנוי במחלוקת

רשימת מחלוקות השיפוט הארוכה במשחקי רייסטרה היא הטענה העיקרית לכך שהעפלתה לא הגיעה בזכות היכולת על כר הדשא. משחק העלייה בו ניצחה 0:1 את דפורטיבו מאיפו, הוא דוגמא מצוינת לכך. שחקני העולה הטרייה עשו לעצמם שם של "באד בויז": בחורים רעים ממש כמו דטרויט פיסטונס של סוף שנות ה-80 ב-NBA. אחד הטרנדים המובילים בארגנטינה אמש ב-X היה "מספר 5 של רייסטרה", בעקבות מפגן האגרסיביות (שלא לומר אלימות) שסיפק אותו שחקן אלמוני. גם המרפק המכוער ששלח שחקן אחר ברייסטרה אל פניו של אחד היריבים, תוך התעלמות מוחלטת של השופט מעבירה של כרטיס אדום ברור, הכעיס רבים והגביר את השאלות סביב מידת ההוגנות בעליית הליגה.

וזה לא רק הסיוע מהשופטים, לכאורה, שיוצר כל כך הרבה אנטגוניזם לעולה החדשה. כל מה שקשור בלוגיסטיקה צועק "חובבנות". בראש ובראשונה זה האצטדיון שלה, שהאוהדים המקומיים לא מאמינים שעומד לארח משחקים בליגה הראשונה, וקבוצות פאר עם היסטוריה של הישגים בינלאומיים, כמו בוקה ג'וניורס וריבר פלייט. באצטדיון "גיז'רמו לאסה" יש רק 3,000 מושבים והוא יהיה כמובן הקטן ביותר בליגה, אחרי זה של (תיראו מופתעים) בראקאס סנטרל. "במדינה של אלופי העולם יש ליגה שהיא בושה עולמית. צ'יקי טאפיה הורס הכל, לא פלא שסקאלוני ומסי שונאים אותו", צייץ קריקטוריסט ארגנטינאי מפורסם בשם כריסטיאן דזבוניק.

השחקנים של דפורטיבו רייסטרה לובשים מדים של חברת "אדידס", אבל ענקית ההלבשה וההנעלה ממש לא חתומה על הסכם עם המועדון. הסטים השחורים של רייסטרה פשוט נקנו בחנויות והודפסו עליהם הסממנים המקובלים, כמו הסמל ונותן החסות. אתמול אפשר היה לראות שהשחקנים גם עולים עם תלבושות לא אחידות.

התלבושת הלא אחידה של שחקני דפורטיבו רייסטרה

טבעי, אם כן, שבראש מועדון חובבני כל כך עומד בעלים עם עבר בליגות חובבניות. עורך דין ויקטור סטינפאלה הוא זה שמנהל את דפורטיבו רייסטרה מאז ימיה בליגה החמישית. מותג משקאות האנרגיה "ספיד" שבבעלותו הוא הספונסר הראשי של הקבוצה, ועל גב החולצה כתובה המילה עיראק, כי זה היה שמה של קבוצת החברים בה שיחק פעם סטינפאלה בליגה חובבנית. עורך הדין ישב בעבר 70 יום בכלא אחרי שארגן פסטיבל שבו מתו חמישה צעירים כתוצאה מצריכת חומרים מסוכנים. במשחקי רייסטרה, אגב, הוא משמש כנער מים.

כמה זמן תחזיק דפורטיבו רייסטרה בליגה הראשונה? האם השופטים ימשיכו "לתת לה דחיפה" ויאפשרו את הסגנון הברוטלי שלה גם מול קבוצות מהגדולות בדרום אמריקה? והאם תקבל אישור לארח במגרש הקטסטרופלי בו שיחקה עד היום, או שתיאלץ לנדוד לאצטדיון אחר? השאלות הללו יקבלו תשובות ב-2024, אבל דבר אחד בטוח - בליגה הארגנטינית יש נבלים חדשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully