וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמונת מראה: אלי דסה לא יכול להיות קפטן נבחרת ישראל

29.11.2023 / 16:00

אנחנו דורשים בצדק הזדהות מוחלטת מרובי קין ומהזרים של מכבי חיפה, אבל כל עוד מי שעונד את סרט הקפטן של נבחרת ישראל מועסק על ידי קבוצת המשטר שתומך בחמאס, כל הפעולות של ההתאחדות בתחום יחסי הציבור מרגישות צבועות, ושום סרטון מרגש לא יסתיר את החרפה

שחקני נבחרת ישראל קוראים להשיב את החטופים/F&F BRANDVERTISING

העצבים מתוחים, הסבלנות קצרה, והציבור מרגיש נוח להתנפל על כל מי שלא מביע את מידת ההזדהות המספקת לטעמו. רובי קין והזרים של מכבי חיפה הם רק דוגמא - כולם הופכים לאמצעי להוצאת זעם. זה מובן, אבל לפני שמבקרים את הקפטן של הירוקים מהכרמל, חשוב הרבה יותר להתמקד במי שנושא את התפקיד בנבחרת ישראל וגורם נזק משמעותי ואמיתי. יש להגיד זאת בפשטות - כל עוד אלי דסה הוא הקפטן הלאומי, כל הפעולות של ההתאחדות בתחום יחסי הציבור מרגישות צבועות, ושום סרטון מרגש לא יסתיר את החרפה.

אלי דסה מועסק כיום על ידי המשטר שנוטל חלק פעיל ומרכזי במלחמה נגד מדינת ישראל. זאת עובדה.
משטרו של הדיקטטור ולדימיר פוטין תומך באופן מוצהר ובוטה בחמאס ומנהל קשרים כלכליים, פוליטיים וצבאיים ענפים מאוד עם המשטר האיראני. ספר עב כרס לא יספיק כדי לתאר את כל המעשים שהוא נוקט נגד ישראל בשבועות אלה, ובכלל. את הספר הזה, אם וכאשר ייכתב, כדאי לפתוח בציטוט של חאלד משעל שטען בראיון: "רוסיה הרוויחה מהמתקפה שלנו כי הסטנו את תשומת הלב של האמריקנים מהם ומאוקראינה. הרוסים אמרו לנו שהם ילמדו את המתקפה של ה-7 באוקטובר באקדמיות הצבאיות שלהם".

הרוסים אירחו בשמחה משלחות של חמאס בקרמלין, הן לפני ה-7 באוקטובר והן אחריו. התיאום ביניהם הדוק, והמשטר הרוסי משתף פעולה באופן נרחב ביותר עם המשטר האיראני שמפעיל את חמאס. לפי הדיווחים, הצבא הרוסי השתתף באימון מחבלי חמאס. שגריר רוסיה באו"ם טען: "לישראל אין זכות להגנה עצמית כי היא מעצמה כובשת". פוטין עצמו מתבטא באופן תדיר על "האסון של תושבי עזה", ואת מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס ייחס ל"חולשתה של ארצות הברית" לדבריו. ערוצי התעמולה של המשטר מפיצים שנאה כלפי ישראל ואנטישמיות על בסיס יום-יומי. רוסיה אף אחראית להפצת פייק ותיאוריות קונספירציה ברשתות החברתיות, והיו אף דיווחים לפיהם עומד המשטר הרוסי מאחורי סימון העסקים של יהודי צרפת באמצעות ציור מגן דוד על הקירות, כאמצעי להפצת פילוג ושנאה. בפועל, רוסיה פועל כמדינת אויב בימים אלה.

אלי דסה, דינמו מוסקבה. מתוך אינסטגרם, אתר רשמי
נמצא במועדון שבעקיפין נגד ישראל/אתר רשמי, מתוך אינסטגרם

מי היא דינמו מוסקבה, בשורותיה משחק אלי דסה? המועדון שייך לבנק VTB, אשר השתלט עליו ב-2009. בנק זה נמצא בבעלות ממשלתית, כלומר זהו זרוע כלכלית של המשטר הרוסי. פירוש ראשית התיבות הוא: הבנק לסחר חוץ, והמשמעות ברורה לחלוטין. דינמו מוסקבה היא חלק אינטגרלי מהקונצרן המשטרי. במשך תקופה לא מבוטלת, שימש בוריס רוטנברג כיו"ר המועדון. רוטנברג הוא אוליגרך מקורב מאוד לפוטין, הרי החברות ביניהם החלה עוד באימונים משותפים בחוג ג'ודו בנעוריהם. ב-24 בפברואר 2022, עם פלישתו של צבא רוסיה לאוקראינה, העביר הבנק את השליטה במועדון לעמותת דינמו, על מנת שלא יוטלו על הקבוצה סנקציות בינלאומיות שהוטלו מיידית על הבנק עצמו. דה פאקטו, ממשיך הבנק לנהל את המועדון.

דינמו מוסקבה מקושרת, אם כך, באופן הדוק ביותר למשטר הפוטיניסטי. באופן עקרוני, אין כיום הבדל מהותי בין עבודה בחברה בבעלות המשטר הרוסי לבין עבודה בחברה בבעלות המשטר האיראני. נניח, לצורך הדיון, כי כדורגלן ישראלי היה משחק בימים אלה בקבוצה איראנית בהזמנת מקורביו של האייתולה חאמנאי. האם הוא היה ראוי לענוד את סרט הקפטן של הנבחרת? זו גם התשובה לגבי שחקן שלובש את מדי הקבוצה שמשרתת את האינטרסים של פוטין.

זאת ועוד, החברה הישראלית מחפשת סולידריות ברחבי העולם אחרי האסון שחווינו ב-7 באוקטובר, וזה תקף גם לכדורגל. אנחנו מתרגשים מהתמיכה מצד המועדונים בגרמניה. אנחנו זועמים על פיפ"א, אופ"א, מועדוני פרמיירליג, וכל מי שמסרב משיקולים פוליטיים וכלכליים לגנות את הטרור ולהזדהות עם הקורבנות הישראלים. ואולם, מי שדורש - ובצדק רב - סולידריות ואמפתיה, צריך גם לדעת להפגין סולידריות ואמפתיה כלפי קורבנות טרור במקומות אחרים על הגלובוס.

זה לא המקום לדון בתגובה של ממשלת ישראל לפלישת רוסיה לאוקראינה ולפשעי המלחמה שמבצע משטרו של פוטין. המצב הפוליטי עדין מאוד, ולפחות עד ה-7 באוקטובר ניסתה ישראל להלך בין הטיפות מסיבות ידועות. נתמקד בכדורגל, וזו הרי זירה בעלת משמעות בה קל להביע הזדהות - כפי שאנחנו רוצים שיקרה כלפינו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אלי דסה נבחרת ישראל. GettyImages
בלב סוגיה מורכבת/GettyImages

אחרי שיצא המשטר הרוסי למלחמה נגד העם האוקראיני, הוחרם הספורט הרוסי על ידי הקהילה הבינלאומית. המועדונים הרוסים הושעו על ידי פיפ"א ואופ"א, ושחקנים אירופים רבים שהועסקו במועדונים רוסים עזבו אותם. אלה שלא עשו זאת, היו צפויים לסנקציות מצד ההתאחדויות שלהם. לצורך העניין, פולין הכריזה כי כדורגלנים שיבחרו להמשיך לשחק ברוסיה לא יוכלו לייצג עוד את הנבחרת, וזה היה דינו של מאציי ריבוס. המגן הוותיק, שלבש את מדי פולין 66 פעמים והיה חלק מהסגל ביורו 2012, מונדיאל 2018 ויורו 2020, נופה לצמיתות כי לא עזב את לוקומוטיב מוסקבה בפברואר 2022.

עבור ריבוס, הייתה זו דילמה לא פשוטה ברמה אישית, כי הוא בילה את רוב הקריירה בליגה הרוסית, וזה לא טריוויאלי (גם אם הכרחי) לעזוב את הכל בגלל דיקטטור שיצא למלחמה. לעומת זאת, קל פי מיליון לא להגיע לרוסיה אחרי שהמלחמה החלה - ואין שחקנים ממדינות מערביות שעשו זאת.

דסה חתם בדינמו מוסקבה בספטמבר 2022, חצי שנה אחרי תחילת הזוועות באוקראינה, כאשר היו ידועות כל העדויות על פשעי המלחמה, כולל מעשי טבח המוני באזרחים בבוצ'ה ובערים נוספות, הפצצות חסרות הבחנה על שכונות מגורים, תחנות רכבת ובתי חולים - והרשימה ארוכה מאוד. המידע היה נגיש, המשמעות המוסרית ברורה לגמרי, אבל השחקן בחר להיענות להצעה הכספית מטעם מועדון שקשור ישירות למשטר הרוסי. המהלך יצא לפועל, אגב, מיד אחרי ביטול החתמתו של עדן קארצב, ורצף האירועים מעלה חשד כי דינמו קיבלה הוראה מגבוה להחתים שחקן ישראלי למטרות פוליטיות - אם כי אין הוכחות ספציפיות לכך.

השיקולים הכלכליים, המקצועיים והמוסריים של דסה שמורים עימו. האם ההתאחדות הישראלית צריכה ליישם את המודל הפולני ולא לזמן שחקנים מהליגה הרוסית לנבחרת כלל? זו סוגיה מורכבת, וניתן להעלות טיעונים מתקבלים על הדעת לשני הכיוונים, אבל דבר אחד בטוח לחלוטין - שחקן כזה לא יכול להיות קפטן. אדם שמייצג רשמית את המדינה שלנו לא יכול להיות מזוהה עם המשטר שמבצע פשעי מלחמה. מי שמקבל שכר מהבנק הממשלתי של רוסיה בזמן שכוחותיו של פוטין שולחים כתב"מים מתאבדים מתוצרת איראן להתפוצץ על קייב לא יכול להיות קפטן נבחרת ישראל.

אלי דסה, שחקן נבחרת ישראל. אודי ציטיאט
כיצד יוכל לעמוד בפני שאלות האוקראינים?/אודי ציטיאט

הבעיה מתחדדת אפילו יותר לאור האפשרות הריאלית של מפגש בין ישראל לאוקראינה בגמר פלייאוף ליגת האומות על ההעפלה ליורו 2024, בחודש מרץ. חשוב לציין כי קפטן אוקראינה, כוכב ארסנל אולכסנדר זינצ'נקו, הביע תמיכה בלתי מסוייגת בישראל אחרי מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר. "אני עומד לצד ישראל", הוא כתב באינסטגרם, על אף שידע כי ייחשף למבול תגובות עוינות - ובסופו של דבר נאלץ להסיר את הפוסט בלחץ מהנהלת המועדון. ומנגד, קפטן נבחרת ישראל מייצג מועדון רוסי.

כיצד יוכל זינצ'נקו ללחוץ לפני שריקת הפתיחה את ידו של קפטן ישראל שמקבל את כספו מהמשטר שרוצח את בני עמו? מה ישאלו את דסה האוקראינים במסיבת העיתונאים לפני ההתמודדות? אנחנו צועדים בעיניים פקוחות לתקרית דיפלומטית גדולה, מבישה ומיותרת לחלוטין, שתעמיד את ישראל באור שלילי מאוד בעיני השותפות שלה בזירה הבינלאומית. בימים אלה, טוענת ישראל כי היא נלחמת בטרור האיסלאמי הקיצוני גם למען העולם כולו. אוקראינה מעלה טענות דומות במאבקה מול הטרור של המשטר הרוסי. הן חמאס והן משטרו של פוטין נעזרים בתמיכה מאסיבית מצד איראן - והם שייכים לציר הרשע. לא סביר כי קפטן נבחרת ישראל יזוהה עם הציר הזה.

מינויו של דסה לקפטן נבחרת ישראל בתחילת 2022 היה סביר, מקובל, ראוי והגיוני. לא הייתה כל בעיה עם ההחלטה אז, אבל הנסיבות השתנו באופן קיצוני אחרי שהשחקן חתם בדינמו מוסקבה בספטמבר 2022, ושינוי דרמטי נוסף התרחש ב-7 באוקטובר 2023. בנסיבות החדשות יש צורך בהול לבצע התאמות למציאות. זה היה צריך להיעשות לפני שנה, ולכל הפחות לפני חודש לקראת 4 המשחקים במוקדמות. באיחור רב, יש לעשות זאת עכשיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully