וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזרחית כבוד: בחזרה למשחקי הסילבסטר הזכורים בכדורגל הישראלי

31.12.2023 / 11:30

הסולחה של בנין וקשטן, ההקפצות של מירוסביץ' בעידן גאידמק, הסנסציה על הראש של האלופה מכבי חיפה, ההנפה של מכבי תל אביב וערב הדמעות של הפועל תל אביב. ליגת העל שוב פעילה ב-31 בדצמבר, אז חזרנו לחמישה מפגשים בעלי משמעות שחתמו שנה אזרחית בעבר

תקציר גמר גביע הטוטו 2014/15: מכבי תל אביב - מכבי חיפה 1:2/ONE

בזמן שרוב הליגות ברחבי העולם נמצאות בעיצומה של פגרת החגים, ליגת העל שלנו תסגור הערב (ראשון) את שנת 2023 עם שלושה משחקים מסקרנים, כולל מפגש כפול בין הקבוצות של תל אביב לקבוצות של חיפה. לכבודן, חזרנו לחמישה מפגשים זכורים מהכדורגל הישראלי בשלושת העשורים האחרונים (ארבעה משחקי ליגה וגמר אחד) שהתקיימו ב-31 בדצמבר וחתמו שנה אזרחית - רגע לפני הצ'ייסר ונשיקת חצות.

שלט של אוהדי הפועל חיפה, דצמבר 1994. ., צילום מסך
הסולחה החזיקה למשחק אחד. השלט של אוהדי הפועל חיפה ב-1994/צילום מסך, .

1994: הפועל חיפה - הפועל פתח תקוה 0:2

אחרי התבוסה 4:0 בדרבי, הכול רתח בהפועל חיפה. דרור קשטן, שהשעה לפני כן את ראובן עטר מהסגל והדיח את טל בנין מההרכב ולקח לו את סרט הקפטן, נזקק לליווי משטרתי ביציאה מקרית אליעזר. נראה היה כי השניים לא יוכלו לשוב ולשתף פעולה, אבל סולחה לפני המפגש עם המוליכה הביאה למפנה. קשטן נעתר לבקשת בנין והציב אותו בתפקיד חופשי, עם סרט הקפטן, והתוצאה הייתה ניצחון יוקרתי שמנע צלילה אל המקום האחרון. בנין הנהיג וגם כבש בנגיחה בדקה ה-15 אחרי הרמה של איתן אהרוני, שהתכבד בשני עם כדור לחיבורים מזווית אלכסונית בדקה ה-56 והוריד את הפועל פתח תקוה מהמקום הראשון.

קשטן ובנין התחבקו על כר הדשא וגם נשיא המועדון רובי שפירא הצטרף, אבל האחדות הייתה רגעית בלבד והניצחון הזה בסך הכול דחה את הקץ. עם חזרת הליגה אחרי פגרה בת כחודש, הפועל חיפה הפסידה 1:0 בבית לצפרירים חולון, הקרע בין קשטן לבנין ועטר נמשך, והבעלים בחר בצד של הכוכבים ושלח את המאמן הביתה למרות חוזה גבוה לשלוש שנים. לימים הודה שפירא כי פיטורי קשטן היו טעות שהוא "מצטער עליה".

מי שעלתה באותו ערב לפסגה על חשבון הפועל פתח תקוה וסיימה כאלופת הסיבוב הראשון, הייתה מכבי תל אביב שנהנתה גם ממעידה של מכבי חיפה (2:2 בבית שאן אחרי יתרון 0:2) ומשם המשיכה כל הדרך אל התואר. הצהובים אירחו אז את הפועל באר שבע באצטדיון רמת גן והשיגו הכרעה כבר בדקה השנייה, כשבן לוז בן ה-16 וחצי שוב קבע 0:1, שבועיים אחרי שער הבכורה לרשת מכבי פתח תקוה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מילובאן מירוסביץ' בית"ר ירושלים. ברני ארדוב
התמחה בהבקעת שערים מרהיבים. מילובן מירוסביץ'/ברני ארדוב

2006: בית"ר ירושלים - הפועל כפר סבא 0:2

ימי ארקדי גאידמק העליזים. תקציב העתק הפך את בית"ר ירושלים למועמדת הבכירה לזכות באליפות, וערב השנה החדשה גם הסמל אלי אוחנה לא יכול היה למנוע ממנה לשוב לפסגה. ברק יצחקי חזר למגרשים אחרי כחודשיים ובדקה ה-16 חגג את שערו הראשון לאותה עונה בזכות בעיטה שפגעה באביחי ידין. 10 דקות לאחר מכן, יצחקי מסר לצ'יליאני מילובן מירוסביץ', שהתמחה בהבקעת שערים מרהיבים ובמקרה הזה הקפיץ מעל עמנואל פאפו, עבר בהקפצה נוספת גם את דוגלאס דה סילבה ובעט מהאוויר אל הרשת.

בית"ר סיימה כך את 2006 במקום הראשון רק בזכות הפרש שערים טוב יותר מזה של מ.ס. אשדוד, אבל בחלקה השני של העונה השאירה אבק לשאר הליגה וחגגה אליפות ראשונה אחרי תשע שנות בצורת. ליוסי מזרחי זה לא הספיק כדי לשרוד אצל גאידמק.

דיוויד גומז גל ספיר שחקני עירוני ראשון לציון חוגגים שער. קובי אליהו
מהפך כבר בדקה ה-26. דייויד גומז והכתומים חוגגים מול מכבי חיפה ב-2011/קובי אליהו

2011: הפועל ראשון לציון - מכבי חיפה 2:4

מצד אחד, עולה חדשה שניצחה בשני מחזורי הפתיחה ואז נכנסה לרצף של 16 משחקים בלי ניצחון שהציב אותה במקום הלפני אחרון (רק כי להפועל פתח תקוה הופחתו תשע נקודות). מן העבר השני, האלופה המכהנת שפספסה את הכרטיס לליגת האלופות אחרי דרמת פנדלים מול אליניב ברדה וגנק, סיימה קמפיין סביר בליגה האירופית ודווקא בליגה לא מצאה את דרכה אחרי מהפכת הקיץ ועזיבת הכוכבים ודשדשה במקום השישי - מרחק 15 נקודות מהמוליכה עירוני קרית שמונה שדהרה לאליפות היסטורית.

ולדימיר דבאלישווילי כבש צמד מהיר ונראה שהירוקים בדרך לחתום את 2011 עם שלוש נקודות קלילות בסופרלנד, אבל אסי בלדוט צימק בנגיחה ודייויד גומז חגג על ההגנה הרעועה בראשות יוריצה בוליאט ובויאן שראנוב, והפך עם צמד ל-2:3 סנסציוני כבר בדקה ה-26. אייל גולסה הצעיר שימש כקפטן בהיעדרו של יניב קטן הפצוע, גם גוסטבו בוקולי שנכנס בשלב מוקדם לא הצליח להנהיג ובתוספת הזמן אסף כהן סגר עניין עם הרביעי וגרם לקהל האורח לקרוא שוב להתפטרותו של אלישע לוי. לכתומים זה אמנם לא סייע לשרוד ומאז הם רואים את ליגת העל רק בטלוויזיה, אבל לפחות נותר זיכרון מתוק בדמות ניצחון ביתי ראשון על מכבי חיפה מאז 1980 והישג גדול לניסן יחזקאל ולהרכב שלימים התברר כהיכל התהילה של ליגה א' דרום.

אגב, זה לא היה הקאמבק היחיד באותו ליל סילבסטר. מכבי תל אביב הפכה פיגור לניצחון 1:3 בסכנין ואילו הפועל ניר רמת השרון התאוששה לאחר ספיגת שלושער מדובב גבאי וחזרה מ-3:0 ל-3:3 מול הפועל באר שבע, כשברוך דגו איזן בתוספת הזמן. ארמון בן נעים העניק להפועל 0:1 בדרבי של פתח תקוה.

מכבי תל אביב זוכה בגביע הטוטו. קובי אליהו
הנפה ראשונה מתוך שלוש ב-2014/15. שרן ייני והחברים/קובי אליהו

2014: מכבי תל אביב - מכבי חיפה 1:2 (גמר גביע הטוטו)

ב-24 בינואר עתידות להיפגש מכבי תל אביב ומכבי חיפה בפעם השלישית בהיסטוריה בגמר גביע הטוטו. הפעם הראשונה הייתה לפני תשע שנים, באצטדיון בנתניה. רגע לפני כניסתה של שנה אזרחית חדשה, מכבי חיפה הציגה מאמן חדש (מרקו בלבול בבכורה במקום אלכסנדר סטנוייביץ' שפוטר) וקיוותה להפתיע את מכבי תל אביב שהקדימה אותה ב-14 נקודות בליגה, אבל רדפה אחרי עירוני קרית שמונה שהובילה את הטבלה.

פאקו אייסטרן ערך רוטציה נרחבת והשאיר בין היתר מחוץ לסגל את הכוכב ערן זהבי ואת המנהל המקצועי הירוק לעתיד גל אלברמן, אבל האלופה הסתדרה גם בלעדיהם. דווקא אחרי דקות טובות של הירוקים, מתן אוחיון כבש שער עצמי מצחיק שהוריד את מכבי תל אביב להפסקה ביתרון. איתן טיבי הגיב עם שער עצמי בצד השני אחרי כדור רוחב של רובן ראיוס בדקה ה-53, אבל שמונה דקות לסיום קיבלו הצהובים פנדל שנוי במחלוקת לאחר עבירה של דקל קינן על ברק בדש בתוך הרחבה או מחוצה לה, וניקולה מיטרוביץ' נדרש לבעוט את הפנדל פעמיים לפני ששער הניצחון אושר.

הקפטן שרן ייני הניף את גביע הטוטו הרביעי בתולדות מכבי תל אביב ובין החוגגים היה גם שון גולדברג הצעיר, שערך באותה עונה את הבכורה בבוגרים ובגמר ישב ביציע (לפני שהושאל להפועל תל אביב חודש לאחר מכן). הצהובים המשיכו לטרבל היסטורי, היריבה מהכרמל הסתפקה במקום החמישי.

עומרי אלטמן שחקן הפועל תל אביב. ברני ארדוב
רגעים אמוציונליים על הדשא. עומרי אלטמן בדמעות ב-2016/ברני ארדוב

2016: הפועל תל אביב - מכבי פתח תקוה 1:0

בלי עתיד, בלי תקווה ובלי חלום - כך חתמה הפועל תל אביב את שנת 2016. בידיעה שזה ככל הנראה המשחק האחרון לפני הכניסה להליך פירוק, אירחו האדומים בפתח תקוה (בלומפילד היה בשיפוצים) את מכבי המקומית שהייתה אז חלק משלישיית הצמרת. גיא לוזון קיווה להפתיע את הקבוצה של המשפחה, אבל שער של גידי קאניוק בדקה ה-68 עשה את ההבדל ושלח את שחקני הפועל תל אביב לסשן פרידה רווי דמעות שכלל השלכת חולצות לכיוון הקהל שהגיב בתשואות ושירי קינה.

ארבעה ימים לאחר מכן, הפירוק קיבל חותמת רשמית מבית המשפט המחוזי. תשע נקודות הופחתו ממאזנה של הפועל תל אביב, חצי הרכב שוחרר וגם העברת המועדון לידי האחים ניסנוב לא שינתה את הבלתי נמנע: ירידת ליגה אחרי 27 שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully