וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זמן לשנות כיוון: לא תנצחו את האולטראס

שרון ניסים

עודכן לאחרונה: 3.10.2023 / 13:05

רוב אירועי האלימות קורים מחוץ למגרש, לא בתוכו, וכולם, משר הספורט ועד ההתאחדות והמנהלת, חייבים להבין - אבוקות הן חלק מהמשחק ויש לאפשר אותן. חושבים שלא כדאי? תבדקו בגרמניה, שם המודל עובד בהצלחה כבר 13 שנה

תקציר: בית"ר ירושלים - הפועל תל אביב 3:0/ספורט1

שבוע סוער עבר על הספורט הישראלי. דרבי הכדורגל, דרבי הכדורסל, האבטחה הכבדה והאירועים בטדי שבאו אחריה - הרבה ממה שאנחנו חווים בספורט הישראלי כבר שנים. האמת? לאף אחד לא אכפת. יום-יומיים בכותרות, ועדה כזו או אחרת, תגובה של שר רלוונטי כזה או אחר וחוזרים לשגרה.

אל תצפו מהם, באמת, זה רק יגרור אכזבה, הם לא יביאו את הפתרון, אבל האוהדים, אנחנו, חייבים לאלץ אותם לפתוח לנו את הדלת.

לא תשמעו ממני קלישאות של המוות של אוהד מעבר לגדר וכו'. זה אולי נכון, אבל זה לא יניע את מקבלי ההחלטות לזוז לכיוון הרצוי. כרגע כולם כולל כולם נגד האוהדים. את הרמז הראשון ראינו בסרטון המכפיש של שר הספורט מיקי זוהר עוד לפני תחילת העונה, (אגב, יש סרטון המשך? כי הראשון עבד מעולה). השר סימן את "מקור הבעיה" ונתן את האות לרוח המפקד, משם הדרך אל התנגשות אוהדים עם המשטרה הייתה קצרה.

הפחתת נקודות, קנסות כספיים, עונשי רדיוס וכל דבר שיפגע בקבוצות הפכו לעניין שבשגרה, זה כבר לא מרגש אף אחד, וכל זה למה? כי אין להם פתרונות, לא למנהלת, לא להתאחדות לא למשטרה לא לבתי המשפט. הם עוד לא הבינו שאת אוהדי הכדורגל, ובייחוד את ארגוני האולטראס, הם לא יוכלו לנצח, אף פעם, אבל אם הם יפעלו בחוכמה הם יצליחו להקטין מאוד, אולי אפילו לאפס, את מספר אירועי האלימות במגרשים.

עוד לא נולד העונש לקבוצת ספורט שמנע את מה שהאוהדים רוצים לעשות, והנה ספוילר - גם לא ייוולד. לפעול בחוכמה זה קודם כל להבין שהגיע הזמן לעצור את המלחמה באוהדים, הגיע הזמן להיכנס למו"מ, הגיע הזמן לקבל חלק גדול ממה שהם מבקשים.

מה זה לקבל? לקבל זה אומר שפירוטכניקה הייתה ותהיה במגרשים לעד, ולא תוכלו למנוע ממנה להיכנס למגרש. הגיע הזמן לקבל אותה, גם אם בהכנעה, גם אם בשתיקה, אבל לעשות מספר פעולות משותפות כדי שרמת הסיכון תרד משמעותית.

אבוקות ביציע אוהדי מכבי חיפה. מאור אלקסלסי
אבוקות? הן חלק מהמשחק/מאור אלקסלסי

קחו דוגמה. ב-2010 אירגוני האוהדים בגרמניה הרגישו שהאלימות המשטרתית ביציעים הפכה להיות לשגרה והם החליטו להתאחד כדי לעשות לזה סוף - לא בקרבות רחוב עם השוטרים לא באלימות יזומה, אלא בשלל מחאות שהביאו את רשויות המדינה להבין שצריך למצוא פתרון וללכת לקראת האוהדים. השיא נרשם כשארגונים רבים הגיע לברלין לצעדת מחאה משותפת, דבר שקודם לכן לא היה עולה על הדעת. הם הבינו שעם כל השנאה ההדדית ביניהם והיריבות שהייתה ותישאר לעד, חייבים למצוא פתרון לבעיה הגדולה - חוסר ההבנה הבסיסי של הרשויות שבלי האוהדים אין לקבוצות זכות קיום, בלי האוהדים אין כדורגל, בלי האוהדים אין ספורט.

הם הצליחו ליצור סוג של אמנה של מקל וגזר הדדיים. הרי כולם כולל כולם רוצים 0 נפגעים במגרש הספורט, המשטרה בבסיסה לא רוצה עימותים אלימים, בטח לא ביציעים, והאוהדים רוצים את זכות הביטוי שלהם שבאה לידי ביטוי בדגלי פריסה, פירוטכניקה חמה על שלל גווניה. ובעיקר, הם לא רוצים שוטרים ביציע.

כדי שכל זה יקרה, היה צורך בסיסי מצד כל הצדדים להפנים שצריכים להגיע לעמק השווה ומוטב מוקדם מאשר מאוחר. כשההפנמה הגיעה גם הסיכום הלא כתוב היטיב עם כל הצדדים, והתוצאה טובה מאוד - לא מושלמת, אבל הרבה יותר טובה מהמצב שהיה עד אז.

אבוקות ביציע אוהדי מכבי תל אביב. אריאל שלום
אי אפשר למנוע פירוטכניקה, זה לא מסוכן/אריאל שלום

המשטרה הבינה שאי אפשר למנוע פירוטכניקה, יהיו הבדיקות הקפדניות אשר יהיו - חיפוש גופני, מגנומטרים, אוהלי בידוק ועוד. הגיע הזמן להסכים בשתיקה לפירוטכניקה במגרשים, זה יוריד את המתח בין הצדדים, את האווירה העוינת ויביא לאחריות רבה אצל ארגוני האולטראס לממש את עצמם באופן הבטוח ביותר האפשרי.

בעונה שעברה נרשמו 97 אירועי פירוטכניקה בכדורגל הישראלי. מספר הנפגעים היה 0. כן, אפס. תבדקו כמה נפגעים היו במפגשים בין אוהדים לשוטרים ותקבלו מספרים מפחידים, בין עשרות למאות. כמה אירועי אלימות אתם מכירים בתוך המגרשים - קטטות המוניות, דקירות וכו'? כמעט כלום, בשולי השוליים.

אפשר בהחלט להתחיל ולייצר אמון בין הצדדים כדי לייצר סביבה בטוחה יותר.

בגרמניה מדליקי האבוקות נעזרים במקלות באורך חצי מטר ואף יותר שבעזרתם הם מחזיקים את האבוקות. זה נותן למחזיק האבוקה ביטחון מפגיעה, מביא את העשן להתרכז מעל ראשי האוהדים ולא בתוכם והרשויות רואות בזה מהלך שמשפר את הבטיחות. אפשר לייצר מתחמים ייעודיים להדלקת האבוקות בתוך היציע, אזור מוסכם להדלקת אבוקות שינוהל על ידי האוהדים עצמם - יש שלל רעיונות, אבל דרושה הפנמה שאת האבוקות לא תצליחו לנצח.

שוטרים בגרמניה לא נכנסים ליציע, כמעט אף פעם, בטח לא בשביל למצוא 10 מדליקי אבוקות. הגרמנים הבינו שהכאוס שנגרם ביציע בניסיון לתפוס את המדליקים הוא זה שמביא לאלימות והוא זה שמביא לפצועים.

ומה באשר לענישה? ההתאחדות בגרמניה קבעה תעריף - 1,000 יורו לאבוקה ביציע, 3,000 יורו לאבוקה במגרש, לכל דבר יש מחיר. לפני שבוע אוהדי באיירן מינכן קיימו מחאה בדמות עשרות כדורי טניס במשחק הגביע. התוצאה הייתה קנס כספי של 350 יורו על כל כדור שנזרק, ובסך הכול באיירן תשלם 65 אלף אירו. לא סגירת יציע, לא רדיוס ובטח לא משחק בלי קהל. שם מבינים שבלי קהל אין סיבה לספורט.

מחאת כדורי טניס של אוהדי באיירן מינכן בגביע. רויטרס
מחאת כדורי הטניס של באיירן מינכן/רויטרס

בטבלה שלמטה, שפורסמה בדף הפייסבוק "פוסבאל" העוסק בליגה הגרמנית, יש נתונים רשמיים מעונת 18/19, שאחריה הגיעו הקורונה וההגבלות. מתוך כ-19 מיליון אוהדים שהגיעו למגרשים, רק 44 נפצעו מפירוטכניקה ופי שלושה מאלימות משטרתית. בנוסף, רק שלושה אוהדים שמזוהים כאולטראס ומדליקים אבוקות נפצעו בעונה שלמה.

הקטטות בין ארגוני האולטראס והמפגשים האלימים לא נעלמו מהעולם, אבל זה לא קורה בתוך המגרש אלא מחוצה לו, שם המשטרה צריכה להשקיע מאמצים מודיעיניים וטכנולוגים כדי למצוא ולטפל ביד קשה באלה שבאים במטרה לבצע עברות פליליות.

טבלה מתוך דף הפייסבוק פוסבאל. עמוד הפייסבוק של פוסבאל,
טבלה מתוך דף הפייסבוק פוסבאל/עמוד הפייסבוק של פוסבאל

אירוע התקיפה של אוהד הפועל פתח תקווה בסיום המשחק מול מכבי תל אביב ותקיפת כמה אוהדי הפועל תל אביב אמש הם אירועים פליליים וכך צריך למדוד אותם. שם המשטרה צריכה לפעול במלוא הכוח. גם אתמול, למרות משחק טעון בטדי, האלימות כרגיל הייתה מחוץ למגרש, היכן שהמשטרה הייתה צריכה להיות, ולא בתוכו. הרי לא יעלה על הדעת להכפיש יותר מ-20 אלף אוהדים, רובם המוחלט אוהדי בית"ר, בגלל 50 שפרצו לחדר הלבשה. איפה הייתה המשטרה? זה אמור להיות שטח סטרילי.

תפיסת מחסן האמל"ח לפני הדרבי ומעצר של המעורבים הוא מבורך, אבל הכול לפני המשחק, לא באצטדיון עצמו. אם תפסתם 100 אבוקות אבל 10 נוספים חדרו למגרש, שחררו אותם, חכו לסיום המשחק. אם זיהיתם את המדליקים תפסו אותם, די למראות של עשרות יס"מניקים מג"בנים ושוטרים נכנסים בריצת אמוק לתוך היציע לתפוס מדליק אבוקה. ככה לא תמנעו את המדליק הבא, ההפך הוא הנכון.

השבוע שמעתי את דובר המשטרה אומר שבדרבי הכדורסל היו 90 אוהדים שאמורים היו להתייצב במשטרה בשל עונש הרחקה שקיבלו אבל "הבנו שהם לא יגיעו". מה זאת אומרת 'הבנו שהם לא יגיעו'? זה תפקידכם, אתם המשטרה. לא קיימו צו בית משפט? עצרו אותם, אל תחריבו דרבי שלם בגלל 90 אוהדים, או כמו שחידד הדובר מאוחר יותר - מדובר במתי מעט מתוך ה-90. זה אומר שבגלל חוסר יכולת לאכוף את הדין על 20-30 איש הרסתם דרבי? האמת, תודה, כי אולי עכשיו יקרה כאן משהו טוב.

אוהדי הפועל תל אביב מחוץ לדרייב אין לפני הדרבי בחצי גמר גביע ווינר. לירון מולדובן
על 20-30 איש הרסתם דרבי? האמת, תודה, כי אולי עכשיו יקרה כאן משהו טוב/לירון מולדובן

שר הספורט זימן למשרדו את כל הגורמים, כולל אוהדים, לדיון אחרי החג. בחייאת, מיקי, אתה היית חלק מאיתנו שנים, הרי אתה יודע שהארגונים הללו לא יגיעו למשרדך ובשולחן העגול יהיו בעיקר בורקסים. לכל היותר אתה תקיים שיח עם מי שחושבים כמוך. זו לא הדרך.

לאחרונה הוקמה עמותה שנקראת "יוצאים מההלם", המאגדת כמה ארגוני אוהדים אבל לא את ארגוני האולטארס עצמם. כוחם טמון בכך שהם נמצאים בקשר ישיר ורציף עם ארגוני האולטראס של המועדונים שלהם ופועלים איתם בשיתוף פעולה. חובה לשבת עם הארוגנים האלה ולמצוא פתרונות יצירתיים כך שכולם יהיו מרוצים.

האוהדים הם לא עבריינים, זו עובדה. יש עבריינים בארץ שהם גם אוהדים, אבל אל תכלילו מאות אלפים בגלל הכישלון שלכם לנצח אותם. שר הספורט, המפכ"ל, השר לביטחון לאומי, מנהלות הכדורגל, התאחדויות - כולם חייבים להבין, אתם כלום ושום דבר בלי האוהדים. תפנימו, אבוקות יהיו תמיד - עכשיו תמצאו את הדרך איך לעשות זאת פחות מסוכן ויותר בטוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully