וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדה, שיחת זום ואוהד אחד מורחק: מה נעשה למיגור האלימות בכדורסל?

הדרבי התל אביבי שוב מביא איתו אזהרות ואיומים, אבל 107 ימים לאחר הפלייאוף הסוער - מתברר שבענף לא ניצלו את הפגרה למציאת פתרונות. בקבוצות טוענים שמצלמות האבטחה אינן נגישות, במנהלת מבטיחים ש"דברים ישתנו", ומה יש למשטרה להגיד?

דריבל: פינת כדורסל, 27.9/צילום: מערכת וואלה!. עריכת וידאו: גלעד מן מנהיים

שלושה חודשים וחצי אחרי סיומו של גמר הפלייאוף, מכבי תל אביב והפועל תל אביב ייפגשו הערב (חמישי, 21:00) לדרבי הבלתי רשמי הראשון של העונה החדשה. 107 ימים חלפו מאז הסדרה הסוערת, שהתאפיינה בכדורסל איכותי ובמשחקים דרמטיים - אך לצד זאת בהתפרעויות, גידופים ומלחמות בין שני המועדונים - וכאילו דבר לא השתנה.

כעת, 48 שעות לאחר הדרבי הסוער בכדורגל, משטרת ישראל שוב מתריעה מפני אלימות שעלולה להתעורר בהיכל קבוצת שלמה. אז מה נעשה במהלך הפגרה כדי לשנות את המציאות ולטפל בתופעות המכוערות שהפכו לחלק בלתי נפרד מהנוף? למען האמת, לא הרבה.

בשבוע שעבר, יותר משלושה חודשים אחרי הפיניש הסוער של העונה, הודיע איגוד הכדורסל על הקמת ועדה בראשות מנכ"ל הפועל ירושלים לשעבר, גיא הראל, שאמורה להציע בקרוב דרכי פעולה לטיפול באלימות בליגת העל. קודם לכן קיימה מנהלת הליגה מפגש וירטואלי בזום עם נציגים מאוהדי הקבוצות השונות. גורמים רבים משוכנעים כי הענישה כלפי הקבוצות שאוהדיהן יתפרעו תוחמר באופן משמעותי. באשר למפירי הסדר עצמם - לא הייתה כמעט התייחסות.

מופע אבוקות דרבי תל אביב. ברני ארדוב
כאילו לא עברו שלושה חודשים וחצי. סדרת הגמר של העונה שעברה/ברני ארדוב

למעשה, רק אדם אחד נענש. מדובר באוהד הפועל ירושלים, שהשליך מצית למגרש במהלך המשחק מול הפועל תל אביב בחצי גמר הפלייאוף בארנה, ופגע בראשו של השופט עמית בלק. בית משפט השלום בירושלים הרחיק אותו בשבוע שעבר לשנתיים מהמגרשים, לאחר שהמועדון עצמו איתר אותו בעזרת מצלמות האבטחה באולם והחליט להרחיקו לשנה ממשחקי הקבוצה.

ומה לגבי האחרים? מלבד האלימות המילולית, תנועות החניקה, אזכורי השואה וארגוני הטרור והגידופים המכוערים, במהלך סדרת הגמר התגלו לא מעט אירועי אלימות פיזית. לצד מופעי הפירוטכניקה שנרשמו בכל אחד ואחד מהדרבים, במשחק הראשון השליך אוהד הפועל תל אביב חפץ שפגע בילד; במשחק השני זרקו אוהדי מכבי תל אביב מקלות ושאר חפצים לעבר המגרש, ואוהדי הפועל לקחו בקבוקים משולחן הקבוצה האורחת והטיחו אותם למגרש; במשחק השלישי כמעט נרשמה קטטה בין אנשי הספסל באדום לאוהדים בצהוב מהיציע שמעליהם, ואוהד אחד אף היכה את צ'ינאנו אונואקו בעלייתו לפרקט.

עוד קודם לכן, בסדרות חצי הגמר, נרשמו אירועים נוספים; בין אוהדי מכבי תל אביב והפועל חולון פרצה קטטה במסדרונות היכל מנורה מבטחים, ואבוקה שהושלכה מיציע האורחים פגעה ברשת וגרמה לדליקה. במשחק בירושלים שבו נזרק המצית, השליכו אוהדי הפועל תל אביב חפצים לעבר היציע התחתון שבו ישב הקהל המקומי.

כאמור, איש מהמשתתפים בכל התקריות הללו לא אותר, נחקר או נענש. מכבי תל אביב הבהירה עוד בתחילת הקיץ כי האוהד שפגע באונואקו אינו מחזיק במינוי ואינו מוכר לה. ככל הידוע, משטרת ישראל ביקשה לעבור על צילומי מצלמות האבטחה בניסיון לאתר את המתפרעים, אולם נאה שהמעקב והניתוח לא הולידו שום תוצאה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
יו"ר הפועל תל אביב רמי כהן עם אוהדי מכבי תל אביב. דני מרון
מצלמות האבטחה לא הועילו? התקרית ביד אליהו במשחק האליפות/דני מרון

תגובות

ממכבי תל אביב נמסר בתגובה: "המועדון מתנגד לכל סוג של אלימות באשר היא, מילולית וכמובן פיזית. אנו עושים כל שביכולתנו כדי למנוע אלימות ונמשיך לפעול על מנת למגר אותה. על פי חוק, למועדון אין גישה למצלמות האבטחה. רק הגורמים המוסמכים יכולים לקבל את הצילומים. ברגע שהמועדון יודע באופן ודאי כי אוהד פעל בצורה פסולה - הוא פועל. כך שללנו מינוי לאדם שהשתלח באוהדים ששרו בשפה הערבית בהיכל לפני כשנה. לאחר המקרה גם פרסמנו הודעת מועדון בנושא. 

"לאחר המשחק האחרון בחנו את האירוע בין אוהד מכבי לאונואקו, והתברר כי האוהד אינו מנוי של מכבי, והוא אוהד רנדומלי ולא מזוהה. כלומר, מדובר באוהד שרכש כרטיס בדרך אחרת. כפי שהודענו אז, במידה שהיינו מזהים אותו - לא היינו מהססים לפעול בנחרצות כפי שפעלנו בעבר. מכבי תל אביב יזמה יוזמה חשובה באיגוד הכדורסל, והיא הסדרת הנושא של הגשת תביעות אישיות נגד מפירי סדר ומתפרעים".

תגובת הפועל תל אביב: "בהתאם לחוק בישראל, הגוף היחיד שרשאי לקבל את צילומי האבטחה ולנתח אותם הוא משטרת ישראל, ולכן יש להפנות אליה את השאלה בנושא. אנו סבורים שיש לבנות תוכנית ממשלתית שתשלב התמודדות נקודתית עם מפירי סדר, לצד שיפור משמעותי בתנאי האוהד - החל מדרכי ההגעה למגרש, חניות, תנאים במגרש עצמו, אפשרויות אכילה ובילוי מחוץ לאולמות וכו'".

מאמן הפועל ירושלים אלכסנדר דז'יקיץ' ליד השופט עמית בלק שנפגע מחפץ. דני מרון
האוהד שפגע בו הורחק לשנתיים. עמית בלק לאחר השלכת המצית בארנה/דני מרון

מהפועל ירושלים נמסר: "הפועל ירושלים הוכיחה במעשיה כי היא פועלת על מנת לטפל נקודתית במקרים אלימים, בשיתוף פעולה הדוק עם הקהל שכולו - ללא יוצא מן הכלל - מתנגד בצורה נחרצת לאלימות. משחקי הבית שלנו מאופיינים באווירה ספורטיבית, מכבדת ובטוחה עבור כל המבקרים בארנה. אנו מכבדים כל החלטה שמתקבלת על ידי בתי המשפט ונשתף פעולה עם כל פעולת אכיפה שנידרש אליה".

הפועל חולון: "עקבנו אחר הצילומים והרחקנו אוהדים לתקופות ארוכות במספר לא קטן של פעמים. בדרך כלל המועדון שלנו מטפל בנושאים הללו בהידברות, ולרוב זה עובד. לא הייתה קטטה המונית במשחק שלנו ביד אליהו, אלא היתקלות והתגרות מצד מספר קטן של אוהדי מכבי תל אביב, והעניין הסתיים בתוך זמן קצר. בסיפור האבוקה לא הייתה שום כוונת זדון. מובן שזה לא צריך לקרות בכלל, אבל האבוקה נחתה על הרשת ולא גרמה לשום דליקה. ושוב, חבל בכלל שאבוקות נכנסות למגרשי כדורסל".

מנהלת הליגה: "חשוב לנו מאוד לשמוע את האוהדים. הבנו מתגובות שקיבלנו לאור הזמן שהקהל רוצה לקבל תשובות, שקיפות ובעיקר שנהיה קשובים להם. בעונה שעברה נערכה שיחת לייב של יו"ר המנהלת ארי שטינברג, והאוהדים עלו לשיחה ושאלו שאלות. בקיץ החלטנו לדבר עם קומץ מצומצם של נציגי אוהדים מכל הקבוצות בשיחת זום, ובהמשך מתוכננות עוד שיחות. שטינברג הקשיב לטענות ולנושאים שהועלו לדיון על ידם, הדברים הופנו ואנחנו נעשה כל שביכולתנו לשפר ולהשתפר כמנהלת בפרט וכליגה ככלל.

"ייתכן שבנושאים מסוימים יידרש יותר זמן להגיע לפתרונות, אבל דברים ייראו אחרת. איגוד הכדורסל אמון על בית הדין, ואנחנו עובדים איתו בשיתוף פעולה כדי להחמיר את העונשים ולא לאפשר למצב הקיים להימשך. כולנו עשינו ונמשיך לעשות כל מה שבידינו כדי למנוע חזרתם של מקרי עבר שפוגעים בכדורסל".

מהומה לפני הדרבי: אוהדי הפועל תל אביב עם משטרת ישראל. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
המהומות מחוץ לבלומפילד, שלשום לפני הדרבי התל אביבי בכדורגל/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל ונציגי קבוצות הספורט פועלים בשיתוף פעולה הדוק ומקיימים דיונים תכופים ופוריים, במטרה לצמצם את אירועי האלימות המתרחשים לעיתים במגרשים ומחוצה להם. לקראת אירועי הספורט, המשטרה מבצעת הערכות מקיפה מבעוד מועד, הן בהיבטים מבצעיים והן בהיבטים מודיעיניים, כדי למנוע כניסת אמצעים אסורים ומניעת הגעתם של מורחקים למגרש.

"כאשר מתרחשים אירועי אלימות והפרות סדר באירוע ספורטיבי, המשטרה פועלת להשבת הסדר הציבורי, הרחקת המתפרעים ומחוללי הפרות הסדר, על מנת לשמור על ביטחון הצופים ולאפשר את המשך קיומו של האירוע.

"בהתרחש אירוע אלימות, המשטרה פועלת במישור החקירתי למיצוי הדין עם מפירי הסדר. הליך החקירה כולל איסוף הראיות מכלל מתקני התיעוד (גלויים וסמויים) הפזורים במרחב הציבורי, עדויות עדים ומעורבים, דו"חות שוטרים ואנשי אבטחה, שימוש באמצעים טכנולוגיים ועוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully