וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוצרה אווירת "הכול מותר": דו"ח ועדת הבדיקה לאירועי גמר הגביע

24.8.2023 / 19:53

יותר משלושה חודשים אחרי פריצת אוהדי בית"ר ירושלים, פרסמה הוועדה את מסקנותיה ומתחה ביקורת על ההתאחדות ומנהלי האירוע

אוהדי בית"ר ירושלים פורצים לדשא גמר גביע המדינה 2023/צילום: מיה בנאי

יותר משלושה חודשים אחרי הביזיון בגמר הגביע והאירועים בגינם הורדו לבית"ר ירושלים ארבע נקודות, הגישו הערב (חמישי) חברי ועדת הבדיקה את הדו"ח המסכם שלהם ואת המלצותיהם. בראש הוועדה עמד שופט בדימוס אלון רום ואיתו אהרון אקסול (ניצב בדימוס), חיים איפרגן (תנ"צ בדימוס), רז בן שמש (אל"מ במיל'), עו"ד אלירם בקל ומר גיא קדם.

יו"ר ההתאחדות, שינו זוארץ אמר: "אני מודה ליו"ר הוועדה השופט בדימוס אלון רום ולחברים בה על הרצינות והמקצועיות בה פעלו לטובת ניתוח האירוע. ייחסתי חשיבות גדולה להקמת ועדת בדיקה חיצונית ובלתי תלויה מתוך אמונה, כי רק כך ניתן יהיה לבחון באמת ובתמים את התרחשות הדברים וללמוד כיצד יש להבטיח שלא יחזרו שוב. הדוח יועבר לעיון כלל חברי וחברות הנהלת ההתאחדות לכדורגל, יתקיים לגביו דיון והמלצותיו ייושמו".

יו"ר הוועדה, אלון רום (שופט בדימוס): "אני מתכבד להגיש ליו"ר ההתאחדות דו"ח ממצה ומפורט, שלדעתי עשוי לתרום כדי להבטיח שהדברים לא יישנו. זכינו לשיתוף פעולה מצד גורמים רבים, שסייעו בעדנו להבין את התמונה המלאה ולקבוע נהלים שיכולים להביא לכך שהמשחקים יהיו חפים מתקלות. אני מודה לכל אחד מחברי הוועדה על זמנו, תובנותיו ועשייתו בנושא. אנחנו משוכנעים כי ההמלצות המפורטות בדו"ח יש בהן לסייע לעריכת משחקים באופן מיטבי לרווחת הצופים, הקבוצות, ההתאחדות וכל מי שאוהב את המשחק".

פריצת אוהדי בית"ר ירושלים בסיום גמר גביע המדינה. ברני ארדוב
אוהדי בית"ר בגמר הגביע/ברני ארדוב

על אירועי הסיום נכתב כי נוצרה אווירה של "הכול מותר": "לאחר שריקת השופט לסיום המשחק, נערכה התארגנות להענקת הגביע והמדליות בנוכחות נשיא המדינה. היערכות זו נמשכה, בסופו של דבר, כ-45 דקות, וגרמה לאובדן סבלנות מצד הקהל. מהעדויות שנשמעו בפני הוועדה עולה, כי העיכוב בהענקת הגביע נבע בעיקרו מכניסת או הכנסת משפחות שחקני בית"ר וגורמים בלתי מורשים אחרים הקשורים לקבוצה, לתחומי המגרש, וזאת בניגוד לכללי ההתאחדות, ותוך יצירת קשיים בהיערכות לטקס הענקת הגביע, ולשמירה על 'שטח סטרילי'".

בדו"ח נמתחה ביקורת על מנהלי האירוע שלא התייחסו להצהרות ברשת של אוהדי בית"ר ירושלים כי יגיעו בהמוניהם בתהלוכה אל האצטדיון. "הלחץ בכניסות גרם להכנסת קהל ללא כרטיסים וללא בידוק אפקטיבי, והכניסה הלא מבוקרת גרמה לכך שהוכנסו אמצעים פירוטכניים או חומרים מסוכנים, דוגמת אבוקות. תוכנית האבטחה הייתה אמורה להתבסס על המודיעון ועל צפי התנהגות הקהל, וממילא להתייחס לסדרי האבטחה, הבטיחות ותנועת הקהל באופן שייתן מענה הולם לתרחישים הצפויים. להתנהגות הצפויה של אוהדי בית"ר בדגש על צעדת האוהדים, שגרמה כאמור ללחץ על שערי הכניסה. לעמדתנו, התקנת גדר היקפית נוספת שתמנע כניסת אוהדים למתחם החיצוני סביב המגרש, היה בה לתרום לבטיחות האירוע והצלחתו".

"עוד הסתבר, כי בהליך גיבוש התוכנית המבצעית המשטרתית, שהתקיימה בראשות מפקד המרחב שהיה גם מפקד האירוע, לא שותף מנהל האירוע האזרחי או גורם אחר מההתאחדות (מנהל האירוע האזרחי שותף בהצגת התוכנית שהוצגה למפקד המחוז, אבל ללא שהייתה לו יכולת להשפיע עליה).. הוועדה רואה טעם לפגם באי זימונו של מנהל האירוע האזרחי להצגת התוכניות של מפקד האירוע. לעמדת הוועדה, יתכן שהעובדה כי מנהל האירוע האזרחי לא נטל חלק פעיל במעורבות בגיבוש התוכנית המשטרתית הובילה לכך שההיערכות האבטחתית סביב האצטדיון לקתה בחסר כאמור".

עוד טענו כי התייצבות הסדרנים הייתה מאוחרת והפער הזה גרם ללחץ על השערים ו"הביא למצב של סכנת חיים". במצב זה, כתבו, נאלצו הסדרנים לפתוח את השערים ולאפשר זרימת קהל בצורה לא מבוקרת ולא מפוקחת. יש להניח שבמצב זה נכנס קהל ללא כרטיסים ועם אמצעים אסורים להכנסה לתחומי האצטדיון. ההיערכות המאוחרת אף לא תאמה את המידע על הקדמת הגעת הקהל אל שערי הכניסה ואת המידע אודות צפי התנהגותו, שהתקבל לפני המשחק. אין צורך לומר, כי התנהלות הקהל והאווירה שנוצרה עוד טרם תחילת המשחק תרמה בסופו של דבר לאווירת כאוס ולאירועים שהתרחשו במהלך המשחק ולאחר סיומו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
שינו זוארץ, יו"ר ההתאחדות לכדורגל. לירון מולדובן
יאמץ את המסקנות? שינו זוארץ/לירון מולדובן

באשר להמלצות, הוועדה הצטרפה להמלצות ועדת דויטש, אך הוסיפה: "ברור מאליו כי סוגיית ארגון משחקי הכדורגל אינה צריכה להיבחן רק בפריזמה של דרכי המאבק באלימות - ברוח המנדט שניתן לוועדת דויטש - אלא במבט רחב יותר המתייחס גם לסוגיות של ביטחון, בטיחות, ניהול קהל וחוויית המשחק של ציבור האוהדים. בכל הנוגע לעניינים אלה - העומדים במוקד המנדט שניתן לוועדה זו - מצאנו פערים וחוסרים נוספים, שעליהם עמדנו כבר לעיל, ונעמוד אף להלן.

* על ההתאחדות להעמיק את מעורבותה בארגון האירועים המנוהלים על ידה, ובאחריות לאירועים אלה, ביחס למצב הנוכחי. מעורבות זו אמורה להתייחס לכלל הנושאים: מודיעין, אכיפה נגד מפירי סדר, שיפור האמצעים הטכנולוגיים, הידוק ממשקי העבודה מול גופי האכיפה ועוד. מעורבות זו תחזק את מעמדה של ההתאחדות, ותוכל להשפיע ולצמצם משמעותית את האלימות בכדורגל בישראל.

* ההתאחדות תדאג בהקשר זה ליצירת נוהל נפרד שעניינו בארגון משחקי כדורגל המנוהלים על ידה. נוהל זה יהיה מבוסס, באופן עקרוני, על ההוראות הקבועות כיום בנספחים ג' ו-ד' לתקנון האליפות, ויובאו בו גם הוראות נוספות הקשורות בעניינים אלה, ופזורות בתקנונים ובנהלים אחרים של ההתאחדות. נוהל זה יהיה ייעודי וממצה. הנוהל החדש יאושר במוסדות הרלבנטיים בהתאחדות.

* בשל העובדה שההתאחדות נדרשת לפקח על משחקים המתנהלים באחריותה קיימת חשיבות יתרה לקביעת הגדרה ברורה בכל הנוגע לאחריותם וסמכותם של בעלי התפקידים השונים בהתאחדות. הוועדה רואה לנכון להמליץ על מינוי בעל תפקיד נוסף - וקבוע - בהתאחדות שתפקידו יהיה להוות דרג בכיר בניהול המשחקים, כאשר מנהל האירוע הספציפי יפעל תחתיו )המבנה הארגוני המוצע מצורף כנספח לדו"ח הוועדה(. תפקידו של הדרג הבכיר יהיה לנתח את כלל ההתרחשויות, החל משלב התיכנון ועד סיום האירוע ופיזור הקהל, ולקבל דיווחים והחלטות הקשורים באירוע.

לצד האמור, ועל יסוד הדברים שלמדנו בדיוני הוועדה, המלצתנו היא כי ההתאחדות תאמץ לנוהל הוראות אופרטיביות המבוססות על הכללים והסטנדרטים הנהוגים במשחקי אופ"א, ובכך תתרום לסטנדרטיזציה של המשחקים שבאחריותה. בהתאם להתרשמותה של הוועדה, אימוץ הכללים הנהוגים באופ"א תתרום לאכיפתם של כללים אלה, ויש לקבוע כמובן סנקציות מתאימות לצד כללים אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully