וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אז מי באמת היה מלך השערים של ליגת העל בעונה שעברה?

חישוב התרומה השולית של הכובשים המובילים לא משנה את הדירוג שלהם, אבל מה לגבי התחשבות בכמות הפנדלים? זה ההבדל בין אצילי לזהבי

תיקתקנו: קליפ סיכום אירועי היום בספורט, 24.8/ספורט1

עולם הספורט השתנה בעשור האחרון. אנחנו רואים יותר נתונים, יותר ניתוחים, הבנו שהחזקת הכדור לא כל כך חשובה, ראינו מדד חדש שנכנס לחיינו תחת השם xG (כמות השערים החזויה כפונקציה של מיקום ממנו התבצעה בעיטה לשער). אז אולי גם הגיע הזמן לדבר על כך שלא כל שער חשוב באותה המידה. למשל שער שהובקע כאשר התוצאה היא 1:1 כנראה חשוב יותר מאשר שער שהובקע כאשר התוצאה היא כבר 5:0. יחד עם זאת, כאשר מחשבים את טבלת מלך השערים, ההנחה היא שלכל שער יש בדיוק את אותה החשיבות.

למען האמת, כריס אנדרסון ודייויד סאלי כבר התייחסו לסוגייה הזו ברב המכר שלהם "The numbers game". אך משום מה, למרות הצלחת הספר, הנקודה הזו עברה מתחת לרדאר. אז בואו נדבר על זה. ובכן, לאחר שהם חקרו כמה ליגות בכירות באירופה לאורך השנים, הם הגיעו למסקנה שהשער הכי חשוב הוא השער השני של קבוצה במשחק. האינטואיציה היא פשוטה. בהינתן שכמות השערים פר משחק היא בדרך כלל מתחת לשלושה שערים (בליגת העל בעונה שעברה, הממוצע עמד על 2.64 שערים למשחק), קבוצה עם שני שערים ככל הנראה תנצח את המשחק או תסיים אותו בתיקו (וכמובן שמדי פעם גם תפסיד, אבל אנחנו נדבר על ממוצעים). אם כך, אינטואיטיבית, השער השני יתרום הרבה יותר נקודות מאשר ההשער השישי, למשל (לרוב, המשחק כבר הוכרע עוד לפני השער השישי ולכן חשיבותו מאוד זניחה).

להלן טבלה, כפי שהוצגה בספר של אנדרסון וסאלי, שמקשרת בין כמות השערים של קבוצה למספר הנקודות הממוצע שהיא משיגה במשחק. למשל, אם קבוצה מסויימת לא הבקיעה אף שער במשחק, בממוצע היא תשיג 0.28 נקודות (ברוב המקרים היא תפסיד, אך לפעמים תסיים בתיקו מאופס, מה שייתן לה נקודה אחת). אם קבוצה מבקיעה שער אחד, לפעמים היא תנצח, לפעמים תפסיד ולפעמים תסיים בתיקו, אך בממוצע היא תשיג 1.13 נקודות למשחק. המשמעות היא, שקבוצה שמבקיעה שער ראשון קופצת מ- 0.28 נקודות למשחק ל- 1.13 נקודות. מה שאומר שהתרומה השולית של השער הזה היא 0.85 נקודות (הפרש בין 1.13 ל- 0.28).

כפי שצויין קודם, התרומה השולית של השער השני היא המשמעותית ביותר. קבוצות עם שני שערים משיגות בממוצע 2.12 נקודות, מה שאומר שהשער השני תורם לקבוצה 0.99 נקודות. כעת, קל להבין ששער שישי ומעלה לא תורמים שום דבר מבחינת הנקוד לקבוצה. יחד עם זאת חשוב לזכור שהפרש השערים בסוף העונה יכול להיות חשוב ולכן כן כדאי להבקיע יותר שערים גם אם תרומתם למשחק הספציפי פחות חשובה.

תרומה שולית - טבלה 1. עיבוד תמונה, אתר רשמי
תרומה שולית - טבלה 1/אתר רשמי, עיבוד תמונה

אם כך, אנחנו יכולים לבנות מחדש את טבלת מלך השערים של ליגת העל בעונה שעברה. כזכור, עומר אצילי סיים כמלך השערים עם 21 שערים. ערן זהבי סיים כסגן מלך השערים עם 20 שערים. שני הסקוררים של בית"ר ירושלים, אספרייה וניקולאסקו, שבינתיים עזבו אותה, סיימו עם 17 ו- 15 שערים, בהתאמה.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
תרומה שולית - טבלה 2. עיבוד תמונה, אתר רשמי
תרומה שולית - טבלה 2/אתר רשמי, עיבוד תמונה

כעת, במקום הטבלה הזו, נבנה טבלה אלטרנטיבית שלוקחת בחשבון את התרומה השולית של כל שער לממוצע הנקודות של קבוצה, כפי שהראינו קודם לכן. אנחנו רואים, שעומר אצילי הוא עדיין מלך השערים של הליגה עם תרומה הכי משמעותית לכמות הנקודות לטובת קבוצתו. גם הטופ 3 ללא שינוי. אבל איגור זלאטאנוביץ הוא כעת המבקיע הרביעי ואילו יון ניקולאסקו מדורג במקום השישי.

תרומה שולית - טבלה 3. עיבוד תמונה, אתר רשמי
תרומה שולית - טבלה 3/אתר רשמי, עיבוד תמונה

ולבסוף, נתייחס לסוגיית הפנדלים. על פי מחקרים רבים, ממוצע ההבקעה מהנקודה הלבנה עומד על כ-75%. זה אומר, שבממוצע, להבקיע מפנדל יותר פשוט מאשר במשחק פתוח (טוב, אולי לא במקרה של דניאל פרץ). ז"א התפקיד של בועט הפנדלים זה להבקיע ולא להיכנס לסטטיסטיקה של 25% שהחמיצו. על כן, עדכנו את הטבלה הקודמת ונתנו לכל פנדל מובקע משקל של 25%.

כעת, אנו רואים, שערן זהבי הוא זה שמסיים כמלך השערים של העונה שעברה עם תרומה של 15.16 נקודות לקבוצתו. עומר אצילי, שהבקיע שמונה שערים מפנדל, יורד למקום רביעי בלבד, כאשר אספרייה וג'ורג'ביץ עוקפים אותו ומסיימים במקומות השני והשלישי, בהתאמה.

תרומה שולית - טבלה 4. עיבוד תמונה, אתר רשמי
תרומה שולית - טבלה 4/אתר רשמי, עיבוד תמונה

***אלכס קרומר הוא פרופסור מן המניין לכלכלת ספורט במחלקה לניהול ספורט באוניברסיטת מולדה, שבנורבגיה. תחומי המחקר שלו כוללים את כלכלת ספורט, ספורט אנאליטיקס, כלכלה התנהגותית, תיאוריה של תחרויות וקבלת החלטות. הוא גם משמש כמרצה אורח במגמה לניהול עסקי ספורט באוניברסיטת בן גוריון בקורס בקבלת החלטות בסביבה תחרותית.

ניתן לעיין במחקרים שלו באתר הבית שלו

***לני לקס הוא סטודנט לכלכלה ומדעי המחשב באוניברסיטה הפתוחה. חובב כלכלת ספורט ואנלטיקה של כדורגל. ניתן ליצור איתו קשר בכתובת המייל: lenlax1@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully