וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דם חם בלבה רותחת: המינוי המפתיע של ג'נארו גאטוזו למאמן מארסיי

30.9.2023 / 12:00

בחסות משפחת המלוכה הסעודית ובתיווך סוכן על ועו"ד אלמוני, מארסיי הזעיקה משוגע עם תעודות למשימת כיבוי אש. אותו ככל הנראה העבריין שעומד בראש האולטראס לא יבהיל, אבל האם יצליח גאטוזו לשקם קבוצה נטולת זהות?

תקציר: אייאקס - מארסיי 3:3/ספורט1

"נגיע לזקריה עם קסדות", חימם ג'נארו גאטוזו את האווירה לפני הגומלין של קבוצתו פיזה בפלייאוף על העלייה לליגה השנייה באיטליה אצל פוג'ה ב-12 ביוני 2016. שחקן העבר עמד על הקווים, ללא קסדה, כאשר בדקה ה-65 בקבוק נזרק מהיציע ופגע בראשו. הבקבוק היה ריק אמנם, אך גאטוזו נדלק, רב עם כל מי שבסביבה והתעמת עם המאמן היריב רוברטו דה זרבי. עוד לפני ששניהם הורחקו, המשטרה מנעה מאוהדי פוג'ה להגיע לספסל של פיזה ואיכשהו השליטה סדר. המשחק חודש ובתוספת הזמן השוותה פיזה והשיגה את הכרטיס האחרון לסרייה B.

שני המאמנים התפייסו מאז ודה זרבי אף חלק שבחים רבים לגאטוזו כאשר האחרון עבד בנאפולי ("הוא חידש את הקבוצה; יש לו יכולת נפלאה להחיות מועדון ולהזריק מוטיבציה"). אבל גם כשהוא מצליח בברייטון ונחשב לאחד המאמנים המוערכים באירופה, דה זרבי זוכר את אירועי זקריה. "את ההפסד הזה לא אשכח, הוא צרוב בתוכי", העיד לפני כמה חודשים. "גאטוזו ידע בדיוק מה הוא עושה. פגע בו בקבוק ריק! זה כמובן לא היה צריך לקרות, אבל היה טירוף, כל העיר רצתה שנעלה. רינו ואני, שנינו עם דם חם. אני לא מצליח להשתחרר מהרגע הזה".

עכשיו מביא גאטוזו את הדם החם שלו אל הלבה הרותחת ממילא של מארסיי, כשהציפייה ממנו היא להיות "הכבאי", במהלך שלא היה הבחירה הראשונה של אף אחד מהצדדים וכשברקע תכנונים לקראת העתיד הסעודי של המועדון עם זינדין זידאן בראש. והבכורה של האיטלקי בסטאד ולודרום - כמה סמלי - תהיה מול ברייטון של דה זרבי בליגה האירופית ביום חמישי. דם ואש ותמרות עשן.

רוברטו דה זרבי לצד ג'נארו גאטוזו, דצמבר 2017. CARLO HERMANN/AFP, GettyImages
הספיקו להתפייס, אבל הזיכרון נותר. רוברטו דה זרבי עם ג'נארו גאטוזו/GettyImages, CARLO HERMANN/AFP

גאטוזו אמור היה לחתום בכלל בליון. לורן בלאן פוטר וז'ורז'ה מנדש הבטיח לסייע לאור קשריו המצוינים עם הבעלים ג'ון טקסטור ו"לפצות" על מכירת בראדלי ברקולה לפריז סן ז'רמן. הכיוון היה ג'ולן לופטגי, אבל הבאסקי העדיף לחכות להצעות מאנגליה ולכן מנדש הציע לקוח נוסף שלו: גאטוזו. טקסטור כבר הסכים, אך לחץ האוהדים גרם לו לסגת והוא בחר בסופו של דבר באלוף עולם איטלקי אחר, לו עבר כשחקן ליוןן: פאביו גרוסו.

אבל גאטוזו, שלא עבד מאז פיטוריו מוולנסיה בינואר, לא התייאש. הוא סימן כבר את צרפת כיעד הבא שלו וידע שמנדש יסדר. התהליך היה דומה גם במארסיי, שחיפשה מאמן אחרי ההימלטות של מרסלינו. מגן העבר ז'אק אברדונאדו שימש כמאמן זמני ב-3:3 מול אייאקס וגם בתבוסה בקלאסיקו בפריז, שבעקבותיה הואצו החיפושים. הפייבוריט היה זידאן שסירב להגיע במבנה הנוכחי של המועדון (דיווחים שיסכים להצטרף אם וכאשר הסעודים ירכשו את מארסיי מידי פרנק מקורט), כריסטוף גאלטייה נפסל לאור ההסתבכויות האחרונות וזיכרון הטרי כמאמן היריבות ניס ופ.ס.ז', וכך השתחל לאירוע הסוכן מנדש.

בתקופת כהונתו של פאבלו לונגוריה כנשיא המועדון, הוא החתים לא פחות מ-92 שחקנים. אף לא אחד מהם היה של מנדש. לסוכן הפורטוגלי לא הייתה דריסת רגל במארסיי, בניגוד למשל לסגל של פ.ס.ז', שם יש לו שישה שחקנים שמתוכם ארבעה הצטרפו בקיץ האחרון (פרט לברקולה, גם מנואל אוגרטה, גונסאלו ראמוס ומרקו אסנסיו). פה הוא זיהה הזדמנות ובנה ציר עוקף לונגוריה יחד עם עו"ד אלמוני בשם קייסי גרין, שהחל להיות מעורב יותר ויותר בנעשה במארסיי בזכות קרבתו למשפחת המלוכה הסעודית שכאמור מנסה כבר חודשים להשתלט על המועדון.

אז לונגוריה, שגילה כי חל פיחות משמעותי במעמדו למרות עמידתו האיתנה מול האולטראס והישארותו בתפקיד הנשיא, נשלח לעבוד מול מנדש וגרין. גם הוא רצה קודם את לופטגי, אבל הבין שזה לא יקרה ונענה לאופציה השנייה של הסוכן הפורטוגלי: גאטוזו. לאו דווקא השם שאוהדי מארסיי ציפו שינחת בוולודרום.

עוד בוואלה!

איזה ראש יעוף קודם? המאבק האלים של האולטראס מאיים על מארסיי

לכתבה המלאה
הסוכן ז'ורז'ה מנדש במשחק של וולבס. GettyImages
מקבל דריסת רגל במודון חדש. ז'ורז'ה מנדש/GettyImages

"יש לי ביטחון מלא בג'נארו, הוא האיש המתאים לתפקיד", הסביר לונגוריה במסיבת העיתונאים להצגת המאמן החדש. "הוא לקח מועדונים באיטליה ברגעים קשים במהלך עונה ותמיד שיפר את המצב. יש לו מומחיות ככבאי. הוא יכניס אנרגיה, אופי וייתן ביטחון לשחקנים".

זו התקווה העיקרית של מארסיי: שגאטוזו יצליח לגבש זהות לקבוצה, ישנה מומנטום וישאיר תשתית טובה להמשך. הוא חתם לעונה אחת עם אופציה להארכה במקרה שיסיים בין ארבע הראשונות בטבלה, כשההסתמכות היא על התקופות שלו בנאפולי ומילאן. לשתיהן הוזעק בעיצומו של משבר, ידע לייצב את השורות והשאיר שלד טוב שסייע לסטפנו פיולי וללוצ'אנו ספאלטי, בהתאמה, לקחת אליפויות לאחר מכן.

בנוסף, הוא בטח לא ייבהל מראשיד זרואל והאולטראס שלו. הרי מדובר במשוגע עם תעודות. מאז הנגיחה בג'ו ג'ורדן בשלהי הקריירה כשחקן, הוא הספיק להתמודד כמאמן עם בוסים קריזיונרים בסיון ופאלרמו, שרד בלי כסף באופי כרתים והרביץ לעוזר שלו בפיזה. הוא בדרך כלל פורח בכאוס, גם אם ללא הצלחות גדולות כמו בימיו כקשר מילאן ונבחרת איטליה.

"גאטוזו השחקן וגאטוזו המאמן הם שני אנשים שונים לגמרי", הגיב המאמן החדש בערב הצגתו להשוואה שמלווה אותו במשך עשור על הקווים. "זכיתי למעט מאוד שבחים בקריירת האימון כי לכולם יושב בראש גאטוזו השחקן. אני לא מחשיב את עצמי לקשוח, אני אדם ישיר ופתוח. היו לי מעט מאוד בעיות עם שחקנים".

בהקשר הזה, הצרפתים הזכירו את מקרה טיימואה בקאיוקו, איתו התעמת במילאן לפני כארבע שנים. הקשר האחורי התעכב אז כאשר התבקש על ידי המאמן לקום להתחמם במשחק מול בולוניה, וגאטוזו רתח בריאיון בסיום: "כל אחד יכול להעליב אותי, אבל אחר כך ניישב את זה בארבע עיניים. נסגור את זה בחדר ההלבשה. שם אני יכול להשתמש בפה שלי, בניגוד לכאן בטלוויזיה". אפשר רק לחכות לתקרית הראשונה בצרפת.

ג'נארו גאטוזו מאמן מארסיי עם נשיא המועדון פאבלו לונגוריה. NICOLAS TUCAT/AFP, GettyImages
לא היו הבחירה הראשונה איש של רעהו. ג'נארו גאטוזו עם פאבלו לונגוריה/GettyImages, NICOLAS TUCAT/AFP

גאטוזו הגיע עם צוות מקצועי שלם למדינה החמישית בה הוא מאמן, ובשיחה הראשונה עם השחקנים פנה אליהם באיטלקית וספרדית כשהמאמן הזמני אברדונאדו משמש כמתורגמן. "נילחם יחד עד המוות", הבהיר להם, החל בהכנות למשחק הליגה במונאקו הערב (שבת, 22:00) ולאחר מכן נשאר לישון במתחם האימונים.

המטרה הראשונית היא כאמור לייצר זהות. מארסיי אמנם לא הצליחה להטריד את פ.ס.ז' בעונה שעברה ואפילו איבדה את המקום השני והכרטיס לליגת האלופות ללאנס, אבל היה לה קפטן בעל אמירה בדמות דימיטרי פאייה ושני שחקנים דומיננטיים כמו מתאו גנדוזי ואלכסיס סאנצ'ס. היו מנהיגים. בסגל הנוכחי, למרות מסע רכש נרחב, אין דמויות כאלה. יש הרבה יותר רכות מאשר קשיחות.

המאמן האיטלקי הראשון של מארסיי מאז ג'וזפה זיליצי ב-1958, ינסה להפיק יותר מחבורת הוותיקים שמכירה אותו מהסרייה A. את ז'ורדן ורטו ניסה להביא מפיורנטינה כשאימן את נאפולי וגם את חואקין קוראה רצה כשהארגנטינאי שיחק בלאציו. גם פאו לופס, ז'ופרה קונדוגביה ופייר אמריק אובמיאנג עברו בסרייה A ומודעים היטב לשלל צבעיו של גאטוזו.

האם הם יסייעו למאמן לצלוח את משימת הכיבוי, או שבמארסיי יגלו שרק הוסיפו שמן למדורה?

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully