וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי מאבק ארוך: ביהמ"ש לזכויות אדם קיבל את הערעור של קסטר סמניה

הרצה הדרום אפריקאית ניהלה מאבק ארוך נגד חוקי הטסטוסטרון מ-2018. האם ספורטאיות היפר-אנדרגוניות יוכלו לחזור להתחרות בריצות ל-400 ו-800 מטרים?

תקציר: הפועל באר שבע - גורניק לנצ'נה/ספורט1

הרצה הדרום אפריקאית, קסטר סמניה, ניצחה בערעור שהגישה נגד התאחדות האתלטיקה העולמית בגין חוקי טסטוסטרון חדשים שנכנסו ב-2018. סמניה בת ה-32 מנהלת מאבקים משפטיים מזה שנים ארוכות, למעשה מאז שזכתה במדליית זהב באליפות העולם בריצה ל-800 מטר.

סמניה היא היפר-אנדרוגנית וככזו רמת הטסטוסטרון בגופה גבוהה בהרבה מאצל מרבית המתחרות האחרות. כבר ב-2009, אחרי מדליית הזהב בברלין, היא נדרשה לבצע "בדיקה מגדרית" והפעילות שלה הופסקה - מה שהציב את התאחדות האתלטיקה הבינלאומית תחת ביקורת נוקבת.

סמניה קיבלה אישור להתחרות בהמשך וזכתה במדליות זהב במשחקים האולימפיים ב-2012 וב-2016, וכן באליפויות העולם ב-2011 וב-2017. אלא שלכל אורך השנים, התנהל דיון לגבי היפראנדרגוניזם והתאחדות האתלטיקה העולמית שינתה את גישתה ותקנותיה כמה פעמים.

קסטר סמניה, רצה דרום אפריקאית. Andy Lyons, GettyImages
ניצחון חשוב, גם למען העתיד. סמניה/GettyImages, Andy Lyons

ב-2017 הגישה התאחדות האתלטיקה העולמית ראיות ל-CAS (בין הדין לבוררות בספורט) בנוגע להשפעת טסטוסטרון בנשים על ביצועים ספורטיביים. שנה לאחר מכן הוחלט שעל נשים היפר-אנדרוגניות ייאסר להשתתף בריצות למרחקים בינוניים (400, 800 ו-1,500 מטר) - או שלחילופין הן יעברו טיפולים שיורידו את רמת הטסטוסטרון בגופן.

ב-2019 סמניה התראיינה, סיפרה על סבל מתמשך כתוצאה מהטיפולים ואמרה: "אם לא אוכל לרוץ 800 מטר, לא ארוץ בכלל. המאבק הזה הרס אותי מנטלית ופיזית. אם אני צריכה להשוות את חיי לכאלו של מישהו אחר, זה יהיה ישו. צולבים אותי, קוראים לי בשמות, אבל אני חושבת שהגעתי לעולם מסיבה מסוימת".

סמניה לא ויתרה על המאבק והגישה ערעור נגד התקנות של התאחדות האתלטיקה העולמית. היום בית המשפט האירופי לזכויות אדם קיבל את הערעור שלה ברוב קולות ופסק שהיא הופלתה לרעה. המשך כמובן יבוא והפסיקה הזו תשפיע על עתיד האתלטיקה הקלה.

באולימפיאדת טוקיו 2020 (שנערכה ב-2021 בגלל הקורונה) שש רצות, כולן אפריקאיות, נאלצו לוותר על השתתפותן בתחרויות הריצה ל-400 ו-800 מטר בגלל שרמת הטסטוסטרון בגופן גבוהה מהמותר. כריסטין אמבומה עליה נאסר להשתתף ב-400 מטר, השתתפה ב-200 מטר וזכתה במדליית כסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully