וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרך הכי מקורית להפוך מאגדה לבוגד: מריו פרננדס הדהים את רוסיה

14.7.2023 / 18:40

המגן הברזילאי המתאזרח, שבילה עשור שלם בצסק"א מוסקבה ונחשב לעילוי, השתחרר מחוזהו כמחווה של רצון טוב מצד המועדון אחרי ששקל פרישה מכדורגל - רק כדי לדרוש תשלום על חזרתו. כאשר המועדון ההמום סירב, הוא עשה את דרכו ליריבה זניט

מחוץ לקווים, 13.7/צילום: אולפן וואלה!. עריכת וידאו: זיו שטיינר

סיפורי בגידה רבים נרשמו לאורך השנים בכדורגל העולמי, אבל תסריט הזוי כזה עוד לא היה. הדרך בה בחר מריו פרננדס להפוך תוך רגע מאגדה נצחית לנוכל עלוב בעיני אוהדי צסק"א מוסקבה היא באמת חסרת תקדים, גם אם כוונותיו בתחילת הדרך היו תמימות לכאורה. והסיפור הזה מתחיל לפני יותר משנה, במאי 2022, כאשר המגן הברזילאי הודיע להנהלת המועדון הרוסי על רצונו לפרוש מכדורגל.
הוא בדיוק השלים עשור במדים האדומים-כחולים, ומעטים זכו להערכה גדולה ממנו. ביציעים התאהבו בו ממבט ראשון, בזכות שילוב של יכולת ואופי. על המגרש, הוא בלט בכישוריו גם בעידן בו נהרו כוכבים גדולים לכסף שנשפך כמים בליגה הרוסית, כולל סמואל אטו, רוברטו קרלוס, הולק, אקסל ויטסל ומתיו ולבואנה. במולדתו, כונה פרננדס בזמנו "לוסיו החדש", אבל עבר במהרה הסבה ממרכז ההגנה לאגף, והפך למגן ימני תוקף אדיר, שעשה עבודה בשקט תעשייתי, ביעילות וביציבות מזהירה. הוא אמנם לא למד רוסית כמו שצריך, וכמעט ולא דיבר עם התקשורת, אך אי אפשר היה לפקפק במחוייבותו ובמקצוענותו.

הוא היה המודל לחיקוי, ואי אפשר להגזים בהערכת תרומתו ל-3 האליפויות בהן זכתה צסק"א ב-4 עונותיו הראשונות בקבוצה - ב-2013, ב-2014, וגם ב-2016 לצידו של ביברס נאתכו ששלח אליו מאות של מסירות ממרכז המגרש ימינה במהלך 4 השנים המשותפות במוסקבה. ההבנה בין השניים היתה קרובה לשלמות - הקשר הישראלי ידע לזהות את הדהירות של הברזילאי קדימה אפילו בלי להסתכל לכיוונו, כי התיאום הלך והשתכלל.

ביברס נאתכו מול מריו פרננדס. GettyImages
ההבנה בין השניים הייתה קרובה לשלמות. פרננדס ונאתכו במדי צסק"א/GettyImages

נאתכו עזב ב-2018, וכך גם האחרים במועדון שהתאפיין בעשור הקודם ביציבות בסגל. אפילו סרגיי איגנשביץ' והאחים ברזוצקי תלו את הנעליים. רק השוער איגור אקינפייב ופרננדס התמידו והמשיכו, ועל הדרך דחו את כל ההצעות לעבור. והרי היו לפרננדס הצעות מפתות להרוויח שכר נאה יותר, אבל הוא דחה את כולן, וגם צסק"א לא הסכימה לשחרר את הנכס שלה.

הוא כבר היה סוג של שחקן בית, ואפילו החזיק בדרכון רוסי - ההתאזרחות איפשרה לו לשחק במדי המארחת במונדיאל 2018, והוא היה לדעת רבים השחקן הבולט ביותר שלה בטורניר. פרננדס אפילו כבש את שער השיוויון הדרמטי בהארכה ברבע הגמר מול קרואטיה כדי לקבוע 2:2 ולגרור את ההתמודדות לפנדלים. את הבעיטה שלו בדו קרב הוא דווקא החמיץ, אך איש לא כעס עליו, ועבור אוהדי צסק"א הוא היה מקור לגאווה עצומה בטורניר, לצד אקינפייב ואיגנשביץ'. בספטמבר 2021, כאשר בחר לעזוב את הנבחרת, הוא הדגיש כי יעדיף להתרכז אך ורק בקבוצתו. הוא בדיוק האריך את חוזהו בצסק"א עד קיץ 2024, ורצה להימנע מפציעות מיותרות.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מריו פרננדס. Epsilon, GettyImages
"בגד" גם בברזיל/GettyImages, Epsilon

כאשר שחקן כה אגדי ומיוחד מודיע על רצונו לתלות את הנעליים, כולם במועדון מקבלים זאת ברצינות המתבקשת. "אני תשוש פיזית ומנטלית, ורוצה להקדיש הרבה יותר זמני למשפחתי", הסביר פרננדס במאי 2022, והדגיש כי אישתו היתה אמורה ללדת בספטמבר. הוא רצה לבטל את שארית חוזהו, אבל אנשי צסק"א הצליחו לשכנע אותו לקחת פסק זמן במקום. למרות הכחשותיו של הברזילאי, הם חשדו גם כי המצב הפוליטי שנוצר אחרי פלישת הצבא הרוסי לאוקראינה בפברואר 2022 השפיע על החלטתו. היתה תקווה כי פוטין אולי יפסיק להשתגע, ואז יהיה קל יותר להחזיר את פרננדס לעניינים - הרי אין לנשיא צסק"א יבגני גינר שום שליטה על הצמרת הפוליטית. השיחות היו מועילות, ונקבע כי פרננדס ייצא לחופשה עד סוף 2022 - ואז ייבחנו הדברים מחדש.

ואכן, בדצמבר האחרון חלה התפתחות, אם כי לא מהסוג הרצוי מבחינת צסק"א. אחרי יותר מחצי שנה מחוץ לכדורגל, הודיע פרננדס כי הוא מעוניין להצטרף לאינטרנסיונל מפורטו אלגרה, היריבה העירונית המושבעת של גרמיו בה גדל וממנה הגיע לצסק"א. גם הפעם קיבלו אנשי צסק"א את רצונו בהבנה ובכבוד. בתקשורת דווח כי מדובר בהשאלה, אבל בפועל הוחלט מאחורי הקלעים לבטל את חוזהו של פרננדס כליל, מאחר והדגיש שהוא רוצה לשחק אך ורק במולדת. הוא הצטרף, אם כך, לאינטר כשחקן חופשי - גם אם הדבר לא נחשף לאוהדים, בוודאי לא ברוסיה. התנאי היחיד, המובן מאליו, היה לא לחזור לקבוצה אחרת ברוסיה - ואיש לא העלה בדעתו שדבר כזה יכול לקרות. האמון בין הצדדים היה מוחלט.

בסוף ינואר שיחק פרננדס לראשונה במדים האדומים של אינטר בליגת גאושו המחוזית, אבל צבר רק 5 משחקים עד שהיחסים עם המועדון עלו על שרטון, והוא בחר לעזוב בטריקת דלת. בשלב זה, השיבה לרוסיה דווקא כן חזרה להיות רלוונטית לפתע, והמגעים עם צסק"א חודשו, וב-22 ביוני הודיע הנשיא גינר חגיגית: "מריו חוזר". בדיווחים בתקשורת הרוסית על האירוע צוין כי חוזהו עם צסק"א תקף עד קיץ 2024, בלי לדעת שהוא בוטל - ואז התברר כי זו סוגיה מהותית, כי אינטרנסיונל דרשה תשלום של 365 אלף יורו כדי לשחרר את השחקן.

מריו פרננדס. Epsilon, GettyImages
בזניט ניצלו הזדמנות נדירה להחתים את הסמל הגדול של היריבה/GettyImages, Epsilon

נסו לדמיין לעצמכם את תגובת ראשי צסק"א כאשר שמעו על חוצפה כזו. לשלם די העברה על שחקן ששוחרר מחוזהו כמחווה של רצון טוב? יש גבול לכל דבר. פרננדס קיבל הודעה מפורשת לפיה הוא רצוי מאוד בקבוצה, אבל צריך לסדר קודם את העניינים בעצמו בעזרת סוכניו, ולשלם את הסכומים הנדרשים אם צריך. בתגובה, הוא פשוט הלך לזניט שהסכימה בשמחה להעביר למועדון הברזילאי את הסכום שנתפס בעיניה זניח. ראשי זניט, ששייכת לקונצרן הממשלתי גזפרום, כלומר משמשת בפועל כשלוחת המשטר הרצחני של פוטין, הופתעו אף הם לגלות כי חוזהו של פרננדס בצסק"א כבר לא קיים. במצב כזה, הם לא ראו פסול בלנצל הזדמנות נדירה וחריגה להחתים את הסמל הגדול של היריבה מהצמרת.

כאן יש להדגיש כי באופן היסטורי קיימים יחסים תקינים מאוד בין שני המועדונים, וגם בין מחנות האוהדים. ביציעי זניט שונאים את ספרטק מוסקבה ואת דינאמו מוסקבה, אך לא סולדים מצסק"א שנתפסת כיריבה ספורטיבית נטו, ללא דם רע בין הקבוצות. גם אוהדי צסק"א לא שמחים אמנם לראות את זניט זוכה ב-4 אליפויות רצופות, אך יעדיפו אותה תמיד על פני ספרטק. גם ההנהלות נזהרו לא להפתיע זו את זו, ולא לגנוב שחקנים זו מזו - עד עכשיו. הצעד של זניט הוא חריג בכל קנה מידה, והוא נעשה עם השחקן שנשבע אינספור פעמים בעבר בנאמנותו המוחלטת למדים האדומים-כחולים של צסק"א. ההפתעה היתה כה גדולה שאפילו אנדריי ארשבין נדהם: "התקשרו אלי ושאלו אם זניט מחתימה את פרננדס. אין בזה הגיון, אז אמרתי שמדובר בשטויות, אבל התברר שזה נכון. אני בשוק".

לגבי רמת המוסר של גזפרום לא יכולות להיות ספקות בימים אלה, בעוד המלחמה נגד אוקראינה נמשכת כבר יותר משנה. המאמן סרגיי סמאק, אגב יליד אוקראינה, הגיב בפשטות: "צסק"א ויתרה על זכות הראשונים שהיתה לה על השחקן, ורק לאחר מכן פתחנו במגעים איתו. הכל תקין". ואולם, ההתנהלות של פרננדס לא פחות ממדהימה - במקום לשלם קצת מכיסו ולהגיד תודה לאנשים שסמכו עליו בעיניים עצומות, הוא בחר לזרוק לפח מורשת בת עשור במועדון שאהב אותו, על מנת להעשיר את חשבון הבנק שלו ישירות מכספי המשטר הפוטיניסטי האפל.

מריו פרננדס שחקן נבחרת רוסיה. רויטרס
יפגוש את צסק"א במדי זניט כבר בשבת?/רויטרס

"זו בגידה. לכל אחד יש עקרונות משלו, אבל את הצעד הזה אני פשוט לא יכול להבין", אמר סרגיי בלחנין, מאמן רוסטוב לשעבר - וברוסיה יש קונצנזוס כי הוא צודק. גם הצאר אלכסנדר מוסטובוי, אגדת ספרטק, מזדהה לחלוטין עם צסק"א במצב שנוצר: "אני בהלם מוחלט. למריו פרננדס אין נשמה. זו התנהלות שפלה מצידו, הוא ירק בפניהם של אנשי צסק"א ואוהדיה. לדעתי הוא לא יצטרך להחמיץ את המשחקים מול צסק"א, כי צפויה לו קבלת פנים קשה במיוחד".

האמנם? כבר בשבת יתקיים סופרקאפ בין השתיים, ועד אז צפוי פרננדס להגיע לשורות זניט ולחתום על חוזה לשנתיים - אלא אם יפנים את עוצמת המחדל ויתחרט. ואז, הוא עוד עשוי לערוך את הבכורה מול האקסית, בה נחשב עד לפני מספר ימים לאחד השחקנים הגדולים והנערצים בהיסטוריה, וכעת הפך לדמות הכי שנואה אי פעם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully