וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תקראו לו "מאמן": פפ גווארדיולה הוא בכלל יזם

עופר נידם, טור אורח

19.6.2023 / 11:49

12 שנה לקח לפפ גווארדיולה לזכות שוב בליגת האלופות. אפשר לתת את הקרדיט לכסף הגדול של מנצ'סטר סיטי, או לכוכבי על שנקנו בכסף הזה, אבל קודם כל לאיש מקצוע עם נשמה של איש עסקים

פפ גווארדיולה, מנג'ר מנצ'סטר סיטי במצעד הזכייה בליגת האלופות. PAUL ELLIS, GettyImages
יש לו אפילו סיגר של יזם/GettyImages, PAUL ELLIS

במהלך המסע שלו בעולם הכדורגל, פפ גווארדיולה הביא עמו 4 תכונות שמאפיינות יזם מצליח. התכונות האלה, בתוספת כישרון (וכמובן מעט מזל), הן שנשאו אותו אל הזכייה השלישית בליגת האלופות כמאמן.

רעב בלתי נגמר

עוד לפני הזכייה אתמול, רשימת התארים של גוארדיולה היא בלתי נגמרת: 2 זכיות בליגת האלופות, 3 זכיות באליפות ספרד, 3 זכיות באליפות גרמניה, 5 זכויות באליפות אנגליה והרשימה עוד ארוכה... (וזה עוד מבלי להזכיר את התארים שלו כשחקן). מרבית האנשים שהיו זוכים בעשירית ממה שהמאמן הספרדי השיג, היו נשענים לאחור בהנאה ומתרפקים על ההצלחה, אבל לא פפ. כי גוארדיולה לא הסתפק באולימפוס. אחרי הזכייה עם ברצלונה ב2011, שנחשבת אולי לקבוצה הגדולה בהיסטוריה, הוא חיפש אתגר חדש. רצה הגורל והאתגר החדש שלו דרש ממנו 12 שנה של ניסיונות ואכזבות.

היכולת לקום מהקרשים

הסטטיסטיקה מראה ש-90% מהסטארט-אפים נכשלים. היא גם מראה שחלק גדול מהיזמים והממציאים הגדולים, "נפלו" כמה פעמים עד שהצליחו "להביא את המכה". ומי כמו גוארדיולה יודע מה זה לקום וליפול. אחרי ברצלונה, הוא הגיע לבאריין מינכן. למרות שבאריין שלו הייתה מכונת התקפה משומנת הוא לא הצליח לזכות עמה בתואר הנכסף של ליגת האלופות. אז הוא הגיע לסיטי, וכיאה לגווארדיולה, הכדורגל היה מרהיב אך בליגת האלופות הוא לא הפסיק לחוות אכזבות כואבות. השיא היה כמובן ההפסד בגמר לפני שנתיים וההדחה הכואבת בשנה שעברה מול ריאל מדריד, כאשר סיטי רחוקה כמה דקות מעלייה לגמר, אך מתפרקת לחלוטין בסיום המשחק, נותנת לריאל להשוות ומודחת בהארכה. גואדיולה לא נתן לאכזבות לעצור אותו, כי יש לו חזון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
סטיב ג'ובס באירוע ההכרזה על האייפון הראשון, 2007. GettyImages
חזון הוא שם המשחק. סטיב ג'ובס/GettyImages

חזון

מתומס אדיסון, עד סטיב ג'ובס, לכל היזמים והממציאים הגדולים היה חזון, שהניע אותם לפעול ולממש את היצירתיות והכישרון שלהם. ובכדורגל, אמרתם חזון, אמרתם גוארדיולה. אם אתם אוהבים כדורגל, וודאי שמעתם על ה "טיקי-טאקה". משחק המסירות המרהיב שגוארדיולה הנחיל לברצלונה הגדולה של מסי, צ'אבי ואינייסטה (אגב, גואדריולה עצמו תיעב את המונח, בטענה שלהחזיק סתם בכדור זה לא מטרה בפני עצמה). הפילוסופיה הזו של משחק מסירות התקפי, לחץ על כל המגרש ומחויבות להחזקת כדור בכדי ליצור מצבי הבקעה, מלווה את גוארדיולה בכל קבוצה אליה הוא מגיע. היא שהופכת את הכדורגל שהקבוצות שלו משחקות לכל כך אטרקטיבי. הפרפקציוניזם הזה, הדבקות בחזון, הם שהובילו אותו לזכייה הנכספת, ולשליטה מוחלטת בליגה האנגלית עם 5 זכיות באליפות ב-6 השנים האחרונות.

צוות מנצח

זה מצוין אם יש לכם רעב, יכולת לקום מהקרשים וחזון, אבל אי אפשר לעשות הכול לבד. בתור יזמים אתם חייבים מסביבכם צוות מנצח. מעצב מוכשר, איש שיווק שיקדם את המוצר שלכם, מתכנתים ומהנדסים יצירתיים, אנשי פיננסים אחראיים וכו'.

גם גווארדיולה בנה לעצמו צוות מנצח. זה לא מקרי ש-10 מתוך 11 השחקנים שפתחו אתמול בהרכב של סיטי, הגיעו לקבוצה בעידן של גוארדיולה. ב-6 השנים שלו בסיטי, גוארדיולה דאג לבנות צוות מנצח כאשר משנה לשנה, הוא דאג לחזק כל עמדה שנתפסה אצלו כ"חלשה". רק בעונה האחרונה, סיטי השקיעה סכום עתק של 60 מיליון אירו (שדווקא נחשב באופן יחסי מחיר מציאה) בכדי להביא את ארלינג הלאנד, שלא הפסיק להבקיע בליגת האלופות ( 12) ובליגה האנגלית ( 36), ואף הוכתר לשחקן העונה באנגליה.

אחד המאמנים הגדולים בהיסטוריה מול אחד היזמים הגדולים בהיסטוריה

במידה מסוימת, פפ גווארדיולה מזכיר לי קצת את אילון מאסק. במקרה של שניהם, אפשר להתווכח על האופי, אפשר לאהוב או לאהוב, אבל אי אפשר להתווכח עם הרעב, התשוקה, היכולת והגאונות, וכמובן, ההצלחה. כמו פפ, גם אילון מאסק נחל הצלחה כבר בתחילת הדרך (מישהו זוכר בכלל שבסוף שנות ה-90 הוא הקים את X.com שהפכה בהמשך לPayPal-?!). למרות ההצלחה, הרעב של אילון מאסק לא יודע שובע. וכמו שלפפ יש חזון, הכולל קידום כדורגל אטרקטיבי, גם למאסק יש חזון שמוביל אותו. נכון, מדובר בחזון שונה במקצת הכולל קידום של טכנולוגיה ויישוב המאדים אבל העיקרון דומה: לא עוצרים להתבשם מהישג גדול ככל שיהיה, אלא ממשיכים ליעד הבא, כאשר החזון הוא שמוביל את הדרך. וכפי שאילון מאסק בעצמו הוא מהנדס מבריק, גם פפ גוארדיולה היה שחקן כדורגל גדול.

אילון מאסק באירוע יום המשקיעים של טסלה ב-1 במרץ 2023. טסלה,
יש דמיון? מאסק/טסלה

אתם יכולים שלא לאהוב כדורגל, אתם יכולים שלא לאהוב את גוארדיולה, ואתם גם יכולים לטעון שהיה לו המון מזל בגמר...אבל אתם לא יכולים לטעון שלא הגיע ליזם הזה להגיע סוף סוף לאקזיט המיוחל, לאחר 12 שנים של עבודה קשה.

הכותב הוא יזם, מהנדס אווירודינמיקה מייסד ומנכ"ל דאסמיט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully