וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גמר ליגת האלופות? נסו "גמר ליגת ההונאות"

רן רינקר ועומר רן, טור אורח

6.6.2023 / 13:41

מאות אלפי בני אדם מנסים מדי שנה לרכוש כרטיס למשחק החשוב מכולם, גמר ליגת האלופות. פרק הזמן הקצר והביקוש הגבוה מהווים קרקע פוריה למבצעי הונאות שרק רוצים לגזול את כספכם - כך תוודאו שלא עובדים עליכם

ארלינג הולאנד, מנצ'סטר סיטי, עם הגביע האנגלי 2023. רויטרס
כמה תשלמו כדי לראות אותו ביציע? הרבה, רק לא בטוח שתראו אותו. ארלינג הולאנד/רויטרס

גמר ליגת האלופות, רגע השיא של השנה עבור מיליוני חובבי כדורגל בכל העולם, הוא ללא ספק אחת מחגיגות הספורט המרהיבות הקיימות היום. מי שעוד אוהבים את הגמר הם לא מעט האקרים, נוכלים וגנבים ברחבי העולם שמבחינתם מדובר בהזדמנות פז לעשיית רווח מהיר, גבוה, וקל יחסית על חשבון מעריצי כדורגל תמימים.

קחו למשל את ההתרגשות שבה נמצאים בימים אלו אוהדים מבריטניה ואיטליה, שכל רצונם הוא להגיע לאיסטנבול כדי לצפות במנצ'סטר סיטי ואינטר נאבקות על תואר "אלופת אירופה". חברת Forter המתמחה בזיהוי ומניעת הונאות סחר מקוון, הצליחה לזהות מספר טרנדים מעניינים בדפוס הקניות של האוהדים. לדוגמא, אוהדים מפחדים "לנחס" את קבוצתם וכך נוצר מצב שלמרות יתרון של 0:3 בדקה ה-75, אוהדי מנצ'סטר סיטי המתינו עד לסיום המשחק לפני שהחלו בקניית והזמנת מלונות וטיסות למשחק הגמר. אותם האוהדים אשר עטים בן רגע על אתרי הכרטיסים, מבלי לבדוק את רמת אמינותם, הופכים לטרף קל עבור האקרים. התנהגות נוספת לה אנו עדים היא ירידה מסיבית בכמות הקניות ברשת בזמן המשחק. בחצי הגמר האחרון, תושבי מנצ'סטר ומילאנו הפסיקו במשך שעות המשחק לבצע קניות ברשת (כאשר נרשמה בשתי הערים ירידה בשיעור של 30%).

העובדה שעולם הספורט מהווה קרקע פורייה להונאות ברשת, הובילה לכך שלא מעט חברות פונות לסיוע ותמיכה מצד חברות שיסייעו להן להגן על מוצרי החברה והצרכנים. אחת מהחברות אליהן פונים העסקים היא חברת Forter, המספקת שירות עבור אתרי מכירת הכרטיסים ואתרי התיירות הגדולים בעולם. במסגרת זאת, החברה צופה בשנים האחרונות, בלא מעט אירועי קיצון הקשורים לעולם הכדורגל בכלל וליגת האלופות בפרט.

המרוויחה הגדולה מגמר ליגת האלופות היא כמובן המדינה המארחת, במקרה זה טורקיה. בעוד שאיסטנבול (העיר המארחת) היא יעד תיירותי מבוקש גם כך, ב-Forter זיהינו כי מי שעוד יהנו לא מעט מהכנסות מהאוהדים הן אנטליה וערים נוספות בטורקיה, אשר במשך סוף השבוע של הגמר יהנו מתנועה ענפה של תיירים שלא הצליחו להסתדר עם כרטיס לאיסטנבול ויאלצו להעביר את זמנם בערים אחרות עד לגמר.

מפת חום איסטנבול. יחצ,
מפת חום איסטנבול/יחצ

ניקח לדוגמה את מפת החום שכאן למעלה, המתארת את הטיסות היוצאות לטורקיה ב-3 הימים שמובילים לגמר, כולל יום הגמר, מכל רחבי אירופה. כפי שניתן לראות בבירור, בריטניה ואיטליה משאירות את יתר המדינות מאחור, כצפוי. אך מה שבולט במיוחד הוא הפער העצום בין בריטניה לאיטליה בכמות הטיסות, פער שמעיד בעיקר על האמונה של הבריטים שמנצ'סטר סיטי היא זו שתניף את הגביע בסיום המשחק והם מצידם יבואו לתת את הטון במגרש. ואפשר כמובן להסתכל על הזווית הישראלית: אלפי ישראלים הולכים להגיע לגמר ליגת האלופות. כפי שניתן לראות במפה, הישראלים כמו תמיד עטים על הכרטיסים - ולא משנה המחיר.

אך כפי שציינו, בכל אירוע משמעותי שכזה יש לא מעט חורשי רעות שירצו לגזול את כספם של אוהדים רבים ככל הניתן. אז ממה צריך להיזהר? טוב ששאלתם. הסיכון המרכזי הוא גנבים שמנצלים את העובדה שיש ביקושים מאד גבוהים לצד מחירים גבוהים, ומשתמשים בכרטיסי אשראי גנובים / חשבונות פייפאל גנובים / ועוד. הגנבים רוכשים כרטיסי טיסה וכרטיסים למשחק תוך שימוש באמצעי התשלום הגנוב, ומציעים את הכרטיס במחיר מוזל. יש סכנה משמעותית שהכרטיסים יבוטלו ואי אפשר יהיה לממש אותם. ההתמודדות צריכה להיות תוך הנחת "אין מתנות חינם": אף אחד לא ימכור במחיר זול מדי בלי סיבה, בעיקר במצב שבו ברור כי כל הכרטיסים יימכרו, ומהר. בהתאם, העלייה שאנחנו רואים באתרים זמניים שאותם גנבים מקימים בכדי למכור את מרכולתם היא דרמטית, בעיקר ברגעים שאחרי חצאי הגמר, כשהביקושים מתפוצצים. אתרים כאלה עשויים להיראות רציניים ולאו דווקא ייראו חובבניים ו/או מלאים בבאגים, אז דרוש משנה זהירות משמעותי, וקניה רק מאתרים מוכרים.

סיכון נוסף הוא נוכלים (להבדיל מגנבים), שגם הם מנצלים את העובדה שאוהדים עטים על הכרטיסים, בכל מחיר ולא משנה מי ואיך ימכור להם אותם. לכן, נוכלים מרשים לעצמם למכור כרטיס יחיד למשחק, למשל, למספר לקוחות שונים, ואותם לקוחות יגיעו לאיסטנבול ויגלו כי הם לא יכולים להיכנס לאצטדיון. חובה לרכוש כרטיס מאתר אמין וידוע, בעל ביקורות מצוינות באינטרנט, ובשאיפה בכלל מהאתר הרשמי, ככל שאפשר. אחרת, כל אוהד יכול למצוא את עצמו תקוע ברחובות איסטנבול, מחוץ לאצטדיון. אותם נוכלים לא בהכרח מוכרים דרך אתרים, אלא עושים גם שימוש בסושיאל מדיה, אם זה דרך טוויטר, רדיט, פייסבוק, טיקטוק, ומה לא. ובכל יום שעובר, במיוחד עם כלי ה-AI שנולדים מדי יום, הסכנה רק גוברת.

רן רינקר הוא מנהל צוות במחלקת אנליטיקה ועומר רן הוא אנליסט ב-Forter

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully