וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הציל יהודים במו גלגליו: פרויקט הנצחה של קק"ל לרוכב האופניים המפורסם

ג'ינו ברטלי, אשר הודות למעמדו הצליח להציל מאות יהודים בזמן השואה והוכר כחסיד אומות עולם, הונצח בסינגל לזכרו ביער חרובית וכעת זכה לסרטון הסברה מיוחד לכבוד פועלו

ג'ינו ברטלי מונצח יער חרובית. יואב לין, אתר רשמי
ג'ינו ברטלי מונצח יער חרובית/אתר רשמי, יואב לין

ג'ינו ברטלי היה אחד מרוכבי האופניים הגדולים בדורו. מעבר להיותו ספורטאי ענק, אישיותו המיוחדת הביאה אותו להציל מאות יהודים איטלקיים בזמן השואה, תוך שהוא משתמש במעמדו כרוכב מפורסם בכדי להעביר מסמכים מזויפים ליהודים. ב-2018 קק"ל הקימה סינגל לזכרו, וכעת משחררת סרטון הסברה שהופק במיוחד כדי להנציח את פועלו.

ברטלי נולד בפירנצה ב-1914. בעברו היה אלוף במרוץ אופני כביש וזכה במרוץ הג'ירו ד'איטליה שלוש פעמים (1936, 1937 ו-1946) ופעמיים בטור דה פראנס (1938 ו-1948). בזכות הישגיו הייחודיים זכה ברטלי לפופולריות רבה והפך לגיבור לאומי של ממש.

לאחר הכיבוש הגרמני של איטליה בספטמבר 1943, ברטלי, שהיה שליח עבור המחתרת האיטלקית, החל למלא תפקיד קריטי בהצלת יהודים בתוך פעילותה של הרשת המחתרתית שקמה ביוזמת הרב נתן קאסוטו, ושבה היו שותפים גם אנשי כנסייה בראשותו של הקרדינל אליה דלה קוסטה. במסגרת אימוניו היה ברטלי רוכב מרחקים עצומים על אופניו, דבר שאיפשר לו להעביר ממקום למקום מסמכים מזויפים. את המסמכים המזויפים ייצרה "מחתרת אסיזי", רשת הצלה נוספת שיזמו אנשי הכנסייה בעיר זו, בנוסף להעברת מסמכים הסתיר משפחה יהודית במרתף ביתו.

ברטלי הלך לעולמו ב-5 במאי 2000, ובשנת 2013 הוכר על ידי יד ושם כחסיד אומות עולם. ב2018, רגע לפני שהתחרות שברטלי היה מזוהה איתה יותר מכל- הג'ירו ד'איטליה, נחתה בישראל, קק"ל חנכה סינגל אופניים מיוחד לזכרו ביער חרובית. כעת, לקראת יום השואה, קרן קימת לישראל הפיקה סרטון מיוחד להנצחתו. הסרטון מחבר בין זכרון השואה, רכיבה על אופניים ועשיית טוב למען הכלל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ג'ינו ברטלי רוכב אופניים איטלקי. Keystone/Hulton Archive, GettyImages
ג'ינו ברטלי רוכב אופניים איטלקי/GettyImages, Keystone/Hulton Archive

אהרון בר, מנהל אגף פדגוגיה, הדרכה ותפעול בקק"ל: "אנו עושים את מרב המאמצים על מנת להנציח את חסידי אומות העולם, שעשו מאמצים עילאיים ובלתי נשכחים לטובת העם היהודי. המעשים שברטלי עשה, במיוחד לאור העובדה שהיה ספורטאי מפורסם בעל שם עולמי, מעוררים השתאות ואנו יותר מגאים על כך שיש סינגל בישראל שנושא את שמו. נזכור ולא נשכח את אלו שסייעו לרבים מהעם היהודי לשרוד את התופת הנוראה מכל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully