וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שיפרין כבר לא בלתי ניתנת לעצירה, הנורבגים פשוט נהדרים השנה"

31.1.2023 / 15:00

טינה מאזה, אחת הגולשות הגדולות בהיסטוריה, מתכוננת לאליפות העולם בסקי אלפיני שתיפתח בשבוע הבא (שידור ישיר ביורוספורט) עם אזהרה לכוכבת העל האמריקאית ("לא דומיננטית כמו פעם") ותחזית למאבק אצל הגברים: "זה יסתכם במאיות השניה"

טינה מאזה. יורוספורט,
לא נרתעת. טינה מאזה/יורוספורט

"אפשר לנצח את שיפרין, היא כבר לא בלתי ניתנת לעצירה", כך מעריכה טינה מאזה, אחת הגולשות הגדולות בהיסטוריה, בראיון לוואלה! ספורט לקראת אליפות העולם בסקי אלפיני, שתפתח בשבוע הבא (שידור ישיר ביורוספורט). השם הגדול בענף כיום היא מיקאלה שיפרין האמריקאית, היא זכתה בסלאלום ארבע אליפויות עולם ברציפות, ויש לה סה"כ שש מדליות זהב באליפויות עולם, שתיים כסף ושלוש ארד. לפני שבוע שברה את שיא הזכיות לנשים בסבב העולמי. אבל למרות היותה הגולשת הטובה בעולם, היא חוותה קטסטרופה באולימפיאדה שנה שעברה, נפסלה פעמיים ולא הצליחה לזכות באף מדליה.

"בתחילת הקריירה שלה אף אחת לא התקרבה אליה. כיום האחרות יכולות לנצח אותה וזה הולך להיות מעניין. היא מועמדת מובילה אבל היא לא דומיננטית כמו שהיא היתה פעם. גם היא טועה לפעמים", מסבירה מאזה. המתחרות הגדולות שלה צפויות להיות השוויצריות קורינה סוטר ולארה גוט-ברהמי, והסלובקית פטרה ולובה. בענף שבו ההבדל בין ניצחון להפסד נמדד לפעמים בשבריר שניה, כל דבר קטן יכול להטות את הכף. "הכל תלוי בפרטים הקטנים: הקו שבחרת, התנועה שעשית עם היד, הזינוק. אלא אם את עושה טעויות גדולות ומפסידה הרבה זמן".

מיקאלה שיפרין גולשת סקי אלפיני. Alain Grosclaude, GettyImages
"גם היא טועה לפעמים". שיפרין/GettyImages, Alain Grosclaude

מאזה (39), שכיום עובדת כפרשנית ביורוספורט, התחילה להתרות בסבב העולמי בגיל 15. אבל באליפויות הגדולות היא התקשתה. "הגלישה אותה גלישה והמתחרות אותן מתחרות, אבל יש הבדל בראש. זאת אליפות העולם, זה השיא של העונה. כולם מתייחסים לזה יותר, יש יותר תקשורת, יותר ספונסרים, לפעמים אנחנו מפעילים על עצמנו יותר מדי לחץ".

אצלה הלחץ השתחרר באליפות העולם ב-2009, כשזכתה במדליית כסף בסלאלום הענק. "הייתי גולשת שלא מצליחה בתחרויות הגדולות. רק כשהייתי בת 26 זה השתנה. בסיבוב הראשון הייתי רק במקום ה-15, אבל בסיבוב השני הצלחתי ליצור פער ענק על כל השאר וסיימתי שניה. זאת היתה הרגשה נהדרת". מאותו רגע היא לא הפסיקה להוכיח שהיא בהחלטת גולשת של תחרויות גדולות. את הקריירה שלה היא סיימה עם ארבע מדליות אולימפיות - שתיים מזהב ושתיים מכסף, ותשע מדליות באליפויות העולם - ארבע זהב וחמש כסף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
טינה מאזה. יורוספורט,
"הייתי גולשת שלא מצליחה בתחרויות הגדולות". מאזה/יורוספורט

בקרב הגברים היא צופה מאבק צמוד בין האלוף האולימפי ומוביל הסבב העולמי מרקו אודרמאט השוויצרי, לבין מספר שתיים בעולם, אלכסנדר קילדה הנורבגי הוותיק, שלמרות כל הישגיו מעולם לא זכה במדליה באליפות העולם. "זה מאבק נהדר, ולדעתי הוא יסתכם במאיות השניה. הנורבגים פשוט נהדרים השנה. ויש גם צעירים שמוסיפים דם חדש", היא אומרת.

היא לא מתגעגעת לתחרויות, אבל כן לאפשרות שניתנה לה פעם לגלוש במהירויות משוגעות במדרון. "כשאת מתחרה מאפשרים לך לגלוש לבד על המסלול, ואז אפשר פשוט לשחרר. היום כשאני גולשת, ואני גולשת הרבה, תמיד יש עוד אנשים. אני מתגעגעת לאפשרות לגלוש באמת מהר. הלוואי והייתי יכולה שוב".

אלכסנדר קילדה גולש סקי אלפיני. Alain Grosclaude, GettyImages
עדיין לא זכה במדליה באליפות העולם. קילדה/GettyImages, Alain Grosclaude

האליפות תתקיים באתרי הסקי המפורסמים קורשבל ומריבל שבאלפים הצרפתיים, בין ה-6-19/2, ותכלול שש תחרויות:

* דאון היל - מלכת התחרויות. מדובר במסלול המהיר ביותר באליפות, כאשר הגולשים עשויים להגיע למהירות של מעל 140 קמ"ש., בזמן שהם מתמודדים עם פניות חדות, קפיצות ושיפועים. כפי שנכתב באתר האליפות - "זאת לא תחרות נטולת סכנה - וזה מה שהופך אותה למפורסמת ביותר מבין ענפי הסקי האלפיני".

* סלאלום - המסלול הקצר והטכני ביותר. המסלול כולל את מספר השערים הגדול ביותר שהגולשים צריכים לעבור בתוכם, מה שדורש מהם טכניקה אדירה. התחרות כוללת שני מקצים במסלולים שונים, כאשר הגולש בעל הזמן המצטבר המהיר ביותר מנצח.

* סלאלום ענק - ענף מאוד פיזי שדורש מהגולשים לשלב מהירות וטכניקה בעודם גולשים מדגל לדגל במסלול הארוך יותר. גם כאן התחרות כוללת שני מקצים במסלולים שונים, כאשר הגולש בעל הזמן המצטבר המהיר ביותר מנצח.

* סופר G - שילוב בין הדאון היל והסלאלום הענק. השערים רחוקים יותר האחד מהשני והגולשים מגיעים למהירות של יותר מ-100 קמ"ש. בניגוד לדאון היל, הם לא זוכים לבצע מקצה אימונים לפני המרוץ - פעם אחת וגמרנו.

* אלפיני משולב: מקצה אחד של מהירות ומקצה שני של סלאלום.

* סקי מקביל: ראש בראש מההזנקה עד קו הסיום (גם ליחידים וגם קבוצתי).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully