וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב בצד אגודל: הדרך הארוכה של אוסקר גלוך לטופ

סוללת מאמנים עם תחומי התמחות שונים, שימוש בטכנולוגיה מתקדמת, עבודה על קואורדינציה והרבה סבלנות. מבט אל הקרביים של בית הגידול של רד בול זלצבורג והסבר: מה כל כך צד את עיניהם של ראשי המועדון? רמז: זה לא הדריבל

הביצועים של אוסקר גלוך בהופעת הבכורה הלא רשמית במדי רד בול זלצבורג/מתוך יוטיוב

שחקן בגילו של אוסקר גלוך, שיוצא למועדון אירופאי בגיל כה צעיר, מעלה שאלות רבות, במיוחד כשאנו יודעים שהיה מחוזר על ידי מועדונים מובילים באירופה.

כדי לעמוד על טיבו של גלוך והפוטנציאל הגלום בו, צריכים ללכת לאחור. השוויתי בין מה שמאמניו אומרים עליו לבין התיאור של שחקנים שנחשבים לעילויים, על פי תפישה של מדעי האימון לגבי איתור, מיון וטיפוח הכישרון.

יש גם לעמוד על יתרונותיו וחסרונותיו של גלוך, כדי להבין איך הוא מתמודד ויתמודד בסביבה שמהטרה שלה היא לקדם את הפוטנציאל שלו לקצה גבול היכולת במועדון כמו זלצבורג. מהו המועדון הזה, מהי תפישתו ומדוע התמקד דווקא בגלוך?

אוסקר גלוך, שחקן רד בול זלצבורג. רד בול זלצבורג, אתר רשמי
הרבה אימונים. גלוך/אתר רשמי, רד בול זלצבורג

גלוך נולד באפריל 2004, כך שהוא מהצעירים יותר בשנתון שלו, נער שגדל במכבי תל אביב לאב שבא מעולם הקראטה, ובמובן זה הרקע שלו דומה לזה של רוברט לבנדובסקי. גם גלוך בצעירותו התאמן בקראטה. אורי דויד, היום מאמן הנוער בבאר שבע, ליווה אותו במכבי תל אביב שבע שנים. הוא מספר שלגלוך היה דחף לתנועה ומשחק, הוא לעולם לא אמר שהוא עייף , תמיד בלט עם הכדור.

כמו הרבה שחקנים נמוכים, גלוך מפצה על היעדר הגובה דרך שליטה יוצאת דופן בכדור. ואניה נובאק, מאמן הקואורדינציה של זלצבורג שהדריך בעבר בבאיירן מינכן, אומר שהשחקנים הללו חייבים בגיל צעיר לפתח קואורדינציה ברמה גבוהה. בנוסף, מאמניו של גלוך מעידים כי היה נהנה מהאימון לא פחות מהמשחק, וזו תכונה חשובה מאוד שעוזרת לפיתוחו. שחקן מחונן רוצה להבין מה עושים איתו ושואל שאלות. הוא לא קל עבור מאמנים. גם זו תכונה שיש לגלוך.

רד בול מחזיקה במספר מועדונים, בהם כמובן לייפציג וניו יורק/ניו ג'רזי. זלצבורג היא המועדון האמון על פיתוח השחקנים. מתווה הדרך היה רלף רנגניק, שתפיסתו והפילוסופיה לגבי האימון מהווה כר למועדונים רבים. זלצבורג הוא מועדון שמעמיד את הפרט במרכז - שם עושים הכול כדי לקדם את השחקן, מתוך אסטרטגיה של מכירתו בטווח של שנתיים/שלוש. כמו מיינץ בגרמניה, גם המועדון הזה משקיע במאמנים בכל התחומים באמצעות הטכנולוגיה המתקדמת ביותר, וכל זאת על מנת לנתח, לתכנן ולקדם את הפרט. תפישה זאת מביאה את המועדון לחפש בכל העולם שחקנים צעירים עם פוטנציאל גדול, אבל עם קריטריונים ברורים שמאפשרים להם להגיע לתוצאות הכלכליות המקצועיות בעזרת מדע האימון הרמה הגבוהה ביותר .

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה

אז מדוע האוסטרים בחרו בגלוך?

לגלוך יש דחף בסיסי לתנועה בלי כדור. הוא נע בחוכמה לאזורים בהם יוכל לקבל כדור ותמיד רוצה אותו ברגל. הוא בולט בהבנת הבסיס למומנטום של מסירה לפני, בזמן ואחרי כדרור. יש בו שלל תכונות - כדרור טוב וקשר בלתי אמצעי בין התמצאות וראייה מרחבית. זו יכולת שמאפיינת כישרונות מולדים, ומהווה היום קריטריון מרכזי באיתור הכישרון.

רלף רנגניק, מאמן מנצ'סטר יונייטד. PAUL ELLIS, GettyImages
אבי השיטה. רלף רנגניק/GettyImages, PAUL ELLIS

מי שמסתכל על פעולותיו של גלוך במרחב, מגלה כי הוא מתפקד מתוך תחושה ובמרבית המצבים ללא קשר עין לכדור. התנועות שלו לא מחזוריות והוא לא מתמהמה, מה שמצביע על קבלת החלטות ברמה גבוהה מאוד. דויד מציין גם כי המסירה האחרונה שלו מאוד מדויקת גם בשטח קטן וגם בלחץ. הוא יוצר יותר אפשרויות הבקעה לעצמו ולאחרים עם בחירה מאוד מדויקת.

במרכיב הקואורדינציה ו-ויסות הכוח, גלוך מדהים בפס הקריטי (בהתאם למרחק עם שינויים תואמי מצב). מה שמצביע על כישרון-על הוא היכולת לבצע טכניקה טובה גם במצב של איבוד שיווי המשקל.

מה הוא צריך כדי להגיע לטופ העולמי?

ראשית, להבין את השפה, ונראה שהוא בדרך לשם. גלוך חייב לתקשר באנגלית או גרמנית, משום שהמאמנים בזלצבורג "מלמדים כדור רגל וחייבים להקשיב להבין וליישם את מה הם מלמדים כי הם נכנסים לפרטים הקטנים ביותר". הוא צריך גם לשפר את היכולת ההגנתית באחד על אחד, ונראה שיקבל את הכלים לכך.

גלוך יידרש לסבלנות של מספר שבועות לפחות כדי להיכנס לקצב באימונים, פרמטר חשוב ביותר. הוא חייב להתרגל לתוכנית השבועית, המבוססת על עליות וירידות בעומסים בהתאם למשחק, כאשר יש יחס בין עומס והתאוששות. אסור לו לעשות מעל ומעבר מחשש לפציעות.

אני בטוח שגלוך ייהנה במשימות הקואורדינטיביות והקוגנטיביות, שבאמצעותן היום מכינים שחקנים כמוהו. זהו אימון מורכב חשיבתית שבין היתר יותאם גם לו. הוא יצטרך הרבה מאוד סבלנות, מילת מפתח יחד עם הדרגתיות ותכנון מראש. אמנם גלוך במשחק הוא אינטואיטיבי, וזה טוב כמובן, אבל זלצבורג מאוד שיטתית והשיטה קודמת לכל. אחר כך באה היצירתיות. מאחר שהוא אוהב להבין הוא יידע מה התוכנית והמטרות השבועיות באימון, ייהנה מאימונים שונים עם מאמנים שלכל אחד מהם תחום התמחות משלו.

גלוך הוא פוטנציאל ענק והבחירה בזלצבורג נכונה מאוד לדעתי. מדובר במועדון ששם את הפרט ואת היכולת האישית במרכז, ומשמש כדרג ביניים לצמרת הגבוהה ביותר. הכתבה מציגה, כמובן, רק חלק קטן מתוך הידע הקיים היום על הקריירה, ועל התפתחות השחקן הצעיר וידע בתורת האימון החדשה/הפרטנית, המבוססת על מדעים ומתודיקה מתקדמת מוטת עתיד. חשוב לזכור כי ההצלחה של שחקן תלויה בפגישתו עם האנשים הנכונים, בדרך, בידע ובאישיות שלהם. כל אלה יכולים להוביל את השחקן למצות את הפוטנציאל שלו. מתי? חלק מוקדם יותר וחלק מאוחר יותר. לכך אין חוקים.

הכותב הוא ד"ר למדעי ספורט, מומחה לקואורדינציה קוגניטיבית, הכוללת איתור, מיון, טיפוח כישרון ואימונים אישיים בשיטת OCO

ocoinfo@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully