וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המאמנת הייתה צועקת 'תראי את הבטן שלך!'. שקלתי להתאבד"

עודכן לאחרונה: 6.1.2023 / 13:52

מאמנת נבחרת איטליה בהתעמלות אמנותית תעמוד לדין אחרי חקירה שהעלתה עדויות מזוויעות. אחת הספורטאיות סיפרה: "פיתחתי מערכת יחסים הרסנית עם המשקל, לא שתיתי מים מרוב פחד". אחרת הוסיפה: "חוויתי התקפי חרדה בכל יום"

קליפ סיכום אירועי היום בספורט, 1.6/ספורט1

הרשויות באיטליה החליטו לפני כמה ימים לפתוח בהליכים משפטיים נגד מאמנת הנבחרת המקומית בהתעמלות אמנותית, אחרי חקירה שארכה כחודשיים והעלתה ממצאים מדאיגים שכוללים התעללות פיזית ונפשית.

הכול התחיל לפני כחודשיים וחצי, כששתי חברות לשעבר בנבחרת איטליה, החליטו לשבור את מעגל השתיקה ("למרות שאיבדנו הרבה קשרים בגלל זה") ולספר. אנה באסטה ונינה קוראדיני חשפו את הנעשה מאחורי הקלעים ומיד לאחר מכן נפתחה חקירה. אחריהן גם הגיעו עדויות פומביות של המתעמלת ג'וליה גלטארוזה. של סיפורי ההתעללות בענף ההתעמלות האמנותית הם לא דבר חדש, אבל לעתים רחוקות הם נחשפים בצורה כל כך רחבה.

במוקד עומדת עמנואלה מקאריני, מאמנת נבחרת איטליה מאז 1996 שהייתה מתעמלת בעצמה ונחשבת לגורו של הענף בארץ המגף. מקאריני עמדה בראש הנבחרת שזכתה במדליות, עוטרה באותות כבוד ממשלתיים, אבל כעת עומדת בעין הסערה, כשלצדה העוזרת שלה אולגה טישינה.

נבחרת איטליה בהתעמלות אמנותית עם המאמנת אמה מקראני. Jamie Squire, GettyImages
החיוכים אחרי הישגים הסתירו את ההתעללות באימונים. המאמנת מקראני נישאת על ידי כמה מתעמלות/GettyImages, Jamie Squire

בסוף אוקטובר כאמור החליטו שתי מתעמלות עבר איטלקיות לחשוף את ההתרחשויות בנבחרת.

אנה באסטה בת ה-21, שזכתה בחמש מדליות באליפויות עולם ושלוש נוספות באליפויות אירופה, סיפרה על ההשפעה שהייתה ליחס מהמאמנת:

"לקחתי תרופות משלשלות על דעת עצמי. במשך 11 חודשים הייתה לי ירידה דרסטית במשקל. המשפחה שלי לא הבינה את חומרת המצב, בין היתר בגלל המאמצים שלי להראות שהכול כשורה. רק אחרי שפרשתי מהנבחרת הם הבינו. הם ראו כמה אני הרוסה".

"החלום הגדול שלי על התעמלות אמנותית הפך לסיוט הנורא מכל. בכל לילה בכיתי כי חששתי לבריאות שלי, בכל יום היה לי לפחות התקף חרדה אחד. רציתי להתעמל, לא רציתי לסבול".

"היו תקופות ארוכות שהרגשתי שהחיים שלי מיותרים. שקלתי להתאבד. יש יותר מדי בנות שחוות דברים דומים. ענף הספורט הזה נפלא, אבל יש אנשים שהורסים אותו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אנה באסטה, מתעמלת עבר איטלקייה. Pier Marco Tacca, GettyImages
"בכל לילה בכיתי מחשש לבריאות שלי, בכל יום היה לי לפחות התקף חרדה אחד". אנה באסטה ב-2017/GettyImages, Pier Marco Tacca

נינה קוראדיני בת ה-19, שפרשה בשנה שעברה:

"שקלו אותנו כל יום, אחת אחרי השנייה, בתחתונים וחזייה. המאמנת הייתה עומדת ורושמת במחברת. תמיד ניסיתי להיות אחרונה בטור של השקילה, כי לא רציתי שהיא תצחק עלי בפני כולן.

"פחדתי אפילו לשתות מים כי זה היה יכול לעשות את ההבדל. פיתחתי מערכת יחסים הרסנית עם המשקל, הייתי עולה עליו לפעמים 15 פעמים ביום".

"על ארוחת הבוקר פשוט היינו מדלגות בדרך כלל. במקום זה, כמה מאיתנו היו הולכות לבית המרקחת כדי לקנות תרופות משלשלות. זה הפך להרגל. בשלב מסויים פשוט חליתי והיה חסר לי ברזל. למאמנת לא היה אכפת והיא הכריחה אותי להתאמן".

ג'וליה גלאטרוזה הוותיקה יותר, שפתחה את הפצעים בנובמבר, אחרי העדויות של קודמותיה:

"שקלתי את עצמי ארבע פעמים ביום. אפילו לשתות כוס מים אחרי יום אימונים מפרך, הפכה להיות בעיה. אני זוכרת שהיינו פעם במסעדה וקילפתי לעצמי אגס. אחת מעוזרות המאמנת הסתכלה עלי וצעקה: 'ג'וליה, את אוכלת אגס?!'". אז הנחתי אותו על השולחן.

"כשחזרנו מהמסעדה, חיכה לי בחדר פתק שהיה כתוב עליו 'יש לנו חזירה בנבחרת'. אחרי שפרשתי וחזרתי הביתה, עליתי 25 קילו בתוך שלושה חודשים. הייתי בדיכאון, לא דיברתי עם אף אחד. אכלתי כל הלילה".

גאזטה דלו ספורט על הסקנדל בנבחרת ההתעמלות האמנותית. גאזטה דלו ספורט, צילום מסך
מקראני דוחה את הטענות: "הלחץ הפסיכולוגי לא היה מוגזם"/צילום מסך, גאזטה דלו ספורט

מהעדויות של השתיים בפני התקשורת, המשיכה לעלות תמונה מזוויעה. מקאריני הייתה צועקת על הספורטאיות האומללות, כולן בגילאי העשרה: "תסתכלי על הבטן שלך!", "תתביישי!", "איך את מסוגלת להסתכל על עצמך במראה?!". או מלגלגת עליהן: "מה קרה לך, את בהיריון?". באופן שיטתי, משפיל, מדי יום.

החקירה נפתחה ב-30 באוקטובר והסתיימה ב-29 בדצמבר. במהלכה העידו בעילום שם ספורטאיות ועדים נוספים. מקראיני והעוזרת טישינה יעמדו לדין והן מואשמות בכך ש"עשו שימוש בשיטות אימון שלא עולות בקנה אחד עם מקצוענות, וגרמו לחלק מהספורטאיות להפרעות פסיכולוגיות והפרעות אכילה".

בינתיים לצד הביקורת, יש גם גל תמיכה גדול במאמנת מקאריני. אנשי מקצוע מעולם הספורט, בעיקר כאלו שעוסקים בהתעמלות אמנותית, פתחו בשבוע האחרון עצומה שקוראת להפסקת ההליכים נגד מקאריני בטענה שהספורטאיות משקרות בגלל קנאה במתעמלות אחרות.

כך או אחרת, הסיכוי שמקאריני תחזור לאמן את נבחרת איטליה ואת המתעמלות הבכירות בארץ המגף, נראה קלוש והשאלה היא אם מעבר לעונש הרחקה ספורטיבי, היא תספוג גם עונש מאסר או פיצוי כספי. כך כנראה תיגמר הקריירה של מאמנת שתחתיה אמנם זכו מתעמלות איטלקיות ביותר מ-200 מדליות (לפי התקשורת המקומית), אבל רבות גם חוו סבל נוראי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully