וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני לא במסע אישי נגד אצילי. האמירה של דאבור חמורה מאוד"

25.11.2022 / 14:30

שר הספורט היוצא חילי טרופר מסכם קדנציה ("מעמד הספורט עלה מאוד, המחליף שלי חייב להיות עם זיקה"), חוק האלימות ("לא מכיר דרך טובה יותר להיאבק. עונשים קולקטיביים לא הוגנים") ומערכת המשפט ("רציתי שופטים ייעודיים לספורט")

בווידאו: שר התרבות במסיבת עיתונאים לקראת טקס הדלקת המשואות/צילום: לע"מ

אחרי שנתיים וחצי בתפקיד שר הספורט, יפנה חילי טרופר את כסאו בשבועות הקרובים ויעבור לספסלי האופוזיציה. למרות התקופה הקצרה יחסית, טרופר עמד בכמה צמתים עיקריים בספורט הישראלי, בין היתר בהישגים משמעותיים של קבוצות וספורטאים אישיים ומהצד השני בשיא תקופת הקורונה ששיבשה את חיי הספורט, וגם נאלץ להתמודד עם שורת שערוריות ואלימות גואה במגרשים. השבוע ישבנו איתו לסכם את הקדנציה.

מה הדבר העיקרי שעשית כשר הספורט?

"המעמד של הספורט עלה מאוד בשנתיים וחצי האחרונות גם בזכות ההישגים שלו וגם בזכות הקורונה. עד שאתה לא מאבד משהו אתה לא מבין כמה הוא היה יקר לך והתקופה שהאוהדים לא יכלו לצרוך ספורט לימדה כמה זה חשוב. תקציב הספורט עלה בשלושים אחוז בתקציב האחרון. עוד שני דברים משמעותיים בעיניי זו תוכנית המתקנים שסוכמה לעשור קדימה בתקצוב שלושה מיליארד שקלים, ותוכנית המאמנים. אני בא מחינוך ושם אומרים שאיכות התלמיד לא תעלה על איכות המורה, אם יש לך מורה בינוני גם התלמיד יהיה בינוני וככה גם בספורט עם המאמנים. אנחנו מסבסדים ללמעלה ממאה מאמנים את המשכורות, במיוחד בפרירפריה, כדי להעלות את רמת האימון".

היה נראה שבניגוד ליתר הפוליטיקאים סביבך יש סוג של קונצנזוס. הרגשת את זה?

"זה מחמיא לשמוע ולדעת. העובדה שזה לא היה פרס ניחומים בשבילי ואני באמת אוהב ספורט ורציתי את התפקיד עזרה להרבה אנשים בלי קשר לדעה הפוליטית שמחו שיש שר ספורט שאוהב ספורט ולא רואה בזה כמקום לשימוש פוליטי".

מה לא הספקת לעשות?

"שני דברים, אחד חינוך לספורט - רציתי בשיתוף עם משרד החינוך ששיעורי חינוך גופני יהיו הרבה יותר משמעותיים ולא הספקתי, והתחושה היא תחושה של החמצה. הדבר השני שאני מסיים את הקדנציה כשיש אלימות במגרשים, השארנו כלי אפקטיבי בחקיקה איך לרסן אלימות אבל אני לא עוצם עיניים ורואה את האלימות הרצינית".

טקס האשכבה ליורם טהרלב בני גנץ חילי טרופר. ראובן קסטרו
"השארנו כלי אפקטיבי בחקיקה איך לרסן אלימות". חילי טרופר/ראובן קסטרו

החוק שלך עורר כעס אצל האוהדים

"רוב האוהדים הם רוב שקט שלא אלימים. היו אוהדים שהתנגדו ואני לא אומר שאני לא מבין מאיפה זה בא אבל כל פעם שישבנו עם אוהדים הם השתכנעו שזה חוק טוב".

אז הם לא הבינו אותו?

"מי שקרא כותרות ראה חוק שנותן עוד כוח למשטרה ויש חוויה קשה לחלק מהאוהדים של אלימות משטרתית. אני אומר חד וחלק, אלימות היא אלימות ושוטר אלים צריך לטפל בזה וכשהגיעו אליי מקרים כאלה טיפלתי בזה מול המשטרה, אבל מצד שני זה שוליים והחוק הזה אומר חלאס עם לשים את כל יהבנו על עונשים קולקטיביים כי אלה עונשים לא הוגנים וגם לא אפקטיביים ורצינו לתת עונשים שיענישו רק את האוהד האלים ולא את כל היציע. עכשיו אפשר לא לחכות לבית המשפט חודשים ואז העונש הוא גם עונש מקל, כאן אפשר מיידית להרחיק את האוהד לתקופה ממושכת ולהכאיב לו בכיס, אני לא מכיר דרך יותר טובה להיאבק באלימות".

אז החוק מגיע כי בתי המשפט לא מתפקדים במה שנוגע לספורט? התחושה שהשופטים רואים בכל מה שקורה בספורט כמעשי קונדס.

"אני שותף לתחושת התסכול הזו לא כי בבתי המשפט יושבים אנשים רעים, עולם המשפט הוא עולם איטי ומטחנות הצדק עובדות לאט. זה קצב שהספורט לא יכול לקבל. אם מישהו בשבת עשה מעשה אלימות ורק עוד כמה חודשים ידונו בעניינו הוא בינתיים ממשיך להגיע למגרשים. אני רציתי שיהיו שופטים ייעודיים לספורט ולא הצלחתי בזה בינתיים. בסוף שופט מגיע ודן במקרה רצח ואז מקרה של ספורט ואחר כך מקרה של אונס אז בתחושה שלו כמו שאמרת זה מעשה קונדס. אבל החוויה שלנו היא שזה משהו מסכן חיים בחלק מהמגרשים אני מרגיש שאנחנו קרובים לאבד חיים של אנשים, רציתי לא להיות תלוי בקצב ובהכרעות של בתי המשפט".

יש לך הסבר למה יש גרף עלייה של אלימות?

"הספורט זה הדבר שהכי הרבה ישראלים מתרגשים ואוהבים אותו. מחמיא לספורט הישראלי שהוא מצליח לייצר כזו אנרגיה וגם אחרי ההתפוצצות אחרי הקורונה וגם אי אפשר לנתק שיש בכלל אווירה של אלימות בחברה, יש אלימות בקניונים ובכבישים, אבל אני הייתי צריך לוודא שבתחום שלי שזה הספורט נמגר את האלימות. צריך לוודא שהמשטרה תשתמש בחוק באופן נכון. האחריות שלנו היא שכל מי שמגיע לאיצטדיון יגיע בשלום ויחזור בשלום".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
שחקני הפועל תל אביב, בן ביטון, סתיו למקין בדרבי, ברקע רימון עשן. קובי אליהו
"מחמיא לספורט הישראלי שהוא מצליח לייצר כזו אנרגיה"/קובי אליהו

טעית כשהתבטאת נגד עומר אצילי?

"אני לא במסע אישי נגד עומר אצילי. אני לא מכיר אותו וזה לא משהו אישי. זו אמירה עקרונית. אני מאמין שלכל אדם צריכה להיות הזדמנות לתקן ומגיעה לכל אדם הזדמנות שנייה, אבל הצעד הראשון חייב להיות בקשת סליחה ישירה ממי שנפגע. חשבתי שערכית כל עוד הוא מדלג על השלב הזה הוא לא ראוי להיות בנבחרת".

אבל כן הייתה הבעת חרטה, ולא פעם אחת, ובסוף גם נסגר התיק מחוסר אשמה.

"הייתה הבעת חרטה וזה לא שאני לא מאמין לה אבל היא הייתה כללית. יש כאן שתי נערות ואני מכבד את החלטת הפרקליטות שלא היה משהו לא חוקי. אבל הבנות האלה נפגעו ממסע שיימינג נוראי ואצילי ומיכה חייבים להתנצל בפניהן אישית לפחות על השיימינג".

אבל יבואו ויגידו שגם כלפי אצילי ומיכה יש מסע שיימינג.

"אני לא רוצה לעשות מסע שיימינג. אני זהיר במילים שלי ואני מכבד את אצילי אבל בסוף הבנאדם רוצה ללבוש את מדי ישראל וזה מייצג את כולם, והסטנדרט צריכים להיות שחקנים נקיים וגם אם טעו אי אפשר לדלג על שלב הסליחה".

אבל אצל מונאס דאבור לא שמעתי ביקורת חריפה שלך נגד האימרה הקשה שלו.

"זה היה אחרי הפיגוע בהר הבית וחשבתי שזה חמור מאוד והתבטאתי. זה חמור כלפי כל אזרח ישראלי ובטח כלפי מישהו שלובש את מדי נבחרת ישראל. להבנתי במקרה הזה הוא כן ביקש סליחה ורצה לעשות תהליך תיקון, אבל התהליך הזה לא הושלם".

עומר אצילי שחקן נבחרת ישראל. מאור אלקסלסי
"הסטנדרט צריך להיות שחקנים נקיים". עומר אצילי/מאור אלקסלסי

מה עמדתך לגבי דברי סמוטריץ' על הכדורגל בשבת?

"אני מבין את שני הצדדים, זה דיון מורכב. יש פה אנשים שומרי שבת שנמנעת מהם האפשרות להגיע ולעסוק בכדורגל ויש כמובן אנשים שלא שומרים שבת שעבורם זו ההזדמנות היחידה עם המשפחות לראות ספורט. הדרך היחידה לפתור את העניין זה לשבת ולדבר ושכל צד יבין שהוא לא יקבל באופן מלא את מה שהוא רוצה. הדרך הכי פחות טובה היא לשלוח מכתבים ושאחד הצדדים ינצח. החברה שלנו מורכבת. עשינו גם בזה תהליך גדול ורוב המשחקים בשתי הליגות הראשונות בכלל לא משוחקות בשבת".

אבל לעניין משחקי הילדים אין פתרון כי בסוף יום החופש היחידי במדינה הוא שבת.

"זה בדיוק מה שאני אומר, שבחדר שיושבים אפשר להגיע לפתרונות גם אם הם לא מושלמים. אגב סמוטריץ' ישב בדיונים אצלי בחדר בנושאים הללו. שמנו למשל 80 מיליון שקל בתאורה במגרשים כדי שהדבר יאפשר לשחק גם באמצע שבוע בערבים. הרחבנו את ליגות צו הפיוס שמאפשרות לילדים שומרי שבת לשחק. כשיושבים על הפרטים אפשר להגיע להרבה מענה".

אתה חושש בנוגע לזהות שר הספורט בקואליציה הבאה?

"אני נזהר מלהתערב בחלוקת התיקים של הממשלה העתידית. ברמה העקרונית הספורט הישראלי ראוי למישהו שיקום בבוקר עם תשוקה לספורט וירצה לקדם, וזה לא משנה אם הוא יבוא מימין או שמאל".

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין עם שר התרבות והספורט חילי טרופר. ברני ארדוב
"לא חשוב לי שיזכרו אותי". חילי טרופר/ברני ארדוב

איך אתה רוצה שיזכרו אותך כשר ספורט?

"לא חשוב לי שיזכרו אותי. הספורט יותר חשוב מכל אחד, בטח ממני. הדבר היחיד שזוכרים זה המעשים. גם בתחום ההישגים והמעמד של הספורט אז היו הישגים אדירים של הספורטאים שלהם מגיע רוב הקרדיט אבל עבדנו בשבילם. אני לא מחפש פסלים אישיים".

תעשה חקיקה בנושאי ספורט כחבר כנסת?

"אין לי משהו ספציפי. ארצה לעבוד מהכנסת שתקציבי הספורט יגדלו ואולי חקיקה בנושאי ספורט נשים, שהגדלנו הרבה את התקציבים, אבל יש דרך ארוכה. לא תמיד זה סיפור של חקיקה אבל אולי אזהה משהו".

תוכל לקדם את הספורט מהאופוזיציה?

"בסוף אני אופוזיציה לממשלה ולא לספורט, ובטח לא למדינה. בעניין הזה אין קואליציה ואופוזיציה מבחינתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully