וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטפנוס דדאס: "סקוטי ווילבקין יהפוך אצלנו לשחקן שלם יותר"

14.10.2022 / 12:00

"בפנרבחצ'ה הוא מקבל יותר תמיכה מהשחקנים מאשר במכבי תל אביב". "לא קינאתי באליפות של הפועל חולון". "קיבלתי ארבע הצעות מישראל בשנה האחרונה". "אני מקווה שגיא פניני יהיה העוזר שלי בעתיד". עוזר המאמן היווני בריאיון לקראת המשחק ב-21:00

אוהדי מכבי תל אביב ידעו מראש עד כמה מוזרים עומדים להיות המפגשים הצפויים העונה עם פנרבחצ'ה. הערב (שישי, 21:00) הם יצפו כהרגלם בסקוטי ווילבקין לובש צהוב-כחול - אלא שהפעם הוא ישחק נגדם. מאז הגיע לאיסטנבול, הגארד לא מעמיד את המספרים שאפיינו אותו בארבע שנותיו הקודמות; הוא עומד על 10.7 נקודות ב-25.5 דקות בממוצע בכל המסגרות, אבל מי שמכיר אותו היטב משתי הקדנציות אינו מודאג. להפך.

"לסקוטי יש ויהיה תפקיד מכריע גם אצלנו", מסביר עוזר מאמן פנרבחצ'ה, סטפנוס דדאס, בריאיון לוואלה! ספורט. "הוא יהפוך כאן לשחקן שלם יותר, כי השחקנים שיש עכשיו סביבו נותנים לו תמיכה טובה ומשמעותית יותר מזו שהייתה לו במכבי. הוא ימשיך להיות סקורר מוביל, ועכשיו אפשר לראות ממנו גם כישורים אחרים. הוא מפגין מחויבות גדולה בהגנה".

שחקן באיירן מינכן קאסיוס ווינסטון מול שחקן פנרבחצ'ה סקוטי ווילבקין. פנרבחצ'ה, אתר רשמי
"סיפרתי לו שבחולון סימנו אותו כמטרה ותקפנו אותו". נא להכיר: סקוטי ווילבקין, הגנה/אתר רשמי, פנרבחצ'ה

- נשמע שאתה מופתע מההגנה שלו.

"האמת שכן, אני מופתע. כשאימנתי בהפועל חולון, היו לנו משחקים גדולים וצמודים נגד מכבי, ותמיד סימנו את ההגנה של סקוטי כמטרה. תקפנו אותו עם טיירוס מגי וסי.ג'יי האריס, ובאחד האימונים לאחרונה גם סיפרתי לו על זה. אבל המאמץ והריכוז שהוא מפגין עכשיו בהגנה הם משהו אחר. הוא שומר מצוין, והוא עשה עבודה טובה בשבוע שעבר על קאסיוס ווינסטון ואוגניין ירמאז מבאיירן מינכן. אפשר לראות בדברים הקטנים את השיפור שלו".

- מכבי תל אביב ספגה לא מעט ביקורת על כך שלא הציבה רכז ברמה גבוהה ליד ווילבקין. ניק קלאתיס הוא השותף האולטימטיבי עבורו?

"הנוכחות של ניק משרה ביטחון על כולנו, מהמאמן ועד השחקנים. האיכות שלו כרכז נותנת לסקוטי את החופש לשחק בלי הכדור, כך שהוא לא צריך לנהל את ההתקפות כפי שעשה במכבי. יחד עם קרסן אדוארדס ומרקו גודוריץ' יש לנו קו אחורי מצוין. כל אחד עושה דברים אחרים ומביא את היתרונות שלו לידי ביטוי".

מאמן פנרבחצ'ה דימיטריס איטודיס עם עוזרו סטפנוס דדאס. פנרבחצ'ה, אתר רשמי
"היתרון המשמעותי שלנו - המאמן". סטפנוס דדאס ודימיטריס איטודיס בניצחון במינכן/אתר רשמי, פנרבחצ'ה

דדאס (40) נעלם מעט מאור הזרקורים בחצי השנה האחרונה. אחרי שעזב את חולון לטובת א.א.ק אתונה, הוא התפטר ולא השלים את העונה ביוון. דווקא עם פרוץ המלחמה באוקראינה והרחקת הקבוצות הרוסיות מהמפעלים הבינלאומיים, הוא קיבל הצעה להתמנות לעוזר מאמן צסק"א מוסקבה, במקומו של אנדראס פיסטיוליס שעבר לאמן את גלאטסראיי. אחרי פלייאוף לא פשוט בליגת ה-VTB, שהסתיים בזכייתה של זניט סנט פטרסבורג באליפות, דדאס המשיך ללכת בעקבות דימיטריס איטודיס גם לתחנתו הבאה - פנרבחצ'ה.

- לפני שנתיים, כשהיית בשיא תהילתך בחולון, סיפרת לי כאן על סעיף שהכנסת בחוזה ולפיו תוכל להשתחרר לתפקיד עוזר מאמן בקבוצת יורוליג. והנה, עכשיו אתה נמצא בדיוק במקום שבו רצית, כאילו הכל חלק מתוכנית מסודרת.

"לצערי, הכדורסל האירופי עובד בצורה כזאת שגם אם הייתי מביא אליפות לחולון, זה לא היה מביא אותי ליורוליג. התמזל מזלי לאמן בליגות חזקות כמו טורקיה וישראל, אבל הדרך לקבוצות הבכירות ביותר חייבת לעבור דרך קבוצת יורוליג. שם נמצא הכרטיס. לכן, כשהגיעה ההזדמנות לחבור לדימיטריס בצסק"א, למרות ההרחקה, ועכשיו כאן - הרגשתי שזה הדבר הנכון עבורי".

- החלטת מראש לכמה זמן תיקח את הצעד לאחור, ותשמש כעוזר מאמן?

"סיכמתי עם דימיטריס שנעבוד יחד שנתיים בפנרבחצ'ה, ואחר כך נראה מה המצב. אני מקווה שנצליח, ואז אוכל לחזור לאמן בעצמי, אבל במקצוע שלנו אי אפשר לעשות יותר מדי תוכניות לעתיד. אתה לא יכול לדעת איך הדברים יתפתחו".

- איטודיס הוא לא רק מבכירי המאמנים באירופה, אלא מן הסתם גם עוזר המאמן הנחשב ביותר, אחרי 13 השנים שבהן עבד תחת ז'ליקו אוברדוביץ' בפנאתינייקוס. קשה להיות עוזר של אחד כזה?

"קשה מאוד", מודה דדאס. "הייתי כבר עוזר של דיוויד בלאט באריס סלוניקי ושל יורה זדובץ' ברוסיה, בטורקיה ובנבחרת סלובניה, כך שלא שכחתי את העבודה, אבל כן, דימיטריס מכיר היטב את התפקיד הזה. יש עליי הרבה יותר אחריות, ואני עדיין לומד ומסתגל. הוא מאמן תובעני מאוד, ובהתחלה נתן לי הרבה דוגמאות מהעבודה שלו בפאו. אני מנסה להקל עליו את החיים".

שחקן מכבי תל אביב גיא פניני. לירון מולדובן
"הוא השחקן הכי חכם שאימנתי, ועברו אצלי אלופי יורוליג ושחקני NBA". גיא פניני/לירון מולדובן

- איך נראו חייך בסוף העונה שעברה ברוסיה, בזמן המלחמה?

"חיי היומיום במוסקבה לא הושפעו בכלל מהמלחמה, ונמשכו כרגיל. לא הרגשנו שום דבר חריג. המשכורות שולמו בלי שום תקלות ובעיות, דרך בנק באירופה. שמחתי לעבוד במועדון מפואר כמו צסק"א, אבל לא הצלחנו לזכות באליפות מכיוון ששישה זרים עזבו אותנו, בעוד זניט נשארה בהרכב מלא וניצחה אותנו בסדרת הגמר. למדתי לא מעט, וזאת הייתה הכנה טובה מאוד עבורי לאתגר בעונה החדשה".

- אתה יכול להבין למה שחקנים ומאמנים שעוברים דווקא עכשיו לרוסיה סופגים ביקורת ואפילו סנקציות, דוגמת תומא הרטל שעלול לא לשחק עוד בנבחרת צרפת?

"הפוליטיקה צריכה להישאר מחוץ למגרש. הספורט אמור לחבר אנשים, ולא להפריד ביניהם, ולכן אני לא רוצה להגיב על זה. אומר רק שאסור לערבב בין הדברים".

- מכבי תל אביב השתנתה לא מעט מאז הפעם האחרונה שפגשת בה.

"גם מכבי היא קבוצה חדשה. היא אתלטית ומסוכנת, ואחד היתרונות המרכזיים שלה יהיה באולם הביתי. אני חושב שאני יודע למה לצפות במשחק הערב. זו קבוצה טיפוסית של עודד קטש, שתשחק בצורה אחרת מרוב הקבוצות ביורוליג, עם שני ביגמנים ולא עם ארבעה שחקנים בחוץ".

- מה היתרון הכי גדול של פנרבחצ'ה, לא בהכרח הערב - אלא לאורך העונה?

"המאמן. זה מועדון שכבר התרגל להיות חלק מהצמרת הגבוהה, מאז הגיע אוברדוביץ', והנוכחות של איטודיס מעניקה למערכת הרבה ביטחון. האוהדים מבינים שיש להם את אחד המאמנים הטובים באירופה, והם רגועים ויודעים שהקבוצה תגיע מוכנה ותדע איך להתנהל בצורה נכונה".

סטפנוס דדאס עם סקוטי ווילבקין. באדיבות המצולמים
"ימשיך להיות סקורר, אבל עכשיו אפשר לראות ממנו כישורים אחרים". דדאס באימון עם ווילבקין/באדיבות המצולמים

אף שחלפה כבר שנה וחצי מאז עזב את ישראל, דדאס נותר בקשר קרוב עם הבוסים והחברים שלו מימי חולון. "זה הבית שלי, הייתה לנו תקופה נהדרת יחד", הוא מספר. "למרות שלא זכינו יחד באליפות ולא הגענו לפיינל פור בליגת האלופות, אני מרגיש שהקבוצה שלנו הייתה טובה יותר אפילו מזו של העונה שעברה. אלמלא המצב עם הפלסטינים (במבצע שומר החומות) יכולנו לזכות בתארים נוספים".

- לא צבט לך הלב כשהקבוצה הגיעה להישגי השיא שלה בלעדיך, דווקא אחרי שעזבת?

"לא קינאתי ולא צבט לי, כי אני יודע שבמועדון מבינים מה עשיתי ומעריכים את העבודה שלי. בכל פעם שהקבוצה מגיעה להישג, איתן לנציאנו (יו"ר המועדון) מתקשר אליי ואומר: 'סטף, אתה התחלת, אתה התנעת את המכונית הזאת'. הוא נותן לי את הקרדיט על החלק שלי בהצלחה. הם ניצחו בעונה שעברה עם שיטה שדומה לשלי. עבדתי קשה כדי לשכנע את ההנהלה ללכת בדרך הזאת. אני גאה בזה שהטמעתי את הפילוסופיה שלי בזמן קצר, ושהמערכת מצליחה גם אחריי".

הערב באיסטנבול יפגוש היווני פנים מוכרות, גיא פניני, ששיחק תחתיו בארץ. "כשהגעתי לחולון, הוא קרא לי ערס ואני קראתי לו גאון. הוא השחקן הכי חכם שאימנתי, ועברו אצלי אלופי יורוליג ושחקני NBA. אני חושב שהצלחתי לגרום לו להתאהב מחדש במשחק בגיל 37. הוצאתי לפועל את הרעיונות שלו על המגרש, והיה בינינו שיתוף פעולה נהדר. הוא היה כמו הרכז שלי. אני מקווה שהוא עוד יהיה העוזר שלי יום אחד".

- ניסיתם למשוך אליכם עוזר ישראלי אחר מחולון, עמית שרף.

"אני לא יודע איפה ומתי, אבל בעוד כמה שנים אני מקווה שיהיה לי צוות אימון עם פניני ועם שרפי. בתקופה שחייתי בישראל למדתי על עצמי הרבה דברים טובים וגם פחות טובים. במהלך העונה שעברה, כשהיו בעיות כלכליות בא.א.ק, קיבלתי הצעות מארבעה מועדונים שונים בארץ. אני מקווה שעוד אחזור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully