צ'אבי מאמן ברצלונה. Alex Caparros, GettyImages
צ'אבי מאמן ברצלונה/GettyImages, Alex Caparros

ללכת צ'אבי אחריו

12.8.2022 / 16:00

לאפורטה הגשים לו את משאלות הרכש, שחקני החיזוק נשבו בקסמיו והאוהדים מעריצים. אחרי חצי עונה מבטיחה וקיץ מושלם, לצ'אבי מצפים כמה אתגרים לא פשוטים בניסיון להחזיר לברצלונה את האליפות

בתחילת יוני פרסמו עיתוני הספורט בקטלוניה את "רשימת המשאלות" של צ'אבי. שמונה שחקנים ביקש מאמן ברצלונה לצרף במהלך הקיץ כדי לקרוא תיגר על ריאל מדריד ולהחזיר את צלחת האליפות לקאמפ נואו לראשונה מאז 2019. קצת יותר מחודשיים עברו, והמשאלות הוגשמו כמעט במלואן.

ז'ול קונדה, ראפיניה ורוברט לבנדובסקי נרכשו בסכום כולל של מעל 150 מיליון יורו, אנדראס כריסטנסן ופרנק קסייה הגיעו כשחקנים חופשיים וגם ברנרדו סילבה ומרקוס אלונסו סיכמו ואמורים להצטרף. רק ססאר אספיליקואטה מנע 100 אחוזי הצלחה כשהחליט להאריך חוזה בצ'לסי, אבל בארסה ממשיכה לחפש מגן ימני אחר.

הנשיא ז'ואן לאפורטה יצא מגדרו כדי להעניק לצ'אבי את כל מבוקשו. בעזרת סגנו רפאל יוסטה וההנהלה הספורטיבית של מתאו אלמאן וג'ורדי קרויף, לאפורטה ביצע קיץ כמעט מושלם בכל הקשור למדיניות הרכש (האבסורדית בעת משבר כלכלי כה חריף), כולל תמרונים פיננסיים שמשנים את התדמית של ברצלונה ואולי גם יזיקו לה עתידית. הכול כדי להשיג הצלחה - כאן ועכשיו.

המאמן קיבל הכול, ואף מעבר לכך. אחרי חצי עונה ראשונה בה כבר הספיק להותיר חותם ולהחזיר את ברצלונה לסגנון הקרויפי שלה (עם שכלולים), כעת צ'אבי אמור לעשות את הצעד הנוסף בדרך להיות פפ גווארדיולה.

מאמן ברצלונה צ'אבי. PAU BARRENA, GettyImages
מאמן ברצלונה צ'אבי/GettyImages, PAU BARRENA

ב-20 בנובמבר ערך צ'אבי את הבכורה שלו כמאמן ברצלונה, בדרבי הביתי מול אספניול. הוא נאלץ לפתוח אז עם ממפיס דפאי בחוד ומצדדיו איליאס אחומאש וגאבי שתופקד בעמדה קדמית מבדרך כלל. המחליף ההתקפי שלו היה עוד ילד מלה מאסיה, עז אבדה. היצע דל, על גבול הבלתי אפשרי.

את העונה כבר סיים עם שלישייה התקפית קטלנית שכללה את עוסמאן דמבלה שחזר מפציעה ואת שחקני החיזוק פייר אמריק אובמיאנג ופראן טורס. הטריו הזה סיפק שערים למכביר וברצלונה התקדמה מהמקום השביעי עד לשני, אבל צ'אבי רצה עוד.

בשלהי העונה שעברה שוחח עם ארלינג הולאנד בניסיון לשכנעו להצטרף. המהלך לא צלח, אז הוא עבר לאופציית לבנדובסקי. ברצלונה הנחיתה אצלה את מלך שערי הבונדסליגה, אחד הסקוררים הבולטים בכדורגל העולמי בעשור האחרון. מניה בטוחה. ראפיניה נרכש מלידס כדי לתגבר את הכנפיים ויחד עם החזרה לכשירות של אנסו פאטי יש כעת לברצלונה שישה כלים התקפיים איכותיים (ואפילו שבעה, אם ממפיס דפאי בכל זאת יישאר).

היו לבלאוגרנה שלישיות מפוארות בעבר, אבל מעולם לא בנתה קבוצה עם מבחר התקפי עשיר כזה. כולם מגוונים בסגנונם, כולם פרט ללבנדובסקי יכולים לאייש לפחות שתי עמדות שונות בהתקפה, וכך צ'אבי גם יכול לשנות מערכים או להתאים את עצמו ליריבות. לוקסוס שלא היה לאף מאמן ברצלונה בעבר ויתרון משמעותי, בטח בעונת מונדיאל מפרכת, על פני ריאל מדריד שתלויה לחלוטין בקארים בנזמה.

רוברט לבנדובסקי עם נשיא ברצלונה ז'ואן לאפורטה. רויטרס
ומי זוכר את החובות בגובה של מעל מיליארד יורו? ז'ואן לאפורטה מציג את רוברט לבנדובסקי/רויטרס

לצ'אבי היה חלק מרכזי בחלון המוצלח של ברצלונה. רשימת הבקשות שלו מולאה כאמור, אבל גם הוא פעל נמרצות כדי שזה יקרה. עם לבנדובסקי הוא נפגש במסעדה באיביזה וערך שיחות מקצועיות כדי להסביר לו כיצד יפיק תועלת משחקני הכנף ויוכל לכבוש בצרורות גם בספרד.

הבלם קונדה כבר אמור היה לעבור מסביליה לצ'לסי, אלא שאז צ'אבי נכנס לתמונה. "הייתה בינינו שיחה טובה, זורמת, וזה תמיד סימן טוב", גילה הצרפתי לאחר החתימה בברצלונה, שרצתה אותו עוד בימי רונאלד קומאן, אלא שאז המאמן לא הצליח לשכנע את ההנהלה להשקיע את הסכום הנדרש. "צ'אבי אמר לי שאני מושלם לשיטה שלו ודיברנו הרבה על כדורגל - אני ואחד השחקנים הגדולים אי פעם".

המאמן עצמו נשאל על המעורבות שלו בנושאי הרכש והסביר: "זה אני, זו הדרך שלי. כשאני עושה משהו, אני נותן 100 אחוז. אחרת הייתי נשאר בבית. רציתי שהם יבואו, שיבינו שהם יוכלו ליהנות פה. המטרה היא לגרום להם להרגיש חשובים ולהסביר להם את תכנית המשחק שלי. אבל המותג בארסה עוזר, הוא ממגנט שחקנים. זה מועדון גדול ברמה עולמית, היסטורי. קשר ישיר תורם, אבל זה קודם כל השם של בארסה".

ז'ול קונדה שחקן ברצלונה. Alex Caparros, GettyImages
השיחה עשתה את ההבדל. ז'ול קונדה/GettyImages, Alex Caparros

בששת החודשים הראשונים שלו בתפקיד, צ'אבי הצליח לחבר את הקהל מחדש לקבוצה ולשוב אל הבסיס. אל המסורת. מאז מינויו השיגה ברצלונה 56 נקודות ב-26 משחקים (רק שלוש פחות מריאל מדריד) וב-2022 בלבד אפילו עקפה את האלופה עם צבירת 45 נקודות. ה-0:4 האדיר בקלאסיקו בברצלונה גם החזיר את הכבוד והעלה את רף הציפיות, שכמובן מרקיע שחקים עכשיו לאור מסע הרכש. 86 אלף צופים היו בקאמפ נואו בגביע גאמפר מול פומאס בשבוע שעבר, קיבלו טעימה מהעתיד לבוא במופע של 0:6.

זה היה המשך של הרגעים הטובים מסיום העונה הקודמת. ברצלונה פיתחה סגנון מובהק תוך זמן קצר תחת צ'אבי והפכה לזו שמחזיקה בכדור יותר מכל קבוצה אחרת, לוחצת הכי גבוה ומאיימת הכי הרבה על השער.

פדרי וגאבי המשיכו להתקדם, אבל דמבלה היה סמל המפנה הדרמטי הזה, כשהפך למלך הבישולים בליגה ולנשק שציפו שיהיה כאשר רכשו אותו מדורטמונד בקיץ 2017 תמורת 105 מיליון יורו. הוא הרוויח חוזה חדש (עם סעיף מתגמל במיוחד) וצ'אבי מקווה שהרוויח את אחד הקיצוניים הטובים בעולם. השאלה האם יצליח להשאיר אותו ממוקד גם כאשר יש תחרות כל כך גדולה על מקום בהרכב.

צ'אבי מאמן ברצלונה עם ג'רארד פיקה. Quality Sport Images, GettyImages
איך מקרבים אותו אל הפרישה בלי לפגוע בחדר ההלבשה? צ'אבי עם ג'רארד פיקה/GettyImages, Quality Sport Images

זו בכלל תהיה משימה מאתגרת - למצוא את השלישייה הקדמית המתאימה מבין שלל האופציות. יש לצ'אבי כאמור לא מעט אפשרויות בהתקפה וגם מספיק בלמים כדי לתמרן יותר עם מערכים כמו 3-4-3 או 3-5-2, בהם אהב להשתמש בקטאר. בעונה שעברה, ללא הכלים המתאימים, העז לשחק כך בליגה רק מול אוסאסונה, ביום בו ג'ורדי אלבה נעדר בגלל פציעה ובעצם לא היו יותר מדי ברירות. העונה זה יקרה הרבה יותר, ומבחירה.

אתגר נוסף יהיה הזזת הוותיקים. לג'רארד פיקה כבר הובהר שהוא לא שחקן הרכב אחרי 14 שנה וגם לא הגיבוי הראשון לבלמים, אבל הוא נחוש להיאבק על מקומו ואף הסכים לקיצוץ נוסף בשכרו כדי לסייע למועדון. המאמן יצטרך לדעת איך לקרב אותו אל הפרישה בלי לפגוע בחדר ההלבשה.

סרג'יו בוסקטס, שפרח לצד צ'אבי כשחקן, נראה נהדר תחתיו בעונה שעברה והראה שכוחו עדיין במותניו, אבל הבאת קסייה היא צעד נוסף בהיערכות ליום שאחרי. אלבה יזכה גם הוא לתחרות מוגברת ולמאמן יהיה מבחן לא פשוט מול השלישייה איתה שיתף פעולה על המגרש, ולה הוא זקוק כדי לשמור על חדר הלבשה מאוחד עד תום העונה. זה עשוי להיות המפתח להשבת ההגמוניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully