ספוטיפיי קאמפ נואו, ברצלונה. ספוטיפיי,
ספוטיפיי קאמפ נואו, ברצלונה/ספוטיפיי

הקרב על הפלייליסט

20.3.2022 / 14:30

ויתור על קדושת קאמפ נואו שהתקבל בשקט מפתיע, חזרה לעסקה שהייתה מאפשרת להשאיר את מסי, חשש ממודל באיירן מינכן ותקדים "לוח המודעות" של אתלטיקו. הסכם הענק של ברצלונה עם ספוטיפיי אמור לקדם את תכניתו של לאפורטה ליצירת "ברצלונה החדשה", גם במחיר של פגיעה במורשת

ביום שני פרסמה מנהלת הליגות בספרד את תקרות השכר של כל 42 המועדונים בשתי הליגות הבכירות. רק אצל אחד הייתה חריגה, ועוד כזו של 144 מיליון יורו. ברצלונה, כמובן.

בזמן שהתקשורת הקטלאנית עוסקת מדי יום בתכניות רכש גרנדיוזיות לקראת הקיץ ומעלה ומורידה שמות של מועמדים בקצב מסחרר, העדכון הזה מצד המנהלת היווה תזכורת נוספת לאותה "ירושה רעילה" שהותירה ההנהלה הקודמת, על פי הגדרתו של ז'ואן לאפורטה. מבחינת נשיא ברצלונה, המנהלת סיפקה לו את שעת הכושר להציג לעולם את שיתוף הפעולה התקדימי עליו חתם - בדיוק שנה מאז חזר לתפקיד.

כך, יממה לאחר הפרסום על תקרת השכר השלילית, הכריזה ברצלונה על הסכם החסות הגדול ביותר של קבוצת כדורגל כלשהי. ובזכות התזמון, אפילו הידיעה על כך ששם האצטדיון נמכר לראשונה בתולדות המועדון, לא הרעידה עולמות כפי שניתן היה לחשוב בעבר. האם השותפות עם ספוטיפיי מבשרת על תקומת ברצלונה או שזהו המסמר האחרון בארונו של המוטו המפורסם "יותר ממועדון"?

שיתוף פעולה ברצלונה עם ספוטיפיי. ספוטיפיי,
השותפות שתחזיר את ברצלונה לפסגה העולמית?/ספוטיפיי

בקדנציה הראשונה שלו, לאפורטה היה המתנגד הנחרץ ביותר לפרסום מסחרי על החולצות. המסורת הזו, של מדים ללא ספונסר, הבדילה את ברצלונה מכל היתר והנשיא לא התכוון להיות זה שישבור אותה. ב-2006 הוא נאות לפרסם שם על החולצה, אבל זה לא היה בתמורה לכסף. לאפורטה ביצע אז צעד יוצא דופן וברצלונה חתמה על הסכם לחמש שנים עם יוניצ"ף, כאשר היא זו ששילמה לסוכנות הילדים של האו"ם באמצעות תרומה של 1.5 מיליון יורו.

כאשר ההסכם הזה הסתיים, הסכר נפרץ. גם ב-2011 התמודדה ברצלונה עם גירעון עצום (כ-600 מיליון יורו) והנשיא החדש סנדרו רוסיי חתם על חוזה עם קרן קטאר. הפעם זה כבר לא היה שיתוף פעולה עם ארגון פילנתרופי, אלא הלבנה של מדינה שמממנת טרור ובה זכויות אדם נרמסות חדשות לבקרים. לאו דווקא שותפות שברצלונה הליברלית יכלה להתגאות בה.

הביקורת הציבורית לא איחרה לבוא ואגדת המועדון יוהאן קרויף אמר אז ש"בעקבות העסקה עם הקטארים ברצלונה היא לא 'יותר ממועדון', אלא פשוט עוד מועדון". גם לאפורטה יצא נחרצות נגד ההסכמים (לאחר שנתיים של חסות לקרן קטאר, הופיעה על חולצת ברצלונה שמה של חברת התעופה של קטאר עד 2017) ואמר ב-2015 ש"הם נוגדים את סיסמת המועדון, אותה ביססתי באמצעות החיבור עם יוניצ"ף".

אבל עכשיו הוא מצא עצמו בבור כלכלי עמוק פי שניים מזה של רוסיי. לאפורטה רצה להזריק כסף באופן מיידי לקופה הריקה ("ירשנו מצב קשה הרבה יותר מכפי שחשבנו", ציין בשבוע שעבר בריאיון לסיכום שנה בתפקיד) וחיפש עסקה שתוכיח לכולם שברצלונה עדיין מותג מבוקש שיכול להיות רווחי. ובכל זאת, אצלו לפחות לא מדובר בשותפות שנויה במחלוקת כמו עם קרן קטאר, אלא שילוב ייחודי עם עולם המוזיקה ועסקה עם ענקית סטרימינג בינלאומית שלה יותר מ-400 מיליון משתמשים פעילים מדי חודש (דומה לכמות האוהדים המוערכת של ברצלונה ברחבי העולם) וכ-180 מיליון חברים רשומים שמשלמים עבור השירות.

נשיא ברצלונה, ז'ואן לאפורטה. רויטרס
המתנגד הנחרץ לפרסום מסחרי נכנע בסופו של דבר, אבל לפחות לא לקטאר. ז'ואן לאפורטה/רויטרס

ההסכם עם ספוטיפיי, שמוערך בכ-280 מיליון יורו לארבע שנים, יובא לאשרור חברי הנציגים של המועדון ב-3 באפריל, אבל לא נראה שמישהו ימנע מלאפורטה להמשיך בנתיב בו בחר, בטח לא אחרי ההצבעה ברוב קולות בעד הקצבת 1.5 מיליארד יורו לפרויקט "אספאי בארסה" (השטח של בארסה). ב-2014, התכנית להרחבת קאמפ נואו ושיפוץ המתקנים הוערכה ב-600 מיליון יורו. עכשיו מדובר בסכום הגבוה פי שניים וחצי, ובעיצומה של סיטואציה כלכלית קשה, ובכל זאת לאפורטה העביר את ההחלטה בקלות מפתיעה.

כך אמורה לעבור גם ההצבעה בנוגע לספוטיפיי, בטח לאור התקווה שהכסף הגדול יאפשר רכש מאסיבי (כולל שמועות על "הקשר הנורדי": החברה השבדית תסייע להחתים את ארלינג הולאנד הנורבגי) והתמודדות עם מועדוני הפאר של אירופה. המתנגד היחיד שהשמיע את קולו (גם אם היה זה רק מאחורי הקלעים) היה המנכ"ל פראן רברטר, שאף התפטר אחרי כשבעה חודשים בלבד בתפקיד. רברטר היה שחקן מרכזי במגעים עם ספוטיפיי, אך על פי הדיווחים לא היה מרוצה מהתנאים הסופיים שלטענתו שונו ברגע האחרון. המנכ"ל העוזב סבר שזו תהיה טעות אסטרטגית למכור את הזכויות על שם האצטדיון לאותה חברת שתיתן חסות למדי הקבוצה והאמין שביכולתו להשיג דיל טוב יותר, אבל בזמן שהוא בחן אלטרנטיבות במיאמי השלים לאפורטה את עסקת ספוטיפיי.

לפי ההסכם החדש, החל מיולי הקרוב ימותג האצטדיון הביתי כ"ספוטיפיי קאמפ נואו". בהנחה שהשיפוץ יתחיל בזמן, ב-2023/24 אמורה בארסה לארח את משחקיה במונז'ואיק, האצטדיון האולימפי שהיה ביתה הקודם של אספניול ובשנים האחרונות משמש בעיקר כמשכן לקונצרטים מוזיקליים, כך שמדובר בשנה אחת פחות, אבל בכל מקרה שם האצטדיון ישונה לראשונה מאז נחנך ב-1957 - מהלך שנראה פעם בלתי הגיוני בכל הקשור לברצלונה. אבל כך היה גם עם החולצות בעבר. עוד טאבו נשבר.

ואם כבר הזכרנו את החולצות, בהודעה הרשמית על עסקת ספוטיפיי הסבירו כי "שני הצדדים יעבדו יחד כדי ליצור הזדמנויות חדשות ולהפוך את החולצה לשטח בו יינתן כבוד לאומנים שונים מרחבי העולם". בספרד נזכרו בתקופה בה חברת ההפקה המפורסמת "סרטי קולומביה" הייתה הספונסרית הראשית של אתלטיקו מדריד וקידמה לא פחות מ-16 סרטים שונים על החולצה בעונת 2003/04. בחורים רעים 2, פיטר פן, ספיידרמן 2, היץ' ועוד - אתלטיקו שינתה אז את מדיה בכל פעם שיצא סרט חדש. כעת החולצה של ברצלונה צפויה להפוך לשלט חוצות, רק עבור מוזיקאים.

שחקני אתלטיקו מדריד חוגגים עם פרננדו טורס, הסרט "גותיקה" מפורסם על החולצות, ינואר 2004. Firo Foto, GettyImages
כך זה היה אצל אתלטיקו ב-2004. פרננדו טורס והחברים מפרסמים את הסרט "גותיקה"/GettyImages, Firo Foto
טובי מגווייר, קירסטן דאנסט כוכבי "ספיידרמן 2" עם חולצות אתלטיקו מדריד, 2004. Carlos Alvarez, GettyImages
טובי מגווייר וקירסטן דאנסט מציגים חולצה של אתלטיקו לכבוד צאת "ספיידרמן 2"/GettyImages, Carlos Alvarez

עוד לפני ההכרזה על שיתוף הפעולה הטרי, לאפורטה ביצע לא מעט פעלולים אקרובטים במטרה לחלץ את ברצלונה מהתסבוכת ולממן כאמור במקביל את פרויקט השיפוץ הגרנדיוזי. בנוסף להשתחררות מחוזי עתק שהכבידו על המועדון (פיליפה קוטיניו ואנטואן גריזמן) והתאמת מדיניות הרכש למצב החדש, לאפורטה לקח הלוואה בסך 525 מיליון יורו מבנק ההשקעות גולדמן זקס, מנסה למכור 49 אחוזים מאולפני ברצלונה שיספקו הכנסה של עוד 350 מיליון יורו ואפילו קרוב לחתימה על עסקה עם חברת ההשקעות CVC.

אם השם מוכר לכם מהקיץ האחרון, אתם לא טועים. זו החברה לה הסכימה הליגה למכור 10 אחוזים מערכה תמורת 2.7 מיליארד יורו. הכסף היה מנשים מיד את הקבוצות המסובכות כלכלית וכולן הסכימו, אבל ברצלונה וריאל התנגדו מפני שהחוזה נחתם ל-50 שנה ו-CVC מקבלת גם 10 אחוזים מהסכמי זכויות השידור. לו לאפורטה היה נותן את הסכמתו אז ולא היה עושה יד אחת עם פלורנטינו פרס, ברצלונה הייתה מצליחה גם לשמור על ליאונל מסי, אבל האיש שהבטיח "לעשות הכול למען השארת מסי" בחר אחרת ובשבוע שעבר הבהיר: "זו הייתה ההחלטה הכי עצובה מכל אלה שנאלצתי לקבל, אבל אני לא מצטער על כך".

אלא שעכשיו, כמה חודשים אחרי וכשמסי כבר לא באזור, לאפורטה שינה גישה וקרוב להצטרף לעסקה של הליגה. הצורך העז בכסף מנצח. הוא טען שכל הצעדים הללו נעשים כדי למנוע מצב של הפיכת ברצלונה לחברה בע"מ, אבל מתנגדיו סבורים שהוא זה שמוביל את ברצלונה לכיוון אימוץ המודל הגרמני והפיכה לסוג של באיירן מינכן, עם 49 אחוזים ממניות המועדון שיוצעו למכירה בעתיד ו-51 אחוזים יישארו בידי האוהדים.

אחרי מכירת שם האצטדיון, כבר אי אפשר לשלול גם אפשרות כזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully