וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא שם פס: דושאן ולאחוביץ' מתכונן לשנת הפריצה האמיתית שלו

15.8.2022 / 10:00

אחרי המעבר הסוער לפסים של יובנטוס, ההפגזות המיידיות והכישלון הקבוצתי, הסרבי פותח עונה מלאה ראשונה במדי הגברת הזקנה עם מטרה אחת: לבסס את מעמדו כאחד משני החלוצים הטובים בעולם. ההתחלה: הערב (21:45, ספורט2) מול ססואולו

תקציר: ברצלונה - יובנטוס 2:2 (משחק הכנה)/ספורט1

איך מזקקים את המהות של דושאן ולאחוביץ' למשפט אחד? בדיוק ככה. "קראתי שב-10-12 שנה האחרונות מלך השערים בליגה לא זכה בסקודטו, אבל תמיד יש פעם ראשונה נכון?", הוא אמר בשבוע שעבר בראיון ל"גאזטה דלו ספורט". הוא גם שם הציב לעצמו את הרף: "גדלתי במטרה להפוך לווינר, אני אתן הכל כדי לעשות היסטוריה עם המועדון. השערים של הקבוצה חשובים יותר משלי. הכי חשוב שננצח, אבל אם אצטרך להבקיע 30 שערים כדי שנהיה אלופים, זה בסדר מבחינתי".

לידיעת ולאחוביץ', המספר המדויק הוא 13 עונות והאחרון שעשה את זה היה אליל ילדותו, זלאטן איברהימוביץ' באינטר של 2008/9. יש הרבה מהאופי של זלאטן בחלוץ הסרבי של יובנטוס. קצת שחצנות. הרבה חוסר פחד. אובר מודעות עצמית. מגיל קטן, ולאחוביץ' יודע בדיוק לאן הוא מכוון ועושה מה שצריך כדי להשיג את המטרות שלו. אחרי שהשלים את מעבר 80 מיליון היורו ליובה בינואר, הוא יפתח את העונה המשמעותית בקריירה שלו עד כה. עונה שאמורה לשים אותו רשמית ברשימת הגדולים ביותר, הדור הבא.

דושאן ולאחוביץ' יובנטוס. רויטרס
יודע בדיוק לאן הוא מכוון מגיל קטן. דושאן ולאחוביץ'/רויטרס

ולאחוביץ' כישרון מטאורי שסומן בגיל צעיר. מכונת שערים. פרטיזן שלפה אותו בגיל 14 מ-OFK ודי מהר דאגה להבטיח את עתידו בחוזה מקצועני, הקפיצה אותו לבוגרים והדביקה לו את ואלרי בוז'ינוב הבולגרי כחונך. בוז'ינוב שימש לילד מעין דמות אב. "הוא אפילו לא היה בן 16, אבל עם ראש בוגר. הוא אמר לי שהוא יהיה איברהימוביץ' מבלגרד ושיום אחד יגיע לקבוצות הגדולות בעולם". בוז'ינוב נדלק מיד על הילד המשוגע והשחצן ולטענתו, הבין מיד לאן הוא יכול להתפתח. הוא לא היה לבד.

כמה ימים אחרי יום הולדתו ה-16, פרטיזן הציגה רשמית את ולאחוביץ' כשחקן בוגרים עם החולצה מספר 9: "אני מציג לכם את השחקן הכי צעיר בהיסטוריה של המועדון", הצהיר המנהל הספורטיבי איביצ'ה אילייב בפני הנוכחים. לא אגיד יותר מדי מילים יפות עליו שלא יעוף", צחק ומיד הוסיף: "אבל הוא לא, כי אני מכיר את האופי שלו. אני אגיד דבר אחד: החוזה הזה מראה כמה המועדון שלנו מתנהל בצורה רצנית". בדיעבד, יש הטוענים שהפרוטות שקיבלה פרטיזן על ולאחוביץ' מלמדות על ניהול כושל.
פרטיזן ידעה היטב מה יש לה בידיים. "כבר בגיל 16 הוא הראה לנו שיש לו כישרון גדול מאוד", נזכר לאחרונה אילייב. "אני זוכר שאחד הסקאוטים הגדולים מאחד המועדונים הגדולים בעולם הגיע לבקר באקדמיה שלנו ואמור שבגילו ובעמדה שלו, הוא הכישרון הגדול בעולם. אמרתי לדושאן: 'תישאר פה עוד שנתיים או שלוש ותהפוך להעברה הכי גדולה בהיסטוריה של הכדורגל הסרבי'. גם עכשיו אני חושב שהוא מיצה רק 60 או 70 אחוז מהפוטנציאל שלו".

הבעיה היא שבפרטיזן, יש הבדל בין דיבורים למעשים. תשאלו חלוץ צעיר אחר שהוצג במועדון 10 ימים אחרי אותה מסיבת עיתונאים נרגשת של אילייב - ג'ורג'ה יובאנוביץ'. ולאחוביץ' אכן הפך לשחקן הצעיר בהיסטוריה של המועדון, אבל נאלץ להסתפק בפירורי דקות. בקיץ 2017, הוא נמכר לפיורנטינה. בוז'ינוב טוען שהוא האיש שהמליץ לפנטלאו קורבינו, המנהל הספורטיבי דאז, להחתים אותו. ולאחוביץ' עזר לעגל את המספרים כשהוויולה רכשו מפרטיזן את ניקולה מילנקוביץ'. כך או כך, על הכישרון הגדול בעולם לגילו, פרטיזן קיבלה 1.5 מיליון יורו והשאירה בידיים שלה שלושה אחוז ממכירה עתידית. בסרביה יש מי שסבור "זה שוד. אחת העסקאות הגרועות בהיסטוריה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אוהדי פרטיזן בלגרד. רויטרס
מתחרטים על עסקת המכירה. אוהדי פרטיזן/רויטרס

"שילמתי עליו 1.5 מיליון יורו ובמועדון היו שאמרו לי שזה יקר מדי", הציג קורבינו לימים את הצד שלו. "אמא של דושאן אמרה לי: 'אני נותנת לך את באטיסטוטה החדש'. עניתי לה שלוקה טוני החדש מספיק לי". זה מצחיק כי בזמן שקורבינו חשב בקטן ואמא סלג'אנה, אחות במקצועה, חשבה בינוני, דושאן תמיד כיוון לרמות הגבוהות ביותר. בעיני עצמו, הוא תמיד נועד להיות זלאטן החדש. פיורנטינה הייתה עבורו גם בזמן המעבר בגיל 17 לא יותר מאשר תחנת מעבר למועדונים הגדולים באמת. לזכותו ייאמר, שהייתה לו סבלנות לחכות ואת ההבנה שהוא בכלל זקוק לתחנת מעבר.

העסקה גרמה לוולאחוביץ' לפספס שנה. הוא לא יכול היה להגיע לאיטליה לפני יום הולדתו ה-18 בסוף ינואר 2018. גם כשהעסקה הוכרזה רשמית בפברואר, הוא לא יכול היה לשחק עד תחילת העונה הבאה. משם, התהליך היה איטי. שנה ראשונה בה שיחק בעיקר בנוער, עוד שנה בה בעיקר עלה מהספסל. יותר מדי מאמנים, יותר מדי חלוצים בכירים, עד שבמועדון קיבלו החלטה שבונים את ולאחוביץ' כפנים של המועדון ויהי מה. כשזה התפוצץ, ולאחוביץ' כבר לא הביט לאחור. הוא הפציץ 21 שערים בעונת 2020/21 ועוד 17 בחצי עונה אשתקד לפני המעבר ליובנטוס.

במובן מסוים, ולהוציא את השנה האבודה, מה שקרה לו הזכיר את ארלינג הולאנד. הנורבגי עבר מברין למולדה ומשם לזלצבורג ואז לדורטמונד לפני שנמכר לסיטי. כל מעבר היה מחושב בראייה קדימה לעבר המעבר הבא. כל הקריירה תוכננה בקפידה על ידי אבא אלפי וסוכן העל המנוח מינו ראיולה. מאחורי ולאחוביץ' לא עמדה פמלייה כזאת, אבל גם הוא, כמו הולאנד, נזקק במולדה ובזלצבורג לפרקי זמן של התאקלמות עד המפץ הגדול. לשניהם זה קרה מהר, אבל לא מהר מדי. לכן, הם הגיעו לאן שהגיעו. אם ולאחוביץ' יעמוד ביעדים שהציב לעצמו, נמצא את עצמנו בפתחו של עידן חדש. מאבק בין שני החלוצים הטובים בעולם. מסי ורונאלדו הדור הבא.

בימים האחרונים של ולאחוביץ' כשחקן פיורנטינה הוא זכה לליווי משטרתי. הוא ספג איומים על חייו ברשתות החברתיות ושלטים בגנותו הונפו מחוץ לאצטדיון. "גם שומרי הראש לא יעזרו לך", כתבו לו האוהדים הפגועים. אוהדי פיורנטינה לא יכולים לסבול מעבר ליריבה השנואה עליהם, יובנטוס. הם רואים את זה כעלבון אישי.

פיורנטינה רצתה למכור לאנגליה או לאתלטיקו מדריד, אבל הרגישה שאין עם מי לדבר. הבעלים רוקו קומיסו אפילו טען: "הוא רוצה לסיים חוזה ולהרוס אותנו". בלית ברירה, נתנו לו ללכת ליריבה השנואה: "היו הרבה דיבורים עם קבוצות מחוץ לאיטליה, אבל ההחלטה קלה. לא לוותר זה חלק מה-DNA של יובה וגם שלי ולכן הבחירה הייתה קלה", אמר השחקן. עכשיו עבור האוהדים הוא: "אדם קטן בלי ביצים ובלי כבוד".

שחקן פיורנטינה דושאן ולאחוביץ'. Alessandro Sabattini, GettyImages
"גם שומרי ראש לא יעזרו לך". ולאחוביץ' בפיורנטינה/GettyImages, Alessandro Sabattini

ולאחוביץ' רצה יובנטוס והגיע אליה. העלבון של האוהדים, ההיסטוריה בין המועדונים, להיכנס לרשימה שכוללת את באג'ו, קייזה וברנרדסקי - כל זה לא עניין אותו. הוא לא רואה שום דבר חוץ מלהמשיך להתקדם לעבר המטרות שלו. בבכורה שלו בבאינקונרי, במשחק ביתי מול ורונה, הוא כבש אחרי 13 דקות. אחר כך, שבת מהבקעה בשלושת המשחקים הבאים בליגה ובגביע. כולם היו מסוקרנים לראות איך תיראה הבכורה בליגת האלופות, כשיובנטוס פגשה את ויאריאל.

"אני אהיה חייב לשמור עליו", הודה המאמן מסימיליאנו אלגרי לפני המשחק. "אתם תראו שחקן אחר אחרי שישחק 60-70 משחקים בליגת האלופות. זו לא שאלה של יכולת, אלא של לחץ. לפני כמה ימים הוא הופיע על שער הקוריירה דלו ספורט עם כותרת שדיברה על כמה משחקים בלי שער. אלו לא דברים שקרו לו בעבר... בעונה הבאה, כולנו מסכימים, ליובה יהיה סיכוי גדול יותר לזכות באליפות. אנחנו לא יכולים לצפות שהכל יקרה מיד". זה קרה אחרי 31 שניות.

זה בדיוק העניין אצל ולאחוביץ'. זה אחד שאי אפשר להגיד לו מה הוא לא יכול או עדיין לא מוכן לעשות. אחרי שכבש את השער המהיר ביותר לשחקן בבכורה בצ'מפיונס, ולאחוביץ' חגג עם תנועת "תמשיכו לדבר", ואז בנונשלאנט ששמור לגדולים ביותר ענה: "כבר חגגתי ככה שערים. אני לא קורא עיתונים. התנועה הייתה מכוונת לבן משפחה". כשברמר הוציא לחלוטין את ולאחוביץ' מהמשחק בדרבי של טורינו, אלגרי ביקר את החלוץ שלא עשה מספיק תנועה. שבוע אחרי הביקורת, ולאחוביץ' ענה עם צמד לרשת של אמפולי. אגב, ברמר כנראה מספיק הרשים באותו דרבי והעונה הוא ילבש את מדי הזברה של הגברת הזקנה.

יובה אמנם הודחה מול ויאריאל וסיימה עונה כושלת בה בקושי גירדה את המקום הרביעי. היא סבלה גם מבור השערים שהשאיר אחריו כריסטיאנו רונאלדו, אבל היא בהחלט בונה את עצמה כדי להסתער מחדש על כל הזירות ולחזור להיות כוח אירופי משמעותי. אנחל די מריה ופול פוגבה יביאו ניסיון, אבל ולאחוביץ' הוא העתיד. "הוא הפתיע אותי", הודה פאבל נדבד בהתייחסו למהירות שבה הסרבי התאקלם במועדון ונכנס לנעליו של הכוכב הפורטוגלי. "הוא כבר ברמה של מועדון מהטופ האירופי. אני משווה אותו לרונאלדו. הוא בן 22, עם ראש מדהים על הכתפיים ויכולת לעשות דברים מדהימים. העתיד שייך לו".

שחקן יובנטוס דושאן ולאחוביץ' מול שחקן ויאריאל ראול אלביול. רויטרס
רק לבנדובסקי כבש יותר ממנו ב-2021. ולאחוביץ'/רויטרס

הנה עוד קצת מספרים. ולאחוביץ' כבש בשנת 2021 לא פחות מ-33 שערי ליגה, רק רוברט לבנדובסקי מבאיירן מינכן מצא את הרשת יותר פעמים ממנו (43), אבל מה שמדהים שהוא שהסרבי הצעיר מבקיע 68.1 אחוז מהמצבים הגדולים אליהם הוא מגיע ואין חלוץ באירופה שמתקרב לממוצע כזה מבין השחקנים שכבשו לפחות 10 שערים העונה בחמש הליגות הבכירות - לבנדובסקי עם 53.33 אחוז, אמבפה עם 36.6 ורק הולאנד קרוב אליו עם 64.52 אחוזי הצלחה.

"ולאחוביץ' טוב יותר ושחקן יותר שלם מארלינג הולאנד", קבע יו"ר ההתאחדות הסרבית ננאד בייקוביץ'. "לנורבגי יש כוח הרסני, אבל לדושאן לא חסר כלום. מגוון הבעיטות והמהלכים שלו עולה על הולאנד". לחץ, ציפיות והשוואות אלו דברים שוואלחוביץ', כמו אלילו זלאטן, מקבל באהבה. ברוכים הבאים לדיבייט החדש שילווה אותנו בעשור הקרוב. הולאנד נגד ולאחוביץ'. שניהם בשנת מבחן. הולאנד ינסה לכבוש את הפרמיירליג ולקחת את סיטי צעד קדימה, ולאחוביץ' לא סתם רוצה להיות אלוף איטליה ומלך שערי הסרייה A. הוא צריך עונה גדולה במועדון גדול כדי לבסס את מעמדו כאחד משני החלוצים הטובים בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully