וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזרת פתאום, הנה אתה בבית? סימני השאלה סביב שובו של גיאגון למכבי תל אביב

14.7.2022 / 13:00

פארפה גיאגון מגיע למכבי תל אביב כשהוא יודע שהתחרות על ההרכב משוגעת, שלא קל להשתלב בקבוצה כזאת, שגם בנתניה היו לו לא מעט נפילות, שיצחקי לא ממש האמין בו ושעם איביץ' אין מקום להתחכמויות. איך ייראה החיבור המחודש? התשובה הראשונה הערב (20:00, ספורט4) מול האקסית

תקציר משחק ההכנה: ווסטרלו - מכבי תל אביב 1:2/ספורט1

ברק יצחקי היה מאוד נחרץ במסיבת העיתונאים כשנשאל לגבי עתידו של פארפה גיאגון. "לא!", הוא ענה ולא הוסיף לשאלה האם יש סיכוי שהקשר לא ישחק העונה במכבי תל אביב. זה היה מסר ברור, שחתם קיץ מורכב. הצהובים אמנם בעומס זרים ויצטרכו לפנות מקום לבלם, אבל פארפה לא בסכנת הדחה. הוא יצא מרשימת קלפי המיקוח שמכבי תל אביב מחזיקה לעצמה ומשתמשת בהם לעסקאות כאלה ואחרות. הוא עבר לכיתה של הגדולים, שחקני הרוטציה של הצהובים. מכאן, זה ברגליים שלו ושל ולאדן איביץ'.

קיץ מרתק עובר על מכבי תל אביב. החזרה של איביץ' עוררה את ההתלהבות והקאמבק של ערן זהבי הרים הציפיות לגבהים מטורפים. הצהובים עבדו מהר וממשיכים לפנטז על החזרת עוד בנים אובדים. בין שלל הדיונים על העומס בהתקפה, ההיררכיה בסגל, מה חסר ומי עוד יבוא, שחקן אחד מעט נשכח. פארפה חוזר למכבי תל אביב לשנת מבחן מאוד מסקרנת. זה ממש לא הסיפור הקלאסי על שחקן צעיר שסיים את הבישול שלו בהשאלות וחוזר בדלת הראשית. לאן ייקח אותו החיבור עם איביץ'?

פארפה גיאגון, שחקן מכבי תל אביב. מכבי תל אביב, אתר רשמי
חיבור שהחל עם הרבה סימני שאלה, ויכול להסתיים עם סימן קריאה גדול. גיאגון במכבי תל אביב/אתר רשמי, מכבי תל אביב
seperator

פארפה גיאגון רק בן 21, אבל פותח עונה רביעית בישראל. איביץ', כזכור, הוא המאמן הראשון שהעניק לו הזדמנות בבוגרים. לקראת הפלייאוף העליון של עונת הקורונה, מכבי תל אביב קיבלה אישור לרשום את הקשר מחוץ השנהב במקום אורוש ניקוליץ' הפצוע הנצחי. פארפה רשם שלוש הופעות, 52 דקות בסך הכל, וניכר עליו שהוא עדיין לא מוכן ברמה הפיזית. לפיכך נשלח לשנת החישול הקבועה בבית"ר תל אביב בת ים - מסלול שעברו רבים משחקני הנוער של הצהובים בשנים האחרונות.

"הגיע אלינו בחור מאוד מופנם. כשמקלפים אותו, רואים בן אדם חייכן ומצחיק, אבל גם שחקן רגיש שצריך לדעת איך לגעת בו ואיך לטפל בו", נזכר המאמן דאז עמיר נוסבאום. "יש לו אישיות קצת יותר מורכבת. יחד עם זאת, אתה לא צריך יותר מדי כדי להבין שיש בו משהו מיוחד, משהו גדול מבחינת כדורגל". נוסבאום עבד על עניינים מקצועיים: "הוא אוהב את הכדור וצריך הכוונה לדעת מתי לשחרר, במיוחד כשהוא שיחק את התפקיד של ה-10. היינו צריכים לגמול אותו מעוד נגיעה ועוד נגיעה, לעבוד על הטיימינג של המסירה, על הפס האחרון וגם על המספרים".

פארפה עבר תהליך בליגה הלאומית. "כשדחפנו אותו או שהוא היה בעומס, הגוף שלו לא הגיב טוב. הוא היה צריך להכיר את הגוף יותר טוב כי נפצע לא מעט. התהליך שהוא עבר היה חלק מההתפתחות. בסופו של דבר, הוא שיפר את כל האספקטים וראינו את גם בעונה שעברה בנתניה. בשורה החתונה, הנגיעה, הדריבל הטכניקה זה משהו מיוחד שאי אפשר לראות בארץ", מסכם נוסבאום.

מכבי נתניה ביקשה את פארפה כבר בתחילת חלון ההעברות של הקיץ שעבר. ההצעה הראשונה כללה השאלה עם אופציה לרכישה ונדחתה על הסף. אחר כך נתניה רצתה השאלה לשנתיים בלי אופציה, מכבי תל אביב חשבה על זה, אבל שוב אמרה לא. כשהשיחות בעניין גבי קניקובסקי הפכו רציניות רגע לפני סגירת החלון, נתניה שוב ביקשה את פארפה מתוך מחשבה שכבר אין לה זמן להחתים מחליף לקניקובסקי. "הם הציעו את קארצב במקום והסכמנו בתנאי שפארפה יושאל לשנה כפתרון מיידי לעזיבה של גבי", נזכרו השבוע בנתניה.

לפארפה הייתה עונה מצוינת בנתניה, אבל היו לה גם רגעים פחות מוצלחים. לצד דריבלים, יכולת טכנית וירטואוזית ושערים מרהיבים, היו גם רגעים ארוכים בהם הוא נעלם או נוטרל. זה כמובן לא משהו יוצא דופן עבור שחקן צעיר, אבל כן נתון שצריך לקחת בחשבון. פארפה, אגב, היה הרבה יותר דומיננטי מבחינת מספרים לפני ההחתמה של פטריק טוומאסי בינואר. למעשה, הוא כבש ארבעה מחמשת שערי הליגה שלו עד סוף נובמבר. הראשון היה מול בני סכנין, במשחק הראשון אחרי פיטורי ריימונד אטפלד. משחק אותו בני לם לא ניהל, אבל כן עזר להכין מאחורי הקלעים. פארפה הוסט לעמדת השחקן החופשי בקישור והבריק.

אחר כך הוא שוב כבש ב-2:4 על מכבי תל אביב ועד סוף נובמבר השלים רצף של ארבעה שערים בשישה משחקים. הכרטיס האדום שספג במשחק מול אשדוד עצר את המומנטום. פארפה איבד עשתונות מול מה שלטענתו הייתה פרובוקציה מצד אור אינברום, והורחק אחרי שתקף את אינברום ואת פיראס אבו עקל. הוא ישב חודש בחוץ. עם ההגעה של טוומאסי והחזרה של קארצב מפציעה, נתניה התאזנה והפכה הרבה פחות תלויה בלהטוטי הכדור של פארפה. המשחק הלך קצת פחות אליו.

לם שיחק עם פארפה בין העמדה "מספר 10", השחקן החופשי בקישור, לאחד משחקני הכנף, ובכל מקרה נתן לו חופש פעולה יצירתי מוחלט, אבל בנתניה תמימי דעים שפארפה נעלם ליותר מדי דקות כשהוא משחק בכנף. כן, הוא מסוגל לצאת מצרה בכל רגע נתון הודות לזריזות וליכולת שלו לשחק על שטח קטן, וכן, הוא היה נהדר בהצגות הגדולות של נתניה בפלייאוף העליון מול מכבי חיפה והפועל באר שבע, אבל בשורה התחתונה, משהו השתנה. פארפה היה השחקן הכי מוכשר של נתניה, הוא כנראה גדול על הסגל שלה, ובוודאי הוא איש שמסוגל לייצר יש מאין - אבל פתאום זאת כבר לא הייתה הקבוצה שלו.

פארפה גיאגון שחקן מכבי נתניה. ברני ארדוב
הרבה משחקים מבריקים, הרבה משחקים שבהם נעלם. גיאגון בנתניה/ברני ארדוב
פארפה גיאגון עם סוכנו אבי נמני אחרי החתימה על חוזה חדש בשורות מכבי תל אביב. באדיבות מכבי תל אביב, אתר רשמי
לא סיפור על שניים שרצו בשמחה זאת לזרועו של זה, אבל זה קרה בסוף. פארפה חתם על חוזה ארוך טווח/אתר רשמי, באדיבות מכבי תל אביב

הסיפור האישי שלו ידוע ומוכר. "הסיפור המוכר מדי על ניהול לא נכון של הקריירה", נכתב ב"גרדיאן", שבחר ב-2018 בשחקן כאחד מ-60 השחקנים המבטיחים משנתון 2001 לצד שמות כמו רודריגו, אריק גרסיה ומייסון גרינווד. זה גם הסיפור המוכר ילד פלא שגדל בעוני ובגיל 15, כשנראה כמו הדבר הגדול הבא שייצא מחוף השנהב, התלבשו עליו יותר מדי סוכנים שסובבו לו את הראש והבטיחו לו הבטחות. בעצת סוכן צרפתי, פארפה התכחש להוריו, שינה את שמו ויצא למסע מבחנים ברחבי העולם - שלא הוביל לשום עסקה.

הוא כנראה מעולם לא היה מגיע לישראל לולא השנה האבודה. נתניה בסופו של דבר נתנה לו תחושה של בית וסיפקה קרש קפיצה משמעותי ראשון. החיבור היה טוב. בחודש מאי אייל סגל אף אמר שהוא מקווה שאיביץ' יגיע למכבי תל אביב כי אז יש סיכוי שהשחקן ימשיך בנתניה. בפועל, קרה בדיוק הפוך. השבוע היה מי בנתניה שאמר שבקבוצה לא באמת היו מוכנים לחכות למכבי תל אביב והתקדמו במהרה עם תוכניות בניית הסגל בלעדיו. מצד שני, פארפה בא לשולחן המו"מ עם מכבי תל אביב במעמד אחר. הוא רצה לשמוע מה מתכננים שם עבורו כתנאי להארכת חוזה. הוא כבר לא היה מוכן לעוד השאלה.

זו סוגיה די מוכרת עבור צעירי מכבי תל אביב. כתבנו כאן בעבר בלא מעט הקשרים אחרים, מכבי תל אביב מבשלת לאט וזה לא מתאים לכל אחד. חוץ מזה, יש פה את העניין המוכר והמאוד טרנדי לדבר עליו עכשיו, של המעבר מהנוער לבוגרים. הוא קשה גם לזרים כמו לישראלים. יש לא מעט זרים בליגה לנוער, אבל מעט מדי סיפורי הצלחה של שחקנים שעושים את המעבר. במכבי תל אביב, כמו ביתר המועדונים הגדולים, הדרך להיות שחקן רוטציה לגיטימי בבוגרים של קשה.

קחו למשל את אדוארדו גררו. כשפארפה יצא למסע שלו, גררו חזר, קיבל הזדמנות, הייתה תחושה שזה יתפוצץ וזה הסתיים בהפועל ירושלים. עכשיו מכבי תל אביב מחפשת לגררו קבוצה שתשאל אותו במטרה לקנות בקיץ הבא. פארפה רוצה לשבור את המעגל הזה, להצליח איפה שמאוויס צ'יבוטה, גררו ואחרים לא הצליחו - להפוך להיות שחקן לגיטימי במכבי תל אביב. איביץ' ביקש אותו בסגל כזר השישי וכאמור, לא שוקל לוותר עליו, אבל עדיין יש לא מעט סוגיות מקצועיות.

מאמן מכבי תל אביב ולאדן איביץ'. מכבי תל אביב, אתר רשמי
הדרך לליבו של הסרבי עובדת כמובן דרך עבודה קשה ובלי פרצופים חמוצים. מי שיחפף, יימחק./אתר רשמי, מכבי תל אביב
שחקן מכבי תל אביב פארפה גיאגון. מכבי תל אביב, אתר רשמי
נמני: "בהתחלה הרגשנו שברק יצחקי לא מעריך את השחקן מבחינת המספרים ומהבחינה המקצועית, אבל לשמחתי, כולם התעשתו"/אתר רשמי, מכבי תל אביב

פארפה הרשים במחנה האימון במירלו ובמיוחד בלט בניצחון על לוקומוטיבה זאגרב במשחק ההכנה האחרון. באימונים ובמשחקים, איביץ' שיחק איתו בעיקר כשחקן כנף. מכבי תל אביב מאוד עמוסה בחלק הקדמי, אבל מצד שני, אין לה יותר מדי שחקני כנף טבעיים. זה נותן לפארפה נקודת פתיחה טובה. אולי אפילו מקום בהרכב הערב (חמישי) בגביע הטוטו מול האקסית. מכבי תל אביב תהיה מאוד עמוסה בחלק הקדמי כשכולם יחזרו. סביר להניח שלפארפה יהיה קל בשלב הראשון לקבל הזדמנות בכנף ולא במרכז.

התחרות באמת בלתי נתפסת, גם כשאנחנו לוקחים בחשבון עונה עם לו"ז מיוחד ועמוס שרק יהיה עמוס יותר אם מכבי תל אביב תהיה בשלב הבתים בקונפרנס ליג. זהבי, פריצה, יובאנוביץ', ביטון, קניקובסקי, אוסקר, חוזז, אלמוג, פארפה ואולי גם קובאס על גג ארבע-חמש עמדות זה עומק משמעותי. תהיה רוטציה, יהיו אולי הרכבי ליגה ואירופה, אבל אצל איביץ' כמו אצל איביץ', ההיררכיה תלויה ברצינות. הדרך לליבו של הסרבי עובדת כמובן דרך עבודה קשה ובלי פרצופים חמוצים. מי שיחפף, יימחק.

"פארפה הוא שחקן עם פוטנציאל מאוד גבוה", מסכם סוכנו אבי נמני. "ילד טוב רגוע, שקט ואני מקווה שהחיבור עם איביץ' יהיה עבורו קפיצה מדרגת מאוד משמעותית לקריירה. גם בני לם עשה לו טוב. הוא בא בטיימינג נכון לנתניה, נתן לו דחיפה מאוד טובה והמון ביטחון. אני מקווה שזאת תהיה המגמה שתימשך במכבי תל אביב". נמני מדבר על הקיץ המורכב שהסתיים בהארכת חוזה: "ניהלנו מו"מ עם מספר קבוצות בחו"ל וגם הפועל באר שבע רצתה אותו מאוד. בהתחלה הרגשנו שברק יצחקי לא מעריך את השחקן מבחינת המספרים ומהבחינה המקצועית, אבל לשמחתי, כולם התעשתו והגענו להבנות".

מכבי תל אביב בחרה בסופו של דבר ללכת על פארפה מתוך שתי מחשבות: אחת, שהוא כמובן התקדם מספיק כדי לתרום מקצועית כבר השנה. שתיים, שהערך שלו עוד יכול לעלות ולכן צריך לעשות את הצעד שיבטיח שלא יעזוב ללא תמורה. זה לא היה קל או חלק במיוחד, לא סיפור על שניים שרצו בשמחה זאת לזרועו של זה, אבל זה קרה בסוף. פארפה חתם על חוזה ארוך טווח.

איך ייראה החיבור המחודש? נמני משוכנע שהכל תלוי בבן אדם אחד: "מאמן דומיננטי כמו איביץ' יכתיב את מה שיקרה בשטח. בסוף כולנו נמתין להחלטות של איביץ' אם ייתן לו את האמון והקרדיט, הוא יחזיר על כר הדשא. אם לא, עברתי בכדורגל הכל ונמצא פתרון לכל דבר. אנחנו מאמינים בשחקן והוא יכול להצליח בגדול. מה שהתחיל בנתניה ימשיך במכבי תל אביב ואחרי זה השמיים הם הגבול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully